سایر منابع:
سایر خبرها
ماجرای دو دیدار به یادماندنی با رهبر انقلاب
برمی گردد به دوران کودکی و رویاهای قشنگ بچه گی. اصولا من آدم خیال بازی بودم یعنی هنوز هم هستم. خیال در کودکی مرا کشاند به طرف داستان گویی. داستان گویی برای خودم. با صدای آهسته موقع دوچرخه سواری دور باغچه ی چهارگوش حیاط بزرگ خانه مان داستان می گفتم. بعدها نوع دیگرش را تجربه کردم؛ داستان گویی در ذهن. موقع خواب توی همان حیاط بزرگ، توی پشه بندی که آسمانش سوراخ سوراخ و تار بود. بعدتر داستان گویی برای ...
اینجا دیوارها سخن می گویند/ ناگفته هایی از شکنجه گران ساواک
به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان به نقل از مشرق، موزه عبرت ایران یا همان بازداشتگاه کمیته مشترک ضد خرابکاری بعد از گذشت 38 سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز ناگفته های بسیاری دارد؛ محمد جهان بین یکی از مبارزانی بود که سال 1355 وارد شکنجه گاه ساواک شد. خودش را آزاده و جانباز قبل از انقلاب معرفی می کند. از طریق یک دوست مشترک با جهان بین که دیگر گرد پیری بر سر و صورتش نشسته قراری گذاشتیم در ...
حجت الاسلام سعیدیان: محبت به اهل بیت(ع)باید درست باشد نه درشت
بچراند . رسول خدا صلی الله علیه و آله امر فرمود تقاضایش را برآورده کردند؛ بعد به اصحابش فرمود : کاش این مرد مانند پیرزن بنی اسرائیلی تقاضا می کرد؟! خداوند قبل از خارج شدن بنی اسرائیل از مصر به موسی وحی کرد که وظیفه داری جسد حضرت یوسف را با خود به ارض مقدس در شام ببری. حضرت موسی در اجابت دستور حق تعالی پی جوی قبر یوسف صدیق شد و پیرمردی به آن حضرت عرض کرد: اگر کسی از قبر حضرت یوسف اطلاع ...
علم الهدی: انقلاب اسلامی با توطئه و فتنه شکست نمی خورد
آیت الله سیداحمد علم الهدی ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه مشهد مقدس در جوار بارگاه منور رضوی اظهار داشت: کلام امروز ما در این باب است که آیا اینکه انسان دلداده خدا شود بیدار می شود و یا اینکه خدا به من محبت بورزد و توجه پروردگار است که مرا از گناه خارج می کند؟ به گزارش نامه نیوز، وی افزود: توجه خدا به ما عامل جذب عشق و محبت و دلدادگی ما برای خداوند متعال است، نقطه توجه محبت پروردگار ...
سی وهشتمین راهپیمایی غرورآفرین ملت حماسه ساز ایران در یوم الله 22بهمن، مشتی بر سیاست های رئیس جمهور جدید ...
، برای درهم شکستن کشتی انقلاب و متوقف کردن پیشرفت آن، از هیچ شبهه افکنی، فتنه پراکنی، تهدید و ترورهای ناجوانمردانه دست بر نمی دارد. آنها نمی دانند که مردم با بصیرت این مرز و بوم با وحدت و همدلی چونان دژی مستحکم در مقابل سیل عظیم تهدیدها و ددمنشی ها ایستاده اند و ذره ای از خواسته های خود که همان اهتزاز پرچم حق و عدالت بر فراز آسمان تمام ملت های جهان است عقب نخواهند نشست . این انقلاب به ...
نسل سوم انقلاب سریع تر از سایر افراد در پای انقلاب می دود/ تلاش دشمن حمله به رهبر بصیرت آفرین است تا ...
به گزارش مشهد پیام ، آیت الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه مشهد اظهار داشت: امام سجاد(ع) می فرمایند، تنها راه رهایی از چاله گناه این است که خدا در خط محبت و عشق خود انسان را بیدار کند؛ محبت، عشق و دلدادگی به خدا نقطه عنایت و محبت ذات خداوند است. وی افزود: تجلی خاص ذات مقدس حق در دورن دل و جان ما مایه جذب عشق، محبت و دلداگی ما برای خداست؛ عمده زندگی ما ارتباطات است ...
احمدی نژاد: عده ای برای فراموشی آرمانها و وظایف انقلابی مسابقه گذاشته اند / افراد و جریانات ناسازگار با ...
. وی همچنین بیان کرد: به عنوان کوچک شما که مانند شما در جریان انقلاب و حوادث هستم عرض می کنم که نگران انقلاب و آینده کشور نیستم . فقط دو موضوع دل انسان را می رنجاند. فشار بی نظیری است که از جهات گوناگون اقتصادی ، سیاسی و روحی و روانی و تبلیغی علیه ملت مظلوم ایران وارد می شود. عده زیادی زیر این فشار آسیب جدی و بعضا جبران ناپذیر دیده اند و یا در مرز آن قرار گرفته اند. شیطان همه عوامل خود ...
تحقق صبغه الهی و دینی در تمدن سازی نوین اسلامی
، گفتگو کرده ایم با دکتر خاکرند(مدرس دانشگاه) درباره اسلامی سازی علوم انسانی و احیای تمدن نوین اسلامی که در ادامه تقدیم می گردد. همه تمدن ها و مکاتب فکری و فرهنگی معتقدند که دارای عناصری چون عقل گرایی، عدالت گرایی، علم گرایی، جامع گرایی، جهان گرایی، آسان گیری، اخلاق گرایی و..هستند، تمدن نوین اسلامی در ساحت نظر چه تفاوتی با قرائت های دیگر دارد؟ اگر بخواهیم تفاوت و چیستی هر کدام از ...
بیلی گراهام در کنفرانس TED،ازضعف تکنولوژی در پاسخ به مجهولات کلیدی زندگی بشر پرده بر داشت
نیز مشهور است. او این جمله را گفته است:" اگر شما روی خدا شرط ببندید وخودتان را به عشق او پیوند بزنیدچیزی از دست نخواهید داد حتا اگر شما اشتباه کنید. اما اگر شرط ببندید بر روی اینکه خدایی نیست شما همه چیز را از دست میدهید در این زندگی و در زندگی پس از مرگ. " برای پاسکال دانش علمی اهمیت کمتری در مقابل علم به خدا داشته است. علم به خدا ورای هر چیزی بوده است که در ذهن او آمده است. او برای این آماده ...
پوریا پورسرخ: عاشق سینما نیستم!
جواب ما رو نمی دی؟ خوبه فقط یه دست لباس داری! این خیلی برای من تکرار شد. من هم دنبال این بودم که بگویم به خدا من فقط یک بار عکاسی کردم و چند جا کار شد. بعد مد شد. مهدی سلوکی با نرگس ، حامد کمیلی با سریال خوب اغما . من همان سال با باران کوثری صاحبدلان را بازی کردم. اولش کار گارد داشت و می گفت یعنی چه که یکسره روی جلد این تیپ مجله ها هستی. یک روز عذرخواهی کرد و گفت الان می فهمم که دست خود ...
زبان نمادین دین از نگاه غزالی بازخوانی جواهر القرآن (2)
ترجمه کرد. در پایان این فصل، غزالی یادآور می شود که در قرآن و حدیث نیز فراوان از این قبیل روایات است که باید بر معنایی روحانی [= نمادین] حمل شوند (همان جا). عمده ی آیاتی که مشبهه و جز از فرق ضالّه مورد استناد قرار داده اند، به سبب غفلت از همین معنا بوده است (ص50). برای نمونه، وقتی قرآن می فرماید علم بالقلم ، یا خدا با قلم به انسان چیزهایی را که نمی دانست آموخت ، اصلاً مراد قلم چوبی و چیزی از ...
چرا از اهداف فرهنگی انقلاب فاصله گرفته ایم
استقرار با یک سنجه داوری کنند. و مجددا باید همان ارزش ها را منتها به صورت روزآمد، به گونه ای که در مرکز گفتمان آن، توجه به ارزش و کرامت انسان، آزادی ها، اسلامی که واقعاً تنگ نظری را نمی پسندد و نیز تشیعی که تفاسیر تنگ نظرانه را برنمی تابد، واپسگرا نیست،عقل گراست، رو به جلو و پاسخگوی نیازهای نسل جدید است، باشد که به چنین الگویی از اسلام و انقلاب تمسک پیدا کنیم. یک دانشجو: شما اینطور وانمود می کنید ...
ماجرای راز و رمزهای عاشقانه در سلول های ساواک
) برسیم. نظر شما که تجربه تلخ زندان ساواک را در پیشینه خود دارید درباره نمایشگاهی که با الگو برداری از موزه عبرت تهران در اصفهان برپا شده، چیست؟ شیخی : نمایشگاه موزه عبرت اصفهان برگرفته از همان نمایشگاه یا موزه دایمی عبرت ایران در تهران است که شکنجه گاه بود و برای سهولت دسترسی مردم این نمایشگاه در مقیاس کوچک تر در این شهر برپا شده و می توان گفت نمایی از آنجا است و سلول های ...
ابوطالب مکی و ابوحامد غزالی
در ربع چهارم یا مُنجیات، به شرح و وصف احوال و مقامات پیشرفت روحانی انسان در تطهیر خویش پرداخته است. در مجموع، احیاء کتابی جامع در علوم مربوط به اعمالِ عرفانی (علم المعامله) است که به لحاظ منطقی از یک نقطه نظرِ بی همتا طراحی شده است: چگونه روح خود را برای ملاقات با خدا (رویة الله) یا دیدار با او (لقاءالله) در جهان آخرت، آماده سازیم. قوت القلوب مکّی اساساً سرشتی مشابه با احیاء دارد و به ...
کسانی که از قطار انقلاب پیاده شدند/ پهلوی، راهپیمایی مردم را با هلی کوپتر رصد کرد و به دربار گفت: این که ...
...، برای اراده خداوند متعال جایگاهی دیده نشده است؛ لذا امام خمینی (ره) جمهوری اسلامی را از دل حکومت اسلامی که مردم بیان می کردند استخراج کردند؛ یعنی نظامی که هم متکی به پشتوانه مردم باشد و هم اسلام را اراده کرده باشد. سردبیر روزنامه رسالت افزود: بر همین اساس اولین کاری که امام خمینی (ره) بعد از سقوط رژیم شاهنشاهی انجام دادند این بود که نام نظام را مشخص کنند و از "جمهوری اسلامی" سخن ...
نگاهی به شعر و شاعری ابوحامد محمد غزّالی توسی (1)
در تو است . و با این بیت پایان می یابد: فَسُبحانَ مَن یُحیی بِقُدرَتِهِ الّذی *** یُمِیتُ کَما أحیاهُ أوّلَ مَرَّةِ(8) پاک و منزه است کسی که به نیروی خویش، انسان را می میراند، همان سان که برای نخستین بار زنده اش کرده است . 2. دومین شعر بلند غزّالی، که 64 بیت دارد، هائیّه ی او درباره ی خود (نفس) است. آغاز این شعر با این بیت است: ما بالُ نَفسی تُطیل ...
نگاهی به شعر و شاعری ابوحامد محمد غزّالی توسی (2)
*** فهُو المُرادُ فأینَ ذاکَ الواحِدُ؟ اگر یک تن از زمانه برایت ناب باشد، همان یک تن که خواسته ی توست کجاست؟ در صفحه ی 43 می خوانیم: الاُنسُ بِاللهِ لایَحویِه بَطالٌ *** و لَیسَ یُدرکُهُ بِالحَولِ مُحتالٌ و الآنِسونَ رِجالٌ کُلُهُمَ نَجِبٌ *** وکُلُهُم صَفوَةٌ ِللهِ عُمّالٌ همدمی با خدا نباشد پوچ، ترفند باز آن را با نیرو به دست نمی آورد. کسانی همدم اند ...
حیرت غزالی و شک دکارتی (1)
افلاطون هم به لحاظ این که متعلق معرفت حقیقی را عامل نقل دانسته اند می توان از کسانی دانست که راجع به محسوسات شکاک اند، اما شکاکیت یونانی به طور اصل و به عنوان طرحی فلسفی پس از افلاطون و ارسطو در میان شکاکان قدیم و آکادمی های میانه و جدید مطرح شد. پیرون (9) بنیانگذار شکاکیت قدیم معتقد بود عقل انسان نمی تواند به جوهر اشیاء نفوذ کند. ما فقط می توانیم بدانیم که اشیاء چگونه به نظر می آیند. یک شی، واحد ...
حضرت زهرا (س)، تجسم رضایت و سخط الهی
...> بالاتر از این مرتبه مقامی است که ممکن است انسان به آنجا برسد، و آن زمانی است که اراده انسان، در اراده خداوند تبارک و تعالی فانی گردد، دیگر او اراده ای ندارد و اراده او عین اراده خداست. و این همان درجه ای است که تمام کارهایش یرضی لرضا الله و یغضب لغضب ربّه می شود. یعنی اگر فرزندش را کشتند، خشم او به خاطرخشم پروردگار است نه خشم نفسش و اگر فرزندش را زنده کردند به خاطر رضای خداوند خشنود می گردد، نه ...
حیرت غزالی و شک دکارتی (3)
وقتی که ذهن من بسی دور از مسائل جدی به این ور و آن ور می رفت تو بودی که مرا به راه راست برگرداندی . در دهم نوامبر 1619 دکارت سه خواب متوالی دید و این امر او را متقاعد کرد که رسالت وی طلب حقیقت به مدد عقل است و نذر کرد که مقبره ی حضرت مریم در شهر لورتو در ایتالیا را زیارت کند (که ادای آن تا سال 1623 به تأخیر افتاد). بعد از رؤیا یا الهامی که به او دست داد در اثنای 1620 کار نوشتن قواعدی برای ...
حیرت غزالی و شک دکارتی (4)
قوای عقلی خود را درست بکار بریم و دچار پیشداوری(3) و سایر انفعالات نفسانی نشویم و مفاهیم ناروشن و مبهم را بکار نگیریم. بدین ترتیب به نظر می رسد دکارت خود را از شک رها می کند و بر تخت یقین تکیه می زند و درخت معرفت (4) خود را بر زمینی محکم می نشاند. البته پس از دکارت مسیر شک او بیشتر مورد توجه قرار گرفت و بخش یقین مورد نقد تجربه گرایان بود. مهمترین فراورده های فرعی این شک و یقین آشتی دادن علم ...
با صدای بلند و با افتخار می گویم که یک ایرانی هستم
.... نکته دوم : به عنوان کوچک شما که مانند شما در جریان انقلاب و حوادث هستم عرض می کنم که نگران انقلاب و آینده کشور نیستم . فقط دو موضوع دل انسان را می رنجاند. اول : فشار بی نظیری است که از جهات گوناگون اقتصادی ، سیاسی و روحی و روانی و تبلیغی علیه ملت مظلوم ایران وارد می شود. عده زیادی زیر این فشار آسیب جدی و بعضا جبران ناپذیر دیده اند و یا در مرز آن قرار ...
این است همان گمراهی دور
. خداوند عز و جل فرمود: پس اگر خوشی ای به او رسد بدان دلگرم شود یعنی عافیتی در دنیا و اگر فتنه ای به او رسد یعنی بلایی در جان و مالش، بر وجه [سابق] خویش دگرگون گردد یعنی بر شکش به جانب شرک، در دنیا و آخرت زیان کرده است؛ این است همان زیان آشکار. به جای خدا چیزی می خواند که نه زیانش دهد و نه سودش رساند فرمود: یعنی به شرک برمی گردد و غیر خدا را می خواند و غیر او را می پرستد؛ پس، از آنها برخی معرفت ...
حیرت غزالی و شک دکارتی (5)
درک آنها اعتراف نخواهد کرد (المنقذ، ص54) خلاصه آن که نه تنها غزالی عقل را در درک حقایق عالم ناکافی می داند بلکه آن را مرتبه نازلتری نسبت به ذوق می شناسد. اما دکارت عقل را منبع مهم معرفت می داند. عقل چنان اهمیتی در نظر دکارت دارد که تجربه گرایان بعدی نسبت و نسب به عقل گرایی را به دکارت می رسانند. در نهایت باید به یاد داشت شکاکیّت مسئله ای است که هر انسانی از آن رو که انسان است باید خود ...
مجلس ترحیم آیت الله حلیمی کاشانی برگزار شد
امام معصوم سؤال شد، عالیترین علم، علم فقه و تفسیرقرآن است خاطرنشان کرد: مقدس ترین و عالیترین علم، شناخت خود است که اگر خودم را شناختم نه اینکه هرکس خود را شناخت، خدا را شناخته باشد بلکه هرکس خود شناخت تا خدا شناخته است. وی با بیان اینکه، انسان همه چیز است و اگر انسان خود را شناخت همه چیز را شناخته است، گفت: خداوند می فرماید، من خزانه ای دارم که از عرش بزرگتر است و از همه ملکوت و مظاهر ...
تأثیرات اندیشه های تفسیری غزالی بر صدرالمتألهین شیرازی
...، قرآن را به رأی خویش تفسیر کرده است؛ یعنی رأی و نظر خاص آدمی، او را به چنین تفسیری واداشته است و اگر آن رأی و نظر نبود، در پیش او چنین حالتی ترجیح نمی یافت. 2. این که به مجرد آشنایی با زبان عربی بدون پشتوانه احادیث و روایات درباره الفاظ و عبارات مشکل و نامأنوس بشتابد (مفاتیح الغیب، صص69-72). به طوری که ملاحظه می شود، این دیدگاه ملاصدرا، همان دیدگاه غزالی است که خلاصه آن را در پیش نقل کردیم ...
بسیاری از مبانی مدرنیسم با مبانی اسلامی در تعارضند/ یادداشت رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه
سیاسی نیست. اسلام با مبانی مدرنیسم، یعنی عقل گرایی، نه عقل، علم گرایی، نه علم، انسان گرایی، نه انسان، لذت گرایی، نه هرگونه لذت مشروع، مخالفت می کند. اسلام با دستاوردهای مدرنیسم، همچون بی معنایی زندگی، پوچ گرایی، تساهل و تسامح، نارسایی اخلاقی، لیبرالیسم سیاسی مخالفت دارد. لکن می توان عقلانیت رازآگین را با عقلانیت راززدا جمع کرد. عقلانیتِ مدرنیته، به تعبیر ماکس وبر، راززداست و روابط میان ...
رفتار ترامپ علیه مسلمانان، نشات گرفته از تفکر ضددینی است
...: آنها می خواهند فصل جدیدی از فتنه و تفرقه را در بین ادیان و اتباع ادیان مختلف به وجود بیاورند و رهبران ادیان الهی باید جلوی آنها بایستند. ما به دنبال نشان دادن اسلام رحمانی هستیم نه به دنبال انعکاس رفتارهای آنها. پیامبر ما پیامبر رحمت است و در اولین زمان رسالت خود از کتاب و قلم و معرفت و بصیرت سخن می گوید. ما پیرو پیامبری هستیم که صلح و همزیستی مسالمت آمیز را برای جهان به ارمغان آورد و در ...
تحلیل مبنایی و محتوایی کتاب القسطاس المستقیم (1)
فرایند به اجمال بیان می کند: متکلمان متقدّم به شدت با آموختن منطق مخالف بودند و آن را بدعت یا کفر تلقی می کردند... اما به نظر متکلمان متأخّر، از غزالی به بعد ... منطق در تقابل با مقولات ایمانی نیست، حتی اگر در تعارض با برخی از ادله ی آنان باشد (ابن خلدون 1958:3, 146). در این مقاله کتاب القسطاس المستقیم (غزالی1353) تحلیل می شود، که به گمان غزالی در ایجاد این تغییر نگرش [نزد متکلمان متأخّر ...
بسیاری از مبانی مدرنیسم با مبانی اسلامی در تعارضند
آنها دست یافت و بخش دیگری از حقایق و روابط میان آنها را نیز از طریق روش های معرفت الهی و وحیانی کشف کرد و این دو را کنار یکدیگر نشاند. برای نمونه می توان به اعمال ظاهری و باطنی انسان مثال زد. انسان در ظاهر، غذا می خورد و از آن، لذت می برد؛ اما اگر غذای حرامی باشد؛ در باطن، آتش می خورد. ثواب و عقاب اخروی، باطن اعمال ظاهری دنیوی هستند که شناخت وحیانی از آن خبر می دهد. عقل تجربه اندیش، ظاهر ...