سایر منابع:
سایر خبرها
طاهرزاده: منتقدان واقعی تمایلی برای نقد نوشتن ندارند
استفاده کرده است و آیا واژه مناسب تری برای ترجمه وجود دارد یا خیر. طاهرزاده در توضیح وضعیت نقد علمی و ادبی در حوزه فرهنگ گفت: چند سالی است که در حوزه سینما مشغول به ترجمه هستم و به همین دلیل از وضعیت نقد در این حوزه آگاه هستم؛ در پاسخ به این سوال باید بگویم که تا همین چهار، پنج سال پیش شاهد نقد در این حوزه نبودیم و بیشتر کارهای نقد، ترجمه بود و یا اگر نقدی نوشته می شد، تقیلد ناشیانه ای از ...
نجاتی حسینی: متون اسلامی و اخلاقی ایران با متون فلسفه غرب رقابت می کند/ انتقاد زارع کهنمویی از تعداد کم ...
. انسان تنها موجود اخلاقی است که در هستی وجود داشته و به تعبیر کانت، کانتی و هایدگری انسان تنها موجودی است که اخلاق را می فهمد و معنا می کند. وی ادامه داد: طی دو هزار و پانصد سال گذشته اخلاق موضوع فلسفه اخلاق و علم اخلاق قرار گرفته و فلسفه اخلاق معاصر نیز به این موضوع توجه ویژه ای داشته است به گونه ای که اکنون با حجمی از متون اخلاق پژوهی در حوزه های عقیدتی و فلسفی مواجه هستیم از منظر فیلسوفان ...
شمارۀ 129 نشریۀ اطلاعات حکمت و معرفت منتشر شد
.... نوشتار نخست گفت وگویی است با عنوان کیارستمی به روایت خرمشاهی که با بهاءالدین خرمشاهی انجام شده است. دومین مقالۀ این بخش را با عنوان نقش شیعیان ایرانی در پیدایش حکومت های شیعی هند علی اکبر افراسیاب پور نگاشته است. سومین بخش نشریه اندیشه و نظر نام دارد و در برگیرندۀ سه مقالۀ دیگر است که به ترتیب عبارتند از: ابن رشد، ابوالولید محمد به قلم اولیور لیمن و ترجمۀ روح الله کریمی، قرآن ...
اخلاق حرفه ای در بانک
برآن در کارکنان ادارات دولتی" فصلنامه علمی-پژوهشی، رفاه اجتماعی، سال ششم، - سعید معید فر،"بررسی اخلاق کار و عوامل فردی و اجتماعی موثر برآن - علی اکبر ذاکری ، "اخلاق مسئولان"، موسسه چاپ و نشر عروج - مصطفی دلشاد تهرانی ، "ارباب امانت- اخلاق اداری در نهج البلاغه"، انتشارات دریا - محمد تقی مصباح یزدی ، "فلسفه اخلاق"، شرکت چاپ و نشر بین الملل ...
حیف! او را نشناختیم!
به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری حوزه ،عالم ربانی و حکیم الهی آیت الله سید محمد حسینی، معروف به آقا نجفی همدانی از بازماندگان حوزه نجف بودند که در این اواخر و در نهایت گمنامی و سکوت از میان ما رخت بربسته اند، دفتر حیات گوهربارش به سال 1322 در نجف اشرف گشوده شد. پدرش سید علی عرب از مجتهدین و در اخلاق شاگرد مرحوم ملا حسینقلی همدانی و سیداحمد کربلایی بود. نسل ایشان به میرسیدعلی عارف همدان می رسد ...
امیدواریم تعامل دانشگاه با قوه قضائیه بیشتر شود/معتقدیم مفروضات دینی باید در ساحت علوم اجتماعی و انسانی ...
به گزارش خبرنگار حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان آیت الله آملی لاریجانی در سومین همایش علمی بررسی نقش حوزه و دانشگاه در تحول علوم انسانی با موضوع "تحول در علوم انسانی، موفقیت ها و ناکامی ها" که صبح امروز در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، تعامل بین حوزه و دانشگاه در تحول علوم انسانی را مهم توصیف کرد. رئیس قوه قضائیه در زمینه تعامل قوه قضائیه با دانشگا ...
برگزیدگان سیزدهمین دوره جشنواره نقد کتاب معرفی شدند
...، ش 1، بهار 1394. ب) اخلاق در این حوزه دو اثر به طور مشترک برگزیده شناخته شد: 1 دعوت دوباره به فضیلت فکری ، امیرحسین خداپرست، فصلنامه نقد کتاب اخلاق، علوم تربیتی و روانشناسی، س اول، ش 3-4، پاییز و زمستان 1394. 2 معرفی و نقد یک کتاب و دو ترجمه آن: کلیات فلسفه اخلاق نوشته جیمز ریچلز ، سید علیرضا صالحی، فصلنامه نقد کتاب اخلاق، علوم تربیتی و روانشناسی، س ...
در محضر دو فقیه-پرونده ای به مناسبت سالگرد درگذشت آیت الله منتظری
موضوعات در جای خود درخور بررسی تفصیلی و توضیح و تحلیل است؛ اما آنچه از همه مهم تر به نظر می آید، این است که او نخستین فقیهی است که حقوق بشر را وارد فقه کرد. تفصیل این موضوع ابتدا در سال 1382 در روزنامه شرق ، سپس در کتاب فلسفه سیاسی- اجتماعی آیت الله منتظری تبیین شده که در این مقال محدود بازگوکردن آن میسر نیست و ناگزیر از ارجاع دادن است. درعین حال حقوق بشر، یک پدیده غربی نیست؛ بلکه یک ...
اصلاحات سیاسی امیرکبیر
او به امور سیاست خارجی بسیار توجه داشت دستگاه وزارت امور خارجه را توسعه داد. تاسیس سفارتخانه های دائمی در لندن و پطرزبورگ و ایجاد قنسول گری هایی در بمبئی و عثمانی و قفقاز از کارهای اوست. 4 امیرکبیر در اجرای سیاست های خود بسیار سختگیر و با انضباط بود. وی در اجرای اهداف خود روش های سخت و مستبدانه ای را در پیش گرفت. اصولا در جامعه ای مانند ایران که مردم نقشی در حکومت ایفا نمی کنند، انجام اصلاحات با استبداد همراه است و تغییر زندگی مردم و دیکته کردن شیوه های جدید زندگی با شدت عمل توام است. 5 از این رو، برخی، ماهیت حکومت امیر را نمونه ای از استبداد منور شناخته اند. نویسنده ای انگلیسی درباره امیر می نویسد: میرزا تقی خان که برای تجدید حیات ایران برخاست، یگانه مردی بود که کاردانی و وطن پرستی و اخلاق استوار، همه در شخصیت او جمع آمده بود و می توانست رهبری کشتی دولت را به عهده گیرد، از میان صخره ها و خطرهایی که بر سر راه داشت بگذراند و سلامت به مقصد برساند. در ارزشیابی روش استبداد منور امیر باید گفت حکومت او سه جنبه بسیار مهم داشت: یکی اینکه بر پایه قانون و عدالت نهاده شده بود. دیگر اینکه به تربیت ملت معطوف بود و سوم اینکه رضایت و خرسندی خاطر مردم را ربود. مجموع آنها نظام سیاسی متمایزی را ساخت که به نظم میرزا تقی خانی تعبیر می شد و این توصیف ضرب المثل مردم و دیوانیان بود.6 مفهوم نظم میرزا تقی ...
اسلامی: کمرنگ بودن فضای انتقادی در برخی حوزه ها جای تأسف دارد / باید حساب نقد را از تسویه حساب شخصی جدا ...
ادامه داد: ما در سنت های اروپایی منتقدانی در برخی از نشریات داریم که 30 سال به طور مستمر در حال نوشتن نقد هستند و متاسفانه ما چنین سنتی در کشور نداریم و این جشنواره و جشنواره هایی از این دست می کوشند تا این سنت را پدید آورند. البته منتقدان ما نباید به این جشنواره ها اکتفا کنند، بلکه باید آن را زمینه ای برای کارهای بعدی خود ببینند. دبیر علمی سیزدهمین دوره جشنواره نقد کتاب درباره دومین جنبه ...
صرف صورتک نقدساز نیست/ نمی خواهیم فرهنگ هتاکی، جایگزین نقد شود
...> در این حوزه دو اثر به طور مشترک برگزیده شناخته شد: 1 دعوت دوباره به فضیلت فکری ، امیرحسین خداپرست، فصلنامه نقد کتاب اخلاق، علوم تربیتی و روانشناسی، س اول، ش 3-4، پاییز و زمستان 1394. 2 معرفی و نقد یک کتاب و دو ترجمه آن: کلیات فلسفه اخلاق نوشته جیمز ریچلز ، سید علیرضا صالحی، فصلنامه نقد کتاب اخلاق، علوم تربیتی و روانشناسی، س اول، ش 1، بهار 1394. 5 علوم اجتماعی ...
اشاراتی درباره زندگی علمی رشیدالدین فضل الله
ترین کتابی است که در فلسفه تالیف شده نیز با رشید الدین نامه نگاری مداوم داشت و الفتی بینشان بود و وزیر گران مایه در نامه ها او را شفیق رفیق و رفیق شفیق که حاوی علوم دقیق است خطاب می کرد. آورده اند هنگامی که رشیدالدین مسجد پرشکوه ربع رشیدی را ساخت، از دوستان و اهل ذوق خواست که هر یک در وصف محراب و شکوه آن نظر خود را اعلام کنند. ابن فوطی، کتاب دار رصدخانه مراغه، می گوید وقتی نوبت به قطب ...
6 خاطره علی مطهری از پدرش و آیت الله منتظری
. آیت الله منتظری گزارشی هم از جلسه مباحثه او و مطهری با علامه طباطبایی درباره اصول فلسفه و روش رئالیسم ارائه می دهد که بعدها کتابی به همین نام از سوی استاد مطهری با بهره مندی از این مباحثات منتشر شده است. وقتی آیت الله بروجردی، علامه طباطبایی را از تدریس فلسفه منع می کند و به آیت الله منتظری پیام می فرستد که درس فلسفه را تعطیل کند، منتظری به دلیل نفوذی که نزد آیت الله بروجردی ...
فرانکفورتی های منتقد
گرفته است. در این پژوهش سعی بر این بوده است تا با توجه به جنبه های گوناگون این مفهوم تا آنجا که ممکن است از آن ابهام زدایی گردد. در میان انبوه منابعی که دربارۀ فلسفۀ معاصر و بیشتر از راه ترجمه در دسترس علاقه مندان به فلسفه است، در این مقاله منابعی مورد نظر نویسنده بوده است که از زاویه های گوناگون، فرهنگ جهانی امروز را محل تتبع قرار داده باشد؛ از جمله این نقطه نظرها، دیدگاه چپ گرایانه ...
حجت ظاهر و حجت باطن
. پس قانون علیت، قانون این عالم است و نه عالم یا عوالم دیگر.(همان،صص141-140) ولی با خیالات و اوهام می شود فلسفه ای مطلوب و غیر مهجور تأسیس کرد؟! و آیا حکم به این که در عالم خیال می توان عالم بی نظم و آشفته تأسیس کرد، حکم عقل است یا حکم حس و تجربه؟! با هیوم که به تناقض افتاده و دلایل خود را بر اساس مفاهیمی که آن ها را موهوم شمرده، قرار داده است، چه باید کرد؟!(همان،ص142) به جان استوارت میل ...
همه چیز درباره جیوه قرمز، معجون باستانی طول عمر
احادیث که البته احتمالا از اسرائیلیات است، ساخت اهرام مصر را به او نسبت داده اند.تا آنجا که بنده دیده ام در برخی از کتاب های منصوب به جابربن حیان از نوشته های ادریس پیامبر(علیه السلام) سخن به میان آمده است.هرمس نیز در یونان به بزرگی یاد می شود و حتی شیوه ای از حکمت و اندیشه اصیل فکری به او نسبت داده می شود(برای کسب اطلاعات دقیق به نوشته های دکتر حسین نصر مراجعه شود.)به نظر می رسد از آنجا که حضرت ...
پیدایش کلام اسلامی
شدید اصحاب حدیث، که از نظر دینی آن را بدعت و حرام می انگاشتند (44) و برخی از مشتغلان به فلسفه که آن را سفسطه و علمی جدلی (45) و در نتیجه از نظر منطقی بی اعتبار می شناساندند، نه تنها جای خود را در میان علوم متداول در دارالسلام باز کرد، بلکه یکی از علوم مهم اسلامی و حتی اساس و بنیاد این علوم به شمار آمد و متفکّران و متکلّمان بزرگی همچون واصل بن عطا (80-131 ه / 699-748 م) و عمروبن عبید (80-144 ه / 699 ...
نگاهی به کلام قدیم
این محاجّه، خوارج و ابن عباس، هر دو، شکلی انفصالی را به کار می گیرند که زمان آن خیلی بیشتر از آن رساله ای است که فان اس و کوک برای بیان یک اصل غیر اسلامی به ذکر آن می پردازند. نظر فان اس که کلام باید متضمّن اینچنین ساختار محاجّه ای باشد با نظر اسلامی کلام سازگار نیست. البته وضع محاجّه ای و شکل انفصالی جزئی از کلام هستند، امّا شکل منحصر به فرد آن نیستند. در سرتاسر تاریخ کلام نوشته های مربوط به ...
یوهان گوتفرید فن هردر که بود؟
موضوعاتی ندارد که علوم طبیعی به آنها می پردازد؛ علوم طبیعی به فرآیندهای فیزیکی در طبیعت می پردازد تا نیروهای زیربنایی آنها را معین کند و به همین شکل تأویل به بررسی رفتار فیزیکی کلامی و غیرکلامی انسان ها به این منظور می پردازد که نیروهای زیربنایی آن را مشخص سازد. - فلسفه ذهن مسئله دیگری که توجه هردر را به خود جلب کرده بود فلسفه ذهن بود. او در کتاب خود تحت عنوان درباره شناخت ...
قدریان نخستین
اسلام و لاهوت مسیحی (Islam and Christian Theology)، در سال 1945، و بالاخره لویی گارده (L. Gardet) و قنواتی، در سال 1948، سخن او را تکرار کردند. (85) آقای دی بور، استاد فلسفه ی دانشگاه آمستردام هم در کتاب تاریخ فلسفه در اسلام خود نوشت: میان نخستین تعلیمات عقیدتی اسلام و عقاید مسیحیّت تا آن اندازه مشابهت وجود دارد که هیچ کس نمی تواند ارتباط مستقیم آنها را انکار کند. مخصوصاً اولین مسئله ای که درباره ...
کتابی که ما را به جنبش توفانی دانشجویان دهه 60 می برد
کسانی اند که آن را زیر پا می گذارند. به زعم مارکوزه همان طور که تقدیر هنر به تقدیر انقلاب گره می خورد، به راستی ضرورت ذاتی فلسفه انتقادی است که متفکر را به همراهی با معترضان در هر مکان و زمان به خیابان ها بکشاند. مه 68، به مثابه فرصت 1968 سالی است که به قول کورلانسکی، دورانی لقب گرفت که غیرممکن ها ممکن به نظر می رسید. درست مثل یکی از شعارهای مشهور این سال که می گفت: واقع گرا باش اما ...
دیدگاه های فلسفی ابراهیم نظّام
به نفس واقع می شود، نه جسد و آن قول نظّام است. بعضی هم گفته اند به هر دو همچنان که ابلق به سیاه و سفید هر دو واقع می شود. (131) نظّام روح را از اعجب امور دنیا می شناخت جاحظ نوشته است: به نظّام گفته شد: کدام یک از امور دنیا عجیب است؟ پاسخ داد روح. (132) نظّام در مسئله ی روح بسیار اندیشید و درباره ی روح و ادراک میان او و سایر ارباب کلام و فلسفه مخصوصاً هشام بن حکم متکلّم شیعی مناظرات مهمی رخ ...
نگاهی به حیات علمی مرحوم آیت الله واعظ زاده خراسانی (ره)
شبکه اجتهاد: آیت الله محمد واعظ زاده خراسانی در سال 1304 در مشهد متولد شد. او پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی برای کسب علوم دینی در سال 1318 به نجف مهاجرت کرد و در سال 1321 به مشهد بازگشت و پس از گذراندن تحصیلات در محضر اساتید مشهد، در سال 1328 به قصد تکمیل آموزه های علمی این بار عازم قم شد و به مدت یازده سال از استادان معروف این حوزه نیز کسب فیض کرد. ایشان در مشهد از محضر اساتیدی همچون ...
روز شمار مطبوعات18-28 آذر
) - حمله ی چند تن به امیر مختار کریمپور شیرازی مدیر روزنامه ی شورش (19 آذر 1330 ش) - تغییر نام مؤسسه ی مطبوعات و روابط عمومی به مؤسسه ی علوم ارتباطات اجتماعی (19 آذر 1347 ش) - انتشار نخستین شماره ی بولتن اعتصاب (19 آذر 1357 ش) - تشکیل نخستین جلسه ی هیأت مؤسس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات (19 آذر 1357 ش) - انتشار اطلاعیه روابط عمومی دادگستری درباره ...
برگ هایی از زندگی آیت الله واعظ زاده خراسانی؛ مفسر، محقق و متفکر جهان اسلام
در درس های خصوصی ایشان درباره فلسفه و ردّ مارکسیسم هم شرکت داشت. پژوهش در قرآن مدیر گروه های قرآن و اقتصاد اسلامی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، در اوایل ورود به حوزه علمیه و هنگامی که از دروس سطح فارغ نشده بود، از بیانات قرانی و تفسیری پدر بزرگوارش در مسجد هندی نجف اشرف و سپس در مشهد مقدس از سال 1321 تا 1329 در مسجد گوهرشاد، بهره های فراوان برد، زیرا شیخ مهدی، در ماه های ...
سیطره کمیت بر آموزش عالی ما
به قول پروین؛ جرم راه رفتن نیست، ره هموار نیست. سیطره کمیت بر آموزش عالی ما سبب شده که بچه ها چون راهی دیگر پیش روی خود نمی بینند به دانشگاه سرازیر می شوند. ساختارهای متمرکز و ناکارآمد ما است که دانشگاه را به گیشه بلیت برای ورود به بازار کار، بدل کرده است؛ بازاری پر فیس و افاده که حقیقتا بازار نیست چون در قبضه دولت است و سرسنگین است از سرگردانی متقاضیان کار در وانفسای بیکاری. ...
مجتهد توانا آیت اللّه شیخ محمدرضا طبسی (ره)+ تصاویر
پایگاه اطلاع رسانی آزادگان ایران : مقدمات و بخشی از مرحله سطح را نزد اساتید معروف حوزه مشهد آموخت: ادبیات عرب را نزد ادیب نیشابوری، اصول را نزد شیخ کاظم دامغانی، قوانین را نزد میرزا محمدحسین شهرستانی و شرح لمعه را نزد سید محمدباقر مدرس. اما حوزه مشهد نمی توانست عطش او را برای فراگیری علوم مختلف اسلامی فرو نشاند. از این رو به حوزه قم هجرت کرد. در آغاز به تکمیل مرحله سطح پرداخت: مکاسب شیخ انصاری و کفایه الاصول آخوند خراسانی را نزد عالم فرهیخته، آیت حق، سید علی یثربی کاشانی، ر ...
چرا خداوند متعال پیامبر را محمد(ص) نامید ؟
. هرکس به آن حضرت وارد می شد با اصرار او را بر متکای خود می نشانید. به همه احترام می گذاشت به گونه ای که هرکس گمان می کرد گرامی ترین افراد نزد اوست، به همه حاضرانِ مجلس، یکسان نظر می کرد. مجلس او در هاله ای از حیا، فروتنی و امانت بود. خدا درباره اش گفته است:نرم خویی تو از الطاف خداست. اگر تندخو و سنگ دل بودی مردم از اطرافت پراکنده می شدند. به منظور احترام و دل جویی از اصحاب، آنها را به ...
جستاری در باب منشیان دوره قاجاری
می شد که البته بابت آن پول می گرفتند. وی در زمره آثار خود اثری را می داند که یک سال متجاوز شب و روز برای نگارش آن تلاش کرده و طی آن زمان، جلد اول شرح مثنوی را از ترکی بپارسی ترجمه کرده، بنام نامی صدر اقدس به اتابکیه اقدسیه موسوم ساخت . برادرش ملا عباس علی، نیز به رغم آن که نابینا بوده، توانایی هایی داشته است و به قوّه استماع با معلّمی مخصوص، در حفظ کلام الله، و آموزش قواعد ...
دلایل و شبهات ملحدان و نقد آنها در اثبات خدا (2)
...> علاوه این که با کشفیات جدید دانشمندان، مانند منظومه ها و کهکشان های دیگر، خود دانشمندان و دیگران به قدرت اعجاب آمیز خداوند پی می برند. خواننده فاضل می تواند اعترافات دانشمندان درباره رابطه علوم تجربی با اعتقاد به خدا را در کتب مختلف از جمله اثبات وجود خدا به قلم چهل تن از دانشمندان با ترجمه ی احمد آرام بیابد. تقریر سوم: خدا معلول خرافه و سنت های اجتماع (جامعه شناسانه) بعضی ملحدان با رویکرد ...