سایر منابع:
سایر خبرها
دیدگاه مهدی حائری یزدی درباره ی فقه سیاسی
سیاسی امامان معصوم علیهم السلام شود، هرگز قادر به اثبات نظریه ی خود نیست، پس مناسب آن است که با سکوت از کنار آن گذر کند. به راستی اگر امامت به معنای حکومت و کشورداری و واردشدن در جزئیات مملکتداری نیست، پس بیست و پنج سال خانه نشینی امام علی (علیه السلام) برای چه بود؟ مصایب بی بی دو عالم، دخت رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم)، فاطمه ی زهرا علیهاالسلام برای چه بود؟ فلسفه ی نهضت عاشورا چه معنایی پیدا ...
کدام دعاها بلا را رفع می کنند؟
صلی الله علیه و آله است. الدعوات (سلوة الحزین) قطب الدین راوندی ، ص 49 مستدرک الوسائل، ج5، ص 82 بحار الانوار، چ بیروت، ج 83، ص34. همچنین با توجه در آیات 20 تا22 سوره بروج درمی یابیم هر کس با ایمان در وقت رفتن به سفر آیات زیر را در خانه خود بانیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بنویسدو سه بار بخواند اهل و عیال و مال او همه صحیح و سالم از بلیات مانند تا آنگاه ...
تلاش برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد، یک خدمت اجتماعی بزرگ است
جرایم غیر عمد و زمینه سازی آزادی آنان را یک گام و حرکت پیشگیرانه اثر گذار دانست و تصریح کرد: تنگناهای معیشتی خانواده زندانی را به سمت جرم و بزه سوق می دهد و وقتی خیرین زمینه آزادی یک زندانی را فراهم می کنند یک اقدام پیشگیری از وقوع جرم و یک خدمت اجتماعی بزرگ را انجام داده اند. این مقام قضایی به آیه 92 سوره آل عمران اشاره کرد و افزود: در این آیه تأکید شده است که هرگز کسی طعم نیکی را نخواهد ...
تازه ترین برآوردها از قدرت ایران و آمریکا/ عزت شهروندان ایرانی را قربانی نکنیم
گذشت را حسین بن علی (علیه السلام) به ما آموخت. کسی که در آتش برود و نگذارد دیگری بسوزد، او اهل بهشت است. این برترین و بارزترین چهره انسان است. سلام خدا بر ایثارگران، رحمت خدا به خاندان آنها. دیروز مردم تهران به نمایندگی از مردم ایران برای بزرگداشت و تکریم شهدای آتش نشان جانفشان، سنگ تمام گذاشتند. آنها آمده بودند تا با خانواده های بزرگوار این عزیزان همدردی و همگامی کنند. آمده بودند ...
راه دور ماندن از مکر شیطان چیست؟
...، چیستم و ... . شاید مهم ترین مطلبی که اولیاء خدا روی آن تأکید دارند و معرفت نفس بیان می کنند، دلیلش همین است که همه چیز، از همین جا شروع می شود که انسان جدّی بفهمد من کیستم، چیستم. لذا مطالبی را بیان کردیم که امیرالمؤمنین(علیه الصّلوة و السّلام) فرمودند: این صورت انسانی، اکبر حجج الله علی خلقه است. دلیل هم معلوم است مگر پروردگار عالم نفرمود: لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی أَحْسَنِ ...
احتکار؛ خیانت در امانت الهی
.... بنابراین، از احتکار جلوگیری کن؛ زیرا که رسول خدا(ص) از آن منع فرموده است. (نهج البلاغهًْ: الکتاب 53) آن حضرت(ع) در جایی دیگر می فرماید: هر احتکاری که به مردم زیان رساند و نرخها را بالا برد خیر و برکتی ندارد (دعائم الاسلام: 2/35/78) بخت با مردم یار بود که حبوباتی که غذای انسان است، قابل کنز نبود وگرنه این محتکران غذا را نیز همانند گنج در جایی مخفی می کردند تا هرگز دست مردم بدان ...
هدفها و کارکردهای قدرت نامطلوب
تعبیر جوادی آملی این امر را می توان از قرآن کریم استنباط کرد (73) که گروه قدرت مدار می گفتند: وَقَدْ أَفْلَحَ الْیَوْمَ مَنِ اسْتَعْلَی . (74) این آیه به ماجرای رویارویی فرعونیان و حضرت موسی (علیه السلام) مربوط می شود. آنها به سفارش فرعون همه ی کید و فریب خود را به کار بردند؛ زیرا می پنداشتند در آن روز رستگاری و خوشبختی از آن کسی است که پیروز و غالب شود؛ لیکن پیام وحی الهی این است که رستگاری از ...
آسیبهای نفسانیِ قدرت سیاسی
...! در تفسیر قمی آمده است امام صادق (علیه السلام) فرمود: این آیه درباره ی قریش نازل شده است و اینکه آنها هر چه دوست داشتند، می پرستیدند . (7) در سوره ی قصص خداوند این گروه را گمراه و به دور از هدایت معرفی می کند: وَمَنْ أَضَلُّ مِمَّنِ اتَّبَعَ هَوَاهُ بِغَیْرِ هُدًی مِّنَ اللَّهِ : (8) و آیا گمراه تر از آن کس که هوای نفس خویش را پیروی کرده و هیچ هدایت الهی را نپذیرفته، کسی پیدا می شود ...
آسیبهای عملی قدرت سیاسی
؛ در سوره ی بروج می خوانیم: مرگ بر شکنجه گران صاحب گودال آتش؛ آتش عظیم و شعله ور؛ هنگامی که کنار آن نشسته بودند و آنچه با مؤمنان انجام می دادند، با خونسردی و سنگدلی تماشا می کردند! آنها هیچ ایرادی بر مؤمنان نداشتند جز اینکه به خداوند عزیز و حمید ایمان آورده بودند. (38) زندان، عذاب و شکنجه، سلاح طاغیان و سرکشان در برابر حق، عدل و آزادی است. (39) قرآن کریم از قوم موسی (علیه السلام ...
سازوکارهای سیاسی مهار قدرت
با آن فرا می خواند؛ در غیر این صورت ستمگرانی حاکم جامعه می شوند که به جز فساد و فسادانگیزی چیز دیگری از قدرت خویش نمی خواهند؛ در نتیجه علی (علیه السلام) و ائمه ی معصومین دیگر در کلمات خود با تأکید سفارش دارند: از امر به معروف و نهی از منکر دست نکشید؛ وگرنه بدکاران بر شما چیره شوند، آنگاه دعای نیکان شما به اجابت نمی رسد: لاَ تَتْرُکُوا الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ ...
شاخص های قدرت مطلوب در قرآن
به کارگزاران خود سفارش می کرد: قدرت و کاری که در اختیار توست، برای تو طعمه نیست، بلکه امانتی بر گردنت است. آنکه تو را بدان گمارده، نگهبانی امانت را به عهده ات گذاشته است. تو را نرسد آنچه خواهی، به رعیت فرمایی. در مورد بیت المال به هیچ کاری جز با احتیاط و اطمینان اقدام مکن. در دست تو مالی از مال های خدا است و تو یکی از خزانه داران آنها هستی تا آن را به من بسپاری. (45) 3-4. برپایی عدالت ...
فاطمه زهرا(س)؛ دریای رأفتی که مایه رحمت الهی است
و معدن خیر و جوانمردی ! مردم عادت دارند که برای خوردن به منازل عروسی بروند، چون برای عموم مردم غذا آماده است . اگر شما پیراهن کهنه ای دارید، من نیازمند آن می باشم ؛ زیرا مردی فقیرم . ای خاندان محمد! فقیر شما برهنه است . من پیراهن نو خود را برداشته و به او دادم و لباس کهنه را پوشیدم . صبح که با لباس کهنه در حضور تو بودم ، رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم ) بر من وارد شد و فرمود: دخترم مگر تو لباس ...
شاخصه های قدرت نامطلوب
: (6) [ستم کاران] آنانند که در شهرها سرکشی می کنند و در آنها بسیار فساد می کنند. اما صاحب قدرتی که براساس وظیفه ی بزرگ انسانی به عنوان خلیفه ی خداوند بر زمین عمل کند، انسان را موجود دارای کرامت بداند، به ارزش ها و هنجارهای الهی - انسانی پایبند باشد و خارج از چهارچوب شریعت دست به کاری نزند، امور جامعه اش به فساد می انجامد و خود می تواند اصلاحگر امور آن شود. آن گونه که حضرت شعیب (علیه السلام ...
کارکردهای مشترکِ قدرت مطلوب و نامطلوب
حکم کن. و در جای دیگر تأکید می کند: وَأَنِ احْکُم بَیْنَهُم بِمَآ أَنزَلَ اللّهُ وَلاَ تَتَّبِعْ أَهْوَاءهُمْ : میان آنان به موجب آنچه خدا نازل کرده، داوری کن و از خواسته های آنان پیروی مکن. یا در آیه ی 33 سوره ی آل عمران می خوانیم: ألَمْ تَرَ إِلَی الَّذِینَ أُوْتُواْ نَصِیبًا مِّنَ الْکِتَابِ یُدْعَوْنَ إِلَی کِتَابِ اللّهِ لِیَحْکُمَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ یَتَوَلَّی فَرِیقٌ ...
فضیلت خواندن سوره انفال
، هرگز روح نفاق در وجود او وارد نخواهد شد و از پیروان حقیقی امیر مؤ منان علی (علیه السلام ) خواهد بود و در روز رستاخیز از مائدههای بهشتی با آنها بهره می گیرد، تا مردم از حساب خویش فارغ شوند. زیرا همانطور که سابقا هم اشاره شد فضائل سوره های قرآن و پاداشهای بزرگی که به تلاوت کنندگان وعده داده شده تنها در پرتو خواندن الفاظ آن به دست نمی آید بلکه خواندن مقدمهای است برای اندیشه ، و اندیشه ...
هدفها و کارکردهای قدرت مطلوب
، مردم را به سوی عبادت خدا راهبری می کنند و نه پرستش خود. در نتیجه در قرآن آمده است به ابراهیم رشد دادیم. (30) آن گونه که ایمان آورنده ی قوم موسی نیز به مردم سفارس می کند با پیروی از او به رشد و هدایت دست یابند. در قرآن مجید آمده است: وَقَالَ الَّذِی آمَنَ یَا قَوْمِ اتَّبِعُونِ أَهْدِکُمْ سَبِیلَ الرَّشَادِ : (31) ای قوم من، مرا پیروی کنید تا شما را به راه درست و رشد هدایت کنم. شیخ طوسی می ...
دکتر منصور اعتصامی- معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی
رحمت است، منسوب به ذات قدس الهی است. آنچه هم ناتوانی و ضعف است، از انسان است. بر همین مبنا خداوند می فرماید: وَ إنْ خِفْتُم عَیْلَة فَسَوْف یُغْنیکُمُ اللهُ مِن فَضْلِهِ إن شاءَ اللهَ عَلیمٌ حَکیمٌ (سوره توبه آیه 28) [اگر (در قطع ارتباط با مشرکان) از فقر و تنگدستی بیمناکید و به زودی خدا اگر بخواهد شما را با فضل خویش بی نیاز می گرداند که خدا دانای حکیم است.] این آیه شریف نه تنها نیازمندی اقتصادی ...
بیماردلی جاده هموار کننده غفلت در انسان
برادرانشان هنگامی که آنان به سفر رفتند (و در سفر مردند) و یا جهادگر بودند (و شهید شدند)گفتند :اگر نزد ما مانده بودند نمی مردند و شهید نمی شدند (شما به کافران اعتنا نکنید ) تا خدا این اعتقاد (اعتقاد و گفتار ) را حسرتی در دلهایشان قرار دهد و خداست که زنده می کند و می میراند و خدا به آنچه انجام می دهید بیناست (سوره مبارکه آل عمران آیه 156) کسانی دچار این بیماری می شوند که اعتقادی به اراده ...
لطائف و طرائفی از اهل بیت (ع)
...، دعوت کردند. 7- بفهمم، متوجّه شوم. خاطرنشان: آنچه در ذهن جا می افتد. 8- نام شمشیر معروف حضرت علی (علیه السلام). 9- بانگ و فریاد، سروصدا. 10- عقب رفت. 11- امام حسن. 12- کم اهمیّت ترین، کم ارزش ترین. 13- تیزهوشی. 14- سفره ی غذا. 15- سفره. 16- چهره، صورت. 17- اشاره است به بخشی از آیه 134 سوره آل عمران (3) که در اوصاف پرهیزگاران ...
آیا اعتقاد به عالم ذر، سبب جبرگرایی نمی شود؟ (1)
...، ج7،ص96. 19-و اذ اخذ ربک من بنی آدم من ظهورهم ذریتهم و اشهدهم علی انفسهم الست بربکم قالوا بلی.(به یاد آور زمانی را که پروردگار تو از پشت فرزندان آدم ذریه آنها را گرفت و آنان را بر خود گواه کرد.(و فرمود)آیا من پروردگار شما نیستم؟(و) گفتند: آری. سوره اعراف، آیه 172. 20-سوره نجم، آیه 39. 21-شرح مولی صالح بر اصول کافی، ج7،ص96، پاورقی. 22-تفسیر قمی، ج1،ص248؛ بحارالانوار، ج5، ...
نگاه عالمانه به دغدغه آتشنشانان کمک به مردم است
عامل ها بر این می باشد که هر کسی عزت، بزرگی، قداست و عظمت می خواهد توفیقات مادی و معنوی نیاز دارد. مسئول شورای هماهنگی و تبلیغات اسلامی استان هرمزگان عنوان کرد: این رویکرد که اگر کسی بخواهد به آن برسد و در مسیر شهدا و پیروی از راه آنان باشد بایستی بدنبال آن باشد، آیه 26 سوره مبارکه آل عمران مصداقی از این نگاه و رویکرد عزت مندانه، بزرگوارانه جلاء و جبروت با فکر و رفتار نشان بدهیم، این راه ...
در لطایف و مواعظ مشایخ طریقت و علما و ...
دانیم که تو بی مثل زمان و نادره ی (40) دورانی. گفت: دل ام از مسلمانی خود گرفته است، اگر چهل روز مرا خدمت شایسته کنید و اطعمه و اشربه یی (41) که دل ام خواهد برای من مهیا سازید، بعد از آن به دین شما درآیم و آیین شما را تقویت نمایم. ایشان با هم گفتند: اگر مولانا قطب الدّین به جانب ما آید دین ما بسی قوّت گیرد. پس مهمانی و خدمت مولانا قبول کردند و هر تکلّف که ممکن بود به جای آوردند. (42 ...
حجت الاسلام کرمی:قلم سرنوشت انسان در دست خودش است
دینی و قرانی ما وجود دارد یک عامل خارج از ذات انسان برای انحراف و لغزش است، شیطان علت تامه ی انسان برای جهنم رفتن نیست بلکه شیطان دعوت کننده است و لذا در اندازه ها دست می برد و ان ها را جا به جا میکند و دور را نزدیک نشان می دهد و بلعکس و امور اصلی را فرعی جلوه میدهد و بلعکس کار اوست. وقتی شیطان وارد شد از طریق دو مطلوب فطری یکی حب بقا و یکی هم حب لقا که گفت: اگر شما از این گندم بخورید خاصیتش آن ...
بررسی روایات رفق و مدارا در اخلاق اجتماعی/کدام خصلت ها موجب حرام شدن آتش جهنم بر انسان می شود
حضرت فرمود: زیادی، بار بر دوش شیعیان مؤمنان نگذارید زیرا آنچه را شما تحمل می کنید، آن ها تاب تحمل آن را ندارند. یعنی رعایت توان و ظرفیت آنان را بکنید. روایات این باب را بررسی خواهیم کرد ان شاءالله. پاورقی (1)- فتح، 29. (2)- بحار الأنوار، ج 72، ص: 51. (3)- آل عمران، 159. (4)- حجر: 88. (5)- فرقان: 63. (6)- شعراء: 215. (7)- بحار الأنوار، ج 72، ص: 51. (8)- روایات اول تا نهم در کتاب بحارالانوار جلد 75 کتاب العشره باب 42 آمده است. انتهای پیام/ ...