سایر منابع:
سایر خبرها
قلب انسان مؤمن جایگاه رحمت الهی است
کَرَّهَ إِلَیْکُمُ الْکُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْیانَ ، این دست خدا است، خدا حمایت کرد و وجود شما را از این بدی ها مطرود کرد، وجود شما را دارای دافعه قرار داد. همان گونه که موجودات برای حفاظت خود، صیانت از حیات خود به طور طبیعی از طرف خدا مجهّز هستند، مثلاً بعضی از حیوانات چنگال قوی دارند مثل شاهین، بعضی از حیوانات پنجه ی قوی دارند، بعضی از حیوانات دندان کشنده ای دارند. این ها برای ...
تبلور حیا و عفت و ولایتمداری از مهم ترین ویژگی های بارز اخلاقی و انسانی حضرت فاطمه (س) است
به گزارش کوهبنان امید ،همزمان با شام شهادت حضرت زهرا (س) با حضور امام جمعه، سرپرست فرماندهی ناحیه مقاومت بسیج، مدیر آموزش و پرورش، مسؤول اداره ورزش و جوانان و جمعی از ورزشکاران رزمی کار و ... مراسم عزاداری و سوگواری ام ابیها در سالن جودوی شهر کوهبنان برگزار شد.
اندیشه های تربیتی امام ابو محمد غزالی (1)
بازگشت و توبه و آمرزش خواهی فرد در نمی گذرد و پوزش نمی پذیرد، همان گونه که بر وانهادنِ نماز، روزه و مانند آن، کیفر می دهد. کسی که نماز، زکات و دیگر بایسته ها و واجب ها را وا می نهد، تبهکار می شود و نمی تواند [در دادرسی ها] گواهی دهد- همان گونه که گواهی از وا نهنده ی نماز پذیرفته نیست. همین گونه، روشن و دانسته است احکام واجب کفایی، این و سنّتِ تأکید نشده، مستحب (نیکو)، مُباح و نیز ناروائی (حرمت ...
اندیشه های تربیتی امام ابو محمد غزالی (2)
: بخششِ (صدقه) پیوسته و روان، یا دانش که از آن [مردم] بهره برند، یا فرزندی شایسته و نکو که برایش دعا کند - همان گونه که [پیشتر] گفته آمد. گویند مردی پیش پیامبر (صلی الله علیه و آله) آمد و گفت: ای پیامبر خدا! مزد کسی که به فرزندش قرآن آموخته است چیست؟ [حضرت]- بر او درود!- پاسخ داد: قرآن سخن خداوند بزرگ است و پایانی ندارد. سپس جبرائیل- بر او درود!- آمد و گفت: ای محمد: خدایت درود می فرستد و می گوید ...
نقدی بر مواجهه غزالی با باطنیه و نظریه امامت معصوم (1)
رافضیان باطنی آنچه را که در آن به وجه مصلحت اشاره رفته است یاد کرده ایم. (11) ولی به راستی معلوم نیست که چرا غزالی این میزان از استفاده از کتاب باقلانی را در همان جا نقل نکرده و این همه بر ادعای مطالعه آثار دست اول باطنیه اصرار می ورزد. پس از این اثر که غزالی بدان در احیاء تصریح نموده است کتاب دیگری که بدون شک مورد توجه غزالی بوده است و عنایت خاصی بدان داشته الفَرقُ بین الفِرَق ابو ...
تحول غزالی، و طرحی نو (2)
، در درجه اول و عمدتاً از اثر بزرگ او یعنی احیاء علوم الدین، مخصوصاً کتاب نهم ، در باب ذکر و دعا و کتاب دهم، در باب وِردِ ربع یکم احیاء العلوم استفاده کرده ام. احیاء علوم الدین، به عنوان یک منبع اهمیت دارد که به یاد داشته باشیم غزالی نگارش احیاء علوم الدین را فقط یکی دو سال پس از عزیمت از بغداد آغاز کرد، و آن را تا زمانی پیش از بازگشت اش به نیشابور در 1106م / 419 ه .ق کامل کرد. این، بدین معنی ...
تبلور حیا و عفت و ولایتمداری ویژگی بارز حضرت فاطمه (س) است
جمادی الثانی سال پنجم بعثت در مکه مکرمه چشم به جهان گشود و خداوند در وصفش سوره کوثر را نازل کرد. وی ادامه داد: حضرت زهرا (س) در زندگی زناشویی، اطاعت پروردگار و عبادت زبانزد عام و خاص بود و در هنگام نماز و دعا از تضرع به درگاه خداوند و دعا برای دیگران کم نمی گذاشت و همواره ملاقات با پدر تمام رنج ها را از خاطرشان می زدود و به ایشان آرامش و قوت می بخشید. امام جمعه کوهبنان تأکید کرد: رحلت نبی ...
مبارزه با اقلیتِ غالی، راهکاری جهت سلب بهانه از جریان های تکفیری
امامت زیدیه را صحیح نمی دانم، زیرا خصلت غالب در آنان این است که در مورد اهل بیت غلو می کنند و انواع شرک را مرتکب می گردند، افزون بر این که به بعضی از صحابه عشق می ورزند و بدعت هایی را بروز می دهند و هم چنین است وضع بقیه گروه های شیعه که امروزه وجود دارند، مثل امامیه و گروه های دیگر... (45) بن باز هر چند مدتی بعد از این فتوای خویش برگشت اما در مرحله اول علت صدور چنین فتوایی از جانب وی استناد به ...
تفسیر به رأی از نگاه غزالی در احیاء علوم الدین
...، 39-40؛ غزالی، مکاتیب، 5-10). در همین زمان، کتاب احیاء علوم الدین را نوشت. هدف غزالی از تألیف این کتاب، همان گونه که از نامش پیداست، زنده کردن علوم دینی و بحث های یقینی بوده است (غزالی، احیاء، 16/1). احیاء شامل چهار ربع است که ترتیب بندی آن ها مانند علم فقه است و عبارتند از: عبادات، عادات، مُهلکات، مُنجیات. در ربع عبادات، بخشی به نام آداب و اسرار تلاوت قرآن وجود دارد که این بخش خود از ...
عدل الهی از منظر غزالی (1)
عقیده ی آنان ضوابط خیر و شر (حسن و قبح) مستقل از خداوند وجود دارند و خداوند از آن رو خوب است که به خوبی ها التزام دارد و از بدیها اجتناب می کند. قبول ضوابطی مستقل از خداوند از دو حیث ایجاد اشکال می کند: نخست این که با قبول چنین فرضی، معیار غایی و مرجع نهایی افعال این ضوابط خواهند بود نه خداوند و این به معنای تنزل خدا از مقام خدایی و نشاندن این ضوابط به جای اوست. مشکل دوم تحدید قدرت مطلق خداست. اگر ...
عدل الهی از منظر غزالی (2)
آموزه ی سخت گیرانه و مؤکد اشاعره در باب درک- ناپذیری خدا به شما می رود. در این مورد نیز غزالی متمایل به آراء صوفیان از جمله ابوطالب مکی است که عقیده داشت حتّی در کوچک ترین اجزاء عالم، نظیر پشه یا دانه ی خردل، مراتب فراوانی از حکمت مستتر است.(12) غزالی در قسم دوم از کتاب تفکر در ربع چهارم از احیاء، تمامی عجایب صنع و بدایع آفرینش را برمی شمارد و همه را دلیل بر جلال و کبریا و کمال علم و حکمت و نفوذ مشیت ...
فدک انقلابی که تاریخ پس از خود را تشکیل داد/ فاطمه خود یک امام بود
همراه عده ای از همراهانش خانه را مورد تفتیش قرار داده و امام علی را به زور و با اکراه به سمت مسجد کشان کشان بردند. در حین این عمل، فاطمه(ع) بسیار صدمه دید و لطمات فراوانی را تحمل نمود اما باز از پا ننشست و بنا بر احساس وظیفه و تکلیف الهی خویش در دفاع از ولی زمان و امام خود به مسجد آمد. عمر و ابوبکر و همراهان آنان را در مسجد رسول خدا مورد خطاب قرار داد و آنان را از غضب الهی و نزول عذاب بر حذر داشت ...
گفتمان فلسفه ی فقه
احتمال است. احتمال اول: حق، از مقولات عرضی است. احتمال دوم: حق، از امور انتزاعی است. احتمال سوم: حق، از امور اعتباری است. شیخ محمدحسین اصفهانی در رسالة فی تحقیق الحق و الحکم، این سه احتمال را مورد تحقیق قرارا می دهد (اصفهانی، بی تا: ج 1، ص 26)، و افزون بر این، احتمال دوم نیز منشأ انتزاع گوناگون دارد. نخست آن که منشأ انتزاع، عقد است، دوم اینکه احکام تکلیفی است و سوم اینکه قدرت خارجی ذوالحق است. با ...
جایگاه تساهل و تسامح در قوانین حقوقی - اجتماعی اسلام
بر دیگری وارد سازد، در این زمان، حق مسلم و حکم شرعی مرتفع می شود (همان طور که در شرح ماجرای حدیث لاضرر نیز چنین است)؛ از این رو تعبیر دقیق پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) در بیان حدیث لاضرر با قید عام و وسیع به پایان می رسد؛ یعنی فی الاسلام ؛ بنابراین جا دارد که در جایگاه شاهد و مدرک گویای قاعده ی تساهل و تسامح مورد استناد قرار گیرد. 3. عقل به نظر نگارنده، یکی دیگر از مستندهای ...
غزّالی: ژرفنگر و پژوهشگر خستگی ناپذیر
مسلمانی بایسته است. ولی کدامین دانش بر هر مسلمانی بایسته است؟ پاسخ غزّالی همان فرموده ی پیامبر است که: پناه بر خدا از دانشی که سود نمی رساند. (22) دانش سودمند در نگاه غزّالی، دانش های دینی است؛ دانشی که انسان را با خداوند و نشانه ها و کنش های پروردگار در میان بندگان و آفریده اش آشنا می سازد. بدین سان، دانشی که غزّالی از آن سخن می گوید دانش پی بردن و شناختِ راه آن گیتی و سرای جاویدان است. برای همین است ...
دانش و دانشمندان در نگاه غزّالی
ها و زشتی های اخلاقی و ویژگی های ناپسند و نکوهیده، (4) دانش در نگاه غزّالی، پرستش و نیایش دل است و نماز پنهان و نزدیکی درون به خداست. همان گونه که نماز جز با پاکیزگی بیرونی- پاکی اندام های ظاهری- از آلودگی ها و پلشتی های ظاهر درست نیست، همین گونه پرستش درون و ساختن دل با دانش راست نخواهد آمد مگر پس از پاکیزگی از خوی های پلید و ویژگی های پلشت. (5) پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) پلیدی ها و ...
گفتگوهایی خواندنی با مبارزان انقلابی استان کرمانشاه/ از انقلابیونی که تانک به شهر آوردند تا سند جنایت ...
فرهنگی هستند بایستی با پیروی از منویات مقام معظم رهبری، روشنگری و بصیرت افزایی نمایند تا مانع از نفوذ دشمن شوند، چون جنگ فعلی جگ نرم است و دشمنان شبانه روز برعلیه جمهوری اسلامی در حال تبلیغ هستند . رضایی با بیان اینکه اسلام آبادغرب یکی از شهرهای مقاوم ایران اسلامی است که مورد توجه قرار نگرفته، تصریح کرد: اسلام آبادغرب هم شهری جنگ زده بود و هم شهری مهاجر پذیر بوده، و بیش از 200 بار در ...
راهکار قرآن برای مقابله با آفات وحدت ملی/ اقدام رئیس جمهور آمریکا دشمنی با حقیقت اسلام است
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) ، آیت الله محمد امامی کاشانی، خطیب جمعه تهران، امروز 22 بهمن ماه در خطبه دوم نماز جمعه این هفته، ضمن تبریک سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و عرض ادب و احترام و دعا به تمام ملت ایران اظهار کرد: از شما تشکر می کنم که در این راهپیمایی به طور گسترده شرکت کردید و جواب دشمنان خاصه آمریکا را دادید؛ بالاخص از مردم در غرب کشور تشکر می کنم که در زیر برف و باران، حضور ...
چرا چنین؟ (بررسی حسرت عارفانه در شعر دهه ی هفتاد) (علمی-پژوهشی)
. صنعت موازنه در بیت اول، موسیقی کلام را قوت بخشیده است و فضای غم را برای مخاطب فراهم می کند. اضافه های استعماری، بغض های کال و گریه های لال به مخاطب می رساند که گوینده ی سخن زبان گریه ندارد. در بیت دوم، شاعر به یاد بلند پروازی های گذشته می افتد و از بی تحرکی و نبود اهتزاز در بال هایش، افسوس می خورد و می پرسد که چه اتفاقی افتاده که او را بی تحرک کرده است. در بیت های سوم و چهارم، تتابع ...
داشتن فرزند صالح، قصد بارداری دارید؟
پیر شود و سلامتی دین ودنیا روزی اش خواهد بود . 5- شب جمعه که در پی آن ،احتمال دارد بچه خطیب و سخنگو بشود . 6- روز جمعه بعد از عصر که احتمال دارد آن فرزند از دانایان مشهور شود . 7- شب جمعه بعد از نماز عشا که امید است آن فرزند شبیه والدین باشد 8- شب اول ماه رمضان اوقاتی که عمل جماع مکروه است 1- در میان طلوع فجر و طلوع خورشید 2- بعد از غروب تا رفتن سرخی طرف ...
باید در سال چند ختم قرآن داشته باشیم
کامل خود را نشان می دهد. قرآن به منزله ی شخصی است که شما او را با وجه و سیما و چهره ی کلی می توانید ببینید، بشناسید، تشخیص دهید و طرف ارتباط قرار دهید. تجسم قرآن در قیامت احادیثی در کتاب های روایی از جمله کافی شریف در این زمینه آمده و یکی از فصل های کتاب شریف کافی، فضل القرآن است. کتاب کافی از کتب اربعه ی شیعه و از اسناد اصلی و کلان است. در آن فصل، در مورد برتری و فضیلت و ...
آیا غزّالی، یک اشعری بود؟ (1)
مکشوف است جواز تحقیق در متون سنتی را به آنها می دهد، به این ترتیب ایشان هر آنچه را مطابق با مشاهدات خود از طریق نور یقین می یابند تصدیق می کنند و هر آنچه غیر از این را تأویل می کنند. (احیاء، ربع اول، ص104، لندولت، منبع پیش گفته، ص37) لندولت پس از ذکر این نقل قول می گوید دیدگاه غزالی حتی با روایت سنتی از تصوف، هماهنگ نیست (همان). من با این تفسیر موافقم. اما وقتی در مورد جمله ی (ج) که من نقل ...