سایر منابع:
سایر خبرها
نقدی بر مواجهه غزالی با باطنیه و نظریه امامت معصوم (1)
بر مواجهه غزالی با باطنیه در مقطعی از احیاء علوم الدین، غزالی تصریحاً اعلام می دارد: اگر بگویی چگونه ممکن است که نسبت به فاسق متظاهر به فسق و شخص بدعت گزار تواضع روا داشت، پس بدان که این با اندیشیدن در آنچه در پایان زندگی آن شخص روی می دهد ممکن می شود. بلکه از این منظر اگر به کافر هم نظر شود در باب او نیز نمی توان تکبر ورزید. زیرا می توان تصور کرد که آن کافر، مسلمان شود و خاتمه حیات وی با ...
نقدی بر مواجهه غزالی با باطنیه و نظریه امامت معصوم (2)
نبوده و این فوق ادعای هدایت الهی و نبوی است و یا اینکه مطالبه امری را می کند (گوش دادن و عمل به تمام مفاد نظریه وی) که اصولاً از دایره توان بشر و کثرت معتقدات و احساسات آدمیان خارج است و خدا نیز مطالبه چنین ناممکنی را نکرده است؟ بنابراین در نقد مبتنی بر معقولات، غزالی اولاً در راه فهم مدعای حقیقی و مورد توجه امامیه که بالصراحه از ناحیه آنان ابراز شده دچار خطا شده و اصولاً تیغ نقد خود را متوجه ...
غزالی از احیاء علم دین تا سیاست ورزی
سامان بخشیدن مکتب فکری همه جانبه ای حول محور دین است؛ بدین ترتیب وی با ورود به هر یک از شاخه های علوم دینی آثاری ماندگار و در خور توجه بر جای می گذارد و تخصص و مهارت خویش را به اثبات می رساند؛ او خود را به عنوان یک عالم، حصن اسلام می بیند و درصدد حفاظت از اسلام و حیات آن در جامعه برمی آید. کار غزالی برای احیاء دین و علم دینی با مد نظر قرار دادن انحطاط گسترده ای که تمامی شئون حیات امت اسلام در ...
علم پزشکی و علوم بهداشتی، در تاروپود زندگی ما نفوذ کرده و سبک زندگی ما را تعیین کرده اند
خدای حکیم و موجوداتی منظم و حکیمانه در نظر گرفته می شوند؛ نه موجوداتی که در اثر تصادف پدید آمده باشند. این نگرش در اطبای طب سنتی چنان قوتی داشته که اطبا در میان مردم، با عنوان حکیم شناخته می شدند؛ و البته بسیاری از اطبا، جزء فلاسفه (حکما) هم بوده اند. این در حالی است که در طب سکولار، تفکر حاکم، تفکر خلقت تصادفی و فرضیه ی تکامل تصادفی است. لذا صحبت از حکیمانه بودن نظام جهان و بدن نیست، بلکه صحبت از ...
تحول غزالی، و طرحی نو (1)
فکری در فهم و شناخت تصوف ندارد، ولی به این واقعیت پی می برد که حقیقت نهایی را فقط در تجربه می توان چشید و به واسطه عمل است که می توان به آن دست یافت، یعنی با ترک تعلق و دور شدن از همه امور دنیوی و خود را وقف خدا کردن، او رد این نقطه، خودش را دچار کشمکش عذاب آور میان امیال دنیوی و اشتیاق اش به خدا و آخرت می یابد. سرانجام پس از شش ماه بحران درونی شدید- بحران دوم - بغداد را ترک می کند و صوفی یی ...
تحول غزالی، و طرحی نو (2)
...، آنها نمی توانند مانند عالمان دینی، به واسطه تجربه (ذوقی) خودشان به عالم روحانی معرفت پیدا کنند، و نه مانند مردم عادی، به سادگی به عالم غیب ایمان بیاورند. آنان به علت زیرکی شان محکوم به عذاب ابدی اند. از این رو، غفلت، از هوشمندی و زیرکی ناقص، به فلاح و رستگاری نزدیک تر است. ما گمان می کنیم این امر نمی تواند روی دهد. ما به سبب مصاحبت مان با دوستان ناپسند، چندی عملاً در اعماق خطا در افتادیم. اما ...
آثار سیاسی - اجتماعی جریان های تکفیری بر عقب ماندگی کشورهای اسلامی
، تنها خود را و فهم خود را بر حق می پندارند، بر آن تعصب می ورزند و متعصبانه برای اجرای هر آنچه خود درست می پندارند، رفتار می کنند. این امر زمینه ی رفتارهای خشونت آمیز را فراهم کرده است. لذا به آسانی خون، مال و ناموس دیگران را حلال می شمارند. با در نظر داشتن همین اصل است که می توان تأکید جریان های تکفیری بر مفهوم جهاد را دریافت. آنها برای درگیر کردن شهروندان در انجام جهاد، تلاش همه جانبه می کنند ...
نظریه تربیتی غزالی؛ تلفیق معامله و مکاشفه (2)
این نکته نهفته است که ورای مرتبه ی عقل حکما، مراتب بالاتر وجود دارد، که در آن مراتب، معرفت نه از دریچه ای که قلب را با عالم حس مربوط می کند بلکه از طریق دریچه ای که بین قلب با عالم ملکوت هست، حاصل می شود که از آن با عنوان مکاشفه و الهام یاد می کند. اصل اعتدال در آموزه تربیتی غزالی در اسلام و متون دینی به ویژه قرآن کریم بر رعایت اصل اعتدال در رفتارهای اخلاقی آدمیان تأکید رفته است. افراط و ...
تفسیر به رأی از نگاه غزالی در احیاء علوم الدین
انتخاب کند که با رأی و نظر او هماهنگی دارد. پس آن آیه با رأی او تغییر کرده و عقیده اش را به سوی این تغییر سوق داده است. زیرا اگر آن رأی را نداشت، آن معنا را ترجیح نمی داد. مورد سوم جایی است که فرد نیت خیرخواهانه داشته باشد و برای آن هدف و نیت به دنبال دلیل قرآنی برای اثبات منظور خود باشد و در نهایت، مقصود خود را با آیه ای که می داند گویای مطلب دیگری است اثبات کند. نظیر اینکه بخواهد مردم را به ...
زهرای مرضیه سلام الله علیها در نگاه امام موسی صدر
آزرد و بر دل نازک و مشتاق محبت و شیفته عاطفه او پدیدار می شود. پیامبر صلی الله علیه وآله و سلم برای تحقق رسالت سنگین خویش و نیز در رویارویی با محیط پرشقاوت خود، به مهربانی ها و ملاطفت های مادرانه بسیار نیاز داشت. آن حضرت این همه را در وجود فاطمه پیدا می کرد. در تاریخ تنها نشان اندکی از این حالت های مادرانه فاطمه ثبت شده است اما همین چند مورد اندک به خوبی بیانگر موفقیت حضرت فاطمه سلام الله علیها ...
گفتگو با نویسنده ی رُمان طنز بچه های کشتی رافائل
ملایمی به سمت اوج پیش می رود و به عبارتی فضاسازی مقدماتی آن طولانی شده و دیر وارد اصل ماجرا می شود. نظر خودتان در مورد ساختار این داستان و بودجه بندی زمانی آن چیست؟ این موضوع کاملاً خودآگاه اتفاق افتاده. قصدم این بود تا آن جا که امکان دارد مخاطب را با حال و هوا و فضای داستان و شخصیت ها و مهم تر از همه خصوصیات ظاهری و جلوه های کشتی رافائل و از آن مهم تر آرزویی که شخصیت های داستان درباره آن ...
صدای ذهن چیست و چگونه آن را تشخیص دهیم؟
سرویس سلامت و پزشکی بی باک ؛ بخش مهمترین عناوین: شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در ذهنتان زمزمه هایی مداوم میشونید که قطعی هم ندارد.این زمزمه های بدون قطعی سر و صدای ذهن یا صدای ذهن نام دارند.زمانی که صدای ذهن به سراغمان می آید انگار مکالمه ای در درون ما صورت میگیرد که بدون وقفه در حال انجام است.امکان دارد خیلی از مواقع صدای ذهن را نشنوید،چرا که عادت عمیق و قدیمی میباشد که به ...
برخی بازیافت های غزالی از تصوف شرعی
را تنها از راه ذوق و پیمودن طریق تصوف می توان درک کرد. به خاصیت نخستین [یعنی کشف حقایقی که عقل از اکتشاف آنها عاجز است] از آن جهت تسلیم شدیم که نمونه ی آن، یعنی خواب در وجود ما موجود است... اگر خاصیتی در پیغمبر باشد که ما فاقد نمونه ی آن باشیم، هرگز نمی توانیم آن را تصدیق کنیم؛ چه تصدیق پس از فهم و درک است، نمونه ی این گونه آثار و خواص نبوت را می توان با ذوق و از پیمودن راه تصوف، مشاهده نمود و با ...
ایران بعد از انقلاب به کجا رسید؟
فجر یادآور به ثمر نشستن همبستگی و همدلی مردم و نتیجه دادن استقامت و پایمردی در راه خدا و بهره مندی از نصرت الهی است. دوره ای که همه باهم، با وحدت کلمه وتمسک به حبل الهی و با وفاق بر سر مشترکات عام و نادیده گرفتن تفاوتها سرنگونی رژیم طاغوت را رقم زدند. همه بر این باور که با تشکیل حکومت اسلامی نابسامانی ها رخت بر خواهد بست. اصول نشئت گرفته از اسلامِ انقلاب، حبل متینی شد که همه را گرد هم آورد. حتی ...
فدک انقلابی که تاریخ پس از خود را تشکیل داد/ فاطمه خود یک امام بود
...> بدین جهت است که این نام وقتی از قاب و قالب یک نام ساده درآید و در مکتب اسلام و فرهنگ اسلامی مطرح شود، به نامی مقدس و متعالی مبدل می شود که جز با قلب پاک نمی توان یادش کرد. تولد آن حضرت در تاریخ تولد حضرت فاطمه(س) اختلاف نظر وجود دارد(بین 5 سال پیش از آغاز پیامبری حضرت محمد یا 2 سال پس از آن) به دلیل کمبود امکانات در زمان های گذشته و عدم اهتمام به ضبط دقیق، عدم ...
عناوین روزنامه / فال روزانه - سه شنبه 19 بهمن 95
به اطر مسائل کوچک خود را آزار نده. می خواهی همه چیز را بدون هیچ سعی و تلاشی به راحتی به دست بیاوری. در راه خدا قدم نمی گذاری ولی انتظار بهشت داری. نامت نیکوست به عاقبت کاری که می کنی فکر کن. فال روزانه متولدین شهریور: امروز شما نمی توانید به راحتی ساعتی از روز را خالی نگه دارید، چرا که دائماً به کارهایی که می خواهید انجام دهید فکر می کنید. با وجود اینکه شما می توانید یک روز ...
فلسفه ی فقه
دارد توجه به خلأها و کمبودهایی است که تأسیس و تدوین دانش مورد نظر می تواند آن خلأها و کمبودها را جبران نماید. در این روش، قبل از هر چیز حتی پیش از اینکه عنوان خاصی برای دانش مورد نظر انتخاب شود، خلأهایی که در یک زمینه وجود دارد تصور می شود و به دلیل ارتباطی که این خلأها با هم دارند، در کنار یکدیگر قرار می گیرند و مسائل دانش در آستانه ی ظهور را تشکیل می دهند. و از آنجا که این مسائل - عادتاً بلکه ...
گفتمان فلسفه ی فقه
آن که اقلی و اکثری نسبت عدم و ملکه دارند. در باب دین و فقه نیز باید این نسبت را رعایت کرد؛ یعنی آن دین و فقه اسلامی مدعی این است که بدون توجه به دیگر منابع معرفتی مانند عقل و شهود و تجربه و فقط با تمسک به ظواهر کتاب و سنت می توان تمام مشکلات جامعه را حل کرد و آیا اسلام فقاهتی مدعی آن است که همه مسائل حکومتی، مسائل فقهی اند یا اینکه طهارت فقه برای تأمین بهداشت کامل کفایت می کند؟ نمی دانم دکتر سروش ...
جایگاه و کارکرد شک در فلسفه های دکارت و غزالی
بامعنا و قابل اطمینان می سازد. تنها در این رؤیت خداء اصل غایی و پروردگار تمام مخلوقات، است که معرفت از خطا مصون و راسخ می گردد. غزالی فکر خود را بر پایه اطمینان به وجود خدا و حجیت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) و قرآن کریم می گسترد. پس، نور الهی نخستین گام به سوی تأیید ایمان به خدا و رسول اوست. این ایمان از عقل فراتر می رود، به این معنا که با عقل تنها نمی توان موضوعات آن را درک، یا اثبات ...
جایگاه تساهل و تسامح در قوانین حقوقی - اجتماعی اسلام
. این حدیث از مستندهای اصلی قاعده ی لاضرر نیز هست. در واقع، نکته ی اساسی در استناد به قاعده ی لاضرر برای اثبات قاعده ی مورد بحث این است که یکی از شواهد وجود تساهل و تسامح در شریعت، دقت نظر شارع مقدس در جعل و تشریع احکام شرعی است؛ به طوری که هرگونه تنگنایی را بر مکلف روا نمی بیند؛ خواه عسر و حرج باشد یا ضرر. حتی اگر شارع تشخیص دهد که با استناد به حقوق مسلم شرعی و احکام فقهی کسی بخواهد ضرری ...
بررسی ساختار فقه
، پیش پای محقق قرار دارد، یکباره مرتفع سازد؛ البته در طول تاریخ علم، سه امر پیش گفته کم و بیش مورد توجه قرار گرفته است؛ برای مثال، منطقیان، مسائل منطق را به دو بخش مهم تصورات و تصدیقات، فیلسوفان الاهی، فلسفه را به الاهیات بالمعنی الاعم (شامل مباحث وجود و تقسیمات آن و ماهیت و مسائل جانبی آن) و الاهیات بالمعنی الاخص (شامل مباحث مربوط به اثبات ذات، صفات و افعال خدا) تقسیم کرده اند یا اصولیان، اصول ...
غزّالی: ژرفنگر و پژوهشگر خستگی ناپذیر
بندی آن سخن می گوید. و بر روی هم، دانش را به شرعی و عقلی بخش می کند. (18) گذشته از کتاب ها و رساله ها، در لابلای نامه ها و اندرزهایی که غزّالی به دیگران نوشته است، می توان به نکته های آموزشی برخورد. اگرچه تاکنون گفتارهای پراکنده ای درباره ی دیدگاه آموزشی و پرورشی غزّالی به فارسی نشر یافته است، ولی هیچ کدام همه سونگر و فراگیر نبوده است. (19) سوگمندانه نگاره و نگره های آموزشی غزّالی، که از ...
حضرت زهرا(س)، تجسم رضایت و سخط الهی
به گزارش پیک نکا ، مقام صدیقه کبری فاطمه زهرا(س) مقام بسیار بزرگی است، ایشان بر گردن مسلمانان حق بزرگی دارند. ولی متأسفانه آنگونه که مستحق است این حق را ادا نکرده ایم، از آن می ترسم که محکمه ای در دنیا که قاضی آن حضرت صاحب الزمان، ارواحنا له الفداء، و یا در آخرت که قاضی آن خداوند تبارک و تعالی باشد تشکیل شود و ما را مورد سؤال قرار دهند که آیا برای ادای حقتان نسبت به حضرت فاطمه زهرا(س) کاری انجام ...
ضوابط و احکام بدعت از نگاه مذاهب فقهی
صورت عام و مطلق اند و شام تمام بدعت ها می شود. دلیل معتبری نیز وجود ندارد که بتواند این عمومیت را از بین ببرد؛ از این نظر تقسیم بدعت به بد و خوب بی مدرک و مخالف عمومی این روایات است. برخی نیز برای اثبات عدم تقسیم، به آیه ی اکمال تمسک کرده و قول به بدعت خوب را منافی مضمون آیه و دین کامل می دانند و گفته اند چنین کسی در حقیقت، دین خدا را ناقص می داند؛ از این رو در پی تکمیل آن برآمده اند یا ...
ضرورت اقتران و مسئله ی معجزه در نزد غزالی و ابن رشد (1)
اقتران های علی را می توان بر روی فواصل بعید برقرار ساخت و ممکن است حتی میان چیزهایی از مراتب یکسره معاونت وجود داشته باشند، اما الگوی بنیادی فاعلیت علّی فقط در سلسله های طولی وجود دارد. هستی های عالی تر، قوی تر، و واقعی تر جریان می یابند و چیزهایی را که پایین تر، کم قدرت تر و کم تر واقعی هستند، ایجاد می کنند یا بر روی آن ها اثر می گذارند. سلسله های علّی ممکن است تصادفاً با یکدیگر تلاقی کنند یا ...
فرزندان شما درختان کوچک بن سای نیستند!
بنده مشاهده کنم که پدر یا مادری در برابر روش های ما از خود مقاومت نشان می دهد در ابتدا به او تذکر داده و در صورت ادامه مقاومت ها یا دخالتهایش، براحتی فرزندش را از سیستم خود خارج خواهم کرد. بنابراین اینگونه نیست که هدف بنده صرفاً رتبه پروری محض باشد. به نظر می رسد والدینی هم وجود داشته باشند که کلاً نسبت به تربیت فرزندانشان بی تفاوت باشند. بله همینطور است. من همواره با دو دسته ...
پاسخ کوبنده مردم در سراسر کشور به دشمن/ از شمال و جنوب تا شرق و غرب؛ همه آمدند+ تصاویر
نشان داد که توطئه ها و تهدیداتشان پوشالی و شکست خورده است. استان چهارمحال و بختیاری در شهرکرد، مرکز استان چهارمحال و بختیاری مردم بار دیگر حماسه آفریدند. در راهپیمایی 22 بهمن شهرکرد با وجود سرمای هوا جمعیت زیادی از مردم، قبل از شروع رسمی مراسم، به خیابان ها آمدند. همه آمدند، در راهپیایی شرکت کردند تا بار دیگر به دنیا اثبات کنند پشت رهبر و انقلاب خود ...
حجت الاسلام سعیدیان: محبت به اهل بیت(ع)باید درست باشد نه درشت
محبت و ارادت به اهل بیت علیهم السلام این است که آنها را برای دنیا بخواهید، بد نیست اما کامل هم نیست و وقتی آب و نانشان کم شود پشت ولیّ خدا را خالی می کنند. منبری روی منبر گفت: امام حسین علیه السلام فرمود اصحابی بالاتر از اصحاب من وجود ندارد. شخصی از میان مجلس گفت: اگر ما هم بودیم به کمک امام می رفتیم. شب هنگام خواب دید که در کربلا حضور دارد و امام به او دستور داده تا اطراف نمازگزاران بایستد و از ...
زبان نمادین دین از نگاه غزالی بازخوانی جواهر القرآن (2)
جسمانی که در عالم شهادت هست، یک معنای روحانی در عالم غیب دارد؛ و به همین سبب است که طی طریق در دنیا برای انسان در مسیر قرب الاهی ضروری است (صص48-49). 2) در زبان قرآن که زبانی متعلق به عالم غیب است، می توان برای همه ی موجودات عالَم شهادت، مصداق و معادلی جست (نک: ص53 التعبیر عن معانی عالم الملکوت فی القرآن بأمثلة من عالم الشهادة ). 3) اساساً هر چیزی را که خدا در این دنیا قرار داده، از آن روست ...
بسیج دانشجویی دانشگاه های شهرستان دشتستان بیانیه صادر کرد
جوانان انقلابی هر تعرضی به کیان انقلاب را خاموش و دست عمال ان را قطع میکند حتی اگر مزین به رنگ سبز و رهبری میر سادات باشد. رسالت ما جوانان حزب الله است که مقتدرانه و به اقتضای مصالح امت عملکرد دولت را مورد مداقه قرار دهیم. و در کلام از عتاب و خطاب های تند و درشت گویانه و سایر افاضاتی که رییس جمهور در این چند سال بی دریغ بر ما جاری ساختند فاکتور میگیریم ، چرا که مقابله به مثل آسان است اما ...