سایر منابع:
سایر خبرها
شاید پلاسکو ظاهراً تمام شده باشد
برنامه هایی که باید از تلویزیون پخش شود، بپردازند. من درباره این موضوع نظری نمی دهم، زیرا من در رشته جامعه شناسی و روانشناسی اجتماعی هیچ تخصصی ندارم. ولی علمای امور باید درباره این موضوع مطالعه واطلاع رسانی کنند تا به نظر نرسد که ملت قدرنشناسی نیستیم، اما از طرف دیگر مسوولیت حفظ روحیه ملت هم با ماست. بیژن نفیسی، روزنامه نگار باسابقه درباره انتشار تصاویر دلخراش از حادثه پلاسکو به بیان ...
نقدی بر مواجهه غزالی با باطنیه و نظریه امامت معصوم (2)
مسلمین ندارد. او بر آن است که پذیرش نص در باب خلافت تنها در صورتی مقبول است که روایت مربوطه خبر واحد نباشد و از تواتر برخوردار باشد و تواتر نیز شامل احادیثی است که مورد وثوق تمام مسلمانان در همه اقطار زمین باشد. چون روایاتی که در باب نماز و حج و جهاد و ... موجود است و این از آن روست که خبر واحد برای مسائل اعتقادی حجیت ندارد. (25) در سخنانی که غزالی در باب عدم نص بر امامان معصوم ایراد کرده نکاتی ...
غزالی از احیاء علم دین تا سیاست ورزی
عوامل این انحطاط و ریشه کنی آنها می پردازد و پس از آن دین و علم دینی را احیاء می کند. این دو پروژه، یعنی مقابله با عوامل انحطاط تمدن اسلامی و احیاء علم دین در تمامی آثار وی پی گیری می شود و همه ی کارهای او از معجزه اش در فقه، یعنی کتاب الوجیر، تا احیاء علوم الدین، کیمیای سعادت، نصیحة الملوک، فضائح الباطنیه و... را می توان با این قرائت خواند. اما مسأله ی اصلی ما در این گفتار نشان دادن نسبت موجود ...
نا امنی زنان در سایه سکوت
مائده 38 ساله: مدیر ما با کارمندان بیش از اندازه احساس صمیمیت می کند. روزی هنگامی که در دفترش تنها بودیم و از کار صحبت می کردیم، پیغامی در تلگرامش آمد، شروع به خندیدن کرد، آن را به راحتی به من هم نشان داد. فیلم تجاوز به دختری بود که پنهانی از او گرفته شده بود. نمی دانستم چه کنم. بدون این که فیلم را نگاه کنم گوشی را به او دادم و با عذرخواهی از اتاق خارج شدم . ثریا 30 سا ...
تحول غزالی، و طرحی نو (1)
فکری در فهم و شناخت تصوف ندارد، ولی به این واقعیت پی می برد که حقیقت نهایی را فقط در تجربه می توان چشید و به واسطه عمل است که می توان به آن دست یافت، یعنی با ترک تعلق و دور شدن از همه امور دنیوی و خود را وقف خدا کردن، او رد این نقطه، خودش را دچار کشمکش عذاب آور میان امیال دنیوی و اشتیاق اش به خدا و آخرت می یابد. سرانجام پس از شش ماه بحران درونی شدید- بحران دوم - بغداد را ترک می کند و صوفی یی ...
تحول غزالی، و طرحی نو (2)
او در اثر بدبینی و شکاکیت اش نسبت بدهیم. به نظر می رسد این بحران، بیشتر پیامد ناامیدیِ ناشی از تحقیق و بررسی عقلی جدی علوم سنتی در نزد غزالی ست؛ نا امیدی او از عقل در مقام وسیله ای برای تشخیص حقیقت. تلقی من این است که این بحران احتمالاً زمانی رخ داد که او با شدت و به طور گسترده فلسفه را در دوره بعدی اقامتش در بغداد مورد مطالعه و پژوهش قرار داد و به طرد و تخطئه آن پرداخت. غزالی سپس دریافت که طرد ...
بررسی اخلاق عملی در کیمیای سعادت (1)
در رد عقاید دهریون و منجّمین بیان می کند و یادآور می شود که بیشتر اختلاف میان خلق در شناخت حق، آن است که هر کس به یک گوشه دستگاه آفرینش نظر می کند. تا این جا، غزالی مطالب نظری را مطرح می نماید. حال که آدمی به این معرفت دست می یابد، ضرورت دارد که حق را تسبیح کند. در همین فصل، اولین گام در اخلاق عملی بر بنیاد مذهب برداشته می شود. غزالی تسبیحات اربعه را تعلیم می دهد و شرح مختصری از هر یک بیان می کند ...
بررسی اخلاق عملی در کیمیای سعادت (2)
برای چه به این عالم آمده است؟ عمر او چقدر است؟ منزل گاه اصلی او کجاست؟ اگر والی این اندیشه ها را در سر بگذارند صبر کردن بر شهوات دنیا و شفقت بردن نسبت به رعیت بر وی آسان می شود. این تمهیدات علمی منجر به عمل خواهد شد و آن عمل عبارت است از اجرای عدل. نظام الملک در سیاست نامه شیوه های برپایی عدل را پراکنده بیان کرده است، اما ذهن نظم گرای غزالی راه های اجرای عدالت در جامعه را در ده مورد دسته بندی کرده ...
آثار سیاسی - اجتماعی جریان های تکفیری بر عقب ماندگی کشورهای اسلامی
سوگمندانه با توجه به اندیشه ها و رفتار نابخردانه ای که این جریان ها داشته اند، می توان باور داشت که آنها یکی از عوامل عقب ماندگی جوامع اسلامی و تداوم آن بوده اند. پرسش اصلی این نوشتار به چیستی آثار سیاسی - اجتماعی جریان های تکفیری بر عقب ماندگی جوامع اسلامی می پردازد. در فرضیه نوشته بر این امر تأکید شده است که از دیدگاه اسلامی، با توجه به عناصری چون خردگرایی، همگرایی اجتماعی، شایسته سالاری، امنیت همه ...
چرا انقلاب ناگزیر بود؟ / عباس عبدی
هرگونه پایگاه اجتماعی بود - حتی به نظر این واقعیت که انفجار درآمد نفت بر شمار گروه های وابسته به دولت افزوده بود (کاتوزیان، 1380، صص 202 و 203). . تحولات اجتماعی و اقتصادی پرداختن به همه تحولات اجتماعی و اقتصادی دوران منتهی به انقلاب مستلزم بحث مفصلی است؛ اما برخی ابعاد این تحولات به لحاظ درک مسائل منتهی به انقلاب اهمیت دارد. در سال های 1338 تا 1356 تولید ناخالص ملی ...
تحلیل جغرافیایی- سیاسی علل شکل گیری و گسترش بنیادگرایی اسلامی
. شکل گیری و گسترش طبقه متوسط، نحوه موضع گیری دولت ها نسبت به مسئله فلسطین و نوع رابطه آنها با آمریکا و اسرائیل، فساد و ناکارآمدی، زوال مشروعیت، و عدم وجود نهادهای مدنی از جمله علل و عوامل بروز این جنبش ها در خاورمیانه قلمداد شده است. از جمله دلایل سیاسی بحران ها در منطقه می توان به حکومت های غیرملی و غیر دموکراتیک، رژیم های اقتدارگرا، حکمرانی بد و فشار و سرکوب و از جمله علل اقتصادی جنبش های ...
بازخوردهای ضد امنیتی هستی شناسی اجتماعی سلفیت جهادی
وبا حرکت در مسیری، خلاف نظام فطری آفرینش مبتنی بر محبت محوری، به محروم سازی خود از مناسبات اجتماعی مبتنی بر محبت ورزی متقابل دست یازیده است، در نتیجه بسترهای مناسب برای خودستیزی روانی و امنیت روانی فردی پیروان سلفیت فراهم می گردد. از طرف دیگر تثبیت و استمرار رویه تعصب ورزی و کناره گیری از دیگر گروه های اجتماعی که عدم شناخت از ایشان را در پی دارد، محیط مناسبی را برای ترویج فضای دگرستیزی و تکفیر ...
عدل الهی از منظر غزالی (2)
می افزاید اگر جن و انس و فرشتگان و شیاطین گرد هم آیند تا ذره ای از ذرات عالم را برخلاف اراده و مشیت الهی بجنبانند، عاجز و ناتوان خواهند بود. اراده ی الهی جزئی ترین امور حادث را در برمی گیرد به طوری که حتّی نگاه اتفاقی یک بیننده و گذر اندیشه ای از ذهن یک متفکر، خارج از حیطه ی اراده ی خداوند نیست. (1) اراده ی الهی کارکردی منحصر به فرد دارد. هیچ یک از ممکنات در ذات خود استعداد وجود و عدم ...
انقلاب اسلامی؛ محصول علوم انسانی اسلامی
...، در زمان ملاصدرا به مراحل دقت و کمال رسیده بود. به اعتقاد ملاصدرا آنچه در کتب فقها وارد شده از ضروریات همه جوامع و مورد نیاز همه انسانهاست. ملاصدرا تصریح می کند چون فقها به تفصیل به این امور پرداخته اند، دیگر حاجتی به توضیح و تفسیر آنها نیست. همچنین او به بیان حقیقت سیاست براساس حکمت متعالیه می پردازد و با ابتنا کردن کل نظام خود بر مبانی هستی شناسانه فلسفی اصالت وجود، حرکت جوهری و ...
بحرانی که نفس پایتخت را گرفت
به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه جهان صنعت 16 آتش نشان عظیم الشان با کمترین تجهیزات کاری که جان خود را در راه نجات شهروندان فدا کردند و تعدادی نامشخص از کسبه و شهروندان عادی که نان آور و مردخانه بودند و براساس آمارهای غیر رسمی هیچ اثری از آنها پیدا نشد، نتیجه تلخ و ناگوار آتش سوزی ساختمان پلاسکو بود. بدون شک حواشی این ...
برخی بازیافت های غزالی از تصوف شرعی
آنان درآمیخته، شایسته ی رد و سزاوار طرد است، سخنان آنها را هر چه و از هر که بشنوند، چون سابقه ی معرفت حق در ایشان نیست، رد می کنند و به این پندار که گویندگان آن خطاکارند، همه ی آن سخنان را به خرد نارسای خویش خطا و باطل می انگارند؛ مثل کسی که کلمه ی لا اله الا اله و عیسی رسول الله را از نصرانی می شنود و آن را چون گوینده ی آن نصرانی است، باور نمی دارد و رد می کند. کوته نظر آن اندازه اندیشه نمی کند ...
ریحانه نبی(ص)
حضرت فاطمه(س) سخن بگویند. دختر پیامبر(ص)، معمای ناگشوده ذهن بشر و معارف بشری است. دختر پیامبر(ص)، حرکت معنوی خود را با قدرت الهی، با دست غیبی و با تربیت رسول الله(ص) شروع کرد و تمامی مراحل معنوی را طی نمود تا به مرتبه ای رسید که دست همه از او کوتاه گشت. لؤلؤ نورانی رسالت چنان در ایمان و اخلاص و یقین به پیش رفت که پدر گرامی اش(ص) فرمود: دخترم فاطمه، (کسی است که) خداوند قلب و جوارح او را از ایمان و یقین، لبریز ساخته است. تنها کفو و همتای این دریای موّاج و بی کرانه، امیرالمؤمنین علی(ع) است که او را به خوبی می شناسد درحالی که مردم نسبت به شناخت واقعی آن حضرت(س) عاجزند. ...
هشدار به توریست ها در نحوه رانندگی ایرانی ها
خودروها را به دنبال دارد، بلکه حقوق شهروندی را نیز ضایع می کند. حرکت بین خطوط خودروها از این جهت حایز اهمیت است که در صورت توجه به آن، بار ترافیکی تا حد زیادی کاهش می یابد و در مقابل، عدم حرکت بین خطوط هم باعث سنگین شدن ترافیک می شود؛ همچنین بسیاری از تصادفات درون شهری هم به خاطر بی توجهی به حرکت بین خطوط است. بدیهی است برای تحقق هر برنامه و طرحی، ابتدا باید زیرساخت های آن ...
مطهرنیا: افراد دیگری طراح برنامه های ترامپ هستند تیم ترامپ، فرا نومحافظه کار، طرفدار روسیه و ضد ایرانی ...
چیزهایی اشتراک نظر دارند؟ همه آن ها را اگر نگاه کنید در چند چیز وجه مشترک دارند، آنها نمایندگان لیبرالیسم اقتصادی آمریکا هستند و به نحوی می توان گفت وابسته به یک اقتصاد تراستی آن هم عمدتا تراست های تسلیحاتی در آمریکا هستند. دوم همه اینها به مسکو نزدیک هستند و جهت گیری همگرایانه با مسکو را دنبال می کنند. سوم همه اینها در ضدیت با تهران وجه مشترک دارند. از این رو تیم ترامپ یک تیم پست نو ...
چیستی فلسفه ی فقه
(از چه سنخ علوم - عقلی یا نقلی - است؟) - مرتبه علم - قسمت (بیان اجزاء و ابواب علم) - انحاء تعلیمیه (تقسیم، تحلیل، تحدید، برهان)؛ البته ذکر این هشت مطلب از باب حصر عقلی نبوده؛ بلکه چون این امور را در تحصیل علم، مؤثر و نافع می دانستند، به آنها می پرداختند (تهانوی، 1996، ج 1، ص 14 - 16) 4. در لفظ مرکب فلسفه ی فقه کدام یک از معانی پیش گفته ی فلسفه ی مورد نظر است؟ از آن جا که تلقی ما از فلسفه ی ...
ایران با آزمایش موشکی اش فلین را ریشخند گرفته است
.... وی در بخشی از این یادداشت نوشته است: ترامپ همزمان با تأمل درباره گزینه هایش، بایستی پاسخ های محتمل ایران را هم در نظر بگیرد. اگر تمام آنچه که دولت در ذهن دارد توسعه تحریم های جاری است ایران احتمالاً واکنشی نشان نخواهد داد، اما به زحمت بتوان گفت که منظور فلین از 'به ایران رسماً اخطار می دهیم' همین بوده باشد. گوردون در ادامه نوشته است: اگر [منظور فلین] همین باشد، ایران ...
فلسفه ی فقه
به توضیح برخی مفاهیم به کار رفته در فقه می پردازد، بدون اینکه از علل تحقق و ظهور فقه یا فقاهت و اجتهاد باشد. ب) در ارتباط با نسبت فلسفه ی فقه با معرفت شناسی فقه: برخی در پاسخ به این سؤال که چه فرقی بین معرفت شناسی علم فقه و فلسفه ی علم فقه وجود دارد، گفته اند: اینها فرق ندارند، تقریباً یکی هستند (مجتهد شبستری، 1380، ص 95). به نظر می رسد این پاسخ بیشتر براساس انگاره ی حکایی دانستن ...
گفتمان فلسفه ی فقه
آن که اقلی و اکثری نسبت عدم و ملکه دارند. در باب دین و فقه نیز باید این نسبت را رعایت کرد؛ یعنی آن دین و فقه اسلامی مدعی این است که بدون توجه به دیگر منابع معرفتی مانند عقل و شهود و تجربه و فقط با تمسک به ظواهر کتاب و سنت می توان تمام مشکلات جامعه را حل کرد و آیا اسلام فقاهتی مدعی آن است که همه مسائل حکومتی، مسائل فقهی اند یا اینکه طهارت فقه برای تأمین بهداشت کامل کفایت می کند؟ نمی دانم دکتر سروش ...
جایگاه و کارکرد شک در فلسفه های دکارت و غزالی
متکلمان و فیلسوفان وی را آشفته ساخته است، آگاهی زیرکانه از این که به یقین در معرفت نمی توان از طریق حواس یا عقل دست یافت، نیز ذهن او را برآشفته بود. در واقع ناخرسندی فکری او چنان شدید و گسترده بود که او را به بحرانی احساسی- جسمانی دچار ساخت طوری که خود می گوید دو ماه طول کشید.(3) وی با ذکر این که مطلوب من علم به حقایق امور است ،(4) به شرحی زیست نامه ای از شک گرایی خود می پردازد. اما قبل از آن ...
قلب، محبت و اخلاق غزالی در احیاء علوم الدین
. شناخت حقیقت دل نه تنها دروازه شناخت حقیقت عالم، بلکه کلید معرفت خداست. البته شرط لازم برای شناخت قلب تصفیه درون است. (14) کل اعضا و قوای ظاهری و باطنی انسان لشگریان دل او هستند. قوای باطنی را می توان به سه دسته تقسیم کرد: شهویه، غضبیه و نطقیه. هریک از این قوا ممکن است دچار افراط و تفریط گردند و یا در حالت اعتدال باشند. اعتدال شهویه عفت، اعتدال غضبیه شجاعت و اعتدال نطقیه حکمت نامیده می شود ...
گفتمان غزالی و گفتمان روشنفکر دینی
مذهب ایشان [اسماعیلیه] فرمان داده بود، چون سرباز زدن از این کار برایم ممکن نشد... المنقذ من الضلال، ترجمه ی صادق آئینه وند با عنوان شک و شناخت، تهران 1360، ص40؛ نیز در مورد ابعاد توجه غزّالی به امور دنیوی و سیاسی سید جواد طباطبایی، درآمدی فلسفی بر تاریخ اندیشه ی سیاسی در ایران، فصل3 (منحنی تحول اندیشه ی سیاسی غزّالی) تهران 1374؛ سید یحیی یثربی، غزّالی، تحلیلی از خردورزی و دینی داری امام محمد ...
عوامل پویایی فقه
. گرچه گرایش غالب این است که احکام ثبوتاً دارای مصلحت و مفسده اند ولی کمتر امکان اثبات و کشف آنها وجود دارد. با نگرشی ژرف به احکام می توان آنها را به احکام عبادی، تجاری و سیاسی دسته بندی کرد. در بخش عبادات همه ی گرایش های فقهی اعتقاد دارند که ملاک حکم برای انسان روشن نیست و روشن نخواهد شد. بنابراین در این محدوده کسی توان کشف ملاک را ندارد و اگر گاهی به علت یا فلسفه ی حکمی عبادی در منابع ...
نقد نظریه حداقلی در قلمرو فقه اسلامی
با آب در موارد مختلف متفاوت است. شستن با آب قلیل به گونه ای و با آب کر و جاری به گونه ای دیگر است. شستن بدن و اجسامی از قبیل سنگ و مانند آن که قابل فشردن نیست، به نحوی و شستن لباس و فرش به نحوی دیگر است؛ چنان که حکم تطهیر نجاسات گوناگون نیز متفاوت است؛ ولی این احکام اسلامی، غیر از نظافت به صورت پاکیزگی بدن و لباس و رعایت بهداشت در همه ی امور زندگی است. از نظر اسلام، رعایت نظافت در کامل ترین شکل آن ...
استناد فقهی به مذاق شریعت در بوته ی نقد
مرجعیت شده است - همین سخن ما باشد! زیرا، پیدایش اجماع تعبدی بر اشتراط این امور بعید به نظر می رسد (غروی تبریزی، [بی تا]، ج 1، ص 223-224). چنان که واضح است اولاً، مرحوم خویی دلیل شناخته شده و معتبری غیر از مذاق برای اثبات ادعای خود نیافته است؛ ثانیاً، حتی اجماع مورد اشاره ی شیخ انصاری را هم چون بنای سست بنیانی یافته، به همان مذاق شریعت بازگردانده است. دومین متنی که در این مؤلفه پژوهی بررسی ...
فلسفه علم و مفهوم علیت از دیدگاه غزالی
کتاب تهافت الفلاسفه مطرح کرد. در آغاز این فصل، غزالی به روشنی می گوید: اقتران میان آنچه عادتاً سبب می گویند و میان آنچه مسبب می نامند، نزد ما ضروری نیست، بلکه هر دو چیزی که با هم یکسان و مساوی نباشند و اثبات یکی متضمن اثبات دیگری و نفی اش موجب نفی آن دیگری نباشد، ضرورت یکی وجود دیگری را ضروری نمی سازد و نه از ضرورت عدم یکی، عدم دیگری لازم می آید؛ مانند سیراب شدن و نوشیدن، و سیری و خوردن، و ...