سایر منابع:
سایر خبرها
پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن
نیست که عدم باور به جری و انطباق آیات قرآن در طول زمان که از حقایق مصرّح در روایات اهل بیت علیهم السلام است، باعث شده دروزه انطباق حکم عام آیات قرآن بر مصادیق در اعصار مختلف را برنتابد، درحالی که بر کسی پوشیده نیست که جری قرآن- به نقل از امام باقر علیه السلام- رمز جاودانگی این کتاب الهی است. د) نقد روایات تفسیری اهل سنت دروزه روایات موافق مذهب خود را بارها با بهره گیری از سیاق نقد و ...
قصیده مورد اشاره امام خامنه ای از آیت الله قاضی
اغتنِم ترجمه: بیدار باش که ماه های حرام فرا رسیده اند؛ شب زنده داری کن تا بیشتر بهره مند شوی و فرصتها را غنیمت بدان فَقُم فی لیالیها و صُم من نهارها لِشُکر إلهِ تمّ فی لطفه و عم ترجمه: شبها بیدار شو و روزها روزه داری کن، جهت سپاس از خدائی که نعمت و لطف او فراگیر بوده است. وَ لا تهجعَنْ فی اللیلِ إلا أقله تَهجّد و کم صبّ من اللیل لم یَنم ترجمه: فقط پاسی از ...
از همسایگیِ اسمی تا بیگانگیِ رسمی
خود می گشاید و رضایت الهی که هدف اعلای خلقت آدمی ست را در آن متجلی می بیند.چیزی که امروز نیز بدان محتاجیم و بیشتر در سبک زندگی مان باید از پستوی فراموش شده و کهنه زندگی مان آن را صیقل دهیم و متناسب با جامعه امروزمان از آن پرده افکنیم. به هرچه دست رسد زین وزان/ دریغ مدار چو مهر پرتو خویش از جهان دریغ مدار تو چون به نور خرد، شمع گیتی افروزی/ فروغ خویش ز همسایگان دریغ مدار (طالبی ...
در حکومت علی(ع) هیچ دروغی مجاز نبود
این حدیث را "ابن شعبه حرانی” در "تحف العقول” آورده و گفته که انسان مومن به هر خصلتی گرفتار می شود؛ یعنی ممکن است انسانی مومن و اهل ایمان باشد ولی شراب خورده باشد یا کار تندی کرده باشد یا حرف زشتی گفته باشد، ولی هرگز به دروغ و خیانت خوی نمی کند. نمی شود کسی مومن باشد و به دروغ و خیانت هم خو بگیرد بنابراین می توانیم بگوییم که مومن ممکن است در منطق پیامبر اکرم گرفتار هر کاستی و گناهی شود، ولی جان خود ...
ماجرای تاجری که به جای گفتن شهادتین در هنگام مرگ، شعر می خواند!
، إِنِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً ؟! چه کسی می تواند این گونه باشد، إلّا به این که مقامی مافوق مقامات مخلوقات عالم داشته باشد. اگر این طور نباشد، نمی تواند أحسن و خلیفة الله باشد. پس این نکته بسیار مهم است. بعد هم فرمود: فرق تو با مخلوقات دیگر این است: وَ هِیَ الکِتابُ الَّذی کَتَبَه بِیَدِهِ وَ هِیَ الهَیْکَلُ الّذی بَناهُ بِحِکْمَتِهِ ، تو می توانی امورت را رقم بزنی. درست است که انسان ...
همسر شهید: وصیت کرده بود برای تشییعش لباس سفید بپوشم و لبخند بزنم تا قوت قلب دیگران باشم/ یاد گرفته بودم ...
گفتم در بین الحرمین روبه حرم حضرت ابولفضل(ع) ایستاده و این نامه را از طرف من بخوانید و دیگری را بعد از اربعین در حرم امام حسین(ع) بیانداز و نخوان! با اینکه مطمئن بودم نمی خواند، اما نمی دانم چرا آن دفعه نامه را خوانده بود. من در نامه شهادت صادق را از آقا خواسته و نوشته بودم: آقا جان تو را به جان خواهرت زینب(س) قسم می دهم که تمام مسلمانان مشتاق را به نهایت سعادت، ارج و قرب واسطه شوی در نزد حق تعالی ...
حال میّت لحظاتی پس از مرگ
...، آن دو فرشته مشغول بازجویی از عقاید مادرم شدند مادر به آن سوألات پاسخ درست می داد. تا اینکه رسیدند به این پرسش که امام تو کیست؟ آن مرد محترم که در وسط ایستاده بود، فرمود: لَستُ لها بإمام من امام او نیستم. آن مرد محترم امام علی (علیه السلام) بود. در آن هنگام آن دو فرشته، چنان گرز بر سر مادرم زدند که آتش آن به سوی آسمان زبانه کشید، من در اثر وحشت و ترس زیاد، به این وضع که می بینید ...
برای نماز صبح وضو می گرفت که ترور شد
خودداری کنم. چطور چنین باشم و خود را مسلمان بدانم، حال آن که پیشوای بزرگ مسلمانان فرمود مَنْ أَصْبَحَ لَا یَهْتَمُّ بِأُمُورِ الْمُسْلِمِینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ کسی که صبح کند برای معاضدت مسلمین همت نگمارد مسلمان نیست. (الکافی، ج 2، ص: 163) چه کمکی بالاتر و برتر از حفظ ناموس قرآن و نگهداری مسلمانان از لغزش ها و از جرم و جنایاتی که جهان اسلام را این گونه مورد تهدید قرار داده است؟ من چگونه این مفاسد را ...
خدا روزیِ همه بندگانش را به عدالت تقسیم می کند
به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سی و پنجمین دعا ازصحیفه سجادیه، در 5 فراز با بیان رضایت از قضای الهی از جانب امام سجاد(ع) تنظیم شده است. در این گزارش می خوانیم که: * خدا روزیِ همه بندگانش را به عدالت تقسیم می کند. * اگر خداوند چیزی به دیگری می دهد و از ما دریغ می کند، موجب حسدورزی ما نشود؛ چراکه این از آزمایش های الهی است. ...
دفاع و تبیین علامه شرف الدین از نهضت عاشورا و عزاداری
...؛ اندلسی، بی تا: 5/134٫ [iv]. با تعبیر علی الاسلام السلام در اسلامی بودن دولت یزید تشکیک می شود. [v]. انس از پیامبر شنید که با اشاره به امام حسین (ع) فرمود: ان ابنی هذا یقتل بارض یقال لها کربلا ضم شهد ذلک منکم فلینصره (ابن اثیر، بی تا: 1/123). در خطبه امام در مکه برای بنی هاشم و شیعیان آمده است: لی مصرع انا لا فیه کأنی باوصال یتقطعها عسلان الفلوات بین النواویس و کربلاء ...
آداب و احکام عذرخواهی و عذرپذیری
...> امام حسن مجتبی (ع) می فرماید: در عقوبت کسی که به تو بدی کرده عجله نکن و (با بزرگواری خود) یک راه پوزشی برای او باقی بگذار. (بحار، ج 78، ص 113) البته انسان نباید کاری کند که نیازمند عذرخواهی باشد؛ چنانکه امام حسین (ع) می فرماید: کاری مکن که از آن پوزش بخواهی زیرا مومن نه بد می کند و نه عذر می طلبد، و منافق هر روز بد می کند و عذر می خواهد. (تحف العقول، ص 248) به هر حال، از نظر ...
کارکردهای سیاق در ارتباط با قرائن برون متنی
صلی الله علیه واله وسلم به وسیله یک قوه ادراکی – که خداوند به ایشان، و نه مردم عادی، اختصاص داده – آن جایگاه را مشاهده فرمود (دروزه، 1383: 2/77). (برای نمونه: همو: 1/390؛ 2/334؛ 3/75؛ 4/420؛ 5/265؛ 6/283؛ 7/136؛ 8/315؛ 9/188، 9/534). دروزه گاه در بهره گیری از سیاق به افراط گرفتار آمده و برای آنکه باور شیعه را در باب امامت علی علیه السلام رد کند، سیاق را مستمسک مدعای خویش ساخته است، چنان که ...
بدهی نجومی یک پاسدار!
راهگشای عبور کشتی های انقلاب اسلامی خواهد بود که ثمره ی خون هزاران شهید و معلول و مجروح است. و شما ای کسانی که در مجالس روضه خوانی امام حسین (علیه السلام) با ریختن اشک های فراوان فریاد بر می آورید که ای کاش من هم در صحرای کربلای حسینی بودم و پسر پیغمبر را یاری می کردم. اینک به هوش باش و بپا خیز! که اگر لحظه ای به خود نیایی، دیگر تا ابد متوجه نخواهی شد. پس بدان ای برادر و آگاه باش و اگر می ...
قوام و ارکان بقای تمام موجودات بوجود حضرت بقیة الله
، یا گرفتاری اش را رفع بکند. نفع امام زمان، همگانی است، و به همه جا احاطه و اشراف دارد. امام زمان بر جمیع منظومه ها و عوالم سیطره دارد؛ محیط است، مدیر است، مدبر است. در ادامة خطبه، حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) می فرماید: وَ لَا یَدْخُلُ الْجَنَّةَ إِلَّا مَنْ عَرَفَهُمْ وَ عَرَفُوهُ وَ لَا یَدْخُلُ النَّارَ إِلَّا مَنْ أَنْکَرَهُمْ وَ أَنْکَرُوهُ؛ داخل بهشت نمی ...
نقش افکار عمومی در غیبت امام زمان(عج)
نکرده است. او اکمل مظاهر اسم العادل ، السلطان ، الغالب و الحاکم است و چنان شخصیت و مقامی از اینکه تحت سلطنت غیر خدا واقع شود. یا به حکومتی از حکومت های جائر به تقیه رأی داده باشد - بر حسب اخبار - محفوظ و محروس است و چنان که از اخبار فراوان استفاده می شود، آن حضرت(عج) به تقیه عمل نمی کند و حق را آشکار و باطل را از صفحه روزگار بر می اندازد. پس یکی از حکمت ها و مصالح غیبت، این است که امام(علیه السلام ...
روحیه بسیجی و همدلی ملی سرمایه بی پایان ملت ایران
اشرافیت خودبنیاد و مستأثر (در هر شکل و شمایلی) است. رهبر معظم انقلاب 24 مهر 1391 در جمع بسیجیان خراسان شمالی و در تبیین همین موضوع مهم فرمودند: ایثار، نقطه مقابل استئثار است. استئثار یعنی هرچه که وجود دارد، ما برای خودمان بخواهیم. گاهی در برخی از دعاهای ائمه(علیهم السلام) از مستأثرین شکایت شده است. مستأثرین یعنی آن کسانی که هرچه هست، برای خودشان می خواهند، دنبال منافع شخصی و دست اندازی به ...
رابطه وُسع افراد با انتظار زمینه ساز!
کسانی که به تهجد نمی پردازند. هر چند هر دو دسته، در اقدام به جهاد و رزم، مشابه یکدیگرند. همین تقسیم در یاران رسول اکرم (ص) نیز وجود داشت. چنان که در قرآن به این نکته اشاره شده است:"در حقیقت، پروردگارت می داند که تو و گروهی از کسانی که با تواند، نزدیک به دوسوم از شب یا نصف آن یا یک سوم آن را به [نماز] برمی خیزید...".(3) یاران پیامبر، هر چند همگی در شجاعت و تحمل آزار قریش، مشابه بودند، اما تنها گروهی ...
مبانی قدرت مطلوب
شما داد، آن را بگیرید و از آنچه شما را بازداشت، بازایستید و از خدا پروا بدارید. در روایت آمده است امام صادق (علیه السلام) فرمود خداوند پیامبرش را به نیکوترین وجه ادب کرد و چون ادبش را به کمال رساند ، فرمود: إِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ : (18) و راستی که تو را خویی والاست! سپس امر دین و امت را به او سپرد تا بندگانش را راهبری کند پس فرمود: مَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ ... . به ...
توصیه امیرالمومنین(ع) برای برخورد با دیگران!
به مرحله ترحم رسید عکس العمل های منفی دارد ولی کمک باید از روی مهربانی باشد. نکته دوم آن است که کمک کردن بدون منت باشد. انسان برای خدا کار کند چنانچه خداوند در قرآن فرمود: و لا تمنن تستکثر . نکته دیگر عدم تحقیر است. مساله جدی ما این است که افراد را تحقیر نکنیم، اگر قرار است که به کسی کمک کنیم نباید او را خُرد کنیم. شخصی خدمت امام حسین(ع) آمد و گفت: این مقدار بدهکارم. حضرت(ع) دید که رنگ ...
تفاوت ریای حرام و ریای مستحب!
قلمرو حکومت الهی است. *اخلاص؛ مأمن مخلَصین کسی که وارد قلمرو ولایت الهی می شود چون شیطان از ورود به این قلمرو ناتوان است به او هم دسترسی ندارد. مخلَص در جای امنی قرار دارد. چنان که فرمود: کلمه لا اله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی . راجع به ولایت امیر المومنین علیه السلام هم همین طور است. مانند این که وقتی کسی از کشور دیگری به وطن خود پناه می آورد به محض ورود به ...
فضیلت خواندن سوره انفال و تفسیر آیات 24 تا 26
...: ((ای کسیکه گردش دلها و فکرها به دست تو است .)) و گاه گفته می شود: منظور این است که اگر لطف خدا نبود هرگز انسان بحقانیت حق ، و باطل بودن باطل ، پی نمی برد. و نیز گفته اند: منظور این است که مردم باید تا فرصت دارند در انجام طاعات و کار نیک تلاش کنند زیرا خداوند میان انسان و قلبش بوسیله مرگ حائل ایجاد می کند. اما با یک نظر کلی می توان همه این تفسیرها را در یک ...
حدیث روز/ امام صادق(ع) درباره طلب معیشت چه توصیه ای کردند؟
دولت بهار/ امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند: میزان تلاش و طلب تو در کسب معیشت باید بالاتر از کسی باشد که کسب معیشت را فرو گذاشته و پایین تر از تلاش شخص حریصی باشد که به دنیا خشنود و دل بسته است؛ بلکه میانه رو و خویشتندار باش و از سستی و تنبلی دوری کن و برای کسب آنچه [از روزی که] مؤمن را گریزی از آن نیست و شایسته مومن است، تلاش کن. کسانی که مالی به آنها داده شود ولی سپاس نگزارند ...
اهل بهشت ، صبر را به توکل پیوند زدند
تَقَرُّبُ صَاحِبِهِ مِنْ مَعَالِی الدَّرَجَاتِ وَ الْعَفْوُ وَ الْمَهَلُ وَ الْمَعْرُوفُ وَ الصَّمْتُ فَهَذَا مَا یَتَشَعَّبُ لِلْعَاقِلِ بِحِلْمِه حاصل بردباری: آراسته شدن به خوبیها، هم نشینی با نیکان، ارجمند شدن، عزیز گشتن، رغبت به نیکی، نزدیک شدن بردبار به درجات عالی، گذشت، آرامش و تأنی، احسان و خاموشی. اینها ثمره بردباری عاقل است. تحف العقول ص16 امام رضا علیه السلام: لَا ...