سایر منابع:
سایر خبرها
حوزه های علمیه تدریس فلسفه اسلامی را ادامه دهند/ فلسفه در عین ویرانگری، بنیانگذاری هم می کند/ دوباره به ...
اگر ضرورت داشت، ضرورت آن را بررسی کنیم. وی اظهار داشت: آنچه در فلسفه ما مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد وجود مسأله است؛ فلسفه دو صورت دارد یکی تفنن که تفنن خوبی است، با بیومکانیک نمی توان تفنن کرد اما با سارت می شود تفنن کرد، با پژوهش در نانو کمتر می توان تفنن کرد اما با همه فلسفه ها حتی فلسفه اسلامی نیز می توان تفنن کرد. رئیس فرهنگستان علوم ابراز داشت: از بخت های من در آخر ...
فلسفه برای امروز است/ گفتاری از رضا داوری اردکانی
رضا داوری اردکانی در دومین سمینار تاملی بر وضع فلسفه در ایران گفت: فلسفه، چیزی نیست که بگوییم برای دیروز بوده و به گذشته تعلق دارد. فلسفه برای امروز است. ما باید فلسفه را امروزی کنیم. به گزارش پرس شیعه ، دومین سمینار تاملی بر وضع فلسفه در ایران صبح دیروز به همت گروه تاریخ و تمدن غرب پژوهشکده غرب شناسی و علم پژوهی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. رضا داوری اردکانی، رئیس ...
اگر نتوان استقرا را توجیه کرد مبنای علوم فرو می ریزد
علم خواند؟ چرا باید در سیر علوم انسانی فلسفه علوم طبیعی خواند؟ بحث معرفتبه معنای عام آن، در زمان سقراط و افلاطون، یواش یواش پررنگ می شود. قبل از آن بحث ها بیشتر هستی شناسی است وکمتر خود معرفت را مورد بحث قرار می دادند. جنس تبیین ها هم تبیین های اسطوره ای است. چرا باران می آید؟ زیرا خدای باران از دست ما عصبانی است و باید دل خدای باران را به رحم آورد تا باران بیاید. افلاطون با این جریان ...
پریشان حالی فلسفه/ گفتاری از علی اصغر مصلح
طباطبایی در این نشست درباره پریشان حالی فلسفه سخنرانی کرد. وی در این سخنرانی با تاکید بر اینکه در ایران اهل فلسفه بسیار مشغول کار خود هستند و از نسبت خود با شرایط پیرامونشان غافلند تا جایی که گاهی اوقات که به مسائل پیرامون خود می پردازند در قالب و مفاهیم فلسفی می مانند که سخنانشان دلالت های مفیدی برای تدبیر برای زندگی ندارد. مصلح در ادامه می گوید همه ما می دانیم فلسفه با افلاطون ...
تفکر از بیخ و بن آموختنی نیست/ گفتاری از مزدک رجبی
مزدک رجبی، عضو هیات علمی پژوهشکده غرب شناسی و علم پژوهی در این نشست درباره موضوع تربیت فلسفی و آموزش تاریخ فلسفه سخنرانی کرد. به گزارش پرس شیعه ، دومین سمینار تاملی بر وضع فلسفه در ایران صبح امروز به همت گروه تاریخ و تمدن غرب پژوهشکده غرب شناسی و علم پژوهی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. مزدک رجبی، عضو هیات علمی پژوهشکده غرب شناسی و علم پژوهی در این نشست ...
تفکر از بیخ و بن آموختنی نیست/ گفتاری از مزدک رجبی
به گزارش خبرنگار مهر ، دومین سمینار تاملی بر وضع فلسفه در ایران صبح امروز به همت گروه تاریخ و تمدن غرب پژوهشکده غرب شناسی و علم پژوهی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. مزدک رجبی، عضو هیات علمی پژوهشکده غرب شناسی و علم پژوهی در این نشست درباره موضوع تربیت فلسفی و آموزش تاریخ فلسفه سخنرانی کرد. وی در ابتدای بحثش گفت: موضوع تامل و بررسی وضع فلسفه در ایران ...
اهل فلسفه از وضع خرد حاکم بر زندگی خود غافل اند
...، استاد دانشگاه علامه گفت: در ایران اهل فلسفه اغلب مشغول کار خود هستند و از نسبت خود با شرایط عمومی تر حاکم بر زندگی و فرهنگ غافل اند. به گزارش پرس شیعه ، دومین سمینار تاملی بر وضع فلسفه در ایران صبح امروز به همت گروه تاریخ و تمدن غرب پژوهشکده غرب شناسی و علم پژوهی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. اهل فلسفه از وضع خرد حاکم بر زندگی خود غافل اند ...
حکمت را در آثار ادبای ایرانی جستجو کنیم/ عرفان؛ راه وحدت ادیان
حکمت وجود دارد. وی با اشاره به اینکه ظاهرا عطار میانه ای با فلسفه ندارد، اما در آثارش به حکمت بد نمی گوید افزود: کاف کفر ای جان به حق المعرفه خوشترم آید ز فاء فلسفه. چون که این علم لزج چون ره زند بیشتر بر مردم آگه زند.. شعر مرواریدی از دریای عقل است. باید در دریای عقل شناوری کرد و یکی از شناوران دریای عقل و حکمت عطار است. در مقام عرفان نمی توان درباره او صحبت کنم که در آن هم مقام بسیار ...
غرب مجموعه ای از گزاره ها نیست بلکه تجربه بشری است
معنای غایی مفاهیم رسید اما می توان تصویرمان از مفهوم را روشن کرد. فلسفه کمک می کند تصاویر ذهنی و مفاهیم، روشن تر شوند. ما بخواهیم یا نخواهیم، برخی از واقعیت ها، خود و وجود خود را به ما تحمیل می کنند. یکی از مهم ترین این مفاهیم غرب است و کلیدی ترین مفهوم این مفهوم، علم(ساینس) است. علم، متولد قرن 16و17 است، علوم انسانی متولد قرن 19 است. لذا فاصله ی زیادی ندارد؛همه ی بحث های ما ناظر به این ...
شماره 24 نشریه "حکمت اسرا" آماده چاپ شد
.... ایشان معتقد است راهِ چاره همان برهان صدیقین علامه طباطبایی است که با افزودن مطلبی در نامتناهی بودن واجب ادعای وحدت وجود اثبات می شود. نقد و ارزیابیِ یکی از براهین اثبات واجب الوجود براساس فرض تسلسل نوشتاری از حمید علایی نژاد می باشد. در چکیده این مقاله آمده است. براهین بسیاری برای اثبات واجب الوجود صورت بندی و ارائه شده اند. در یک دسته بندی کلّی، می توان این براهین را ...
فقه ی که هست و تمدّن ی که نیست!/ علیرضا اسدی
مسائل ما را در بنیادی ترین سطح صورت بندی و آماده پژوهش کنند. اما آن فلسفه ی بومی و قابلی که آرزوی همیشگی ماست کجاست؟ این نیز واضح است که منظورمان از بومی، فلسفه ای نیست که روزی در ایران متولد شده، رنگ و بوی اسلامی دارد(با همین کلیت رنگ و بو) و مقولات اندیشه افلاطون، روش ارسطو و محتویات فلسفه نوافلاطونی را چارچوبی برای دغدغه های فلسفی مربوط به الهیات کرده و احیاناً نوآوری هایی نیز-در معنای کمینه یا ...
آغاز پدیدارشناسی
قانون -علی میرزایی راد/دانشجوی علوم اجتماعی پدیدارشناسی یا فنومنولوژی جنبش و نحله ای است در فلسفه که اولین بار ادموند هوسرل(1859-1938)فیلسوف اتریشی به عنوان رویکرد و دیدگاه خاص به عالم فلسفه عرضه نمود،لیکن واژه ی پدیدار شناسی از دیرباز در فلسفه و علوم دیگر اعم از تجربی و انسانی از فیزیک گرفته تا دین پژوهی و انسان شناسی مستفاد گشته و در خصوص معنای آن در وجه عام و غیر تخصصی باید به افلاطون ...
مجتهدی: عطش خوانش متون فلسفی در ایران واقعی نیست
خوب می داند که هیچ پیشرفتی در ایران بدون نهضت فرهنگی و فکری به نتیجه نمی رسد. بنابراین این موضوع را به خوبی فهمیده که برای پیشرفت علم در ایران باید یک زیربنای فرهنگی فکری وجود داشته باشد. فروغی نخستین فردی است که در ایران با خوانش متنی از فلسفه غرب درباره آن اندیشیده است این روند در ادامه چگونه دنبال می شود؟ فروغی فیلسوف نیست و یک رجل سیاسی است. او در دوره ای نخست وزیر و رجل ...
شعرای ما در تقابل با عقل یونانی یک دانش ملی ایجاد کردند
ملی است. رودکی، فردوسی و ابوریحان و همه از این قرن هستند. من معتقدم هویت ملی مانند یک مثلث است اما مانند مثلث اضلاعش به یک نسبت اعتبار ندارد. نخستین و مهمترین ضلع آن زبان و ادب ملی، ضلع دوم اساطیر وتاریخ ملی و ضلع سوم حکمت و فلسفه ملی است. اگر به دنبال دین می گردید یکی از معانی حکمت، دین است. یعنی دین اسلام جایگزین دین زرتشتی شد و در همین تثبیت شد. هرکدام از این اضلاع کارکرد خاص خود را دارند. ...
معرفت شناسی، مسئولیت اخلاقی و صلح
اندیشۀ کانت دربارۀ وضعیت طبیعی بشر ساده لوحانه نیست، ولی در عین حال خوش بینی به امکان حرکت به سمت کمال و صلح پایدار را از دست نمی دهد و تلاش در این راستا را وظیفۀ اخلاقیِ متفکران و اندیشمندان می داند. این عناصر و مؤلفه های نگرش کانت برای بهبود وضع موجود بسیار مهم است، بنابراین فلسفه هایی که در هر یک از این مؤلفه ها و عناصر با اندیشۀ کانت زاویه دارند، زمینۀ مناسبی برای بهبود اوضاع ایجاد نمی کنند یا حتی شرایط را بدتر می کنند. ...
علوم انسانی با عمل گسست دارد
انسانی است، یعنی می بایست از همان ابتدا خود موضوع، علوم انسانی را به درستی طرح می کردیم و در مراحل بعدی معنی درست اسلامی بودن را عنوان می کردیم. تلقی من در این زمینه به این شکل است که با توجه به اینکه ما حوزه ای با عنوان فلسفه نظری داریم یعنی همان چیزی که به قول فارابی از مقولاتی صحبت می شود که مستقل از اراده انسان است و دیگر حوزه فلسفه عملی داریم که محصول اراده انسان است و با اراده او عمل ...
تصویب سرفصل رشته های تجسمی در مقطع دکترا
نگاه اول به نظر می رسد که هنرهای تجسمی ره آورد آشنایی ایرانیان با غرب در طول این دو قرن اخیر است، اما مکتب نقاشی قهوه خانه ای و ده ها نمونه از این دست نشان می دهد که کشورمان در این زمینه نیز دارای سابقه درخشانی است. این گزارش می افزاید: در ادامه جلسه اعضای شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است: دقت در انتخاب منابع درسی ...
نقش فیلسوفان حوزوی در برخورد با گفتمان جمهوری اسلامی (1)
کلام رهبر؛ ص 23. 17- بررسی این مورد نیازمند یک تحقیق مفصل و جداگانه ای است تا نگرش گفتمان انقلاب اسلامی به انسان, جامعه و مدرنیته با سایر گفتمان های رقیب مانند مکتب تفکیک, مکتب فقهی نجف, فرهنگستان علوم اسلامی, صوفی گری و غرب زدگان اسلامی بررسی شود. به نظر راقم, نوع نگرش به این مسائل تأثیر بسیار زیادی در نگرش به دین و اجتهاد دارد؛ چنان که می توان تمایزات و اختلافات مکتب فقهی قم را از مکتب فقهی ...
دوران طلایی تمدن اسلامی حاصل تعامل ایران و جهان عرب بود
ایرانی بودن امامان اهل تسنن نیز شاید مؤید همین موضوع است. وی ادامه داد: مرکز حکمت در جهان اسلام ایران بود و مبدأ و منشأ بسیاری از حکمت ها ریشه از ایران داشته است. این البته منحصر به دوره خاصی نبوده و ایرانیان پیش از اسلام هم بر داشتن حکمت شهرت داشتند. اعوانی همچنین بیان کرد: نگاه ایرانی ها به دیانت همواره در حوزه حکمت تعریف شده است. معلم حکمت، حکیم است؛ اما متأسفانه ما پیامبر ...
نقش فیلسوفان حوزوی در برخورد با گفتمان جمهوری اسلامی (2)
, معادشناسی, وحی و نبوّت شناسی و بالاخره حکومت دین شناسی و به آن شناخته شده دل دادن و تبیین, تعلیل, اجرا و حمایت از احکام و حِکم کردن است... اگر نسل امروز همراه اصول ناب اسلامی حرکت نکند, یخ می بندد. (11) استاد جوادی آملی در مرحله سوم به ورود گفتمان فلسفی به حوزه هایی همچون فلسفه علم, (12) علوم اجتماعی, (13) سیاست و حقوق, (14) انسان شناسی (15) نوآوری در این حوزه ها می پردازد که گام بسیار مهمی در ...
نیچه شرقی: ایران مآبی و دیونیزوسی
مان را درگیر کرده مهار و غربال کنیم. البته، وقتی به فضا و جهان بیرون متوسل می شویم هدف تنها اراده معطوف به شناخت نیست، بلکه باید دیدگاه خود را تغذیه و تازه کنیم و از آنچه وجود ما را اذیت یا فرسوده می کند رها شویم. در مواردی، مراجعه به آن دگر، دیدار و آشنایی با دنیای بیرون و دوردست (مناظر، ارزش ها و سنن دیگران) کوششی است در جهت احیا و جان بخشی درون هر جامعه و فرهنگ بحران زده و اگر توجه به غیرخودی بر ...
وضعیت ما در علوم انسانی، وضعیت پیشاعلم است
حول این حالت است؛ این دیدگاه قائل به گزینش است که هدف اصلی این کلاس منقح کردن این دیدگاه است. سوال اول اینکه آیا دستگاه معرفتی ما راهی به سوی حقیقت دارد یا خیر؟ حقیقت دست یافتنی هست یا نیست؟ ما می خواهیم در اینجا وارد حوزه ای شویم که خروجی قطعی به ما نداده است. ما در علوم انسانی اسلامی نمی دانیم با چه چیزی سر وکار داریم؟ یعنی وادی سومی با خیال راحت وجود ندارد. در یک نگاه کلی اساساً وضعیت ...
اندیشه ای در سطح اجتهاد
فرهنگ امروز/ معصومه آقاجانپور: نشست تأملی درباره ایران با عنوان ایران همین جا است که ایستاده ایم به مناسبت انتشار جشن نامه سیدجواد طباطبایی با نام فیلسوف سیاست با حضور سیدجواد طباطبایی، رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم، حکمت الله ملا صالحی استاد باستان َناسی دانشگاه تهران، حجت الاسلام داود فیرحی دانشیار علوم سیاسی دانشگاه تهران، موسی غنی نژاد اقتصاددان، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ...
از جریان شناسی تطورات حوزه و الزامات دانشی تا رشد فقه های مضاف
حوزه و دانشگاه به دنبال شبکه های علمی باشند که هرچند وجود دارد اما ناخودآگاه است نه خودآگاه! و این مستلزم تقسیم بندی وظیفه بوده که چندان محقق نشده و با این حال پرورش انسان های جامع ناممکن نیست! نواب نیز گفت: خود حائری پیش قراول تخصصی شدن علوم در حوزه بود مثلاَ فقه تخصصی و همۀ حوزویان بعد از رسیدن به اجتهاد به دنبال تخصص می روند و بعد از تخصص گرفتن ممکن است احاطه شان در موضوع مورد ...
امام صدر گفتگو را تنها راه رسیدن به اعتدال و عقلانیت می داند
.... لکزایی تصریح کرد: این گونه برداشت از اعتدال، برخوردار از این نوع نگاه هم هست که باید پشتوانه عقلی داشته باشد. در واقع حکمت و فلسفه این نوع از اعتدال را پشتیبانی می کند؛ چنان که در فلسفه سیاسی نیز این بحث مطرح است. بنابراین می توان گفت که صدر با پشتوانه عقلی فلسفی به تبیین اعتدال می پردازد و بدون این که به بیان فنی مسائل فلسفی در موضوع اعتدال بپردازد و وارد بحثهای فنی فلسفی بشود ...
امام صدر گفتگو را تنها راه رسیدن به اعتدال و عقلانیت می داند
فرهنگ اسلامی قم برگزار می شود. اعتدال در اندیشه و عمل امام موسی صدر شریف لک زایی، استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به ارائه مقاله خود با عنوان اعتدال در اندیشه و عمل امام موسی صدر پرداخت و گفت: از دیرگاه اعتدال یکی از مسائل اصلی فلسفه سیاسی بوده است. ارسطو در کتاب اخلاق نیکوماخوس به تفصیل آن را به عنوان یک فضیلت مورد بحث قرار داده است. فیلسوفان مسلمان نیز به تبع به بحث ...
آیت الله شیخ محی الدین الهی و حکایت سیادت
چنین گفته است: "وقتی صبحگاه در محضرش حاضر شده، به بیانش گوش می دادیم، هر لحظه در وجود ما نیرویی تازه دمیده می شد، به طوری که در پایان درس، خود را پهلوانی شجاع حس می نمودیم. به طور کلی بیان درس در روحیات شاگردان اثر ویژه ای داشت که از وصف آن عاجزم." محمدمهدی سپس از آنجا به مشهد هجرت کرد. دوران تحصیل او در مشهد، دوران بسیار سختی بود. دوری از دیار از یک سو و کمی درآمد و ...
برنامه های کاربردی در صدا و سیما برای اصلاح سبک زندگی ساخته نمی شود
جمعیت این کشور، گفت اگر قرار باشد به تعداد مردم چین، سالی یک عدد آموکسی سیلین مصرف شود، می بایستی سالانه ارز زیادی از کشور خارج شود؛ از طرفی به خاطر دشمنی با غرب، یکسری پزشکهای این کشور، به اسم "پزشکان پابرهنه" مردم را با جیب خالی و در نهایت با یک سوزن درمان کردند که محتاج غرب نشوند؛ اینگونه شد که طب سوزنی چین منقرض نشد؛ اما در ایران این انقطاع نسلی 150 ساله تا سال 86 که رشته طب سنتی تازه وارد ...
اصلاح طلبان دیروز لیبرال امروز شدند/ امنیت و ثبات کشور نتیجه انقلابی بودن است
...، همچنین اینکه متدولوژی را از یک علم دیگر بگیریم و به سراغ مبانی اسلامی برویم، التقاط است و امام خمینی(ره) در خصوص التقاطی فکرکردن هشدار داده بودند. وی ادامه داد: در دانشگاه های کشورمان نگاه تثلیثی به دانشجویان تزریق می شود چرا که مبانی علوم انسانی غربی، مبانی تثلیثی است. برخی در ظاهر موحد هستند، اما در ذهنشان بسیاری از مباحث شرک آلود همچون تثلیث به خاطر علوم انسانی غربی شکل گرفته است ...
رسانه های مقاومت سحر ساحران تکفیری را باطل کرده اند/ نیاز به اتاق فکر رسانه ای میان ایران و جهان عرب ...
تاریخی خود تشکیلات و هم پیمانی منسجم و مسالمت آمیزی در زمینه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ایجاد کرده که بتوانند به اهداف مشترک برسند. خامه یار با اشاره به اینکه با این هم پیمانی مسالمت آمیز می توانیم از مقدسات مان به خصوص فلسطین که میعادگاه پیامبر (ص) بود، دفاع کنیم، گفت: زمانی ایران و جهان عرب از نظر علم و پیشرفت زبانزد دنیا بود ولی امروز در آن شرایط گذشته قرار نداریم و نمی توانیم به مصالح ...