سایر منابع:
سایر خبرها
روایت حمله تروریستی ناموفق به آیت الله سید رضی شیرازی
، مبارزه ای کاملاً سیاسی بود و در واقع درگیری با آنها به نوعی درگیری با دستگاه حاکم محسوب می شد. این نکته را به عنوان یک تجربه تاریخی عرض می کنم که کمونیست ها چه در عراق و چه در ایران هیچ وقت موفق نشدند و اساساً هیچ نوع گرایش الحادی در این کشورها موفق نخواهد شد. در عراق، وجود مراقد مطهر ائمه معصومین(ع) و ایجاد یک قطب دینی و فرهنگی در حول و حوش آنها، مانع از آن بود که تبلیغات اینها بتواند تأثیر زیادی ...
روشنفکری در ایران هنوز پویا و اثرگذار است
اسیر ذهن خود نیست. **هدف روشنفکری دینی و غایت روشنفکران دین چیست؟ آیا می توان این غایت را به گذر جامعه به عالم مدرن فروکاست؟ یا آنان را اندیشه ورزانی با دغدغه دین و تجدد نامید که طرح فکری آنان نقد معرفت دینی است؟ میری: اینکه فکر کنیم روشنفکران دینی همگی به یک صورت می اندیشند و همه آنان تالی یکدیگر هستند نشان از ناآشنایی نسبت به تفاوت ها و تباین های بسیار بنیادین دارد. به عنوان ...
نامه رئیس جمهور معلق کره به روحانی / بی برنامه یا با برنامه، مساله این است
مسوولانه ای نداشته است. از همان زمان که گمان می کرد در زمان کوتاهی حکومت اسد را در سوریه یکسره می کند و اردوغان خود را در سطح رهبر منطقه و حتی جهان اسلام معرفی خواهد کرد، مرتکب اشتباه شد تا آن زمان که هواپیمای روسی را سرنگون کرد و با وجود قدرت نمایی اولیه، وقتی که دید سنبه طرف پرزور است، عذرخواهی کرد. همچنین تا بعد که تبعات حمایت از گروه های جهادی و سلفی، گریبان خودش را گرفت و با انواع و اقسام ...
نسبت علوم اسلامی با علوم انسانی ؛ گفتاری منتشرنشده از شهید آیت الله دکتر بهشتی
ایستا یا حتی ارتجاعی، علاوه بر همه آنچه تاکنون برای فهم کتاب و سنت به آن احتیاج داشتیم، به یک سلسله معلومات دیگر نیز به صورت کمک نیازمندیم؛ یعنی اگر انسان بخواهد ببیند وحی درباره روند جامعه چه می گوید، تا الفبایی از جامعه شناسی نداند، نمی تواند اصلا بفهمد وحی درباره روند جامعه چه می گوید. اگر بخواهد ببیند وحی در زمینه تعلیم و تربیت چه می گوید، تا آشنایی کلی با روان شناسی و علوم تربیتی به صورت کلی ...
مسائل سیاسی _ جناحی بیرون دانشگاه مطلقاً نباید وارد دانشگاه فرهنگیان شود
ارزیاب کرد. حجت الاسلام والمسلمین دادگر بیان داشت: با جدیت تمام باید سرمایه گذاری مادی و معنوی برای توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان (تربیت معلم) صورت پذیرد چراکه وضعیت فعلی مواجهه با این دانشگاه، سرمایه گذاری ناقص، ناکافی و حتی ظلم به تعلیم و تربیت است. وی گفت: همه باید اهمیت و ظرافت و عمق حساسیت این کار، مضاعف بودن مسئولیت به دلیل عظمت و اهمیت تربیت معلم را به درستی درک ...
بازیگری شخصیت ها
دوبارۀ مناقشه ها و مناظره های درازآهنگ معرفت شناختی و هستی شناسی میان مکاتب مختلف فلسفۀ شناخت و اندیشه ها در علوم انسانی است. وانگهی 4 سطح تفسیر و تبیین وجود دارد که از بالاترین سطح تحلیل تا پایین ترین سطح به ترتیب عبارتند از نظام جهانی، دولت ملت، بوروکراسی و فرد؛ اینکه تحلیل را باید بر چه پایه ای از این سطوح قرار داد و کدام یک از این سطوح صاحب اقتداری برای تفسیر و تبیین معتبر می باشد ...
امیدواریم تعامل دانشگاه با قوه قضائیه بیشتر شود/معتقدیم مفروضات دینی باید در ساحت علوم اجتماعی و انسانی ...
که در مجموعه رساله های او چاپ شده، دو مقاله مبسوط راجع به پیش فرض ها دارد. رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: حرف این فیلسوف این است که هر گفته ای که داریم در پاسخ یک پرسشی است و پرسش ها در بستر پیش فرض ها خلق می شوند. اینکه در ذهن مخاطب پرسشی پدید می آید، در بستر پیش فرض هاست و همه گفته های ما پاسخ به پرسش است و با این استدلال ادعا می کند که تمام گفته های ما در فلسفه و علوم اجتماعی پاسخ پرسش ...
سخنران یا واعظ ؟ مسئله این است
مجتهدان برمی آید؟ مگر قرآن نگفته است که مؤمنان باید عمل صالح انجام دهند و همه یکدیگر را به حق و صبر توصیه کنند؟ چرا مجتهد؟ چرا فردی که مجتهد او را تأیید کرده؟ چرا یک فرد عادی نه؟ پاسخ به این پرسش را تنها وقتی می توانیم تا حدودی درک کنیم که با نگاهی دقیق تر به قرآن و روایات بنگریم و نیز برای فهم تجربه عالمان و شریعتمداران قدری با کفش های آنان قدم بزنیم؛ تا به مدد آن نگاه دقیق و این همدلی در تجربه، افق ...
اختصاص امامت به ولایت معنوی
نیاز دارد که از هر جهت- به جز دریافت وحی- مانند پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) باشد تا دین نوپای اسلام را از گزند تحریف و بدعت مصون نگه داشته و در برابر مخالفان اسلام و نیز سؤال های مسلمانان و تفسیر مسائل جدید با صدق و درستی به معنای خود (مطابق با واقع) بتواند پاسخگو باشد. چرا که وجود امام برای تفسیر صحیح دین و آموزه های آن است و اگر علم خود امام نیز عادی و خطابردار باشد، تفسیر دین خصوصاً دینی که ...
وحی به قول نشانه شناسان در تفکر اسلامی یک دال مرکزی است
ظهور کرده است، وحی را تبیین کرد یا نه؟ مرادم از فلسفه های جدید همان فلسفه های تاریخیت گرا هستند که در میان فلسفه های تحلیلی و فلسفه های برّی یا اروپایی فراوان به چشم می خورند. ممکن است در ظاهر متفکری وحی را رویا و تجربه دینی بنامد، ولی به نظر می رسد همه اینها پیامد ظهور فلسفه های جدید در غرب است. اساس بحث های این افراد آن است که انسان محدودیت دارد و پیامبر(ص) هم استثنا نشده است. این ...
تولید علم دینی هم ممکن است و هم مطلوب
دقت مورد قبولی پیش بینی کند. اندیشمندان عصر روشنگری، مبتنی بر تحولاتی که به انقلاب علمی و فیزیک نیوتنی منتهی شده بود، استدلال می کردند که تفکر روشمند و به کارگیری اصولی عقل و تجربه می تواند در فهم همه پدیده ها، از جمله پدیده های انسانی و اجتماعی به کار گرفته شود و حیات انسانی را از سلطه سنت های پیشین نجات دهد و مسیر پیشرفت را پیش روی او قرار دهد. متعاقب این ذهنیت بود که علوم انسانی جدید شکل گرفت ...
دکتر فاطمه طباطبایی: حاج آقا مصطفی، عصاره ی زندگی علمی امام خمینی(س) بود
درباره سخنان مربوط به دنیا به سادگی تحت تاثیر سخنان غیر منطقی واقع می شوند وبه آن عمل می کنند ولی در بیان مسائل مربوط به آخرت، به دنبال استدلال منطقی می گردند و برهان را شرط قبول ذکر می کنند. به طور مثال اگر کودکی که هنوز قدرت تشخیص در فهم موضوعات ندارد، خبر بیاورد که خانه ی همجوار تو آتش گرفته است و احتمال دارد که آتش به خانه ی تو نیز سرایت کند، اینان علی رغم اعتقاد به درک کودک از مسافت و مکان و سایر ...
روایت جدید شکل گیری روابط عمومی در صنعت نفت
کاوشگران روابط عمومی - ابراهیم گلستان: ● اشاره : متن ذیل روایتی است که ابراهیم گلستان درباره محمدعلی موحد نگاشته است و در روایت از زاویه های انتقادی به شکل گیری روابط عمومی صنعت نفت نیز اشاره شده است و در شماره 39 نشریه اندیشه پویا منتشر شده است. خواندن این متن را به همه خانواده ارتباطات پیشنهاد می کنیم. کنار شط بردبار دربارة دوست من، موحد که شالوده ها را فدای تزئینات امروزی نکرد شط از کنار س ...
نقد اساتید دانشگاه بر مهم ترین سند قرآنی کشور/ غفلت از گفتمان سازی قرآنی در منشور توسعه
هم شد تا بودجه ای خاص اجرای منشور به صورت سالانه تصویب شود. در حال حاضر سالانه 200 میلیارد بودجه تصویب شده است. فریدونی با تأکید بر اینکه همه امکانات کشور در دست دستگاه های اجرایی است، تصریح کرد: برای اینکه دستگاه های اجرایی حضور داشته باشند، سه بازوی اصلی تعریف شد و قرار شد بالاترین مسئول اجرایی همان حوزه مسئول کمیسیون باشد تا به این ترتیب دستگاه های اجرایی که امکانات را در اختیار ...
در ایران انسان شناسی وجود ندارد/ نظام معنایی دانشگاهی گرفتار نگاه صوری و اسمی است
ما در ایران رشته ای داریم که به آن انسان شناسی و در برخی مواقع مردم شناسی می گویند. من معتقدم رشته ای به نام انسان شناسی یا مردم شناسی در ایران وجود ندارد؛ این گزاره اصلی من است. ممکن است که این سوال پیش بیاید چرا با وجود اینکه دانشکده هایی در این زمینه داریم، انسان شناسی یا مردم شناسی نداریم. این به چه معناست؟ باید در ادامه این پرسش ها، سوال کرد؛ انسان شناسی معادل چه ترم ...
احتمال کذب بودن روایات فقهی مشترک میان مذاهب اسلامی دور از واقع است
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن حکیم، مدرس پژوهشکده حدیث حوزه، در این نشست با بیان اینکه مقصود از حدیث مشترک فقهی دو یا چند گزارش حدیثی است که به لحاظ متنی دارای الفاظ یا مفاهیم واحدی باشد در حالی که به لحاظ سندی از طرق غیر هم مذهب وارد شده باشد گفت: نسبت سنجی میان سه قاعده ...
برداشت شبستری از هرمنوتیک بسیار ضعیف است - دعوت به مناظره
رایج معتقدند که وحی همان سخن پیامبر(ص) است. از جمله این افراد باید از محمد مجتهد شبستری نام برد که سلسله مقالاتی را در پانزده قسمت با عنوان قرائت نبوی از جهان نگاشته و ادعا کرده که وحی سخن پیامبر(ص) است، نه کلام خداوند. وی در این مجموعه مقالات تلاش بسیار کرده تا وحیانی بودن قرآن را کنار زده و آن را یک کتاب بشری بداند که شخصی به نام محمد بن عبدالله با افکار محدود خود و تأثیرپذیری از ...
فرانکفورتی های منتقد
فرهنگ امروز/ فرزاد کریمی*: به نظر می رسد برای فهم بهتر بنیادی ترین مفهوم فلسفۀ معاصر یعنی سوژه نیاز به دسته بندی و تبیین اولویت منابعی است که مراجعه به آن ها از پراکندگی ذهن خواننده ممانعت به عمل آورد. سوژه علی رغم اهمیت فراوان، هنوز واژه ای تعریف نشده و همراه با ابهام در مطالعات فلسفی ایران است. سوژه مفهومی سهل و ممتنع است که همواره روی سهل آن در برابر ...
حجت ظاهر و حجت باطن
دکارت و لاک پرداخته و گفته است: انسان در بدو خلقت دارای عقل بالقوه و مفاهیم آن است، نه عقل بالملکه و بالفعل؛ و تنها در خروج از عقل قوه به فعل است که تجربه ضرورت پیدا می کند.(همان،ص116) لاک بی آن که خود بداند، از اصحاب مذهب اصالت عقل بوده است(همان،ص129) او عقل را ما به الامتیاز طبیعی انسان می داند. او برای اثبات خدا متکی به عقل شده و بداهت وجود خدا را به اندازه ی بداهت براهین ریاضی شمرده است ...
متن کامل گفتگوی دهباشی با داوری درباره ی فاتح، میرحسین و احمدی نژاد
می گفت شا برو من در این جلسات می رفتم. هیچ موقع می پرسیدند که فلان تیتر را با هم برویم؟ چرا این بود. اصلاً جلسه، جلسه حالت عملیاتی بود یعنی سوژه های هفته تحلیل می شد و دوستان تحلیل هایشان را می گفتند بعد می گفتند مثلاً این سوژه ها خوب است رویش کار کنیم. البته به نظرم خروجی خیلی نداشت چون همه آن جا خودشان را در واقع مجتهد می دانستند و خیلی من نمی دیدم آن هماهنگی اتفاق بیفتد در ...
پیدایش کلام اسلامی
...، زیرا کسی به آن خبر داده که جایز نیست دروغ بگوید یا خطا کند. این گروه در این امور همان را می گویند که گروه اول در خصوص همه ی امور شریعت می گفتند و بر این عقیده اند که تنها به این صورت می توان به دفاع از شرایع پرداخت. 3. طایفه ای دیگر بر این عقیده اند که هر ایراد و انتقادی را با نظیر آن پاسخ دهند. به این ترتیب که در سایر شرایع به جست و جو می پردازند، احکام سست و نادرست آنها را می یابند و ...
ادعای فطری بودن قواعد منطق، ادعای کاملا غلطی است/ نیازمند علم منطقی خاص تمدن نوین اسلامی هستیم
او گفت که هیچ امر ثابتی از اساس وجود ندارد و همه چیز درحال تغییر است. این حرف هراکلیتوس یک حرف غیر عادی در آن زمان بود. موجی که اندیشه هراکلیتوس ایجاد کرد موجب بوجود آمدن سوفسطائیان و به تبع آن، سقراطیان یعنی سقراط، افلاطون و ارسطو شد. سقراطیان خواستند تا در مقابل این سوفسطائیان ایستادگی کنند که سقراط به یک شیوه ای، افلاطون به یک شیوه و ارسطو هم به شیوه ای دیگر در مقابل این عده ایستادگی کردند. ...
نگاهی به کلام قدیم
محمد عبده (و: 1323 ه / 1905م) تعریف ذیل را ارائه می کند: "علمی است که در آن از وجود خدا و صفاتی که واجب است برای او اثبات شود، و از آنچه جایز است با آن وصف گردد و آنچه واجب است از او سلب شود، و از رسولان برای اثبات رسالتشان و از آنچه واجب است آنها بر آن باشند و آنچه جایز است به آنها نسبت داده شود و آنچه ممتنع است به آنها نسبت داده شود بحث می شود. (19)" نخستین زمینه ی کلام در اسلام را ...
یوهان گوتفرید فن هردر که بود؟
متون که ناشی از همان تفاوت بنیادی مورد بحث است و در نتیجه رهیافت به لحاظ روش شناختی ظریف و پرزحمت نسبت به آن دلیل دیگری برای شباهت میان تأویل متون و علوم طبیعی است. سوم آنکه نقش اساسی پیشگویی به مثابه فرضیه که در صورت ابطال می توان آن را رها کرد و یا مورد تجدید نظر قرار داد، در تأویل متون شباهت خاصی بین آن و علوم طبیعی پدید می آورد. سرانجام اینکه از دیدگاه هردر موضوع مورد بحث تأویل چندان تفاوتی با ...
دیدگاه های فلسفی ابراهیم نظّام
او علاوه بر تجربه و استدلال برای تثبیت آن به آیات قرآن استشهاد کرده است. شاگرد برازنده اش جاحظ در کتاب الحیوان استشهادات وی را آورده است: از جمله برای اثبات کمون آتش در چوب 1. آیه مبارکه: أَفَرَأَیْتُمُ النَّارَ الَّتِی تُورُونَ أَأَنتُمْ أَنشَأْتُمْ شَجَرَتَهَا أَمْ نَحْنُ الْمُنشِؤُونَ : (104) (آیا پس دیدید آتشی را که برمی آرید آیا شما درختش را آفریدید یا ماییم آفرینندگان) شاهد ...
فیلسوف پاپ زودرس
ایجاد و وجود را. بنابراین هیوم رابطه علی را به عادت ذهنی فرو می کاهد. البته بعد از او بسیاری فیلسوفان تلاش کردند، ضروری و یقینی بودن قضایای ترکیبی را اثبات کنند که سرشناس ترین ایشان کانت بودند. بزنگاه مهم دیگر در منظومه معرفتی هیوم، مباحث او در فلسفه دین است. او به نقد برهان نظم می پردازد. او در کتاب گفت وگوهایی درباره دین طبیعی، دین طبیعی را دینی می خواند که مدعی است با استدلال عقلانی می ...