سایر منابع:
سایر خبرها
میراث سیاسی و اجتماعی دارالعلوم دئوبند و نهضت - دئوبندیه - در شبه قاره هند
گذاشت و دئوبندی ها از نظر سیاسی، جریان ترقی خواهی را به همراه شبکه ای از علمایشان در میان مسلمانان سراسر شبه قاره هند به وجود آوردند و برخی از رهبران دینی تربیت شده آن همچون محمود الحسن (معروف به شیخ الهند)، در خیل رجال سیاسی شبه قاره درآمدند. علاوه بر رجال سیاسی در دارالعلوم دئوبند، دانشمندان دینی متعددی نیز تربیت شدند که یکی از چهره های معروف آن، اشرف علی فاروقی تنوی ، مؤلف تفسیر دوازده جلدی بر ...
تفسیر به رأی از نگاه غزالی در احیاء علوم الدین
احوالات قرآن کریم از جهت دلالت بر مراد خدای تعالی به اندازه ی طاقت بشری بحث می شود (زرقانی، مناهل العرفان، 4/2). قرآن کریم خودش را با تعابیری چون بیان (آل عمران/ 138)، تبیان (نحل/89)، کتاب مبین (مائده/15)، به زبان عربی مبین (نحل/103؛ شعرا/195) وصف کرده است. با این حال، هر فردی که با قرآن و معارف آن آشنایی داشته باشد، به خوبی می داند که آیات قرآن از نظر ظهور و خفا، و سهولت و صعوبت فهم تفاوت ...
بازخوردهای ضد امنیتی هستی شناسی اجتماعی سلفیت جهادی
...> 9. الدرویش، احمد بن عبدالرزاق. فتاوی اللجنة الدائمة للبحوث العلمیة والافتاء، مؤسسة الرسالة للطباعة و النشر و التوزیع، بیروت 2004. 10. رازی، ابن مسکویه، تهذیب الاخلاق و تطهیر الأعراق، ترجمه علی اصغر حلبی، اساطیر، تهران 1381. 11. سیدرضی، نهج البلاغه، ترجمه حسین انصاریان، چاپ هفتم: پیام آزادی، تهران 1389. 12. صاحب جواهر، محمدحسن بن باقر، جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام، دار ...
غزّالی: ژرفنگر و پژوهشگر خستگی ناپذیر
محمدجواد رضا، ترجمه، نقد و اضافات بهروز رفیعی (تهران، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت)، چاپ اول، زمستان 1384)، صص 95-122؛ 175-186. 4- در سده ی میانه، غزّالی بر اندیشه مندان اروپایی مانند تاماس اکیناس، ریموند مارسن دومینیکنی و ابوالفرج ابن العبری (Bar – Hebraus) از سرشناسان سده ی سیزدهم، و نیز ابن میمون نشان های ژرفی نهاد. همان گونه که می دانیم کارهای ...
ضرورت اقتران و مسئله ی معجزه در نزد غزالی و ابن رشد (2)
آن بودند، فاقد معنای کلامی خاصی بوده است. کلام فلسفی باز هم کلام است. مشخصات کتابشناختی: The philosophers AL-Ghazal: and Averroes on necessary connection and The problem of Miraculous, Barry.s. kogan, 1981 پی نوشت ها 1- ابن رشد، صص 18-19. 2- Majid Fakhry, Islamic Occassionalism and its Critique by Averroes and Aquinas (London: George Allen and Unwin, 1958), p. 104 ...
زبان نمادین دین از نگاه غزالی بازخوانی جواهر القرآن (2)
, “The Religious Symbol,” Religious Experience and Truth, ed. Sidney Hook, New York, New York University Press, 1961; -Idem, Dynamics of faith, New York, New York University Press, 1957. منبع مقاله : جلیلی، سید هدایت؛ (1389)، مجموعه مقالات غزالی پژوهی، تهران: خانه کتاب، چاپ اول مقالات مرتبط : زبان نمادین دین از نگاه غزالی بازخوانی جواهر القرآن (1) کلمات کلیدی : تعارض علم و دین , زبان دین , سمبولیسم , پل تیلیش , تلخیص قرآن , رده بندی و نمایه سازی , نظریه ی انشعاب علوم از قرآن , تاریخ اندیشه ی اجتماعی در جهان اسلام. ...
ابوطالب مکی و ابوحامد غزالی
موافق باشم. 7- مکّی، قوت القلوب، (جلد دوم. چاپ قاهره: مطبعة مصطفی البابی الحلبی، 1961)، I، ص498. همچنین بنگرید به ونسینک، همان، ص192. 8- مکّی، قوت، I، ص117. 9- J.S.Trimingham, The Sufi orders in Islam (London: oxford University Press, Paper bavk ed., 1973), 214. 10- براساس گفته های مکّی، اَنس بن سیرین هفت ورد مخصوص شبانه داشت و برای هر چه که در طی شب فراموش می کرد، در طول روز ...
تحلیل مبنایی و محتوایی کتاب القسطاس المستقیم (1)
لابلای این مباحثه ها با فراست به فوایدی فراتر از اصلاح آموزه های اهل تعلیم دست بیابند (فسطاس: 202؛ ترجمه 331). این نکته ظاهراً مؤید این نظر است که چه بسا ایجاد مقبولیت برای منطق قیاسی در کلام اسلامی هدف اصلی قسطاس بوده است؛ ثانیاً مطالب او در کل بیشتر بر روش خاص وی در معرفی و تبیین منطق متمرکز است تا بر [انتقاد از] اسماعیلیه. او راجع به روش و براهین خود می گوید: از تغییر این نظام و کندن این جامه از ...
تحلیل مبنایی و محتوایی کتاب القسطاس المستقیم (2)
تصویرپردازی از میزان ها در ارائه ی روش منطقی قابل فهم و نشان دادن اهمیت آن سهم بسزایی دارد. با بررسی سیاق و محتوای قسطاس، اکنون می توان به تفصیل از نحوه ی مواجهه ی غزالی با منطق قیاسی سخن گفت. در وهله ی نخست به نمونه ای از قیاس هایی که غزالی معتقد است در متن قرآن نهفته اند، پرداخته می شود. سپس از دیگر آیاتی بحث می شود که غزالی آن ها را به مثابه ی ارجاعاتی کلی به منطق قیاسی تفسیر کرده است ...
آیا غزّالی، یک اشعری بود؟ (1)
خلدون در گام بعد، به تبیین دلایلی می پردازد که متکلمان مسلمان بر اساس آنها به ردّ و ابطال منطق می پرداختند، و تحول کلام اسلامی پس از عصر غزالی را شرح می دهد.(14) به نظر ابن خلدون، متکلمان، علم کلام را ابداع کردند تا عقاید ایمانی را به واسطه قرائن عقلیه تحکیم کنند. نظر آنها این بود که از برخی ادلّه ی خاصه بهره بگیرند. مثلاً حدوث عالم را این گونه تقریر و ثابت می کردند که أعراض وجود دارند و مخلوق اند ...
آیا غزالی، یک اشعری بود؟ (3)
نقطه ی جغرافیایی به حساب می آوردند. البته کسانی هم بودند که روح را یک عرض می دانستند مثل ابوالهذیل. برخی هم روح را به عَرَض حیات مقیّد می کردند و لذا در این صورت، انسان پس از مرگ به هیچ بدل می شود (ابن قیم جوزیّه، کتاب الروح [بیروت: دارالکتب العلمیه، 1979] صص93-110). برای بحث بیشتر در باب این کتاب بنگرید به: F.T. Cooke, "Ibn Qayyim"s Kitab al-Ruh, “the muslim world, 25 (1935), PP. 129-44 ...
جایگاه تاریخی غزالی در منطق دوره ی اسلامی
، المستصفی من علم الاصول، بغداد، 1322، ج1، ص 5 و 6. 7- غزالی، المستصفی من علم الاصول، مصر، 1322، ج1، ص 5 و 6. 8- فرامرز قراملکی، احد، الهندسة المعرفیة الکلام الجدید، ترجمه حیدر نجف و حسن العمری، بیروت، دارالهادی، 2002م، ص22 و بعد. 9- ابن سینا، رساله منطق، دانش نامه علایی، مقدمه، حواشی و تصحیح دکتر محمد معین، سید محمد مشکوة، تهران، انجمن آثار ملی، 1331، صص95-107. 10- ابن ...
هرمنوتیک صوفیانه ی غزالی
سرویس اندیشه جوان ایرانی ؛ بخش شعر و ادبیات: نویسنده: جرالد ال. برونس ترجمه: اسماعیل یزدان پور چکیده: نویسنده کوشیده است تا با اتکاء به آثاری چون جواهر القرآن و کتاب هشتم احیاء العلوم غزالی به هرمنوتیک صوفیانه غزالی در قالب طرح ماهیت، زمینه ها و موانع فهم از نظر غزالی بپردازد و ضمن تأکید بر این نکته که هرمنوتیک صوفیانه غزالی در تقابل با سوبژکتیویسم دوران جدید است، به ...
ویژگی ترکیبی اخلاق غزالی (1)
. استدلال وات نقطه ی مقابل جبر و مکدونالد است و به نظر می رسد که این استدلال، معتبر و موّجه است. 18- Watt, Islamic, Philosophy and theology, Edinburgh, 1963, p. 116; "Al - Ghazali", P.1039; Intellectual, pp. 145-46. 19- المنقذ، صص60-61. [ترجمه ی روان شاد دکتر عبدالحسین زرین کوب، در قلمرو اندیشه، تهران، امیرکبیر، 1369، ص153]. 20- ابن تیمیه در کتاب موافقة صحیح المنقول بالشرح ...