سایر منابع:
سایر خبرها
جریان تکفیری طالبان در افغانستان و جنایت های آنان
تکفیری طالبان را بکاود و کارنامه عملی ضد اسلامی، قتل و کشتار مردم بی دفاع مسلمان افغانستان را به دست آنان به شکل آمار تبیین نماید. ضرورت تحقیق از آغاز شکل گیری و ظهور گروه افراطی طالبان در کشور افغانستان تاکنون، زمان زیادی نگذشته است؛ ولی رفتار خصمانه و عملکرد ضد اسلامی آنان نسبت به شیعیان و اقلیت های قومی و مذهبی، توجه بسیاری ازکارشناسان مسائل سیاسی و اندیشوران علوم دینی را به خود معطوف ...
اگر فرهنگ پذیرش اختلاف، نهادینه شود به تقیه نیازی نخواهد بود
دفع ضرر جسمی و مالی از خود یا دیگران است. بلکه روایات متواتر داریم که قسم دروغ در این مورد جایز است. مورد دیگر از موارد استثنا دروغ به جهت آشتی میان دو نفر است. از پیامبر اکرم در مسند احمد بن حنبل جلد هشتم صفحه 810 روایت شده: لیس الکذاب من أصلح بین الناس و در صحیحه معاویه بن عمار از امام صادق علیه السلام آمده: المصلح لیس بکذّاب . اگر اسلام پنهان کردن حقیقت بلکه قول مخالف با ...
نظریه غزالی درباره عشق الهی (3)
.... آن ها می گویند که انسان باید دانشی را که به وسیله علماء کسب شده، بیاموزد و بفهمد و آن گاه ایرادی ندارد که در انتظار چیزی باشد که بر همه علماء منکشف نشده است؛ شاید (پس از آموختن) از طریق زهدورزی منکشف شود .(31) گرچه غزالی ترکیب آموزش و زهدورزی را به عنوان دیدگاه دانش مندان معرفی می کند، به نظر می رسد که خود آن را پذیرفته است- دست کم در مورد اشخاص فاضل و عالم، زیرا او بدون قید و شرط با دریافت ...
این است همان زیان آشکار
دنیوی اوست؛ و اینکه از خدا روی گردان می شود خسارت اخروی اوست؛ [پس همین که به فتنه افتاد، چون چنین موضعی دارد، آشکارا دچار خسارت شده است]. (المیزان، ج14، ص351) ب. همین که در مقابل سختی ها به دین پشت کرده، آبرویش را در دنیا از دست می دهد و چون مرتد شده همه اعمالش حبط می شود. (اقتباس از تفسیر الصافی، ج 3، ص366) 6⃣ انسان در معرض هجوم حوادث تلخ و شیرین است؛ و ایمان بعضی ها موسمی و سطحی است و حوادث تلخ و شیرین آن را تغییر می دهد. (تفسیر نور، ج 8، ص23) انتهای پیام/ ...
سلوک فکری غزالی (2)
، پیش از آن و در قرن نهم وارد گفتمان اسلامی درباره خلقت جهان شده بودند (1987, 55-56, 86-116, 366-75 Davidson). در پایان تهافت غزالی می پرسد آیا بیست مسئله بحث شده در کتاب درست هستند یا نادرست. او می گوید اغلب آن ها نادرست هستند، با این همه از نظر دینی مشکلی ایجاد نمی کنند. برخی مواضع هم باطل و هم از نظر دینی مشکل ساز تلقی شده اند. این مواضع، سه موضع از فلسفه ی ابن سینا هستند، یعنی: 1. جهان آغازی ...
رویکرد خصومت آمیز ابن تیمیه به پیروان اهل بیت
السلام) از زیادی جهل و تناقض آنهاست. (95) اشتباهات ابن تیمیه در دفاع ناکام از عملکرد خلیفه اول و توجیه خطای بزرگ خالد 1. مقایسه عدم مجازات قاتلین عثمان با قاتل مالک بن نویره، تلاشی بیهوده و نابجا است، زیرا قاتل مالک مشخص بود در حالی که قتل عثمان در یک شورش جمعی اتفاق افتاد و قاتلین نامعلوم بودند. در زمان قتل عثمان، علی (علیه السلام) هیچ سمت رسمی نداشت در صورتی که در قتل مالک بن نویره ابوبکر خلیفه ...
رحمت و رأفت با مخالفان در سیره پیامبر (ص)
إِیمَانِکُمْ کَافِرِینَ)، رسول خدا با این که منشأ اصلی فتنه را می دانست، برخوردی نکرد. (109) بخشیدن عبدالله بن سعد بن أبی سرح عبدالله بن سعد بن ابی سرح قبلاً اسلام آورده بود وسپس مرتد و مشرک شد و پنهانی زندگی می کرد. از رسول خدا امان خواست و بعد اسلام آورد. حتی کاتب وحی بود و در خلافت عمر و عثمان به کار گماشته شد. (110) او به هنگام کتابت وحی، آخر آیات را تحریف می کرد و بعد از اختلاف با رسول خدا ...
توحید و شرک
جدیدی وجود نداشت؛ جز تأکید و تمرکز بر دعوت قدرتمند به اندیشه ها و دیدگاه های احمد بن حنبل پس از گذشت بیش از سه قرن از زمان او و تنگ کردن عرصه بر فضای ابزارهای فلسفه و منطق. آن ها معتقد بودند که این ابزار اندیشه های اصیل اسلام را متزلزل کرده است؛ و اعتماد زیادی به احکام عقل داده است؛ این مسأله منجر به تأثیر پذیری و اشتیاق شمار زیادی به سوی آن شده است که در میان آن ها علما هم بوده اند. به اعتقاد ابن ...
مجازات های مرتد
شخصی را به امام رضا (علیه السلام) دیدم که پرسیده بود: مرد مسلمانی کافر گشته و با شرک از اسلام خارج شده آیا از او خواسته شود که توبه کند، یا بدون درخواست توبه کشته می شود؟ امام مرقوم فرمودند: کشته می شود. احکام مربوط به زن اهل سنت در حکم ارتداد تفاوتی بین زن و مرد قائل نیستند بلکه غیر از حنفیه بقیه مذاهب اهل تسنن می گویند اگر مرتد توبه کرد آزاد می گردد و گرنه کشته می شود همان گونه که فرقی ...
توبه ی مرتد
.... دسته ی چهارم: عن ابی جعفر و ابی عبدالله (علیهماالسلام) فی المرتد یستتاب فان تاب والا قتل. (29) از امام باقر و امام صادق (علیهماالسلام) نقل شده که آن دو بزرگوار فرمودند: از مرتد درخواست توبه می شود اگر توبه کرد که کرد اگر توبه نکرد کشته می شود. نتیجه اینکه در ارتداد فطری اگر مرتد مرد باشد تنها دلیل بر لزوم و وجوب قتل، روایاتی است که مورد استناد فقها قرار گرفته است. در حالی که در ...
تشخیص ارتداد و اجرای آن برعهده ی کیست؟
علی الامام مع بسط کلمته. (6) قتل مرتد فطری ای که مرد باشد برای همه جایز است چه در حضور امام و چه در غیبت امام (علیه السلام) اما بر امام در صورت قدرت و بسط ید واجب است. یکی از فقهای معاصر در جواب سؤال در چه صورتی حکم مرتد باید جاری شود؟ می گوید: در زمان حکم حاکم و به اذن او چون اختیار در دست اوست. (7) همان فقیه در مسئله ی دیگر تشخیص حکم و موضوع را از وظایف حاکم دانسته می نویسد: به علاوه ...
چرا ارتداد خطرناک است؟
...> 13. شریعتی، دکتر علی، انتظار مذهب اعتراض، ص 13. 14. ولائی، عیسی، فرهنگ تشریحی اصطلاحات اصول، اصطلاح 168، ص 150. 15. شریعتی، دکتر علی، مجموعه آثار، زن، ص 280. 16. ابن قدامه، المغنی و الشرح الکبیر، ج 10، ص 107. منبع مقاله : ولائی، عیسی؛ (1380)، ارتداد در اسلام، تهران: نشرنی، چاپ پنجم کلمات کلیدی : ارتداد , اسلام , مرتد , مصالح , دین , جنگ روانی , قرآن , اعتقادات , قتل , فتنه , براندازی , کیان نظام , تقلید , فقه ...
تعارض آزادی و انتخاب با احکام ارتداد
عقیده را به رسمیت شناخته و به انسان می گوید تو در انتخاب و اختیار هر مرامی از آزادی کامل برخوردار هستی، در حالی که همین اسلام شخص مرتد را در برخی از موارد محکوم به قتل می داند و سخت ترین احکام را در مورد مرتد وضع کرده است، آیا آن سخن با این عمل در تضاد نیست؟ برای پاسخ، دانستن برخی از امور ضروری است: مجازات در اسلام به انگیزه ی حمایت و پشتیبانی از فضائل و دور نگه داشتن جامعه از رذائل و نیز حفظ ...
بررسی معنای ارتداد در لغت و اصطلاح
اقرار کند که من از دین اسلام خارج شدم. (26) شیخ طوسی کفر را به سه قسم اصلی، ارتداد و زندقه تقسیم کرده و می گوید: کافر اصلی کسی است که از پدر و مادر کافر به دنیا آمده و هیچ گونه سابقه ی اسلامی ندارد. چنین کفاری هر زمان شهادتین گفته و مسلمان شوند، اسلامشان قبول است و در این امر اندیشمندان اسلامی اتفاق نظر دارند. ارتداد کفر بعد از ایمان است، خواه در اصل مسلمان بوده سپس مرتد گشته و یا در اصل کافر ...
مصادیق مرتد از نگاه فقها
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده: عیسی ولائی حنابله می گوید: مرتد کسی است که از دین اسلام به کفر برگردد. (1) محمد ابوزهره می گوید: مرتد در اصطلاح فقها و عرف اسلامی هر آن کسی است که پس از مسلمان بودن از اسلام خارج گردد. (2) علامه حلی اظهار می کند: مرتد به کسی گویند که از اسلام برگشته و به کفر بپیوندد. (3) شهید اول می گوید ...
مهدورالدّم و مصادیق آن
.... (5) محقق حلی می گوید: شرط پنجم در لزوم قصاص محقون الدّم بودن مقتول است. با قید محقون الدّم مرتد خارج می شود زیرا هرگاه مسلمانی مرتدی را به قتل برساند، قصاص نمی شود. همچنین قصاص منتفی است در مورد قتل هر کسی که در شرع کشتن او مباح است. (6) صاحب جواهر ذیل عبارت محقق می نویسد: نه تنها قتل مرتد قصاص ندارد بلکه زانی و لائط و هر کسی که به دلیل حدّ، ریختن خونش در شرع مقدس اسلام مباح ...
موجبات ارتداد
بوده و فی نفسه ارزشی ندارد. ب. روایات: در کتاب وسایل الشیعه در ابواب مقدمه عبادات بابی گشوده شد به نام ثبوت الکفر و الارتداد بحجود الضروریّات... (31) که ذیل این عنوان پانزده روایت آمده که در روایات مزبور از هیچ یک از کلمات ارتداد و ضروری دین استفاده نشده است. مثلاً عبدالله بن سنان می گوید: از امام صادق (علیه السلام) سؤال کردم شخصی که مرتکب گناه کبیره شده و از دنیا برود آیا چنین گناهی باعث ...
انواع ارتداد
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده: عیسی ولائی 1. انواع ارتداد در فقه اهل سنت محمد بن ادریس شافعی (204-150) بنیانگذار مکتب فقهی شافعیه در بزرگ ترین اثر فقهی خود یعنی کتاب الام می گوید: برخی از اهل منطقه ما اظهار می کنند، کسی که مسلمان زاده شد اگر مرتد شود باید او را کشت هر چند توبه کند. اما اگر مسلمان زاده نشده بلکه بعداً اسلام آورده و سپس ...
شرایط ارتداد از دیدگاه فقهاء امامیه و اهل سنت
اعتقادی از شرایط اهلیت است. و در این مسئله اتفاق نظر وجود دارد که دیوانه هرگاه در حال جنون مرتد شود و از اسلام برگردد، حکم مسلمان را دارد و اگر کسی او را عمداً بکشد باید قصاص شود. دلیل اینکه عقل از شرایط ارتداد است روایت پیامبر اسلام است که فرمود: از سه دسته تکلیف برداشته شد: کودک تا بالغ شود، خوابیده تا بیدار شود و دیوانه تا عاقل گردد. (53) همان گونه که در شرایط اول نقل شد، علامه حلی و محقق ...
واژه شناسی حد و تعزیر
می شود. 3. عن عبدالله بن سنان قال: سألت ابا عبدالله عن الصّبی یسرق؟ قال: یعفی عنه مرة و مرّتین و یعزّر فی الثالثه. فان عاد، قطعت اطراف اصابعه. فان عاد قطع اسفل من ذلک. (32) عبدالله بن سنان می گوید: از امام صادق (علیه السلام) در مورد کودکی که سرقت کرده سؤال کردم. حضرت فرمود: تا دو مرتبه بخشیده می شود و برای بار سوم تعزیر می گردد. اگر مجدداً سرقت کرد، سرانگشتانش قطع می شود. هرگاه برای بار پنجم ...
بررسی قاعده ی درء
.... 26. ابن ماجه، ابی عبدالله محمد بن یزید القزوینی، سنن، ج 2، باب الستر علی المؤمن، ص 850، حدیث 2545. 27. طریحی، شیخ فخرالدین، مجمع البحرین، ج 6، ص 349. (و سمّی الشبهه شبهةُ لانها تشبّه الحق.) 28. ابوزهره، محمد، العقوبه، ص 179. جزیری، عبدالرحمن، الفقه علی المذاهب الاربعه، ج 5، ص 88. (انها مایشبه الثابت و لیس بثابتٍ.) عودة، عبدالقادر، التّشریع الجنائی، ج 1، ص 209. (الشبهه هی ما ...
ارتداد حد است یا تعزیر؟
کند که این خود دلیل بر حکم حکومتی بودن مورد است. در میان علمای اهل سنت در تعزیر یا حدّ بودن ارتداد اختلاف است اما برخی از اندیشمندان آنان می گویند: اکثریت اندیشمندان (اهل سنّت) قتل مرتد را از باب حدّ می دانند که قابل عفو و شفاعت نیست ولی پیامبر اسلام پس از ورود به مکه از قتل عبدالله بن ابی سرح که مرتد شده بود به جهت شفاعت عثمان صرف نظر کرد... به نظر ما عقوبت مرتد جنبه ی تعزیری دارد. (16) مضافاً ...
فهرست دفاتر پیشخوان دولت
اسماعیلی pishkhan.1966@yahoo.com سی تیر ،نبش کوچه انتخابیه، -پلاک 30 0036481017 66742623 66361734 09122044151 1136775411 72161960 تهران تهران سعید فتاحی DAFTARPISHKHAN313@YAHOO.COM خ فداییان اسلام بلوار شهیدکریمی(آوینی خ ابن بابویه خ میرعابدینی روبروی مجموعه فرهنگی تجاری طغرل 5810038964 33376708 33376637 09125715734 1864685438 72161954 تهران تهران محمد صادق طهماسبی سروستانی ...