سایر منابع:
سایر خبرها
ربوبیّت و الوهیّت آن موجود مورد پرستش است. چنان چه این اعتقاد در قلب عبادت کننده پیشی نگیرد عبادتی به وجود نخواهد آمد؛ حتّی اگر کار او سجده، رکوع و مانند این ها باشد. بر این اساس سجده ی بر حضرت آدم در آغاز آفرینش به هیچ وجه عبادت نبوده است. لذا مصادیقی را که طرفداران اندیشه ی تکفیری برای عبادت غیر خدا آورده اند؛ مانند: زیارت اهل قبور، توسّل به امامان و افراد صالح و شایسته و مانند این ها، که در ...
...، موهبتی است که خدا به همه کس نمی دهد و باید برای آن تلاش کرد. اصلا غایت راه فلسفه در نظر افلاطون و نو افلاطونیان و همچنین عرفان و تصوف و غیره رسیدن به این مرحله است. * حال اگر این انسان کلی در وجود شخصی تجلی کند، آن شخص مظهر انسان کلی می شود. چنین شخصی که مظهر آن حقیقت انسانی است از نظر شیعه امام است و علی بن ابی طالب مظهر کامل آن است. نجم الدین کبری این شخص را شخص نورانی می نامد ...
برای خلاصی آنان وجود دارد رهایشان کنید زیرا اگر امام مسلمین در عفو و بخشش راه خطا و اشتباه بپیماید بهتر است از اینکه در مجازات و عقوبت اشتباه کند . (1) به دیگر بیان اشتباه در عفو بر اشتباه در کیفر ترجیح دارد. گرچه حدود تعطیل بردار نیست زیرا پیامبر اکرم اسلام فرموده است: به مجازات رساندن مجرم برای خدا در روی زمین از بارانی که چهل شبانه روز (بر زمین عطشناک) ببارد سودمندتر و برتر است! (2) ...
به آن نمی رسد به گونه ای انسان را به خود مشغول می کند که وقت و امکانات خود را صرف رسیدن به آن می کند که نمونه ای از قساوت قلب است. البته امید و آرزوی مثبت برای هر انسانی لازم و سازنده است و باعث حرکت و تلاش است، از نبی اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم روایت شده است که فرمود: الامل رحمة لامتّی و لو لا الامل ما رزقت والدة ولدها و لا غرس غارس شجرا (آرزو برای امت من رحمت است و اگر آرزو نمی بود، هیچ ...
روایت گرچه اطلاقی ندارد که تمام آلات موسیقی را دربر بگیرد، اما قدر متیقن و مسلم شامل آلات لهوی مناسب با فسق و فجور است. روایت دوم: شیخ صدوق به سند معتبر از محمد بن مسلم از امام صادق روایت کرده که رسول خدا فرمودند: ان الله عزوجل بعثنی رحمه اللعالمین و لامحق امعازف و المزامیر و امور الجاهلیه والاوثان. محق یعنی نابود کردن و معارف آلات نوازندگی است. مزامیر هم جمع مزمار است. این تعبیر شاید ...
، رستگارشدن، پناهنده شدن؛ اما در اصطلاح دینی، حج به معنای قصد کردن زیارت خانه خدا و انجام دادن مناسک حج در ایام معیّن است؛ چنان که راغب اصفهانی در این باره می گوید: اَصلُ الحَجِّ، القَصدُ لِلزّیارَةِ، خُصَّ فی تَعارُفِ الشَّرعِ بِقَصدِ بَیتِ اللهِ تَعالی اِقامَةً لِلنُّسُکِ . برخی حج را به تکرار قصد معنا کرده اند؛ زیرا انسان، تجلی دائم خدا را در حج احساس می کند؛ خدا لحظه به لحظه برای او در حال ...
حد است. بحث عصمت و بحث ولایت تکوینی و بحث ولایت بر تشریع و بحث ولایت شرعی با هم متفاوت هستند. در بحث ولایت تکوینی گفته می شود که خداوند سبحان ولی مطلق است و امام معصوم انسان کامل است و هیچ ولایتی در قبال ولایت خدا ندارد و آنچه در این عرصه مطرح است، خلافت است. ولی در تشریع نیز خداوند سبحان است و اگر جایی به معصوم ارجاع شده باز به اذن خداوند است و به استقلال نیست. تشریع متعلق به خدا است و یکی از ...