سایر منابع:
سایر خبرها
واژه در دوران مشروطیت با عنوان ترقی مطرح گردید و ممالک راقیه به کشورهایی اطلاق می شد که مترقی و پیشرفته بودند. توسعه در لغت، به معنای وسعت دادن است و برخی آن را در اصطلاح، دستاوردی بشری و یک مسلک و ایدئولوژی دانسته اند که به صورت یک فرایند پیوسته به ارزش ها ظاهر می گردد. (پراساد میسرا، 6) دو دیدگاه در باب معنای توسعه وجود دارد: برخی بر این باورند که مقصود از توسعه در جهان امروز، صرفاً توسعه اقتصادی ...
همراه دارد که با قرینه سازی می تواند لبه تیز انتقاد را متوجه عدالتخانه این شهر فرضی که بر اساس باورهای مذهبی بنا شده، نماید. 9. گرچه هشدار تکان دادن خدا و یا همان وعدۀ عذاب الهی مد نظر عالم این شهر، در رسانه ها و افکار عمومی براساس یک اشتراک لفظی تنزیل یافته و به حادثه طبیعی زلزله تعبیر می شود. سؤال های دختر خبرنگار با لهجه اصفهانی، برای رد گم کنی از آدرس این شهر فرضی به کار گرفته شده و ...
یهودا (17) اهل ورمز، که بین سال های 1223 تا 1232 فوت کرد. (18) هر سه ی اینها تأثیری عمیق و پایدار بر یهودیان آن دوران گذاشتند؛ به ویژه یهودای حسیدی تا زمانی که خود جنبش حسیدیسم به صورت نیرویی زنده و فعال به حیات خویش ادامه می داد، به عنوان رهبری دینی جایگاهی بی همتا داشت. یکی از هم عصرانش درباره ی او گفته است: اگر او در روزگار انبیا می زیست، حتماً در رتبه ی نبی قرار می گرفت . (19) او نیز درست ...
، او بود که از صمیم جان اعتقاد داشت : زندگی پیوسته باید در حال به وجود آمدن و به وجود آوردن باشد، و الا باری است بر دوش انسان. دلیل ما به این سخن ، میزان درنگ و تأمل فراوانی است که ایشان درباره واقعیات نظری و عملی زندگی و تعریف و تحدید قلمروهای بنیادین آن نموده است : *- آیا حقیقت زندگی ، همین است و بس؟ ]این[ سؤالی است که از آغاز تاریخ معرفت بشری تاکنون ، افکار بشری را به خود ...
حسیدی علاوه بر موضوعات مورد علاقه ی عرفان مرکاوا در باب مکاشفه، به نوعی اندیشه ی عرفانی درباره ی شماری از موضوعات جدید می پردازد. از این رو، ما نوعی حکمت اشراقی جدید یعنی راز وحدانیت خدا را می یابیم، که بدون اینکه به طور کامل عرفان عرشی قدیمی را کنار بگذارد، بسیار از آن فراتر می رود و جریان خاصی از تعالیم عرفانی را کنار بگذارد، بسیار از آن فراتر می رود و جریان خاصی از تعالیم عرفانی را به وجود می ...
جان داران وجود دارد. بنابراین مهر و محبت و مودت عالی و تصعیدیافته مرد به زن یا زن به مرد، از موقعی شروع می شود که از مجرای ضرورت تناسل بالا تر رفته و به عنوان یک انسان دارای مزایای اخلا قی و فرهنگی والا پذیرفته شود. ... - آیا به نظر شما زن هم می تواند مانند مرد موفق به عرفان والا شود یا خیر؟ علا مه جعفری: آری. افراد زن های عارفه در تاریخ اسلا م فراوان بوده است. عبدالرحمان ...
عرفانی درباره سنتی مرسوم که پیش از این به طور موثق تثبیت یافته بود. برای اولین بار در اینجا و هر جای دیگری از ادبیات حسیدیسم، به برخی شیوه های تأمل عرفانی اهمیت داده می شود که عموماً آن را نشانه ی روح و جوهر جنبش قبالا تلقی می کنند. مانند گیمَتریا، (3) یعنی محاسبه ارزش عددی اصطلاحات عبری و مقایسه ی آنها با دیگر اصطلاحاتی که همان ارزش عددی را دارایند؛ نوتاریقون، (4) یعنی تفسیر حروف یک واژه به عنوان ...
. نظامی منبعث از ارتباط زمین و آسمان، نورانیت عقل به نور وحی و صفای قلب و نفس به معرفت رب . کشف اسرار هستی و نیل به مقامات باطنی، ره آورد تکیه بر وحی و توجه حقیقی به واسطة خدا و خلق است. علامه ره این شکوفایی را، متواضعانه، موهبت الهی و ارمغان محبت به انسان کامل می داند: من خسی بی سروپایم که به سیل افتادم... او که می رفت مرا هم به دل دریا برد من به سرچشمة خورشید نه به خود بردم ...
کنونی یک معنای پررنگ تر دارد و آن هم، مطابق با تعریف مرسوم وضعیتی روان شناختی است که در آن یک شی (fetish) یا بخشی از یک انسان سبب برانگیختگی جنسی و حتی در مواردِ خاص، ارضای جنسی می شود. فراستی پس از نقدهای وارد آمده بابت به کار بردن این تعبیر درباره علی حاتمی، کوشید تا منتقدانش را بی سواد جلوه دهد و در واقع بدین ترتیب تاکید کند که منظورش از یادگارپرستی همان بت پرستی یا حتی نوستالژی بوده است. ...