سایر منابع:
سایر خبرها
فتاوای تکفیری، چالشی در برابر نهاد افتاء: بازخوانی برخی شرایط افتاء از منظر مذاهب اسلامی
برای ایشان به ودیعت نهادند. فقیهان و مجتهدان شئون و مناصب مهم و چندگانه ای همچون افتاء قضا و ولایت دارند که از این میان، شأن افتاء به دلایلی چند اهمیت فراوانی دارد. برخی از این ادله عبارت اند از: 1. اتفاقی بودن این شأن برای فقیهان در مذاهب اسلامی؛ 2. گسترده بودن قلمرو و جغرافیای آن؛ و 3. کارکردهای بسیار آن، با توجه به استفاده ابزاری تکفیری ها و معتقدان به حقیقت انحصاری از نهاد افتاء از یک سو، و هرج ...
چیستی نسبت پدیده تکفیر با آموزه کرامت انسانی اسلام
، عبدالله بن عبد الرحمان، خزانة التواریخ النجدیه، [بی نا]، [بی جا]، [بی تا]. 5. آل بسام، عبد الله بن عبد الرحمان، علماء نجد خلال ثمانیة قرون، چاپ دوم، ریاض، دار العاصمه، 1419. 6. انصاری قمی، حسن، مقوله جهاد و نزاع ایدئولوژیک در عصر ایلخانان مغول ، معارف، ش47، آبان 1378. 7. آیتو، جان، فرهنگ ریشه شناسی انگلیسی، ترجمه: حمید کاشانیان، نشر نو، تهران، 1386. 8. ایزوتسو، توشی هیکو، خدا و ...
که ایزد در بیابانت دهد باز
، رهنمون شوند. جامعه ای که در آن خواسته های متضاد، کینه ها و دشمنی ها در میان نباشند تا افراد بتوانند به سوی فضائل و سعادت حرکت کنند. چنین محیطی درست نمی شود مگر با اصلاح حال هم نوع ها و در درجۀ نخست تأمین نیازمندی های مادی ایشان. این مسئله نیز به وسیلۀ تعدیل ثروت ها و به کار انداختن اندوخته ها حاصل می شود. 3 به همین جهت قرآن کریم اهتمام ویژه ای در امر مؤمنان به انفاق های واجب و توصیه آن ها به بخشش ...
بهترین سفینه برای رسیدن به خدا چیست؟/برای سربازی امام زمان(عج) آمادگی داشته باشیم
هم می برند! اگر لذّت ترک لذّت بدانی (که آیت الله مولوی قندهاریمی فرمودند: آن موارد دیگر لذّت نیست و از روی جبر، آن ها را لذّت گفتند)، دگر لذّت نفس لذّت نخوانی(یا ندانی) دیگر نمی خواهد حرام را ببیند، بشنود، پایش به آن جا برود و ... . لذا اولیاء خدا فرمودند: تنزّل الملائکة و الروح در مباحث اخلاق هم هست، البته دور بنده را یک خط قرمز بکشید، امّا همین که قدم شما به سمت خدایی شدن رفت، این ...
امام رضا (علیه السلام) و تشیع در ایران
) خصوصیت داریم و ما به قرآن سزاوارتریم تا مردم دیگر و ما به پیغمبر نزدیک تریم تا مردم دیگر و خدا دینش را برای ما مقرر داشته و در قرآنش فرموده: (مقرر فرمود برای شما [ای آل محمّد] از دین، آنچه را که به نوح سفارش نمود [به ما سفارش کرد آنچه را به نوح سفارش کرد] و آنچه را به تو وحی کردیم [ای محمد] و آنچه را به ابراهیم و موسی و عیسی سفارش کردیم [به ما آموخت و رسانید آنچه را باید بدانیم و علوم این پیغمبران ...
جلوه هایی از آشتی خواهی پیامبر، امیرالمومنین و سبطین در متون تاریخ اسلام
الله و ان محمداً عبده و رسوله. عکرمه گفت: دیگر چه بگویم؟ فرمود، بگو: من، خدا و همه حاضران را گواه می گیرم که مسلمانی مجاهد و مهاجرم. عکرمه آن را بگفت. سپس رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: امروز هر چه از من بخواهی که به دیگران داده ام به تو خواهم داد. عکرمه گفت: من از شما می خواهم که هر دشمنی درباره ی شما ورزیده ام و هر راهی که بر خلاف شما پیموده ام و در هر جنگی که رویاروی شما ...
5 ویژگی صاحبان خرد ناب در قرآن
متعال بدهد: إِنَّما نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لانُریدُ مِنْکُمْ جَزاءً وَ لاشُکُورا؛ (و می گویند:) ما شما را بخاطر خدا اطعام می کنیم، و هیچ پاداش و سپاسی از شما نمی خواهیم! . وی اظهار داشت: یکی دیگر از آثار این امر مهم این است که اگر فردی چیزی را در جهت کسب رضایت الهی انفاق کند، خدای تعالی مقدار مالی را که این فرد انفاق کرده را جایگزین کرده و عوض آن را می دهد: وَ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ ...
انفاق کنندگان به رشد معنوی و فکری خواهند رسید
پذیرفته نمی شود؛ چرا که شما قوم فاسقی بودید! . [6] بر این اساس انسان می بایست انفاق را در راه خداوند متعال بدهد: إِنَّما نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لانُریدُ مِنْکُمْ جَزاءً وَ لاشُکُورا؛ (و می گویند:) ما شما را بخاطر خدا اطعام می کنیم، و هیچ پاداش و سپاسی از شما نمی خواهیم! . [7] یکی دیگر از آثار این امر مهم این است که اگر فردی چیزی را در جهت کسب رضایت الهی انفاق کند، خدای تعالی مقدار ...
منتظران دوران غیبت را به درستی درک کنند
فضیلت انتظار می فرماید: ان اهل زمان غیبته القائلون بامامته المنتظرون لظهوره افضل من اهل کل زمان کسانی که در زمان غیبت قائل به امامت حضرت بقیة الله و منتظر ظهور آن حضرت هستند، از اهل همه زمانها افضل هستند . بعد می فرماید: لان الله تعالی ذکره اعطاهم من العقول والافهام والمعرفة ما صارت به الغیبة عندهم بمنزلة المشاهدة (بحار الانوار/ج 36، ص 386 .) این طایفه افضل از همه هستند; زیرا خداوند عقل و فهم ...
نه ترسی بر آنان است و نه آنان اندوهگین شوند
شخص نیکوکار است (مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ؛ بقره/112) ✔️ ج. انفاق راستین، با این تعابیر: - انفاق اموال در راه خدا بی منت و اذیت بعدی (الَّذینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ فی سَبیلِ اللَّهِ ثُمَّ لا یُتْبِعُونَ ما أَنْفَقُوا مَنًّا وَ لا أَذیً لَهُمْ؛ بقره/262) - انفاق اموال در روز و شب، مخفیانه و آشکارا (الَّذینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ بِاللَّیْلِ وَ النَّهارِ ...
500 معنا از ولایت در زیارت جامعه کبیره، مناجات امیرالمومنین، دعای سمات و...
...> با توجه به سایر ادعیه و زیارات و ادعیه و روایات من کنت مولاه فهذا علی مولاه یعنی: لا فرق بینهم و بینک الا انهم عبادک؛ فرقی بین ائمه و خدا (از حیث اسماء و صفات باذن الله- و نه در ذات) نیست- دعای ماه رجب از امام زمان (عج) ولی کیست؟ امین خداست؛ السلام علیک یا امین الله چشم خداست؛ السلام علیک یا عین الله دست خداست؛ یدالله فوق ایدیهم پدر ...
بررسی تطبیقی حجیت عقل از دیدگاه ماتریدیان و وهابیون براساس عقاید ابن تیمیه
ی آل سعود عربستان سعودی شد. بنابراین، امروزه فرقه ی وهابیت مروج و مبلغ همان عقاید ابن تیمیه است. (3) منزلت عقل نزد ماتریدیان عقل به عنوان یکی از منابع معرفت نزد ماتریدیان مطرح است. راه شناخت دین از نظر ابومنصور عقل و سمع، مهم ترین آن ها عقل شمرده می شوند. اگرچه مصادر معرفت را از سه راه: 1- حواس، 2- اخبار، 3-عقل و نظر می داند، نهایتاً حجیت دو قسم خبر و حواس را به واسطه ی نظر می داند؛ بنابراین ...
نهم ربیع روز اتحاد نه افتراق - مرگ خلیفه دوم در 9ربیع بدون سند است
مهدی و صاحب الزّمان و خاتم الائمّة الاثنی عشر در نزد امامیّه باقی نگذاشت . میلاد او شب نیمه شعبان سال 255 بوده و مادرش کنیزی بود به نام نرجس . او (یعنی مهدی(ع ) ) هنگام وفات پدرش 5 ساله بود و تاکنون پنهان است ( رض ) و او همان محمد منتظر پسر حسن عسکری رضی اللَّه عنهما می باشد که نزد خواصّ اصحاب و افراد مورد وثوق اهلش شناخته شده است . او همچنین از باب 71 چند باب را به آن حضرت اختصاص داده و ...
نقد و بررسی مهم ترین ادله جریاهای تکفیری در تکفیر شیعه
مبتلا به هستند. علاوه بر همه ی اهل دلایل گفته شده، عقیده ی کلی تمام مذاهب اسلامی این است که گوینده لا اله الا الله جانش مصون و حسابش با خداوند می باشد و دیگران باید براساس ظواهر با او برخورد کنند. (90) بنابراین ریختن خون، آبرو و تصاحب مال مسلمانان بر همدیگر حرام است و جز با اذن خدا و رسول او حلال نمی شود؛ چون اگر قرار باشد ارتکاب هر خطایی از سوی پیروان یک مذهب اسلامی تکفیر همه پیروان آن مذهب ...