سایر منابع:
سایر خبرها
سرخط ...
یا اینکه وی وضع موجود را با تغییرات و بااحتیاط دگرگون کند. به نظر می رسد ترامپ در عرصه بین الملل ناگزیر از آن است که شرایط را ادامه دهد، لیکن تغییراتی نیز در وضع موجود ایجاد نماید. بر این اساس، ارتباط میان اروپا و آمریکا با تغییرات اندکی مواجه خواهد بود. در مورد اروپاییان و اینکه آنان در قبال یکدیگر چگونه عملکردی خواهند داشت، باید به این سؤال پاسخ دهیم که در آینده آیا واگرایی اروپاییان بیشتر ...
معناشناسی توحید در نهج البلاغه
.... دقت در معنای لغوی توحید و عدل ما را بر آن خواهد داشت تا در روایات مزبور واژه عدل را به وصف خدا به عدل برگردانیم و قائل شویم که در مورد اصل عدل محذوفی وجود دارد؛ نه آنکه توحید را از معنای لغوی اش منصرف سازیم. شاهد سخن، علاوه بر معانی لغوی این دو واژه آن است که در همان روایات در توضیح معانی توحید و عدل، افعالی از عباد برشمرده شده است: التَّوْحِیدُ أَلَّا تَتَوَهَّمَهُ وَ الْعَدُلُ أَلَّا ...
مکتب تفکیک: مذهبی پنجاه ساله / حسن انصاری
خوش نمی آمد و با آن مقابله می کردند). ادبای شیعی در بغداد و بصره و کوفه و ری و خراسان با انواعی از فرهنگ ها و آداب شهری و یا مختص به نخبگان مجالس اهل ادب و دربارهای حکومت های محلی و فرهنگ های برآمده از محضر وزیران و ادیبان و ندیمان آشنا بودند و شعر و ادب شیعی را غنا می بخشیدند. بعدها خواجه طوسی و علامه حلی اندیشه شیعی را با مکتب فلسفی ابن سینا آشنا کردند. اصول فقه شیعی از همان آغاز به انواعی از ...
سنّت های الهی در نهج البلاغه
وجود دارد؟ نقش قرآن کریم در نهج البلاغه در بیان سنن الهی چگونه است؟ آیا همه در معرض سنّت آزمایش قرار می گیرند؟ سنّت های الهی را چگونه می توان مورد تقسیم بندی قرار داد؟ تأثیر آگاهی و اعتقاد به سنن الهی در عملکرد انسان چیست؟ پاسخ به این مسائل در مقابله ی حاضر مورد بررسی خواهد بود. اهمیت و ضرورت بحث اهمیت و ضرورت بحث از سنن الهی به عنوان قوانین اجتماعی در تدبیر جوامع بشری که بیانگر راه و ...
رفق و مدارا در سیره ی سیاسی امام علی (ع)
در تقسیم غنایم و بودجه دولتی به امثال طلحه و زبیر و اشعث - که مخالف و یا عدم بیعت بعضی شان آشکار بود - همان سهمی را که به یاران نزدیک و وفادار خود مانند ابن عباس و مالک اشتر می داد به آنان نیز اعطا می کرد. خوارج با وجود تفکیر حضرت و انتقادها و ناسزاهایشان، حقوقشان از بیت المال قطع نشد و حضرت می فرمود مادامی که آنان دست به سلاح و خشونت نبرند، حقوق شان نزد ما محفوظ است (طبری، 1979، 54/4). هفتم ...
رابطه عبادت ظاهری با سلوک باطنی
نفسه أنه موجود مستقل الوجود یملک ما ظهر فیه من کمالات الوجود وإلیه تدبیر أمره مستمدا مما حوله من الأسباب الکونیه ولیس هذا هو الإنسان بل الإنسان موجود متعلق الوجود جهل کله عجز کله ذله کله فقر کله وهکذا، وما له من الکمال کالوجود والعلم والقدره والعزه والغنی وهکذا فلربه وإلی ربه انتهاؤه (طباطبایی، 1417، ج 19، ص220). به عبارتی انسان عبد محض، و مملوک طلق برای خدای سبحان است، و غیر از مملوکیت چیزی ...
ایرباس و بوئینگ نامهربانی کنند غرامت می گیریم/ واگذاری 70 هزار میلیارد تومان تسهیلات در پروژه مسکن مهر ...
بها دادن به آن بسیار مهم است. بخش خصوصی برای ورود به این عرصه ها به دنبال سود است که در برخی مواقع قوانین موجود مقابل آن می ایستند؛ مثلا در آزاد راه ها مگر بخش خصوصی نهایتا تا چه سقفی می تواند عوارض آزاد راهی دریافت کند؟ قانون کف و سقفی برای مدت واگذاری به بخش خصوصی تعیین کرده است. موانع دیگری هم وجود دارد که شما بهتر از ما می دانید. درواقع موانع برای حضور بخش خصوصی بسیار است. در عین حال بحث بدهی ...
گونه شناسی نقدهای خویی بر سه شرح ابن ابی الحدید، ابن میثم و راوندی
و وقایع تاریخی بسنده می کند و بدون نقد و بیان خاصی از کنار آنها عبور می کند. در واقع این نوع استفاده های مرحوم خوئی بیانگر این مطلب است که در این موارد نظر ابن ابی الحدید را پذیرفته و به عنوان یک عالم در حوزه ی مسائل تاریخ از او نقل قول می کند. در این زمینه می توان به مثال هایی دست یافت که مطلب را برای ما گویاتر می کند. خوئی در مقدمه منهاج هنگامی که در مورد نام های امیرالمؤمنین و نسب شریف ...
طبیعیات ابن سینا مغفول مانده است/ چرا فلسفه شیخ الرئیس اسلامی است
.... او در نسبت با ارسطو و فارابی چه خصوصیات منحصر به فردی داشته است؟ شیخ الرئیس رحمه الله علیه از شخصیت های بسیار ارزنده است چه در گذشته و چه در حال حاضر و آثار ایشان باید مورد بررسی دقیق قرار بگیرد. ما به ابن سینا می گوییم معلم. ما سه معلم داریم. به ارسطو می گوییم معلم اول. یعنی ارسطو مجموعه ای از حکمت و فلسفه آن روز را به وجود آورد و آن را در مقام تعلیم هم به درستی پیاده کرد. ما به ...
راه کارهای ارتقاء فلسفه اسلامی از دیدگاه عبدالحسین خسروپناه
...، طرح مسائل تازه، کمک در ظهور فرضیه ی فلسفی و نیز اقامه برهان برآن، هویتی دینی و تعینی اسلامی به خود گرفته است. وی افزود: موضوع فلسفه اسلامی موجود بما هو موجود است و لذا می توان آن را دانش واقعیت شناسی نامید که هستی شناسی آن تنها براساس مکتب صدرایی صحیح است. این واقعیت براساس مکتب مشاء معلوم نیست، ماهیت است یا وجود و یا هر دو؛ آن گونه که ظاهراً سهروردی از ابن سینا برداشت کرده است و به همین ...
نسبت خودآگاهی با مبانی متافیزیکی در فلسفه ابن سینا
وجه در فلسفه ارسطویی دیده نمی شود. از نظر وی امکان لازمه ماهیت است و هرآنچه که ماهیتی سوای وجود دارد، وجود از لوازم بیرونی آن بوده و برای موجودیت احتیاج به علت بیرونی دارد. بر این اساس در مورد حق تعالی نمی توان ماهیتی سوای وجود او در نظر گرفت و تنها می توان گفت ماهیت حق همان انیت اوست؛ و حق تعالی ماهیتی سوای انیتش ندارد (ابن سینا، 1404 د: 344). بنابراین، در جایی که ارسطو در پاسخ به این ...
بازخوانی پیام امام (ره) به گورباچف پس از 28 سال
مرتبت صلی الله علیه و آله و سلم به گوش رسید، تمامی طرفداران اسلام ناب محمدی (ص) را از شوق به گریه انداخت. لذا لازم دانستم این موضوع را به شما گوشزد کنم که بار دیگر به دو جهان بینی مادی و الهی بیندیشید. مادیون معیار شناخت در جهان بینی خویش را حس دانسته و چیزی را که ماده ندارد، موجود نمی دانند. قهراً جهان غیب، مانند وجود خداوند تعالی و وحی و نبوت و قیامت، را یکسره افسانه می دانند. در ...
سرخط ...
مطبوعاتی سراسر کشور است اگرنه نوشتن یک مطلب از نظر حقوقی به آن صورت معاونت بردار و شریک بردار نیست! حال اگر از مسائل شکلی بگذریم و به اصل شکایت نیز بپردازیم نکات قابل توجهی در این شکایت وجود دارد. اصلی ترین ادعای شکایت این است که اساساً صحبت های نقل شده از ریاست محترم جمهور در تاریخ 11/8/95 در مجلس (جلسه رای اعتماد به وزیر جدید آموزش و پرورش) یعنی این اظهارات که انگار برای بعضی ها بالا و پایین ...
خودآگاهی بنیادی ترین نوع معرفت در فلسفه ابن سینا
استفاده می کند (ابن سینا، 1371: 308). به عقیده ابن سینا ملاک خودآگاهی همان تجرد و بساطت است و موجودی که ذاتاً مجرد نباشد از خودآگاهی برخوردار نیست. البته ابن سینا در جای دیگر در تبیین بیشتر ملاک خودآگاهی، با بیان تمایز بین شعور به ذات و شعور به این شعور (ابن سینا،1404الف: 147) تلویحاً به دو نوع خودآگاهی اشاره می کند که می توان آن را خودآگاهی درجه اول و خودآگاهی درجه دوم نامید. از نظر ابن سینا ...
تحلیل ابعادشناسانه مسئولیّت پذیری در سبک زندگی اسلامی
معرفت به او، به وجود او و صفات علیا و اسمای حسنای او باور پیدا کند و ثانیاً فقط او را اطاعت و عبادت کند. 2 در بُعد فردی، مسئولیّت انسان آن است که بداند روح انسان حقیقتی است غیرمادّی که مانند هر موجود مجرّدی دارای سه بُعد علم و آگاهی، قدرت و محبّت می باشد. این علم و آگاهی که به صورت ناخودآگاه در هر انسانی وجود دارد، در کنار گرایش های فطری او که می توان از همه آنها با عنوان گرایش فطری به ...