سایر منابع:
سایر خبرها
سلوک فکری غزالی (2)
...، برای جامعه خطرناک هستند (Griffel 2000, 301-3). غزالی در انجام کار خود به مثابه فقیهی مسلمان در پایان تهافت خویش فتوایی اضافه می کند و اعلام می کند که هر کسی که این سه موضع را آشکارا تعلیم دهد کافر و مرتد است و می توان او را کشت (1997, 230 ,al-Ghazali). کوشش های غزالی در پرداختن به نهضت فلسفی به تعریف مرزهای مسامحه در اسلام منتهی می گردد. در مدت کوتاهی پس از تهافت غزالی کتاب مشابهی ...
رویکرد خصومت آمیز ابن تیمیه به پیروان اهل بیت
ارشد خانواده پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم) بدست بازماندگان ابوسفیان و معاویه به شکل فجیعی قتل عام شدند. طبق نصوص معتبر اهل سنت پیامبر قبل از شهادت نیز بر مصیبت سیدالشهدا گریسته است. (23) حتی عزاداری جنیان در عزای حسین بن علی (علیه السلام) مورد تایید اهل سنت است. (24) لذا کسانی که می گویند نباید گریست باید دلیل بیاورند. افترای عمران قبرها و مشاهد و تعطیلی مساجد، غیرقابل ...
رحمت و رأفت با مخالفان در سیره پیامبر (ص)
به آسانی می تواند به اسلام بگرود. وقتی کسی شهادتین را به زبان جاری کند بلافاصله خونش محترم است و بدون هیچ آداب خاصی این فرد همانند یکی از مسلمانان می شود و از همه حقوق ایشان برخوردار می گردد. (لاَ تَقُولُوا لِمَنْ أَلْقَی إِلَیْکُمُ السَّلاَمَ لَسْتَ مُؤْمِناً)؛ (12) ای کسانی که ایمان آورده اید، به کسی که اظهار صلح و اسلام می کند، نگویید مسلمان نیست. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) کسی را ...
توحید و شرک
سر دادن ندای بازگشت به اسلام سلف به دور از فضای فلسفه و کلام و به دور از سلطه ی عقل در ارائه ی براهینش بر متون و آثار ماثور کردند. در راس این علمای ندا دهنده، احمد بن حنبل (متوفّای 241 ه) قرار داشت که از کسانی به شمار می آمد که خطوط و مبانی کلّی را برای گرایش سلفی در رویارویی با چیزهایی که در نزد او بدعت شمرده می شد و باعث ایجاد غربت در اسلام شده بود؛ طرح ریزی کرده بود. (48) مبانی کلّی ...
مجازات های مرتد
سپس مسلمان گردد، آن گاه از اسلام برگردد تکلیف چیست؟ حضرت فرمود: از او خواسته می شود که توبه کند اگر توبه نکرد کشته می شود. ب: روایت صحیحه محمد بن مسلم قال سألت ابا جعفر (علیه السلام) عن المرتد؟ فقال: من رغب عن الاسلام و کفر بما انزل علی محمد بعد اسلامه فلا توبة له و قد وجب قتله. (10) محمد بن مسلم می گوید از امام باقر (علیه السلام) درباره ی مرتد سؤال کردم؟ فرمود: مسلمانی که از اسلام اعراض ...
توبه ی مرتد
برده باشد. از هر دسته به یک روایت اشاره می شود. دسته ی اول: مکاتبه ای است که امام رضا (علیه السلام): رجلُ ولد علی الاسلام ثمّ کفر و اشرک و خرج عن الاسلام هل یستتاب او یقتل و لایستتاب؟ فکتب (علیه السلام) یقتل. (26) حسین بن سعید می گوید: شخصی به امام رضا (علیه السلام) نوشت در مورد مردی که مسلمان به دنیا آمده سپس کافر گشته و شرک ورزید و از اسلام خارج گردید آیا استتابه می شود یا بدون استتابه ...
تشخیص ارتداد و اجرای آن برعهده ی کیست؟
کان من المسلمین ولد علی الفطرة ثم تزندق، فاضرب عنقه و من لم یولد علی الفطرة فاستتبه. (15) یعنی: مسلمانی که بر اساس فطرت اسلام به دنیا آمده سپس کافر گشته او را بکش و از او توبه مخواه. و کسی که بر فطرت اسلام به دنیا نیامده از او بخواه توبه کند. در این روایت نیز اجرای حکم به دیگران واگذار شده است. جواب: اولاً این روایت مرفوعه است و فقها روایت مرفوعه را قابل استناد نمی دانند. ثانیاً بر فرض ...
چرا ارتداد خطرناک است؟
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده: عیسی ولائی ارتداد یا روگردانی از مصالح 1. تحقیر دین هرگاه ورود و خروج افراد به مکتب و آئینی بدون ضابطه بوده و کنترلی وجود نداشته باشد، آن مکتب تحقیر شده و اقتدار خود را از دست خواهد داد. در اسلام تحقیر انسان ها مجاز نبوده و احیای عزت نفس سرلوحه ی کار اوست، به گونه ای که مولا علی (علیه السلام) در مورد عزت ...
تعارض آزادی و انتخاب با احکام ارتداد
عقیده را به رسمیت شناخته و به انسان می گوید تو در انتخاب و اختیار هر مرامی از آزادی کامل برخوردار هستی، در حالی که همین اسلام شخص مرتد را در برخی از موارد محکوم به قتل می داند و سخت ترین احکام را در مورد مرتد وضع کرده است، آیا آن سخن با این عمل در تضاد نیست؟ برای پاسخ، دانستن برخی از امور ضروری است: مجازات در اسلام به انگیزه ی حمایت و پشتیبانی از فضائل و دور نگه داشتن جامعه از رذائل و نیز حفظ ...
بررسی معنای ارتداد در لغت و اصطلاح
اقرار کند که من از دین اسلام خارج شدم. (26) شیخ طوسی کفر را به سه قسم اصلی، ارتداد و زندقه تقسیم کرده و می گوید: کافر اصلی کسی است که از پدر و مادر کافر به دنیا آمده و هیچ گونه سابقه ی اسلامی ندارد. چنین کفاری هر زمان شهادتین گفته و مسلمان شوند، اسلامشان قبول است و در این امر اندیشمندان اسلامی اتفاق نظر دارند. ارتداد کفر بعد از ایمان است، خواه در اصل مسلمان بوده سپس مرتد گشته و یا در اصل کافر ...
مصادیق مرتد از نگاه فقها
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده: عیسی ولائی حنابله می گوید: مرتد کسی است که از دین اسلام به کفر برگردد. (1) محمد ابوزهره می گوید: مرتد در اصطلاح فقها و عرف اسلامی هر آن کسی است که پس از مسلمان بودن از اسلام خارج گردد. (2) علامه حلی اظهار می کند: مرتد به کسی گویند که از اسلام برگشته و به کفر بپیوندد. (3) شهید اول می گوید ...
مهدورالدّم و مصادیق آن
.... (4) (سپس اشخاص مهدورالدّم را این گونه برمی شمرد: کسانی که به پیامبر اسلام ناسزا می گویند قتل آنان قصاصی در پی ندارد. همچنین قصاص منتفی است در مورد کسانی که به حق کشته می شوند، مثل اینکه شخصی به جهت قصاص یا در مقام دفاع به قتل می رسد. و اما کسانی که به دلیل حدّ واجب القتل باشند مثل لواط کننده، زانی و مرتد فطری بعد از توبه هرگاه شخصی اقدام به اجرای حدّ کند و هر یک از افراد مذکور را به قتل برساند ...
تاریخچه ی ارتداد
قتل می رساند. برادر مقتول به نام مقیس بن صبابه که خود نیز مسلمان بوده است، شخصاً اقدام به کشتن قاتل نمی کند و از دین اسلام خارج می شود و مرتد می گردد. در این زمان حکم ارتداد او صادر می شود که در نتیجه بعد از فتح مکه کشته شد. (4) 4. ساره: ابن هشام می نویسد: زمانی که پیامبر تصمیم به فتح مکه گرفت، حاطب بن ابن بلتعة نامه ای به قریش نوشت و آنان ار از این تصمیم آگاه کرد و نامه را به ساره داد تا به ...
موجبات ارتداد
...> 2- روایت صحیحه عبدالله بن سنان قال: سألت ابا عبدالله (علیه السلام) عن الرجل یرتکب الکبیره فیموت، هل یخرجه ذلک من الاسلام؟ و ان عذّب کان عذابه کعذاب المشرکین؟ ام له مدّة و انقطاع؟ فقال: من ارتکب کبیرة من الکبائر فزعم انها حلال اخرجه ذلک من الاسلام، و عذّب اشدّ العذاب، و ان کان معترفاً انّه ذنب و مات علیها اخرجه من الایمان و لم یخرجه من اسلام، و کان عذابه اهون من عذاب الاوّل . (17) راوی می ...
شرایط ارتداد از دیدگاه فقهاء امامیه و اهل سنت
خمینی نیز می گوید: فلا عبرة برده الصبی و ان کان مراهقاً . (28) اعتنایی به ارتداد کودک نیست گرچه کودک در سن نزدیک بلوغ باشد. گرچه شیخ طوسی در کتاب خلاف ادعا کرده که اسلام و کفر مراهق و کودکی که نزدیک به سن بلوغ است مورد قبول است، بنابراین اگر کودک نزدیک به سن بلوغ مرتد گردد، در صورت عدم توبه کشته می شود. (29) علمای اهل سنت قائلند به فرق بین کودک ممیز و غیرممیز. آنان به اتفاق آرا می گویند ...
واژه شناسی حد و تعزیر
می شود. 3. عن عبدالله بن سنان قال: سألت ابا عبدالله عن الصّبی یسرق؟ قال: یعفی عنه مرة و مرّتین و یعزّر فی الثالثه. فان عاد، قطعت اطراف اصابعه. فان عاد قطع اسفل من ذلک. (32) عبدالله بن سنان می گوید: از امام صادق (علیه السلام) در مورد کودکی که سرقت کرده سؤال کردم. حضرت فرمود: تا دو مرتبه بخشیده می شود و برای بار سوم تعزیر می گردد. اگر مجدداً سرقت کرد، سرانگشتانش قطع می شود. هرگاه برای بار پنجم ...
بررسی قاعده ی درء
چه مرتد توبه کند سپس کسی که فکر می کرد او همچنان مرتد و واجب القتل است اقدام به قتل او نماید، از نظر شیخ طوسی بایستی قصاص شود زیرا در این مورد عنوان قتل عدوانی مسلمان صادق است و بعد از توبه اطلاق مرتد منتفی است. آن گاه محقق می گوید: به دلیل فقدان قصد، حکم به قصاص مردّد است زیرا قاتل قصد قتل مسلمان نداشته است. (61) شهید ثانی در مسالک الافهام پس از ذکر ادله ی شیخ طوسی در مورد وجوب قصاص، در ردّ ...
ارتداد حد است یا تعزیر؟
کند که این خود دلیل بر حکم حکومتی بودن مورد است. در میان علمای اهل سنت در تعزیر یا حدّ بودن ارتداد اختلاف است اما برخی از اندیشمندان آنان می گویند: اکثریت اندیشمندان (اهل سنّت) قتل مرتد را از باب حدّ می دانند که قابل عفو و شفاعت نیست ولی پیامبر اسلام پس از ورود به مکه از قتل عبدالله بن ابی سرح که مرتد شده بود به جهت شفاعت عثمان صرف نظر کرد... به نظر ما عقوبت مرتد جنبه ی تعزیری دارد. (16) مضافاً ...