سایر منابع:
سایر خبرها
الهیات تاریخ و برنامه ریزی جهانی
این کار را خدای متعال بکند ولی این کار را نکرده، حالا این به بیان های مختلفی در معارف ما آمده در قرآن و روایات البته علتش هم توضیح داده شده که چرا این اتفاق افتاده است و بعد حوادثی که برای تفکیک پیش می آید، این احادیث توضیح داده شده، در ذیل سوره آل عمران، وقتی در جنگ احد، مسلمانان شکست ظاهری ای تحمل کردند توضیح می دهد، بوسیله همین موضوع، خدای متعال صف ها را از هم جدا کند، که اگر مثل احد نباشد صف ها ...
بغض و کینه؛ بیماری روحی خطرناک
دارای افکار پلیدی چون شرک هستند، انسان های بیماردلی هستند که نسبت به مومنان بغض می ورزند(ممتحنه،آیه 4) و اجازه نمی دهند تا مومنان رفتارهای کمالی رادر پیش گیرند و فرصت های دست یابی به کمال و کمالیات را از طریق عمل به کارهای نیک و عبادیات داشته باشند. از این رو همواره در برابر مومنان می ایستند و اجازه نمی دهند تا ایشان به کارهای نیک بپردازند.(مائده، آیه 2) خداوند در آیات 91 و92 سوره مائده به ...
فراخوان طرح محسنین
این باره به زیبایی می فرماید: (الشیطان یعدکم الفقر و یأمرکم بالفحشاء و الله یعدکم مغفره منه و فضلاً و الله واسع علیم)3 ؛ شیطان شما را وعده ی تهیدستی می دهد و به زشتی وا می دارد و خداوند به شما وعده ی آمرزش و بخشش خود را می دهد و او وسعت بخش داناست. بنابراین ترک انفاق و صدقه به خاطر ترس از فقر و تهیدستی از وسوسه های مسموم شیطان است و مؤمن هرگز نباید خود را به خاطر این فکر غلط از خصلت ...
دفاع و تبیین علامه شرف الدین از نهضت عاشورا و عزاداری
باید با حادثه متناسب باشد و حادثه شهادت امام حسین (ع) علاوه بر آنکه بزرگ ترین نقش را در اسلام ایفا کرد و به انسان ها حرکت داد و این نتیجه جز با ریختن خون های عزیزان آن حضرت و اسارت اهل بیت به دست نیامده، زنده نگه داشتن خاطرهٔ آن قیام نیز، جز با اشک و سوگواری، میسر نخواهد بود. علاوه بر آن، این عزاداری ها باعث پی بردن به فلسفه قیام امام حسین (ع) شده، آزادمردان را به تفکر وا می دارد ...
آیه ای که ناله و شیون ابلیس را درآورد!
به گزارش ، امام جعفر صادق علیه السلام می فرماید: وقتی که این آیه نازل شد؛ والذین اذا فعلوا فاحشه او ظلموا انفسهم ذکروا الله فاستغفروا لذنوبهم/ آن کسانی که هرگاه کار زشتی انجام می دهند یا هرگاه به خود ستمی می کنند خدای را به یاد می آورند و از او طلب بخشش گناهانشان را می نمایند (سوره آل عمران آیه 135)؛ ابلیس به بالای کوه ثور واقع در مکه رفت و با بلندترین صدایش شیطان هایش را فریاد زد پس همگی گرد ...
آداب و احکام عذرخواهی و عذرپذیری
در زبان فارسی به معنای پوزش و در اصطلاح، به دلیل و بهانه آوردن برای سرپیچی از امری، یا توجیه خطا و گناه خود (فرهنگ بزرگ سخن، ج5، ص4987) و اظهار اصلاح و توجیه نسبت به خطایا امر ناخوشایندی است که از انسان صادر شده به گونه ای که قبح و کراهت از آن برداشته شود. (التحقیق، ج8، ص70، عذر ) در قرآن 6 بار واژه عذر و مشتقات آن در همین معنای اخیر به کار رفته است. به عنوان نمونه خداوند در آیه 164 ...
گستاخ ترین فرد تاریخ!
پایگاه خبری تحلیلی تراز: در چندین آیه از قرآن کریم به امداد الهی توسط فرشتگان اشاره می شود. لکن برای مثال در آیه 124 سوره آل عمران، از سه هزار فرشته یاری کننده یاد شده بِثَلاثَةِ آلافٍ و در آیه پس از آن، سخن از پنج هزار فرشته نشاندار است. باز در آیه 9 سوره انفال به هزار فرشته اشاره می شود. اما این اختلاف تعداد فرشتگان برای چیست؟ گویا این اختلاف رقم ها شاید به میزان مقاومت آنان بوده است. یعنی هر ...
عذاب های الهی در قیامت
(نحل آیه45و اسراء آیه68)، سیل بنیان کن(سباء آیات15تا17)، ثروت و مال(توبه آیه55) به عنوان نمونه ها و مصادیقی از عذاب های الهی یاد شده است که می توان از این نمونه ها پی برد که تنوع عذاب تا چه اندازه است. عذاب های الهی هم چنین به شکل بسته شدن دهان (یس آیات64و 65)، عذاب آسمانی(بقره آیات47و 58و 59 و عنکبوت، آیات33 و 34)، محرومیت از امداد الهی (آل عمران آیات21و 22و نساء آیه173)، مسخ شدن (بقره ...
ادله قائلان به رؤیت خدا و نقد آن
بیشتر سلف در آیه لایعلم تأویله الا الله والراسخون فی العلم (آل عمران: 7) بر الا الله وقف کرده اند. او از عقیده این افراد برآشفته شده و می گوید اینها فرق تفسیر و تأویل را نفهمیده اند و گمان کرده اند تأویل در این آیه همان تأویل در معنای اصطلاحی متأخران است که این اشتباه است و باعث بدفهمی آیه شده است. عجیب است که ابن تیمیه به این افراد نسبت جهل می دهد، اما خود وی بعد از معناکردن تأویل[8] می ...
گستره حکومت مهدوی تا کجاست؟!
.... (آیه 83 سوره مبارکه آل عمران) با این بیان روشن است که مقام عظمای ولایت می تواند با قدرت و فضل خداوند تبارک و تعالی در آسمان ها و زمین تصرّفاتی داشته باشد، پس حکومت بر کرات دیگر نیز جز همان قلمروهای ولایی هستند؛ چون آنان ید اللّه و خلیفة اللّه هستند که شکّی در آن نیست. ابو سعید خدری گوید که رسول خدا صلّی اللّه علیه و اله فرمود: ازخلافت او ساکنان زمین و آسمان و پرندگان ...
آیت الله جوادی آملی: نماز راه تطهیر انسان - آبروی مومن امانت الهی است که به دست ماست
بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، به توصیف انسان های صالح پرداختتند و بیان داشتند: خداوند در قرآن، انسان های صالح را در کنار فرشته ذکر می کند، این یک تقارن محض نیست، این یک مجاورت ایمانی است؛ گوشه ای از اسرار این مجاورت را امام سجاد(ع) بیان کردند که می فرماید: در فضل علم و معرفت توحیدی همین بس که خدای سبحان، علما را با فرشته یکجا ذکر می کند. مرجع عالیقدر ادامه دادند: در اوایل سوره ...
خاستگاه قدرت مطلوب
خداست و همه ی قدرت ها در تمامی عرصه های آفرینش در دست خداست و همه ی قدرت ها در تمامی عرصه های آفرینش در دست خداست و هیچ حرکت و پدیده ای در قلمروی هستی و و در سراسر جهان جز به اراده ی خدا صورت نمی گیرد. (18) به تعبیر بهتر اصلاً قدرت دیگری جز خدا نیست . (19) خداوند که عالم، آگاه، حکیم و لطیف نسبت به بندگان است، خود بر مصلحت خلق آگاه بوده و حکمی و قانونی را گسیل می داد که سعادت انسان را تأمین کند ...
آیا حیوانات غیر انسانی هم نظیر انسان حشر دارند یا نه؟
در آن اختلاف می کردند حکم خواهد کرد. سوره سجده آیه 25 (6)پس از آن بازگشت همه شما بسوی من است، و من در بین شما و در آنچه که برسر آن اختلاف می کردید حکم خواهم کرد. سوره آل عمران آیه 55 (7)به درستی که ما از مجرمین انتقام خواهیم گرفت. سوره سجده آیه 22 هم چنان که در آیه” إِنَّا مِنَ الْمُچْرِمِینَ مُنْتَقِمُونَ” 7 و آیه ” فَلا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ مُخْلِفَ ...
قدرت سیاسی و مفهوم های مرتبط با آن
؛ زیرا در انتهای درخت قرار دارد و به شدت نیازمند غذا و آب است، و گرنه طراوت و سرسبزی نخواهد داشت. در انسان نیز چنین است که در اواخر عمر قدرت و تحرک از او کم و ضعف و نیاز چیره می شود. (30) باری، در همه ی این معناها نبود قدرت خودنمایی می کند. در عرصه ی سیاسی نیز هنگامی که فرد دچار ضعف می شود، در واقع نمی تواند کاری را انجام دهد که دلخواه اوست. 2-3. قدرت و فترت اصل در فتر ، انقطاع از جدیت در کار است ...
دلائل مخالفین و موافقین تشکیل حکومت در عصر غیبت
قیام قائم [2] قال الباقر(ع): کل رایه ترفع قبل قیام القائم فهی طاغوت (وسائل الشیعه، ج11، ص37) [3] وَ أَنْفِقُوا فی سَبیلِ اللَّهِ وَ لا تُلْقُوا بِأَیْدیکُمْ إِلَی التَّهْلُکَهِ وَ أَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنینَ ؛ و در راه خدا انفاق کنید، و خود را با دست خود به هلاکت میفکنید، و نیکی کنید که خدا نیکوکاران را دوست می دارد. سوره بقره آیه 195 [4] سوره فرقان ...
بررسی ماهیت قدرت
آن بهره های بسیار گرفت تا جامعه ی انسانی به آرمان های متعالی خود دست یابد. علامه طباطبایی زیر آیه ی 26 آل عمران می نویسد: مُلک (قدرت) به طور مطلق، شامل هر نوع زمامداری حق یا باطل، عدل یا ستم می شود؛ زیرا مُلک، فی نفسه موهبتی از مواهب الهی و نعمتی است که می تواند موجب آثار نیک در جامعه ی انسانی شود. به همین دلیل، خداوند متعال نفوس انسانی را بر دوست داشتن و گرایش به مُلک سرشته است. ملکی که به ...
زیارتی بلیغ از امام هادی(ع)/ شرح زیارت جامعه کبیره
) ، بی تناسب نیست که ذیل همین سه جمله توضیحاتی عرض کنم. معنای کلمه ی اختلاف کلمه ی مُخْتَلَفْ مشتقّ از کلمه ی اختلاف است. اختلاف در اینجا به معنای آمد و رفت است ، نه به معنای مخالفتِ دو نفر یا دو گروه با یکدیگر . در قرآن می خوانیم: { إنَّ فِی خَلْقِ السَّماواتِ وَ اْلاَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّیْلِ وَ النَّهارِ لَآیاتٍ لِاُولِی اْلاَلْبابِ } ( سوره آل عمران ، آیه ی 190 ) ...
مؤلفه های قدرت سیاسی از دیدگاه قرآن کریم (1)
جهاد با دشمن اشاره دارد؛ در سوره ی آل عمران می خوانیم: آنگاه که به مؤمنان می گفتی: آیا شما را بس نیست که پروردگارتان شما را با سه هزار فرشته فرود آمده یاری کند؟ (22) و سپس اشاره می کند اگر مؤمنان صبر و پرهیزگاری کنند، پروردگار آنان را با پنج هزار فرشته نشاندار یاری خواهند کرد. (23) همچنین در سوره ی انفال آمده است یاد آورید زمانی را که پروردگار خود را با فریاد می طلبیدید، پس دعای شما را اجابت کرد. من ...
مؤلفه های قدرت سیاسی از دیدگاه قرآن کریم (2)
کتاب را نازل کرده و او همه ی صالحان را سرپرستی می کند. در سوره ی بقره خداوند سرپرست مؤمنان بیان می شود. (50) پس ولی کسی است که به سرپرستی و تدبیر امور متصف است. (51) پیوند و تبعیت از یک فرد که به دنبال خود نوعی اتحاد و هماهنگی به وجود می آورد، زمینه ساز قدرت سیاسی است؛ زیرا پذیرش رهبری یک فرد، به ویژه آن هنگام که به راهنمایی و هدایت بدون خطای وی باور داشته باشد، نوعی انسجام در رفتار و گاه ...
همایش ملی جهان شمولی آموزه های قرآنی و روایی در دنیای معاصر در کرمانشاه برگزار شد
جهانی خواهد بود. دکتر احمدی اظهار کرد: مسئله ای که در دنیای امروز مطرح می شود این است که اگر دین اسلام اینقدر جهان شمول است و گستره وسیعی دارد پس هم اکنون در دنیای اسلام چرا اختلافات وسیع وجود دارد همچنانکه در آیه 19 سوره آل عمران آیه "إن الدین عند الله الاسلام" و "ومن یبتغ غیر الاسلام دیناً فلن یقبل منه" را داریم و باید گفت این همه اختلافات نشان از ظلم و ستم و کینه به اسلام است. ...