سایر منابع:
سایر خبرها
اندیشه های تربیتی امام ابو محمد غزالی (1)
...، ص43. 4- عبدالله بن مبارک بن واضح حنظلی تمیمی مروزی، ابوعبدالرحمن، حدیث دان پارسا و پیکارگر، زندگانی اش را در راه سفرهای حج، رزم و سوادگری سپری ساخت (118-181ه). درباره ی جهاد نگاشته ای دارد که نخستین کار در این زمینه است. زندگی نامه ی وی در تذکرة الحفّاظ ذهبی (چاپ حیدرآباد دکن)، 253/1، و مفتاح السعادة تاش کپری زاده (چاپ حیدرآباد دکن) 112/2 آمده است. در احیاء علوم الدین (چاپ بیروت ...
اندیشه های تربیتی امام ابو محمد غزالی (2)
مبارک می گفت: پدرم مرد و شصت هزار درهم برایم بر جا نهاد؛ سپس من سی هزار درهم در راه آموختن فقه و سی هزار دیگر را برای یادگرفتن دستور زبان و ادبیات هزینه کردم. ای کاش چیزی را که برای آموختن فقه- سی هزار درهم- هزینه کرده بودم در آموختن دستور زبان و ادبیات هزینه می کردم، زیرا مسیحیان با تحریف یک حرف از کتاب خدای بزرگ، کافر شدند، آنجا که در انجیل دیدند نوشته است: من آن خدایم که عیسی را از مریم دوشیزه ...
نقدی بر مواجهه غزالی با باطنیه و نظریه امامت معصوم (1)
- کتاب ماه فلسفه. شماره9، 1387. ص7 5- ابوحامد غزالی، احیاء علوم الدین (بیروت، دارالکتاب عربی، بی تا)، ج11، ص 51 و 52 6- مولانا جلال الدین، مثنوی معنوی، تصحیح عبدالکریم سروش، (تهران، علمی و فرهنگی، 1376) دفتر ششم ابیات 2451 و 2452 7- از دیرباز در باب تلمذ غزالی نزد عمر خیام سخنانی بوده که نقل مقالات شمس ص 649 و 898 به احتمال آن دامن می زند. باری خیام در رساله ای در علم کلیات که سالها ...
نقدی بر مواجهه غزالی با باطنیه و نظریه امامت معصوم (2)
-115 22- همان، ص116 23- ابوحامد غزالی، ترجمه احیاء العلوم، ترجمه خوارزمی، تصحیح خدیوجم (تهران، علمی و فرهنگی، 1381) ج1 ص259 24- فضائح الباطنیه، ص132 25- ترجمه احیاء العلوم ج1 ص527 26- فضائح الباطنیه ص132-145 27- ر.ک غلامحسین زینلی، ادوارده جانشین (قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، 1386) 28- در این باب ر.ک به علی (علیه السلام) در کتب اهل تسنن، تألیف سید محمد ...
غزالی از احیاء علم دین تا سیاست ورزی
، به واسطه ی تربیت صوفیانه اش با اوان کودکی، هماره در آثار وی مشهود است؛ کار حجت الاسلام در دسته بندی علم فقه، علمی که از سوی اکثریت جامعه ی اسلامی نمونه ی (manifest) علم اسلامی به شمار می رفته است، در ذیل علوم دنیوی را، تنها می توان با این نگاه توجیه کرد. برای غزالی منزل عرفان، منزل غایی بشر و کمال واقعی اوست؛ و علومی مثل فقه، کلام، تفسیر و... را در خدمت رسیدن به یقین عرفانی می داند (همو، همان ...
نظریه تربیتی غزالی؛ تلفیق معامله و مکاشفه (1)
، همنشینی با فرزانگان را رها کرده خلوت و عزلت اختیار می کند و این بار درصدد برمی آید نه در تحقیق بلکه در تحقق معلومات قابل عمل برآید و طوس را از این جهت مناسب تشخیص داده به آن دیار هجرت می نماید. نکته جالب و قابل تأمل در احیای علوم دین غزالی این است که غزالی معارف اسلامی را یک جا برای خواننده ارایه می کند و فقه، حدیث، اخلاق، عرفان، معرفت فلسفی و ... در این اثر شگرف جمع آمده است. از همه مهم تر ...
مبارزه با اقلیتِ غالی، راهکاری جهت سلب بهانه از جریان های تکفیری
اثبات تحرف کتاب رب الارباب/ عرض... نقد، (بی نا، بی جا)، 1428. 58. مرعشی نجفی، سید محمود، میراث ماندگار، کتابخانه بزرگ آیة الله مرعشی نجفی، قم 1382. 59. مسائلی، مهدی نهم ربیع، جهالت ها خسارت ها، وثوق، قم 1386. 60. مشهدی، محمد، مزار الکبیر، قیوم، قم 1419ق. 61. مطهری، مرتضی، آزادی معنوی، صدرا، تهران 1389. 62. ، حج، صدرا، تهران 1386 ش. 63. معرفت، محمد هادی، مصونیت ...
میراث سیاسی و اجتماعی دارالعلوم دئوبند و نهضت - دئوبندیه - در شبه قاره هند
دانشگاه تهران. 3. Annemarie Schimmel. lslam in the lndian Subcontinent, P. 209, Encyclopedia of Religion and War, ed. Gabriel Palmer-Fernandez, s. v. "Deobandism", (by lshtiaq Ahmad), New York, 2004Y Mushirul Hasan, lslam in the Subcontinent: Muslims in a Plural Society, P. 351 and M. Mujieeb. lndian Muslims, P. 409. 4. سید محبوب رضوی، تاریخ دئوبند، ص 75؛ اکبر ثبوت، مدارس اسلامی هند در طول ...
تفسیر به رأی از نگاه غزالی در احیاء علوم الدین
نوعی راه گشای تفسیر صوفیانه بوده است. *** قصد ما در این مقاله آن است که به دیدگاه غزالی درباره ی تفسیر به رأی بپردازیم. غزالی این بحث را در کتاب احیاء علوم الدین، بخش اسرار و آداب تلاوت قرآن، آورده است. پیش از ورود به بحث اصلی، بجاست که درباره ی حیات علمی غزالی و چگونگی تألیف اثر ماندگار و خواندنی او اندکی سخن بگوییم. 1. غزالی و احیاء علوم الدین ابوحامد غزّالی در سال 450 قمری در ...
فلسفه ی فقه
فلسفه های مضاف تأکید کرده اند، به عبارات ذیل توجه نمایید: - مسئله ای فلسفی است که بخواهد به سؤال چیست پاسخ گوید. حال اگر درباره ی فلسفه ی فقه گفت وگو می کنیم، باید گفت که فلسفه ی فقه می خواهد به این سؤال پاسخ دهد که علم فقه چیست؟ (مجتهد شبستری، 1380، ص 56). - فلسفه ی فقه خصلت آزاداندیشی فلسفه را با خود همراه دارد. همان گونه که فلسفه باورهای مسلم دیگر علوم را به بحث و نقد می کشد، فلسفه ی ...
گفتمان فلسفه ی فقه
؛ اما دین شناسی و فهم دینی (یعنی معرفت دینی) ساخته آدمیان است و مثل هر مصنوع بشری از قصورها و نقصان های بشری اثر پذیرفته است (همان، ص 504). حال که مقصود مؤلف فقه در ترازو در باب بشری خواندن علم فقه روشن شد، آیا ادعای وی پذیرفتنی است یا خیر؟ به نظر نگارنده، این ادعا نیز از زوایای عدیده ای ناتمام است: اولاً تهافت کلام وی در تعریف بشری بودن معرفت دینی و ارائه دو تعریف متفاوت، سبب به ابهام ...
جایگاه و کارکرد شک در فلسفه های دکارت و غزالی
, translated by John Veitch 22- ibid. 23- تأملات در فلسفه اولی، ص64. 24-N. K. Smith, New Studies in the Philosophy of Descartes (London: Macmillan and Co. 1952); p. 301 25- تأملات در فلسفه ی اولی تأمل سوم 26-Principles 28- دکارت، رنه، گفتار در روش درست راه بردن عقل و جستجوی حقیقت در علوم (به نقل از فروغی، محمدعلی، سیر حکمت در اروپا (تهران، 1383: نشر هرمس). ص227. ...
جایگاه تساهل و تسامح در قوانین حقوقی - اجتماعی اسلام
. او به دنبال مطلب پیشین، بحث کوتاه و گویایی را درباره ی سبب گناهکار نبودن کافران مطرح می کند بدین بیان که عصیان نبودن رفتار کفار به این سبب نیست که آنها از فروع دین آگاه نیستند یا آن که بر ترک فروع دین عقاب و عذاب نمی شوند. حق این است که کفار همان گونه که بر اصول دین مکلف هستند، بر فروع دین نیز مکلف و معاقبند. سبب این عمل آنها، گناه و عصیان نیست و در نتیجه، آنها بر کار خود عقاب نمی شوند. این است ...
گفتمان غزالی و گفتمان روشنفکر دینی
احیاء علوم الدین سایه ی سنگین افکنده است .(21) او به تبعیت از غزالی و مولوی، ستون این جهان را غفلت اکثر مردمان می داند و این که چرخ عالم کم و بیش بر مدار غفلت می چرخد (22) و هوشیاری و آگاهی مختص نوادری است که به راز غفلت آلود زیستن آدمیان آگاه و دانایند و در عین حال در میان آنان چنان زندگی می کنند که گویی رازی نمی دانند. این هوشیاری همان است که قوام روشنفکری بدان است (23) و این یعنی رازدانی و ...
غزّالی: ژرفنگر و پژوهشگر خستگی ناپذیر
محمدجواد رضا، ترجمه، نقد و اضافات بهروز رفیعی (تهران، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت)، چاپ اول، زمستان 1384)، صص 95-122؛ 175-186. 4- در سده ی میانه، غزّالی بر اندیشه مندان اروپایی مانند تاماس اکیناس، ریموند مارسن دومینیکنی و ابوالفرج ابن العبری (Bar – Hebraus) از سرشناسان سده ی سیزدهم، و نیز ابن میمون نشان های ژرفی نهاد. همان گونه که می دانیم کارهای ...
دانش و دانشمندان در نگاه غزّالی
جهانی (دنیایی) و نه آن جهانی (دینی)، صوفیان در این باره به پیروزی رسیدند. آنان میان شناخت (دانش حقایق) و دانش به معنای علوم رایج و آشنایی مردم، جدایی نهادند. این همان چیزی است که غزّالی به اعتبار آن شریف ترین دانش ها را دانش به خدای- عزّ و جلّ-، فرشتگان، کتاب ها و پیامبران او و دانش راه و روشِ رسیدن به این علوم می داند. پس بر دانشجوست که جز بدین دانش گرایش و آزمندی نشان ندهد. (25) بایستگی های ...
زندگی نامه اولین شهید انقلابی تاریخ کرج/ مجاهدی که در قیام سال 42 به سوی خدا پر کشید
کودکی را در آغوش پر مهر پدر وارسته اش مرحوم محمد ادیبی و مادر لایق متدینه اش مرحومه نساء شریف کاظمی با آرمان های بلند دینی سپری نمود. او مقدمات علوم قرآنی را نزد پدر بزرگوارش فرا گرفت و در این دوران در کار کشاورزی به پدر کمک می رساند تا این که در سن 16سالگی جهت اشتغال عازم تهران و در یک نانوایی مشغول به کار شد. از آن جایی که علاقه ی وافری به فراگیری داشت و در هر فرصتی به مطالعه می پرداخت و ...
آغاز سخنرانی رئیس جمهوری در مراسم گرامیداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی/قطعنامه پایانی: امنیت ایران ...
پیروزی انقلاب اسلامی با اشاره به حضور پرشور مردم اظهار داشت: حضور مردم همواره پرشور و تاثیرگذار بوده است. مردم انقلاب خود را دوست دارند و نماد آن حضور در راهپیمایی 22 بهمن است. نماینده مردم تهران درباره فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند ملت ایران در روز 22 بهمن جواب تهدیدات امریکا را می دهد گفت: این فرمایش نشان از شناخت ایشان از مردم است وگرنه شاید گفته شود، چطور حضور مردم پیش بینی می ...
ابوطالب مکی و ابوحامد غزالی
سرویس اندیشه جوان ایرانی ؛ بخش شعر و ادبیات: نویسنده: کوجیرو ناکامورا (1) ترجمه: مرضیه سلیمانی یک ابوطالب مکّی (و. 996م /386ه. ق) واعظ و صوفی نام داری بود که تقریباً یک سده پیش از ابوحامد غزالی (و. 1111م/505 ه. ق) می زیست. اشتهار وی- همان گونه که بسیاری از پژوهش گران پیشنهاد کرده اند- به ویژه به دلیل پیوندی است که میان قوت القلوب او با احیاء علوم الدین غزالی وجود دارد ...
نگاهی به شعر و شاعری ابوحامد محمد غزّالی توسی (1)
وی صدقه دهد (زبیدی، اتحاف السّادة، ج8، ص180). بدین سان، لقب غزّالی در پیوند به پیشه ی پدرش غزّال (ریسنده یا ریسمان فروش) با تشدید زا درست است. دیگر گمانه زنی های تذکره نویسان و از آن میان اینکه غزّالی در پیوند به روستایی به نام غزاله در نزدیکی توس است، ارزش علمی ندارد (غزّالی، احیاء علوم الدین، ترجمه ی خوارزمی، به کوشش حسین خدیوجم، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ سوم، 1372، ص شانزده پانوشت5 ...
ولایت شاه کلید وحدت جامعه/ مرگ بر شاه و آمریکا را امام رواج داد/ هنوز پای شعارهای انقلابی مان هستیم
دشمن برای ما ایجاد کرده اند ما ازنظر تولید علم و جهش علمی در دنیا حرف اول را می زند. شاید کامپیوتر را آن ها اختراع کردند ولی امثال مهدی فولادگر های ما در آرژانتین رتبه های اول جهانی را کسب می کنند، خدا را شکر عزیزان ما می روند و با دست پر برمی گردند. در زمینه احیای علوم قرآنی هم الآن حرف اول رو در دنیا می زنیم، شاید قرآن به زبان عربی باشد ولی ما عجم ها از عرب ها پیشی گرفته ایم ...
تأثیرات اندیشه های تفسیری غزالی بر صدرالمتألهین شیرازی
؛ حتی اصل سخن ملاصدرا در جدایی فهم قرآن از تفسیر به رأی، از غزالی اقتباس شده که در این جا از او نامی برده نشده است (نک به: احیا علوم الدین، ج1، صص341-345). بنابراین در بحث تفسیر به رأی، دیدگاه ابوحامد غزالی، دیدگاه محوری است که ملاصدرا تحت تأثیر این دیدگاه بوده است. نه تنها ملاصدرا، بلکه اکثر مفسران و قرآن پژوهانِ فریقین، در این بحث، به طور مستقیم یا غیر مستقیم تحت تأثیر این دیدگاه محوری ...
تحلیل مبنایی و محتوایی کتاب القسطاس المستقیم (1)
که از گزارش تلخیص شده ی فرهنگ تراجم یاقوت اخذ شده، آورده است. ارجاع به میزان در ص p. 112/93.آمده است. 18- برای بحث درباره ی اهمیت نام گذاری علوم در اسلام سده های میانه، نگاه کنید به: Gutas 1988: 267-85. منبع مقاله : جلیلی، سید هدایت؛ (1389)، مجموعه مقالات غزالی پژوهی، تهران: خانه کتاب، چاپ اول مقالات مرتبط : تحلیل مبنایی و محتوایی کتاب القسطاس المستقیم (2) تحلیل مبنایی و محتوایی کتاب القسطاس المستقیم (3) کلمات کلیدی : غزالی , القسطاس المستقیم , نظریه تفسیری غزالی , منطق قیاسی ...
تحلیل مبنایی و محتوایی کتاب القسطاس المستقیم (3)
...> این مطلب به آیاتی اشاره دارد که قرآن را نور وصف کرده اند، مانند، أَنْزَلْنَا إِلَیکُمْ نُورًا مُبِینًا (نساء: 174). در مشکاة (غزالی 1998: 12) در بیان مشابهی با همان آیه نشان داده شده که قرآن شایسته است نور نامیده شود، زیرا قابلیت آن را دارد که اشیائی غیر از خودش را آشکار سازد. البته غزالی در مشکاة، این قابلیت آشکارسازی قرآن را به قیاس پیوند نمی زند، با اینکه از قیاس در جای دیگری از مشکاة بحث شده ...
رابطه زمان و تم در روایت - سرزمین غمزده ی پرتقال -
ظرفیت های زمانی و انواع آن در جهت نشان دادن، تثبیت و تقویت تم روایت و برانگیختن احساسات خواننده در جهت آن، استفاده کرده است. و همان طور که اعضای بدن و جان خویش را در راه هدفش - نجات فلسطین - فدا کرد، در زمان حیاتش نیز از تمام ابزارهای علمی و ادبی در جهت رسیدن به اهدافش استفاده کرد. پی نوشت ها 1. استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه مازندران 2. دانشجوی کارشناسی ارشد ...
چرا چنین؟ (بررسی حسرت عارفانه در شعر دهه ی هفتاد) (علمی-پژوهشی)
، رمانتیسم، ترجمه ی مسعود جعفری، تهران: نشر مرکز، چاپ اول. 15. قزوه، علیرضا، 1387، سوره ی انگور، تهران: نشر تکا. 16. قزوه، علیرضا، 1373، شبلی و آتش، موسسه فرهنگی محراب اندیشه. مقالات: 1. شریف پور، عنایت الله و موحدی، نرگس، 1388، بررسی مضامین عرفانی در شعر دفاع مقدس ، نشریه ی ادبیات پایداری، سال اول، شماره اول، دانشگاه کرمان، صص 89-111. 2. شریفیان، مهدی و تیموری، شریف، 1385 ...
پیوند حماسه و عرفان در اشعار قیصر امین پور (علمی-پژوهشی)
. امین پور، قیصر، 1372، آینه هی ناگهان، تهران: مروارید. 5. جوادی آملی، عبدالله، 1377، حماسه و عرفان، قم: اسراء قلم. 6. حافظ، 1370، دیوان حافظ، تصحیح محمد قزوینی، تهران: پیام محراب. 7. زرین کوب، عبدالحسین، 1350، ادبیات عرفانی ایران و ارزش انسانی آن / مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی، مشهد: شماره 77.-صص 109-110. 8. صفا، ذبیح الله، 1379، حماسه سرایی در ایران، تهران: امیرکبیر ...
جلوه های پایداری در شعر عبدالوهاب بیاتی (علمی-پژوهشی)
این دو سراینده پرداخته است. مقاله ی نقاب و معانی نمادین عائشه در شعر عبدالوهای بیاتی حامد صدقی و فؤاد عبدالله زاده، مجله ی علوم انسانی، تابستان 88، ش 16، صص 45-55؛ که معانی این نماد را در شعر بیایت بررسی کرده است. مقاله ی عبدالوهاب بیاتی، اسطوره ای زنده ، معصومه ی شبستری، مجله ی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، بهار 83، صص 77-96؛ که به مطالعه ی برخی اسطوره های به کار رفته در شعر بیاتی می پردازد ...
باید در سال چند ختم قرآن داشته باشیم
کشف است. شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی یک شعار عادی نیست و فهم های کلان یک ملت است که به شعار تبدیل شده و بر زبان ها جاری گشته است. بدبخت ها در این رؤیا بودند که با رفتن امام، انقلاب از هم می پاشد؛ اما ناگهان به خود آمدند و دیدند که همان دست، چنان اینها را گرفته است که نفسشان بالا نمی آید. الحمدلله زمانه ی ما، زمانه ی بسیار خوبی است. وای به حال کسی که در این روزگار زندگی کند، اما ...
نگاهی به برکات و 18 دستاورد ارزشمند انقلاب اسلامی ایران
...، جهاد در راه خدا، امر به معروف و نهی از منکر، سخن عادلانه ای است که در مقابل پیشوای ظالم گفته شود (الآمدی. ، ج 1، ص 238، شماره 272) (3) وَلَن یَجْعَلَ اللّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلاً؛ خداوند هرگز کافران را بر مؤمنان تسلطی نداده است. (کریمه نساء/ شریفه 141) (4) ر.ک (امام خمینی، صحیفه نور، ج21، ص327) و (همان: ص 255) و نیز مقام معظم رهبری می ...