سایر منابع:
سایر خبرها
اگر فرهنگ پذیرش اختلاف، نهادینه شود به تقیه نیازی نخواهد بود
دفع ضرر جسمی و مالی از خود یا دیگران است. بلکه روایات متواتر داریم که قسم دروغ در این مورد جایز است. مورد دیگر از موارد استثنا دروغ به جهت آشتی میان دو نفر است. از پیامبر اکرم در مسند احمد بن حنبل جلد هشتم صفحه 810 روایت شده: لیس الکذاب من أصلح بین الناس و در صحیحه معاویه بن عمار از امام صادق علیه السلام آمده: المصلح لیس بکذّاب . اگر اسلام پنهان کردن حقیقت بلکه قول مخالف با ...
رویکرد خصومت آمیز ابن تیمیه به پیروان اهل بیت
طرفداران خون عثمان ذکر نشده است. توجیه انتقام گیری ناروا از کسی که مسئول قتل خلیفه سوم نبود و دفاع از اشتباه دیگران در عدم قصاص مالک بن نویره ، تعصب بی مورد نویسنده را مشخص می کند. جامعه شیعه برخلاف جامعه متعصبِ عثمانی، به سفارش اکید مولای متقیان علی (علیه السلام) دست به فتنه گری و خون ریزی به خاطر شهادت مظلومانه آن امام همام نزد. حضرت علی (علیه السلام) در سفارشی فرمودند: ای فرزندان ...
رحمت و رأفت با مخالفان در سیره پیامبر (ص)
به آسانی می تواند به اسلام بگرود. وقتی کسی شهادتین را به زبان جاری کند بلافاصله خونش محترم است و بدون هیچ آداب خاصی این فرد همانند یکی از مسلمانان می شود و از همه حقوق ایشان برخوردار می گردد. (لاَ تَقُولُوا لِمَنْ أَلْقَی إِلَیْکُمُ السَّلاَمَ لَسْتَ مُؤْمِناً)؛ (12) ای کسانی که ایمان آورده اید، به کسی که اظهار صلح و اسلام می کند، نگویید مسلمان نیست. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) کسی را ...
توحید و شرک
) این حقیقت را با فرمایش خود تأیید کرده است: مامور شده ام تا با مردم بجنگم تا شهادت به وحدانیّت خداوند متعال و رسالت من بدهند، هر وقت این کار را انجام دادند خون ها و اموالشان را به حقّ از من حفظ نمودند. (4) در کافی از امام صادق (علیه السلام) روایت شده است که فرمود: اسلام، شهادت به وحدانیّت خداوند متعال است؛ به واسطه ی این شهادت خون ها از ریخته شدن محفوظ می ماند؛ بر اساس آن نکاح و ...
مجازات های مرتد
شخصی را به امام رضا (علیه السلام) دیدم که پرسیده بود: مرد مسلمانی کافر گشته و با شرک از اسلام خارج شده آیا از او خواسته شود که توبه کند، یا بدون درخواست توبه کشته می شود؟ امام مرقوم فرمودند: کشته می شود. احکام مربوط به زن اهل سنت در حکم ارتداد تفاوتی بین زن و مرد قائل نیستند بلکه غیر از حنفیه بقیه مذاهب اهل تسنن می گویند اگر مرتد توبه کرد آزاد می گردد و گرنه کشته می شود همان گونه که فرقی ...
توبه ی مرتد
استتابة فان تاب لم یکن لاحدٍ علیه سبیلُ (19). مرتد فطری بدون استتابه واجب القتل است پس اگر توبه کند هیچ کس حق کشتن او را ندارد. از عبارت فوق فهمیده می شود که مرتد فطری استتابه ندارد اما اگر شخصاً توبه کرد احکام ارتداد ساقط می گردد، طبعاً این عبارت با عبارات دیگر نامبرده در تضاد نیست. نتیجه: در مورد استتابه فقهای اهل سنت دو نظر دارند 1- وجوب 2- استحباب. امامیه می گویند: اگر مرتد فطری ...
تعارض آزادی و انتخاب با احکام ارتداد
عقیده را به رسمیت شناخته و به انسان می گوید تو در انتخاب و اختیار هر مرامی از آزادی کامل برخوردار هستی، در حالی که همین اسلام شخص مرتد را در برخی از موارد محکوم به قتل می داند و سخت ترین احکام را در مورد مرتد وضع کرده است، آیا آن سخن با این عمل در تضاد نیست؟ برای پاسخ، دانستن برخی از امور ضروری است: مجازات در اسلام به انگیزه ی حمایت و پشتیبانی از فضائل و دور نگه داشتن جامعه از رذائل و نیز حفظ ...
بررسی معنای ارتداد در لغت و اصطلاح
مرتد شده یعنی به کفر گرویده و ردّه اسم ارتداد است. (3) راغب اصفهانی در المفردات می نویسد: ارتداد و ردّه بازگشت به راهی است که شخص از آن آمده است منتهی ردّه تنها در مورد کفر به کار می رود و ارتداد در مورد کفر و غیر آن است. (4) در لغتنامه دهخدا آمده است: ردّه عبارت است از مذهب اسلام خارج شدن. ردّه اسم مصدر از ارتداد به کسر را است، ولی معمولا به فتح تلفظ می شود و ارتداد برگشتن از دین و جزء ...
مهدورالدّم و مصادیق آن
.... (4) (سپس اشخاص مهدورالدّم را این گونه برمی شمرد: کسانی که به پیامبر اسلام ناسزا می گویند قتل آنان قصاصی در پی ندارد. همچنین قصاص منتفی است در مورد کسانی که به حق کشته می شوند، مثل اینکه شخصی به جهت قصاص یا در مقام دفاع به قتل می رسد. و اما کسانی که به دلیل حدّ واجب القتل باشند مثل لواط کننده، زانی و مرتد فطری بعد از توبه هرگاه شخصی اقدام به اجرای حدّ کند و هر یک از افراد مذکور را به قتل برساند ...
تاریخچه ی ارتداد
داشته است. نتیجه از مطالب گذشته نتیجه ی زیر به دست می آید: در زمان پیامبر تا پایان دوره ی خلفای راشدین (حدود سال چهلم هجری) گزارش های از ارتداد وجود دارد بدون آنکه دقیقاً مشخص شده باشد که به چه کسانی مرتد گفته اند و با چه انگیزه و عملی مرتد نامیده شده اند. با شهادت مولا علی (علیه السلام) (به استثنای چند ماه که حکومت و رهبری جامعه ی اسلامی به دست امام حسن مجتبی (علیه السلام) بود ...
موجبات ارتداد
، اما ارتداد او از روی عناد و لجاجت نبوده، بلکه به دلیل شبهه ای که بر اثر سوء برداشت، یا ارائه تصویری غلط از اسلام حاصل شده است، آیا چنین فردی مرتد بوده و احکام مرتد در مورد او جاری می گردد؟ اندیشمندان و فقهای اسلامی معتقدند که در فرض مزبور حکم مرتد (قتل یا...) جاری نمی گردد. (33) ابوالصلاح حلبی می گوید: ارتداد آشکار نمودن شعار کفر پس از ایمان است، کفری که سر از انکار پیامبر اکرم یا چیزی ...
انواع ارتداد
در انواع ارتداد از امام خمینی نقل گردید فهمیده شد که برای صدق ارتداد اظهار اسلام یا کفر پس از بلوغ لازم است. بنابراین ایشان از جمله کسانی است که معتقد است برای تحقق ارتداد فطری به مجرد اینکه شخصی از کودکی به تبع پدر یا مادر محکوم به اسلام بوده کافی نیست، بلکه علاوه بر آن می باید پس از بلوغ اظهار اسلام نموده سپس از اسلام برگردد تا مرتد فطری در مورد او صادق باشد. همانگونه که در مورد مرتد ملی نیز ...
شرایط ارتداد از دیدگاه فقهاء امامیه و اهل سنت
اعتقادی از شرایط اهلیت است. و در این مسئله اتفاق نظر وجود دارد که دیوانه هرگاه در حال جنون مرتد شود و از اسلام برگردد، حکم مسلمان را دارد و اگر کسی او را عمداً بکشد باید قصاص شود. دلیل اینکه عقل از شرایط ارتداد است روایت پیامبر اسلام است که فرمود: از سه دسته تکلیف برداشته شد: کودک تا بالغ شود، خوابیده تا بیدار شود و دیوانه تا عاقل گردد. (53) همان گونه که در شرایط اول نقل شد، علامه حلی و محقق ...
واژه شناسی حد و تعزیر
معنای منع و در شرع به مجازات مخصوصی گفته می شود که اندازه ی آن را شارع معین کرده و به بدن مکلف به دلیل جرمی که مرتکب شده وارد می شود. اکثر فقهای اهل سنت می گویند: حدّ به مجازات هایی که از طرف شارع مشخص گشته اطلاق می شود. از حنفیه و بسیاری از فقهای غیرحنفی نقل شده که: حد به مجازات هایی که حق الله باشد یا حق الله در آن غالب باشد اطلاق می شود، لذا به قصاص حد اطلاق نمی شود چون حق الناس در آن ...
بررسی قاعده ی درء
چه مرتد توبه کند سپس کسی که فکر می کرد او همچنان مرتد و واجب القتل است اقدام به قتل او نماید، از نظر شیخ طوسی بایستی قصاص شود زیرا در این مورد عنوان قتل عدوانی مسلمان صادق است و بعد از توبه اطلاق مرتد منتفی است. آن گاه محقق می گوید: به دلیل فقدان قصد، حکم به قصاص مردّد است زیرا قاتل قصد قتل مسلمان نداشته است. (61) شهید ثانی در مسالک الافهام پس از ذکر ادله ی شیخ طوسی در مورد وجوب قصاص، در ردّ ...