سایر منابع:
سایر خبرها
. ابن علقمی از قرن دهم تا چهاردهم و در یک دهه اخیر 49 5. عباس زریاب خویی و شیخ قاسم مهاجر 79 6. سهم قمی ها در نظام دیوانی دولت سلجوقی در قرن ششم هجری 95 7. برگی ناشناخته از میراث شیعه در نیمه نخست قرن چهارم 109 8. جریان تفکر شیعی در ایران در قرن هفتم (آثار محمد بن حسین رازی آبی) 137 9. ظهور المیرزا محمّد الأخباری بعد الوحید البهبهانی و نزاع تلامذته ... 169 10. الملک ...
محمد غزوانی لَوکری (قرن چهارم هجری) شاعر کُردزبان، فصل اول کتاب بیان الحق بضمان الصدق را که در آن به آثار فلسفی ابن سینا و فارابی پرداخته، به ماهیت علم و تقسیم آن اختصاص داده است. از نظر او علوم در تقسیم اولیه بر دو نوع هستند: علوم حکمی و علوم غیرحکمی؛ علوم حکمی متساوی النسب در تمام اجزای زمان و دارای دو گونه تقسیم اند: فروع و اصول. فروع از قبیل طب، نجوم، کشاورزی و... . اصول نیز بر دو قسم است ...
(اُپتومتری) در ایران خدمتی نمود؟ مورخین نوشتند تقریباً تا قرن دیگر نیز خرابی ها و خسارات وارده آن جبران و ترمیم نخواهد شد. گرچه در مطالعه کتاب المآثر و الآثار که در سال 1306 قمری به چاپ رسیده، می بینیم ایران در تلاش است که هم پای اروپا گام بردارد، اما این اقدامات چندان هم بنیادی نیست که بتواند کمکی به آینده این کشور بنماید. در بخش اول باب هشتم، ص127، ترقیات صناعات و علوم و تبدّلات عادات و رسوم و رواج معارف ...
هم چون بسیاری از علمای اسلام و دلسوزان امت اسلامی بار دیگر اعلام می کنم که هر گفته و عملی که موجب برافروختن آتش اختلاف میان مسلمانان شود و نیز اهانت به مقدّسات هر یک از گروه های مسلمان یا تکفیر یکی از مذاهب اسلامی باشد، خدمت به اردوگاه کفر و شرک و خیانت به اسلام و حرام شرعی است. (8) ابوحامد غزالی، دانشمند پر آوازه ی اهل سنت درباره ی خطر تکفیر مسلمان توسط مسلمان می گوید: آن چه شایسته است ...
موجب خسارت های جبران ناپذیر در جهان اسلام شده است، به ظهور عالم حنبلی در قرن هفت و هشت به نام ابن تیمیه حرانی بر می گردد. اندیشه او در عصر خود با عکس العمل سلبی علمای چهارگانه فقهی اهل سنت مواجه شد و ابن تیمیه، چند سالی با حکم فقهی فقهای اهل سنت، زندانی گردید. بعد از فوت او، غیر از اندکی از شاگردان وفادارش، مانند ابن قیم جوزی، اندیشه های وی هم چنان مورد بی اعتنایی جهان اهل سنت قرار گرفت. در قرن ...
...> ) ؛ (7) أی لا تفهمهم، لکونهم کالموتی فی افتقادهم بسوء فعلهم القوّة العاقلة التی هی الحیاة المختصّة بالإنسانیّة؛ ای پیامبر تو نمی توانی به آن ها سخن خود را بفهمانی؛ چون مانند مردگان قوه عاقله را که خاص حیات انسانی است، از دست داده اند . 4. به معنای طاعت و فرمانبری از حقّ است؛ خدای تعالی می فرماید: (وَإِذَا تُتْلَی عَلَیْهِمْ آیَاتُنَا قَالُواْ قَدْ سَمِعْنَا لَوْ نَشَاء لَقُلْنَا) ؛ (8) زمانی ...
را تکفیر کند، خودِ او کافر است همچنان که ابن عثیمین اشاره کردند. روش تکفیری ها و مخالفت با قرآن در تکفیر مسلمانان تکفیر در تاریخ جوامع اسلامی پیشینه ای دارد، اما می توان پیدایش فرقه ی وهابیت را نقطه ی عطفی در تاریخچه مبحث تکفیر در بین مذاهب اسلامی دانست؛ چون تا پیش از پیدایش وهابیت، که خود را بازگو کننده اسلام خالص می شمرد؛ تکفیر ایده ی اصلی هیچ فرقه و مذهبی از مذاهب اسلامی ...