سایر منابع:
سایر خبرها
سخنان منتشر نشده آیت الله دکتر بهشتی/ می گوییم وحی همین است که ما می گوییم!
اگر امکاناتی داریم، می گذاریم در اختیار آن عاشق ها، نه در اختیار آن نِق نِق زن ها! عاشق که این قدر نق نمی زند. عاشق که این قدر آفتاب و سایه نمی کند. عاشق که این قدر پرتوقع نمی شود. گفته می شود چرا کتاب های درسی اصلاح نشده است؟ چه کسی باید این کار را بکند؟ می گویید ماها در حد توان مان نکرده ایم یا می گویید نشده است؟ اگر نکرده ایم، شما بکنید؛ این شمایید حامل بقیه کار. تفاوت امروز با 30 سال پیش را شماها نمی توانید بفهمید چیست. ماها می فهمیم که مال آن 30 سال پیش هستیم. ...
نقدی بر شیوه تحول خواهی در متون حوزوی
موضوع کتب آموزشی و روش بهره بردن از آنان صورت پذیرد. چنانچه به هردلیلی سطوح عالی حوزه نسبت به پیشنهاد تحول، روی خوش نشان ندادند و از آن استقبال نکردند، باید در همان مرتبه متوقف گردد. هرگونه اقدامی از طریق بدنه حوزه که همان طلاب سطح هستند ضربه ی جبران ناپذیری به پیکره ی آن وارد می سازد؛ القای یأس و ناامیدی و ایجاد بحران هویت بین طلاب جوان از جمله ی این زخم ها و ضربه هاست. به تعبیر دیگر، اگر تحول ...
ولایت فقیهان از دیدگاه شیخ فضل الله نوری و نقد دیدگاه مخالف
.... مجتهد نوری به صراحت می نویسند: حکومت در زمان غیبت امام عصر(عجّل الله تعالی فرجه) با فقهاء و مجتهدین است، نه فلان بقال و بزاز و اعتبار [دادن به ولایت از طریق] اکثریت آراء به مذهب امامیه غلط است (نوری، 1383، ج4، ص871؛ ترکمان 1362، ج1، ص104). 2- فقهاء، نواب امام، خلفای ایشان، وارثان انبیاء و حصون اسلام سندی وجود دارد که مجتهد نوری، در تحصن حضرت عبدالعظیم(ع)، خطاب ...
نخستین وظیفه تمام متفکران سنت های معنوی نقد مدرنیسم است
آخرین سطح، در عرفان تجلی پیدا می کند. (نصر، 1359، 324) حکمت خالده یا فلسفه جاویدان شامل مجموعه ای از آموزه هایی درباره سرشت حقیقت است. (نصر ب، 1385، 261) به عبارت دیگر همه سنت گرایان طالب معنویتی هستند که آن را یکی از میراث های بزرگ بشریت می دانند که در تمام ادیان و تمدن های کهن هست و در اسلام به شکل کامل وجود دارد و منظورشان از این معنویت همان عرفان است. (شایگان، 1386، 102) سنت گرایان ...
روشنفکری در ایران هنوز پویا و اثرگذار است
این دلیل است که در علوم اسلامی و سنتی مفهوم دانش و نقش علما در طی قرن ها کم شد. وقتی راجع به فقها صحبت می کنیم، درباره فقه صحبت می کنیم. وقتی از فقه سخن می گوییم، درباره قانون و حقوق حرف می زنیم. اما در روزهای نخست اسلام، فقه با حقوق ارتباطی نداشت. فقه به معنای عمیق و سیستماتیک درباره همه چیز فکر کردن بود، نه فقط راجع به قوانین و مقررات. همان طور که واژه های فقه، فقیه و شریعت به قواعد و مقررات و ...
نواندیشان دینی یا معارضان سیاسی
جماعت هر موقع سفره نواندیشی خود را پهن کرده اند و به هر موضوعی و از هر کجا وارد شده اند با حمله به جمهوری اسلامی از آن خارج شده اند. در تفسیر مولانا به جمهوری اسلامی می تازند، در مطالعه علمای سلف تشیع به جمهوری اسلامی می تازند. در تحول پذیر خواندن معرفت دینی جمهوری اسلامی را می نوازند و در فهم علمی و روشمند دین باز در همین وادی وارد می شوند. بنابراین بهترین نام برای نواندیشان دینی این است که آن را ...
روایت حمله تروریستی ناموفق به آیت الله سید رضی شیرازی
، مبارزه ای کاملاً سیاسی بود و در واقع درگیری با آنها به نوعی درگیری با دستگاه حاکم محسوب می شد. این نکته را به عنوان یک تجربه تاریخی عرض می کنم که کمونیست ها چه در عراق و چه در ایران هیچ وقت موفق نشدند و اساساً هیچ نوع گرایش الحادی در این کشورها موفق نخواهد شد. در عراق، وجود مراقد مطهر ائمه معصومین(ع) و ایجاد یک قطب دینی و فرهنگی در حول و حوش آنها، مانع از آن بود که تبلیغات اینها بتواند تأثیر زیادی ...
نامه رئیس جمهور معلق کره به روحانی / بی برنامه یا با برنامه، مساله این است
مسوولانه ای نداشته است. از همان زمان که گمان می کرد در زمان کوتاهی حکومت اسد را در سوریه یکسره می کند و اردوغان خود را در سطح رهبر منطقه و حتی جهان اسلام معرفی خواهد کرد، مرتکب اشتباه شد تا آن زمان که هواپیمای روسی را سرنگون کرد و با وجود قدرت نمایی اولیه، وقتی که دید سنبه طرف پرزور است، عذرخواهی کرد. همچنین تا بعد که تبعات حمایت از گروه های جهادی و سلفی، گریبان خودش را گرفت و با انواع و اقسام ...
مسائل سیاسی _ جناحی بیرون دانشگاه مطلقاً نباید وارد دانشگاه فرهنگیان شود
ارزیاب کرد. حجت الاسلام والمسلمین دادگر بیان داشت: با جدیت تمام باید سرمایه گذاری مادی و معنوی برای توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان (تربیت معلم) صورت پذیرد چراکه وضعیت فعلی مواجهه با این دانشگاه، سرمایه گذاری ناقص، ناکافی و حتی ظلم به تعلیم و تربیت است. وی گفت: همه باید اهمیت و ظرافت و عمق حساسیت این کار، مضاعف بودن مسئولیت به دلیل عظمت و اهمیت تربیت معلم را به درستی درک ...
بازیگری شخصیت ها
دوبارۀ مناقشه ها و مناظره های درازآهنگ معرفت شناختی و هستی شناسی میان مکاتب مختلف فلسفۀ شناخت و اندیشه ها در علوم انسانی است. وانگهی 4 سطح تفسیر و تبیین وجود دارد که از بالاترین سطح تحلیل تا پایین ترین سطح به ترتیب عبارتند از نظام جهانی، دولت ملت، بوروکراسی و فرد؛ اینکه تحلیل را باید بر چه پایه ای از این سطوح قرار داد و کدام یک از این سطوح صاحب اقتداری برای تفسیر و تبیین معتبر می باشد ...
امیدواریم تعامل دانشگاه با قوه قضائیه بیشتر شود/معتقدیم مفروضات دینی باید در ساحت علوم اجتماعی و انسانی ...
که در مجموعه رساله های او چاپ شده، دو مقاله مبسوط راجع به پیش فرض ها دارد. رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: حرف این فیلسوف این است که هر گفته ای که داریم در پاسخ یک پرسشی است و پرسش ها در بستر پیش فرض ها خلق می شوند. اینکه در ذهن مخاطب پرسشی پدید می آید، در بستر پیش فرض هاست و همه گفته های ما پاسخ به پرسش است و با این استدلال ادعا می کند که تمام گفته های ما در فلسفه و علوم اجتماعی پاسخ پرسش ...
سخنران یا واعظ ؟ مسئله این است
مجتهدان برمی آید؟ مگر قرآن نگفته است که مؤمنان باید عمل صالح انجام دهند و همه یکدیگر را به حق و صبر توصیه کنند؟ چرا مجتهد؟ چرا فردی که مجتهد او را تأیید کرده؟ چرا یک فرد عادی نه؟ پاسخ به این پرسش را تنها وقتی می توانیم تا حدودی درک کنیم که با نگاهی دقیق تر به قرآن و روایات بنگریم و نیز برای فهم تجربه عالمان و شریعتمداران قدری با کفش های آنان قدم بزنیم؛ تا به مدد آن نگاه دقیق و این همدلی در تجربه، افق ...
اختصاص امامت به ولایت معنوی
نیاز دارد که از هر جهت- به جز دریافت وحی- مانند پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) باشد تا دین نوپای اسلام را از گزند تحریف و بدعت مصون نگه داشته و در برابر مخالفان اسلام و نیز سؤال های مسلمانان و تفسیر مسائل جدید با صدق و درستی به معنای خود (مطابق با واقع) بتواند پاسخگو باشد. چرا که وجود امام برای تفسیر صحیح دین و آموزه های آن است و اگر علم خود امام نیز عادی و خطابردار باشد، تفسیر دین خصوصاً دینی که ...
وحی به قول نشانه شناسان در تفکر اسلامی یک دال مرکزی است
ظهور کرده است، وحی را تبیین کرد یا نه؟ مرادم از فلسفه های جدید همان فلسفه های تاریخیت گرا هستند که در میان فلسفه های تحلیلی و فلسفه های برّی یا اروپایی فراوان به چشم می خورند. ممکن است در ظاهر متفکری وحی را رویا و تجربه دینی بنامد، ولی به نظر می رسد همه اینها پیامد ظهور فلسفه های جدید در غرب است. اساس بحث های این افراد آن است که انسان محدودیت دارد و پیامبر(ص) هم استثنا نشده است. این ...
تولید علم دینی هم ممکن است و هم مطلوب
دقت مورد قبولی پیش بینی کند. اندیشمندان عصر روشنگری، مبتنی بر تحولاتی که به انقلاب علمی و فیزیک نیوتنی منتهی شده بود، استدلال می کردند که تفکر روشمند و به کارگیری اصولی عقل و تجربه می تواند در فهم همه پدیده ها، از جمله پدیده های انسانی و اجتماعی به کار گرفته شود و حیات انسانی را از سلطه سنت های پیشین نجات دهد و مسیر پیشرفت را پیش روی او قرار دهد. متعاقب این ذهنیت بود که علوم انسانی جدید شکل گرفت ...
دکتر فاطمه طباطبایی: حاج آقا مصطفی، عصاره ی زندگی علمی امام خمینی(س) بود
درباره سخنان مربوط به دنیا به سادگی تحت تاثیر سخنان غیر منطقی واقع می شوند وبه آن عمل می کنند ولی در بیان مسائل مربوط به آخرت، به دنبال استدلال منطقی می گردند و برهان را شرط قبول ذکر می کنند. به طور مثال اگر کودکی که هنوز قدرت تشخیص در فهم موضوعات ندارد، خبر بیاورد که خانه ی همجوار تو آتش گرفته است و احتمال دارد که آتش به خانه ی تو نیز سرایت کند، اینان علی رغم اعتقاد به درک کودک از مسافت و مکان و سایر ...
روایت جدید شکل گیری روابط عمومی در صنعت نفت
کاوشگران روابط عمومی - ابراهیم گلستان: ● اشاره : متن ذیل روایتی است که ابراهیم گلستان درباره محمدعلی موحد نگاشته است و در روایت از زاویه های انتقادی به شکل گیری روابط عمومی صنعت نفت نیز اشاره شده است و در شماره 39 نشریه اندیشه پویا منتشر شده است. خواندن این متن را به همه خانواده ارتباطات پیشنهاد می کنیم. کنار شط بردبار دربارة دوست من، موحد که شالوده ها را فدای تزئینات امروزی نکرد شط از کنار س ...
نقد اساتید دانشگاه بر مهم ترین سند قرآنی کشور/ غفلت از گفتمان سازی قرآنی در منشور توسعه
هم شد تا بودجه ای خاص اجرای منشور به صورت سالانه تصویب شود. در حال حاضر سالانه 200 میلیارد بودجه تصویب شده است. فریدونی با تأکید بر اینکه همه امکانات کشور در دست دستگاه های اجرایی است، تصریح کرد: برای اینکه دستگاه های اجرایی حضور داشته باشند، سه بازوی اصلی تعریف شد و قرار شد بالاترین مسئول اجرایی همان حوزه مسئول کمیسیون باشد تا به این ترتیب دستگاه های اجرایی که امکانات را در اختیار ...
در ایران انسان شناسی وجود ندارد/ نظام معنایی دانشگاهی گرفتار نگاه صوری و اسمی است
ما در ایران رشته ای داریم که به آن انسان شناسی و در برخی مواقع مردم شناسی می گویند. من معتقدم رشته ای به نام انسان شناسی یا مردم شناسی در ایران وجود ندارد؛ این گزاره اصلی من است. ممکن است که این سوال پیش بیاید چرا با وجود اینکه دانشکده هایی در این زمینه داریم، انسان شناسی یا مردم شناسی نداریم. این به چه معناست؟ باید در ادامه این پرسش ها، سوال کرد؛ انسان شناسی معادل چه ترم ...
احتمال کذب بودن روایات فقهی مشترک میان مذاهب اسلامی دور از واقع است
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن حکیم، مدرس پژوهشکده حدیث حوزه، در این نشست با بیان اینکه مقصود از حدیث مشترک فقهی دو یا چند گزارش حدیثی است که به لحاظ متنی دارای الفاظ یا مفاهیم واحدی باشد در حالی که به لحاظ سندی از طرق غیر هم مذهب وارد شده باشد گفت: نسبت سنجی میان سه قاعده ...
برداشت شبستری از هرمنوتیک بسیار ضعیف است - دعوت به مناظره
رایج معتقدند که وحی همان سخن پیامبر(ص) است. از جمله این افراد باید از محمد مجتهد شبستری نام برد که سلسله مقالاتی را در پانزده قسمت با عنوان قرائت نبوی از جهان نگاشته و ادعا کرده که وحی سخن پیامبر(ص) است، نه کلام خداوند. وی در این مجموعه مقالات تلاش بسیار کرده تا وحیانی بودن قرآن را کنار زده و آن را یک کتاب بشری بداند که شخصی به نام محمد بن عبدالله با افکار محدود خود و تأثیرپذیری از ...
فرانکفورتی های منتقد
فرهنگ امروز/ فرزاد کریمی*: به نظر می رسد برای فهم بهتر بنیادی ترین مفهوم فلسفۀ معاصر یعنی سوژه نیاز به دسته بندی و تبیین اولویت منابعی است که مراجعه به آن ها از پراکندگی ذهن خواننده ممانعت به عمل آورد. سوژه علی رغم اهمیت فراوان، هنوز واژه ای تعریف نشده و همراه با ابهام در مطالعات فلسفی ایران است. سوژه مفهومی سهل و ممتنع است که همواره روی سهل آن در برابر ...
حجت ظاهر و حجت باطن
دکارت و لاک پرداخته و گفته است: انسان در بدو خلقت دارای عقل بالقوه و مفاهیم آن است، نه عقل بالملکه و بالفعل؛ و تنها در خروج از عقل قوه به فعل است که تجربه ضرورت پیدا می کند.(همان،ص116) لاک بی آن که خود بداند، از اصحاب مذهب اصالت عقل بوده است(همان،ص129) او عقل را ما به الامتیاز طبیعی انسان می داند. او برای اثبات خدا متکی به عقل شده و بداهت وجود خدا را به اندازه ی بداهت براهین ریاضی شمرده است ...