سایر منابع:
سایر خبرها
برتری سخن گفتن عارف بر خاموشی او
می تواند ناطق و قائل نیز باشد. کلیدواژه ها خاموشی(صمت)؛ گفتار(نطق)؛ عرفان؛ تصوف؛ جوش نطق 1. برتری سخن گفتن عارف بر خاموشی او به رغم آنچه در باب ضرورت خاموشی زبان در سلوک عرفانی گفته اند، اگر متکلم و سخن او از آفات خالی باشند، سخن گفتن بر خاموشی ترجیح دارد؛ به عبارت دیگر، به سبب وجود آفات و مضرات در سخن گفتن، نمی توان از اصل آن چشم پوشید. مطابق سخنی از ...
از شمارش توفیقات شعر گفتن برای آل الله علیهم السلام عاجزم!
...> این شاعر در پاسخ به این سوال که حضرت محمد (ص) در اشعار آیینی ما بیشتر با چه توصیفات و ویژگی هایی به تصویر کشیده شده اند؛ اظهار داشت: با به روز شدن زبان شعر آیینی توصیفات شاعران تغییر کرده است، هر چند مشترکاتی هم دیده می شود. توصیفات قدما بیشتر حول محور صفاتی همچون عقل نخست ، شمس رسل ، علت ایجاد ، رحمة للعالمین و... می گردد. معاصرین هم بیشتر به توصیفات وقایع و اتفاقات دوره صدر اسلام مانند؛ معراج ...
مراسمی برای شهدا که نیاز به تبلیغات نداشت
پس از دو هفته پی گیری که یک هفته آن با گم شدن نامه اول همراه بوده است، برگزارکنندگان این همایش را از پیگیری این درخواست منصرف نمودند زیرا در مقابل همان کمک ناچیزی که شکل می گرفت آن ها انتظار داشتند بر اساس مصوبه شورا نام مبارک شورا نیز در تبلیغات آورده شود این در حالی بود که در اولین تماس با ریاست محترم چاپ غدیر در خصوص چاپ بنرهای همایش، وی بدون آنکه انتظاری داشته باشد بیان داشت چون این کار برای ...
پیامبر مهربانی ها را در یار مهربان بخوانید!
به گزارش شفاف، اینکه قلم به دست گیری تا از بهترین مخلوق عالم بگویی کار ساده ای نیست. او که رَحْمَةً لِلعالَمین است و با گوشه چشمی می تواند همه دنیایمان را سرریز از خیرات و حسنات سازد. او که امینی وفادار بود و الگوی کاملی برای هر چه محبت و مهربانی است. روز میلاد محمد (ص) روز میلاد مهربانی است. روزی که لبخند زاده شد تا زیباترین نشانه پروردگار شود. روزی که زمین جان گرفت تا به معنای واقعی ...
هنر نزد ایرانیان است و بس ؟ / ابوالفضل خطیبی
بهرام از ازدواج و شاید هم توطئه ای درچیده بوده است. بهرام به سطر سطر نامۀ فغفور پاسخ می گوید. نخست می گوید: تو چرا در عنوان نامه نوشتی از شهریار جهان ، حال آنکه شهنشاه بهرام گورست و بس!؛ دوم اینکه اشاره کردی به کارهای من درهند؛ اینجاست که از زبان بهرام گفته می شود (چاپ خالقی مطلق – امیدسالار، ج6، ص585، ب2232-2234): همان اختر شاه بهرام بود/ که با فرّ و اورند و با نام بود هنر ...
شعر و ادب فارسی؛ تجلی گاه آیات الهی/ ساختار شاهنامه برگرفته از آیات قرآن است
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، پیوند دین و جامعه، پیوندی ناگسستنی است و ادیان در طول تاریخ، همواره برای تکامل و پاسخگویی به پرسش ها و نیازهای اساسی بشر آمده اند به گونه ای که امیر سخن، حضرت علی(ع) می فرمایند: خداوند رحمت کند کسی را که بداند از کجا آمده؟ در کجا به سر می برد؟ و به سوی کجا رهسپار است؟ و پاسخ به این سؤال های بنیادین جز در دایره دین میسر نمی ...
مهدی اخوان ثالث؛ توانمند اما پرحاشیه
شعر اخوان و نیما اندکی فاصله بگیریم و به ژرف ساخت شعر هر دو نگاه کنیم، اخوان گاهی در مباحث نظری سخن هایی تازه تر از استاد خود دارد. البته غیر از این که بعضی نظرات استاد خود را عالمانه تبیین کرده است. همان طور که بی گمان شاملو در شعر سپید حرف نخست را می زند، اخوان در شعر نیمایی چنین جایگاهی دارد. البته یادتان نرود نیما جایگاه والایی دارد که حتی خود اخوان هم به او بدهکار است. و الفضل للمتقدم . با وجود ...
ساغرعزیزی:خانم ابتکارجوابم رانداد
غالبا با تامل بیشتری سخن می گوید. او آرام حرف می زند و هنگام سخن گفتن از دستانش استفاده می کند. به استایل نشستن و راه رفتنش دقت کردم و خواستم تا جایی که ممکن است خطایی در بازی نداشته باشم. امیدوارم مردم این سریال و بازی من را دوست داشته باشند. * تولید معمای شاه در شرایطی آغاز شد که تلویزیون از شرایط مالی خوبی برخوردار نبود و بازیگران زیادی خانه نشین شدند. نگران نبودید حق زحمتی که کشیدید به ...
نظافت از وزن و قافیه خوب کار می کشد
کردن کلیشه ای زندگی و شهادت ایشان پرهیز کرده و تنوعی در کار آورده است این شعر گاه از زبان اول شخص روایت می شود و گاه از زبان سوم شخص، و این یکی از وجوه این تنوع است. می توان گفت کتاب فرشتگان معاصر، مجموعه ای است که دغدغه کم رنگ شدن مفاهیم مقدس و ارجمند در آن موج می زند و شاعر ضمن بیان آن دغدغه ها و نگاه محتواگرایانه به شعر به شعریت نیز توجه کرده است. شاعر این مجموعه در سروده ...
جبر و اختیار در کلام قدیم
. راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، چاپ محمد سیدکیلانی، بیروت [بی تا]. سبزواری، هادی بن مهدی، شرح المنظومة، تصحیح حسن حسن زاده ی آملی، تهران 1416-1422. سیوطی، عبدالرّحمن بن ابی بکر، تاریخ الخلفاء، چاپ محمد محی الدین عبدالحمید، مصر، 1378 ه / 1959 م. شاد، محمد پادشاه بن غلام محی الدین، آنندراج: فرهنگ جامع فارسی، چاپ محمد دبیر سیاقی، تهران، 1363 ش. ...
موقعیّت جغرافیایی غار اصحاب کهف
. (1376). جغرافیای تاریخی چیست؟ . مجلّه علوم انسانی دانشکده ادبیّات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد. ش 3 و 4. 1376ش. بی آزار شیرازی، عبدالکریم. (1380). باستان شناسی و جغرافیای تاریخی قصص قرآن. چاپ سوم. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی. جوده حسنین، جوده و فتحی محمّد أبوعیانه. (بی تا). قواعد الجغرافیا العامهالطبیعیّه و البشریّه. بی جا: دار المعرفه الجامعیّه. خلف الله ...
ارزش کار در اسلام
. (1379). ترجمه محمّدمهدی فولادوند. تهران: دارالقرآن الکریم. آمدی، عبدالواحد. (1360). غُرَر الحِکَم و دُرَر الکلم. تحقیق میرجلال الدّین المحدّث. چاپ سوم. تهران: دانشگاه تهران. ابن جوزی، أبو الفرج عبدالرّحمن بن علی. (1415ق.). المنتظم فی تاریخ الملوک و الأمم. بیروت: دار الکُتُب العلمیّه. ازهری، أبومنصور محمّد بن أحمد. (1421ق.). تهذیب اللّغه. چاپ اوّل. بیروت: دار إحیاء ...
مهارت های لازم برای روزنامه نگاری در قرن بیست و یکم"
آیند و به دانش و تجربة روزنامه نگاری کم بضاعت یا فقیر کشور بیافزایند. دانشکده رسانه فکر می کند که این ها و ده ها پرسش از این دست در مقابل روزنامه نگاری ایران قرار دارد و اگر سودای پیشرفت و ترقی ژورنالیسم را در کشور داریم، باید به صورت علمی و نه به گونه ای تبلیغی و سطحی به آن ها بپردازیم. نمی توان از روزنامه نگاری مدرن و پیشرفته سخن گفت، بدون آنکه کنکاشی علمی در گذشته مطبوعات و روزنامه نگاری ایران ...
قدریان نخستین
...، چاپ اول، مصر، 1305 ه . ابن ندیم، محمدبن اسحاق، الفهرست، تحقیق رضا تجدّد، تهران، 1350 ش/ 1971 م. ابوزهره، محمد، تاریخ المذاهب الاسلامیّه، دالفکر العربی، [بی تا]. اسفراینی، شاهپوربن طاهر، التبصیر فی الدین، مصر 1374 ه / 1955م. اشعری، علی بن اسماعیل، الإبانه عن اصول الدیّانه، حیدرآباد، 1367 ه / 1948 م. اشعری، علی بن اسماعیل، مقالات الاسلامیین، مصر، 1389 ه / 1969 م. ...
ادعای فربه اما متناقض مجتهد شبستری درباره تجربه دینی
.... 14. سعیدی روشن، محمد باقر؛ راه های شناخت زبان قرآن؛ مجله گلستان قرآن؛ دی 1382؛ شماره 166. 15. سیاح، احمد؛ فرهنگ بزرگ جامع نوین بی تا، تهران، کتاب فروشی اسلام، چاپ نهم. 16. سیاه کلاه، شهرام؛ نقدی بر مقاله قرائت نبوی از جهان؛ 1388؛ سایت فطرت. 17. طباطبائی، سید محمد حسین، المیزان، ج 7، 1417ق، قم، جامعه مدرسین، پنجم. 18. غزالی، ابو حامد ...
شهربند کیوان
جهانگیر منصور. تهران: گل آرا. 752 ص. 8 – صمدی، مهرانگیز. (1367). ماه در ایران: از قدیمی ترین ایام تا ظهور اسلام. تهران: علمی و فرهنگی. 224 ص. 9 – فروزان فر، بدیع الزمان. (1380). سخن و سخنوران. چ: پنجم. تهران: خوارزمی. 713 ص. 10 – ماهیار، عباس. (1388). شرح مشکلات خاقانی، دفتر یکم، ثری تا ثریا. کرج: جام گل. 349 ص. چ: دوم. 11 - مختاری، عثمان. (1341). دیوان. به اهتمام جلال الدین همایی. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب. *پژوهشگر و مدرس دانشگاه ...
بنیان گذار کلام اعتزال
نمی افزود . (46) از این مدح و ستایش غلوّآمیز عمرو که بگذریم، در منابع معتبر، او به حق خطیب معتزله لقب یافته و از اشخاص صاحب نظر شواهد و شهادات کثیری در قدرت بیان و سخن دانی و سخنوری وی ثبت شده که شنیدنی و گفتنی است، که ما پس از ذکر مقدّمه ای، به نقل برخی از آنها می پردازیم. مقدّمتاً باید توجه داشت که واصل الَثَع یعنی شکسته زبان بود؛ توانایی گفتن راء را نداشت؛ راء را غین می گفت. با وجود این، در ...
چرا کتاب خدا مشتمل بر متشابه است؟
بالاتر است اگر صریح و بی پرده بیان شوند به کلی ناقض غرض خواهند بود. از طرف دیگر قرآن در تعالیم خود همه انسان ها را مورد خطاب قرار داده و درصدد است تا تربیتی همگانی را صورت دهد، از این رو چون بیان حقایق عالی خالی از خطر کج فهمی نیست، لذا تعالیم خود را متناسب با سطح ساده ترین فهم ها که همانا فهم مردم است، بیان کرده است و با زبان ساده عمومی سخن گفته است (طباطبایی،1393: 46-49). قرآن ...
پیدایش کلام اسلامی
، 1942 م. ابوحیّان توحیدی، علی بن محمد، المقابسات، [بی جا]، [بی تا]. ابوزهره، محمد، تاریخ المذاهب الاسلامیّه، قاهره، [بی تا]. اخوان الصفا، رسایل، بیروت، 1376 ه / 1957 م. اشعری، علی بن اسماعیل، رسالة فی الإستحسان الخوض فی الکلام، بیروت، 1952 م. اشعری، علی بن اسماعیل، مقالات الاسلامیین، چاپ دوم، قاهره، 1389 ه / 1969 م. اشعری قمی، سعدبن عبدالله، المقالات و الفرق، تهران ...
مجتهد توانا آیت اللّه شیخ محمدرضا طبسی (ره)+ تصاویر
پایگاه اطلاع رسانی آزادگان ایران : مقدمات و بخشی از مرحله سطح را نزد اساتید معروف حوزه مشهد آموخت: ادبیات عرب را نزد ادیب نیشابوری، اصول را نزد شیخ کاظم دامغانی، قوانین را نزد میرزا محمدحسین شهرستانی و شرح لمعه را نزد سید محمدباقر مدرس. اما حوزه مشهد نمی توانست عطش او را برای فراگیری علوم مختلف اسلامی فرو نشاند. از این رو به حوزه قم هجرت کرد. در آغاز به تکمیل مرحله سطح پرداخت: مکاسب شیخ انصاری و کفایه الاصول آخوند خراسانی را نزد عالم فرهیخته، آیت حق، سید علی یثربی کاشانی، ر ...
پزشک بدون مرز مازنی مهمان برنامه ماه دل آرا شبکه تبرستان
ماموریت و یا حتی تقدیر نامه ای نمایم. اما همین برایم کافی بود که مرهمی بر دردی از آلام انسانهای دردمند و نیازمند، چه این سوی مرز و چه آنسوی مرز بنام هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص پوست بیمارستان رازی هستم. برای همین این بار زرنگ شدم. اما نشد و نتوانستم خیلی زرنگ باشم. چون از بلیغی و شمس و غنی نژاد و ولیخانی و دیگر بزرگان علم و اخلاق چنین نیاموختم. و مهمتر آنکه آنقدر همکاری و ...
پیروزی روحانی قطعی است؟ / معاون روحانی: ان شاءالله ان شاءالله!
معتقد بوده ام که داور باید بی طرف باشد و نباید وابستگی یا پیوستگی حزبی و جناحی داشته باشد. همیشه تلاش کرده ام فارغ از بحث های حزبی و جناحی حق را ببینم. جا به جایی من و جناب آقای انصاری تصمیم خود رئیس جمهور بود و علت دقیق این جابه جایی را باید از خود آقای دکتر روحانی بپرسید. چون ایشان چند ویژگی دارد که به عقیده من این ویژگی هایش برای یک حاکم بسیار مثبت است. یکی از خصوصیت های او این است که به ...
دیدگاه های فلسفی ابراهیم نظّام
، مصر، [بی تا]. بدوی، عبدالرّحمن، مذاهب الاسلامیین، بیروت، 1971م. بغدادی، عبدالقاهربن طاهر، اصول الدین، چاپ دوم، بیروت 1404 ه / 1981 م. بغدادی، عبدالقاهربن طاهر، الفرق بین الفرق، قاهره، [بی تا]. تفتازانی، مسعود بن عمر، شرح مقاصد، قم، 1370-1371. تهانوی، محمد اعلی بن علی، کشّاف اصطلاحات الفنون، تهران، 1967 م. جاحظ، عمروبن بحر، الحیوان، بیروت، 1388 ه / 1969 م. ...
گالری های تهران به استقبال زمستان می روند
...> کامبیز درمبخش از نمایش منتخبی از آثار چاپ شده اش در ماهنامه داستان در نمایشگاهی با عنوان داستان های بی پایان خبر داد. این نمایشگاه شامل مجموعه ای از بهترین کارهای این هنرمند است که در ماهنامه همشهری داستان به چاپ رسیده است. 40 تابلو از این طراحی ها در گالری روی دیوار می رود. نمایشگاه داستان های بی پایان 26 آذرماه در گالری سیحون به نشانی خیابان وزرا، خیابان چهارم، شماره 11 افتتاح شد و تا هشتم ...
پیروزی روحانی قطعی است
آن زمان آقای روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی بود و چون پرونده مذکور مربوط به مسائل امنیتی می شد، من باید با شورای عالی امنیت ملی هم تعامل می کردم. از آن زمان دکتر روحانی من را می شناسد و بنده هم به ایشان ارادت دارم. بعد هم که به تهران آمدم و زمانی که معاون رئیس قوه قضائیه بودم باز هم با ایشان در ارتباط بودم و در دوره ای که عضو شورای نگهبان بودم ارتباطات ادامه پیدا کرد. البته حاج آقا انصاری ...
آیت الله حسینی قائم مقامی: قدرتی که از اراده جمعی حاصل نشود عین فساد است
بی آنکه به آثار ذاتی عبور از چراغ قرمز توجه شود. یا اگر پرسیده شود چرا نماز خوانده می شود، پاسخ داده شود چون به بهشت می رویم در واقع به ارزش ذاتی خارج از خود نماز ارجاع داده می شود. این عالم دینی با بیان اینکه چهار دسته پیوند اخلاق و دین را نفی می کنند، گفت: دسته ای معتقدند اخلاق نمی تواند دینی باشد. دسته دوم بر این باورند که امر اخلاقی، وظیفه گرا و امری درونی است اما امر دینی یا به شوق بهشت ...
مرجع مهاجر
.... مراجع عالی قدر و روحانیت ما ریشه های هویت فرهنگی و اخلاقی این جامعه هستند و نسل جوان از این جهت که تشنه معنویات و خلاق است، خواهد توانست از چشمه های جوشان حوزه های علمیه بهره مند شود. ما به الگو سازی و اسطوره سازی برای جوانان نیاز داریم. انقلاب اسلامی محصول خون شهیدانی چون چمران، باکری و همت است و جوان ما باید اینها را بداند پس باید زبان جدیدی برای ارتباط با نسل جوان بیابیم تا غرب نتواند هویت ...
ماجراهای چند جوان لیسانسه در کلانتری
تهران تصویربرداری شده و مرزداران، سیمون بولیوار، کلانتری شهرزیبا از جمله لوکیشن های این مجموعه هستند. فاز اول هم لوکیشن های داخلی و خارجی مان به صورت 50-50 است و الان هم مقدار کمی از سکانس های شب خارجی مان مانده که با اینکه به سرمای هوا خوردیم اما به زودی آنها را به اتمام می رسانیم. البته قصه ما در تابستان است و الان در فصل سرما سکانس ها را ضبط می کنیم و این موضوع برای بازیگران مان سختی هایی دارد ...
خاستگاه آموزه ی ارجاء در اسلام
. 37. بغدادی، همان، ص 205-204؛ اسفراینی، التبصیر فی الدین، 1983، ص 99-97؛ جرجانی، شرح المواقف، ج 8، ص 397-396. 38. اشعری، همان، ص 223-213. 39. اسفراینی، همان جا. 40. بغدادی، همان، ص 205؛ تبصرة العوام، ص 61-59. 41. اسفراینی، همان، 1955، ص 91. 42. اشعری، همان، ص 219. 43. شهرستانی، همان، ج 1، ص 141. 44. اسفراینی، همان جا. منبع مقاله : جهانگیری، محسن، (1390) مجموعه مقالات 1 کلام اسلامی، تهران: انتشارات حکمت، چاپ اول کلمات کلیدی : کلام , اسلام , مرجئه , خلفای راشدین , یونسیه ...
نگاهی به کلام قدیم
.... Van Ess, J. (1972) Frii hemu"tazilitische Haresiographie (Beirut). , (1975) Zwischen Hadith und Theoloie: Studien pradestinatianischer Uberlieferung (Berlin). Watt, W. (1948) Free Will and Predestination Eraly Islam (London). Wensinck, A. (1932) The Muslim Creed (Cambridge). منبع مقاله : جهانگیری، محسن، (1390) مجموعه مقالات 1 کلام اسلامی، تهران: انتشارات حکمت، چاپ اول کلمات کلیدی : کلام , اسلام , فان اس , ابن عباس , تفتازانی ...