سایر منابع:
سایر خبرها
واللّه بانکداری اسلامی امروزه دروغ است و چنین چیزی در اسلام نداریم
مُعَاوِیَةَ بْنِ وَهْبٍ، عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ(ع) ، که از باب علم الرجال و علم الدرایه، بسیار عالی است. می گوید: امام بیان فرمود: یَا مُعَاوِیَةُ لَا تَدَعْ زِیَارَةَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ (ع) لِخَوْف ، یا معاویه ابن وهب! به خاطر ترس، زیارت امام حسین را ترک نکنی. ٍفَإِنَّ مَنْ تَرَکَهُ رَأَی مِنَ الْحَسْرَةِ مَا یَتَمَنَّی أَنَّ قَبْرَهُ کَانَ عِنْدَهُ ، چون هر کسی زیارت آن حضرت را به خاطر ...
آسمان خون گریه کن امشب که زهرا مضطر است
- اسد الغابه، ج 2 ص 13، تذکره سبط بن جوزی، ص 196 (33) ستارگان درخشان، ص 46 (34) ارشاد مفید، ص 348- جلاء العیون مجلسی، ص 378، تهران، انتشارات اسلامی، چاپ 1353 (35) شوری / 23 (36) زندگانی چهارده معصوم علیه السلام، ص 543، عماد زاده. (37) جلاء العیون، ص 378 (38) ارشاد مفید، ص 350 (39) نهج البلاغه، شرح ابن ابی الحدید، ج 16، ص 35 (40) پیشوای دوم، ص 28 (41) آفتابی در هزاران آیینه، ص 119، جواد نعیمی. نویسنده: سید عباس رفیعی پور ...
تأملی بر چند شبهه پیرامون پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله)
به گزارش ندای اصفهان، در بررسی این شبهات تلاش شده با تکیه بر اصول عقلی و روایات صحیح، ضمن پاسخ به آنها غرض ورزی نسبت به اسلام در تدوین این دائره المعارف نشان داده شود. خواهیم دید که صفت امین به خاطر شهرت پیامبر به درست کاری بوده و افسانه ی غرانیق نیز نه تنها اساساً کذب است بلکه نمی تواند انگیزه ای برای حفظ مهاجرین حبشه بوده باشد. در نهایت با اثبات جان سپاری پیامبر در دامان برادر و جانشینش علی علیه السلام و بررسی سیره و منش پیامبر در می یابیم که هوس رانی از مقوله هایی است که هر با انصافی آن را از ساحت اقدسش دور می داند. شبهه اول امین نه به معنای امانت دار بلک ...
زندگی نامه حضرت محمد رسول الله(ص) و علت رحلت آن حضرت/تأملی دقیق در کم و کیف صلح امام مجتبی(ع) با معاویه ...
حالیکه میگریست گفت : ( سرور مسلمانان و زاده ی دختر پیغمبر صلی الله علیه ( وآله ) و سلم از دنیا رفت) معاویه گفت : چه کار بجا و خوبی کردی , شکی نیست که او چنان بود که میگوئی , سزاوار است که بر او بگریند .ابن قتیبه بر این روایت چنین افزوده : ( چون خبر به معاویه رسید ابراز شادمانی و خوشحالی کرد و بسجده افتاد و همه ی کسانی که با او بودند بسجده افتادند عبدالله بن عباس که در آن هنگام در شام بود از جریان با ...
شریعتی و تفکر گذشته ما
است بلکه آینده تفکر در این سرزمین به اندیشه های او نیاز خواهد داشت یا دست کم از جنس اندیشه های او خواهد بود. ازجمله دلایلی که او برای این ادعا اقامه کرده، آن است که شریعتی تفسیری معنوی از جهان عرضه کرده و آینده عالم با باطل شدن عقاید تئولوژیک، ایدئولوژیک و متافیزیکال به سمت متفکران معنوی مانند شریعتی و تفکراتی از سنخ آرای او خواهد رفت. نگارنده با هر دو بخش ادعای مؤلف مخالف است. اولاً شریعتی را از ...
شاخصه های عقلانیت اجتماعی در معارف رضوی
احمد زاوی، محمود محمد طناحی، الطبعة الاولی، بیروت: المکتبة العلمیة. ابن ادریس، محمد بن منصور بن احمد، (1410ق). السرائر. قم: الاسلامی. ابن بابویه، محمدبن علی، (1373ق). الأمالی. قم: ابن بابویه، محمدبن علی، (1377ق). عیون اخبار الرضا. 2 جلدی، قم: ابن بابویه، محمدبن علی، (1391ق). ثو.اب الاعمال. قم: مکتبة الصدوق. ابن شعبه حرانی، حسن بن علی، (1389ق)، تحف العقول عن آل الرسول ...
چرا خداوند پیامبر اسلام(ص) را با دو نام خود توصیف کرده است؟
: خدای سبحان برای هیچ یک از پیامبران، دو نام از نام های خود را در یک جا جمع نکرده جز برای پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) که درباره اش فرموده: بِالمُؤمِنِینَ رَئُوفٌ رَحِیمٌ و درباره خودش نیز فرموده إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَؤُفٌ رَحیمٌ ؛[33] بدین ترتیب دو صفت از صفات خدا در یک آیه به پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نسبت داده شده است.[34] ابن عباس نیز گفته است: سَمَّاهُ اللهُ بِاسمَینِ ...
پیامبر(ص) چه میزان از قرآن را تبیین کردند/ تفسیر؛ دلیل عقلی ضرورت امام
کریم در عصر رسول الله است که مورد توجه دانشمندان اسلامی نیز بوده است. بابایی با طرح این سؤال که آیا پیامبر(ص) تمامی آیات قرآن را در حیات خودشان تفسیر کرده اند یا خیر، اظهار کرد: ذهبی در کتاب التفسیر و المفسرون به این بحث پرداخته و اقوال مختلفی بیان کرده است. عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ادامه داد: به گفته ذهبی، برخی مانند ابن تیمیه گفته اند که پیامبر(ص) تمامی معانی قرآن را ...
مهم ترین دستوری که پیامبر اکرم ابلاغ کرد!
مختلف اهل سنت نیز روایات زیادی وجود دارد که گفته اند این آیه در روز غدیر و در شان امیرالمومنین(علیه السلام) نازل شده است. جمع زیادی از صحابه نقل کرده اند که این آیه درباره امیرالمومنین(علیه السلام) نازل شده است؛ افرادی چون زید بن ارقم ، ابن عباس ، ابو سعید خدری ، جابر بن عبد اللّه انصاری ، ابو هریره ، براء بن عازب ، حذیفه ، عامر بن لیلی و ابن مسعود .[5] فخر رازی از مفسرین طراز ...
نظام وحدانی موجودات عالم
می توان با آن بخش از تعریف دیگر ماهیّت به ما به الشیء هو هو که مراد از شئ در آن، مفهوم ذهنی بدون تقیّد به ذهنیت است یکی دانست. 2. واقعیت عینی خارجی که حقیقت، هویت و کون هم به آن گفته می شود و بخش دیگر از مصادیق تعریف ماهیت به ما به الشئ هو هو را هم که مراد از آن اشیاء عینی خارجی است شامل می شود و همین است که منشأ تأثیر و فعلیت است. 3. حدّ وجود که اصطلاح خاص صدرالمتألهین است پس ...
ریشه های تاریخی حجیت سنت
... محمود محمد مزروعه در کتابی مختصر با عنوان شبهات القرآنیین حول السنة النبویة، شبهه ها و پرسش های آنان را آورده و پاسخ گفته است. او در این کتاب از کتاب خادم حسین اثر پذیرفته است. بر همین سیاق است اثر کوچک دیگری با عنوان شبهات القرآنیین، از عثمان بن معلم محمود بن شیخ علی. نظریة السّنة فی الفکر الامامی نظریة السنة فی الفکر الامامی الشیعی : التکون و الصیرورة ...
انحراف از دستور زبان معیار
دلالت می کند بر این که ماقبلش لفظِ عام است. از همین رو، ابن هشام در بارۀ کلمه ای جمع چنین اظهار نظر می کند: آلهه جمعٌ منکرٌ فی الإثبات فلا عمومَ له. فلا یصِحُّ الاستثناءُ منه. فلو قلتَ قامَ رجالٌ إلا زیداً لَم یصِحَّ إتفاقاً (ابن هشام، 1/ 99). با توجه به این دو نکته، می گوئیم در عباراتی مانند لارجلٌ فی الدار که لا، شبیه به لیس است، دو احتمال می توان داد؛ یکی نفی وحدت، و دیگر نفی جنس. اما با ...
آیا شما را از آن درخت منع نکردم!
عورت هایشان برایشان آشکار گردید روایت شده است که فرمود: عورت هایشان برایشان آشکار نبود یعنی [عضو] داخلی بود. تفسیر القمی، ج 1، ص225؛ تفسیر العیاشی، ج 2، ص11 حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِیسَ أَخْبَرَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فِی قَوْلِهِ بَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما قَالَ کَانَتْ سَوْءَاتُهُمَا لَا ...
چرا در قرآن بیشتر به زکات تأکید شده تا به خمس؟
امام علی(ع) زکات دادن حضرت علی(ع) در حال نماز ، سؤال 931 را مطالعه کنید. [1]. راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، تحقیق: داودی، صفوان عدنان، ص 380، دارالعلم ، الدار الشامیة، دمشق، بیروت، چاپ اول، 1412ق. [2]. همان، ص 381٫ [3]. ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج 14، ص 358، دار الفکر للطباعة و النشر و التوزیع، بیروت، چاپ سوم، 1414ق. [4]. محدث نوری، حسین ...
هم سنخی وجود خدا و وجود ممکنات
الجسم فی کونه أبیض . و فی التحصیل: الوجود لیس هو ما یکون به الشئ فی ألاعیان، بل کون الشئ فی الاعیان أو صیرورته فی الاعیان و تخصیص کلّ وجود هو بإضافته إلی موضوعه و إلی سببه لا علی أن یکون الاضافه لحقته من خارج؛ فإنّ وجود الانسان مثلاً متقوّم بإضافته إلی الانسان و وجود زید بإضافته إلی زیدٍ و أمّا إذا قلنا: کذا موجود فلیس المعنیّ به أنّ الوجود معنی خارج، بل نعنی به أنّ کذا فی الأعیان أو ...
40 سخن حکمت آمیز از رسول خدا(ص)
سختی گرفتار کند, پس مانند دعای شخص غریق دعا کنند, ولی دعایشان را اجابت نکند. اصول کافی , ج 3,ص 404. 37.راستگو ترین صحابه مااظلت الخضراء و لااقلت الغبراء من ذی لهجه اصدق من ابی ذر. آسمان سایه نینداخته و زمین در بر نگرفته , صاحب سخنی راستگوتر از ابوذر را. الغدیر, ج 8,ص 97, و شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید, ج 2,ص 354. 38.پرسش از عالمان ...
ارائه نظریه ولایت فقیه توسط اندیشمندی سنّی / طه عبدالرحمن به دنبال تاسیس مدرنیته اسلامی است
عبدالرحمن یک متفکر مستقل است که دستگاه فکری خاص خود را دارد ولی ناظر به نظریاتی که دیگران تولید می کنند و در زیست بوم او حضور دارند هم اظهارنظر می کند. این انفعال نیست. اختلاف این دو بسیار ریشه ای و اساسی است. در یک تقسیم بندی که نسبت به طه عبدالرحمن و الجابری دارند می گویند که جابری نماینده ابن رشد در شمال آفریقاست و طه عبدالرحمن نماینده امثال غزالی و شخصیت هایی که رویکرد اشراقی داشتند. البته به ...
سیر اقبال امت اسلام در عصر نبوی، حسنی، حسینی و رضوی
این مقامات جز با عبودیت ممکن نیست؛ همان طور که امام صادق(ع) می فرماید: هرکس نسبت به خداوند خائف و خاشع باشد، همه چیز در برابر او خائف و خاشع می شود . محمد بن فضیل می گوید: از امام(ع) پرسیدم بهترین چیزی که به وسیله آن بنده ها به خدای عز و جل تقرب می جویند کدام است؟ فرمود: بهترین چیزی که بنده ها به وسیله آن به خدای عز و جل تقرب می جویند، طاعت رسول و طاعت اولوا الامر است امام باقر(ع ...
ابراز همدردی مراجع و علما با بیت آیت الله موسوی اردبیلی
به گزارش شبکه اجتهاد ، رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای با صدور پیامی ارتحال آیت الله موسوی اردبیلی تسلیت گفتند که بدین شرح است: پیام تسلیت رهبر انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای بسمه تعالی، فقیه و عالم بزرگوار مرحوم مغفور آیت الله آقای حاج سید عبدالکریم موسوی اردبیلی رحمت الله علیه دارفانی را وداع گفته و به لقاءالله پیوستند. این ضایعه را به خاندان گرامی و فرزندان محترم و ...
حکم کودک سارق
انامل را می گفت و این روایت قطع انامل را مطرح می کند. شیخ (ره) در مرتبه چهارم به قطع سر انگشتان فتوا داد ولی روایت، به قطع پایین تر از آن، که ظهور در بند دوم دارد، دلالت می کند. 3- وعن عدة من أصحابنا، عن سهل بن زیاد، وعن محمد بن یحیی، عن أحمد بن محمد جمیعاً، عن ابن محبوب، عن عبدالله بن سنان، عن أبی عبدالله علیه السلام فی الصبی یسرق، قال: یعفی عنه مرة، فإن عاد قطعت أنامله أو حکت حتی تدمی ...
راهپیمایی اربعین و انتخابات آمریکا؛ مظاهر جمال و قهر خداوند
اخلاقیات بیان می کنند، اما حقیقت و باطن کلمه توحید و لا اله الا الله را ما نمی دانیم و ظاهر را می بینیم. زیرا گاهی ظاهر و باطن شرع مانند ظاهر و باطن خود ماست. وی با بیان اینکه باطن ما روح خداست، گفت: لفظ معبر است و از این جهت به ان عبارت می گویند. لفظ پلی می شود و حقیقت و معنایی را که رد باطن گوینده هست عبور می دهد و معنا اساس کار است. خدا محرمات و واجباتی را معین کرده است اما چه حقیقتی ورای ظاهر ...
اربعین و بازخوانی نظریه انتظار فرج
...، وقتی از ناحیه معصوم (ع) توصیه شده تا به مناسبت عزای عظمی حسینی (ع) به همدیگر بگوییم اَعظَمَ اللهُ اُجُورَنا بمُصابنا بالحُسَین(ع) وَ جَعَلَنا وَ اِیاکُم مِنَ الطالبینَ بثاره مع وَلیهِ الاِمام المَهدی مِن آلِ مُحَمَدٍ علیهمُ السَلامُ، یک پیام بسیار مهم در این عبارت نهفته است و آن، بحث خون خواهی امام حسین (ع)، توسط فرزند بزرگوارشان مهدی موعود ارواحنا فداه است. خب، این خون خواهی به چه معناست ...
اصل رضوی در تبیین - أمر بین الأمرین -
...> 17. ، عیون أخبار الرضا (علیه السلام)، نشر جهان، تهران، 1378 ق، ج1، ص 124، چاپ اول. 18. طوسی، خواجه نصیرالدین، تلخیص المحصل، دارالاضواء، بیروت 1405 ق، چاپ دوم. 19. العاملی النباطی البیاضی، علی بن محمد بن یونس، عصرة المنجود فی علم الکلام، تحقیق: حسین التنکابنی، موسسه امام صادق (علیه السلام)، قم 1428 ق. 20. فیاض لاهیجی، ملاعبدالرزاق، گوهر مراد، موسسه الهادی، قم 1383 ش، چاپ اول. ...
هالیوود و رسانه های غربی افکار عمومی جهان را با ابزار تمسخر اداره می کنند/ باید ریشۀ تمسخر کنده شود تا ...
...، نباید برایش فرق داشته باشد. انسان باید تا این حد مستقل و تأثیرناپذیر از تمسخر باشد. (امام باقر به جابر جعفی: واعلَمْ بأنّکَ لا تکونُ لنا وَلِیّا حتّی لَوِ اجتَمعَ علَیکَ أهلُ مِصرِکَ وقالوا : إنّکَ رجُلُ سَوءٍ لَم یَحزُنْکَ ذلکَ ، ولَو قالوا : إنّکَ رجُلٌ صالِحٌ لَم یَسُرَّکَ ذلکَ- تحف العقول/ 284) برای اینکه تمسخر در جهان برچیده شود چه کار باید انجام دهیم؟/ جامعۀ آقا امام زمان(ع ...
سیره عملی امام رضا (ع) در برخورد با غُلات
...، عزالدین، شرح نهج البلاغه، تصحیح: محمد ابوالفضل ابراهیم، دار احیاء الکتب العربیة، بیروت 1378 ق. 4. ابن حنبل، احمدبن محمد، مسند احمد بن حنبل، دار احیاء التراث العربی، بیروت 1412 ق. 5. ابن شهر آشوب، محمدبن علی، المناقب آل ابی طالب، تصحیح: سیدهاشم رسولی محلاتی، مطبعه علمیه، قم، بی تا. 6. ابن فارس، ابوالحسن احمد، معجم مقاییس اللغة، تحقیق: عبدالسلام محمّد هارون، مرکز نشر مکتب ...
منابع و راه های معرفت به گزاره های مهدوی
المرعشی النجفی. 6٫ ابن منظور، محمد بن مکرم (1408ق). لسان العرب، بیروت، داراحیاء التراث العربی. 7٫ تهانوی، محمدعلی (1966م). کشاف اصطلاحات الفنون و العلوم، بیروت، مکتبه لبنان ناشرون. 8٫ حلی، جمال الدین حسن بن یوسف (1371). الجوهر النضید، قم، بیدار. 9٫ سبزاوری، ملاهادی (1379). شرح المنظومه، تعلیق: حسن حسن زاده آملی، تهران، ناب. 10٫ سهروردی، شهاب الدین یحیی (1375). مجموعه ...