سایر منابع:
سایر خبرها
قواعد، قوانین و مقررات در جمهوریت نظام
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، جهان اقتصاد نوشت: واقعیت امر است که رئیس جمهوری برپایه آرای عموم و درراستای قانون اساسی برگزیده و اداره امور اداری را برعهده دارد. این اداره براساس قوانین و قواعدی است که قوه مقننه آن را تصویب وبر مصوبات هیات وزیران نیز از نظارت کافی و وافی برخوردار است. بیان می دارد مقام رئیس جمهوری با همکاری هیات وزیران برنامه وخط مشی دولت را تعیین وقوانین را ...
توهم سینمای امید!
جلوه های بصری نامزد شد که به قول محمدرضا خردمندان کارگردان این فیلم، جلوه های بصری جزو نقطه ضعف های فیلم و بدترین بخش آن است و داوران این فیلم را تنها در این بخش نامزد کرده بودند. اگرچه حجت الله ایوبی این جشنواره را یکی از بهترین دوره های جشنواره و تحقق امید در سینمای ایران نامید، اما آثار راه یافته به جشنواره فجر حرف دیگری برای گفتن دارند. زن، قهرمان دنیای بی مرد نقش زن در این دوره از ...
خواسته نظام از اصلاح طلبان/ تعارضات را چگونه باید حل کرد؟
نمی کند ، از بازپس گیری بیت المال به غارت رفته خبر دادند، حتی اگر مهریه زنان و بهای کنیزان شده باشد؛ چرا که در حق، گشایش است و هر کس که عدالت بر او مضیق آید، ستم پرمضیقه تر است (خطبه 15 نهج البلاغه). این، مفهوم جامع انقلابیگری است. 9- اگر اعتماد به پروردگار و اقدام و عمل مجاهدانه بر مبنای آن موجب رزق لایحتسب می شود (چنان که در انقلاب و دفاع مقدس و خودکفایی های چشمگیر علمی و فنی دیدیم ...
شعار در انقلاب اسلامی ایران
علم به قانون و عدالت: چون حکومت اسلام حکومت قانون است، برای زمامدار علم به قوانین لازم می باشد. امام خمینی در ادامه، با مسلم دانستن روایت الفقهاء حکام علی السلاطین ، استدلال می کند که اگر زمامدار مطالب قانونی را نداند، لایق حکومت نیست؛ چون اگر تقلید کند، قدرت حکومت شکسته می شود و اگر نکند نمی تواند حاکم و مجری قانون اسلام باشد... سلاطین اگر تابع اسلام باشند، باید به تبعیت فقها درآیند و قوانین و ...
ثبات شریعت و مدیریت دگرگونی های اجتماعی - اقتصادی
...؛ از جمله اینکه امام باقر (علیه السلام) می فرماید: جد من رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: ای مردم! احکامی را که من حلال کردم، تا روز قیامت حلال است و احکامی را که حرام کردم، تا روز قیامت حرام است (مجلسی، ج 2، ص 260، ح 17/ ج 2، ص 172، ح 13/ ج 6، ص 93، ح 1/ ج 56، ح 55/ ج 7، ح 15/ ج 36، ص 132، ح 85). این در حالی است که تحول چشمگیر جوامع بشری از زمان تشریع تاکنون و به ویژه در ...
منابع فقه در قرآن کریم
از آن رو مورد بحث و بررسی اند که آیا می توانند وساطت در انتساب به شارع مقدس را تصحیح و تثبیت کنند یا نه. تعابیر طریق ، دلیل ، مدرک ، اماره و حجت که برای عناوین یاد شده در اصول فقه به کار می رود، با عنایت به معانی لغوی این تعابیر و بر محور همان امکان راه یابی به انتساب به شارع مقدس است. البته در اصول فقه، برخی از این تعابیر بر قرآن و سنت هم اطلاق شده است. با توجه به ترسیمی که تاکنون از منابع ...
تبعیت یا عدم تبعیت احکام از مصالح و مفاسد واقعی
ظاهری و یا حتی واقعی نباشند، بلکه صرفاً تابع اعتبار و امر و نهی شارع مقدس باشند. و لازم نیست که برای آن اعتبار شرعی، غرض و هدفی در نظر بگیریم و امر و نهی را معلول و تابع آن غرض بدانیم. و بعید نیست ادعا شود که مطرح شدن مصلحت و مفسده در فقه شیعه، تحت تأثیر نفوذ آرا و افکار اهل سنت در مسئله ی استحسان و مصالح مرسله و قیاس مستنبط العلة بوده است، و اینها از روح مذهب شیعه به دور می باشند. به هر حال ما منکر ...
امکان فهم مصالح و مفاسد مورد نظر شارع
نماید و در این درک قاطع است. چنان که گاه در پدید آمدن عملی مفسده ی کامل - که لزوماً باید از آن پرهیز شود - مشاهده می نماید و از آنجا که عقل در این درک تردید ندارد، این را هم درک می کند که هر قانونگذار مصلحت اندیش و حکیم باید به لزوم انجام دادن فعل واجد مصلحت و ترک فعل واجد مفسده حکم کند. به همین دلیل هرگاه حسن عدل، صدق، امانت داری و ... قبح ظلم، کذب، بی پروایی و ... را از عقل بپرسند، تنها از ...
فقه و ملاکات احکام
سالیان بسیار طولانی که شاید هزاران سال به درازا کشد- خداوند متعال امت مسلمان را به اهمال نمی گذارد بلکه حجت را بر مردم تمام کرده و تکلیف آنان را روشن ساخته است و هرگز به هرج و مرج و اختلال نظام مسلمین رضایت نمیدهد. بنابراین لزوم حکومت اسلامی، بسط عدالت، تعلیم وتربیت، حفظ نظم، رفع ظلم و جلوگیری از تجاوز بیگانگان از روشن ترین احکام عقلی است بی آنکه زمان و مکان در آن نقشی داشته باشد. افزون بر ...
گستره ی کارکرد و کاربرد عقل در تفهم و تحقق دین
...، به شرح مختصر موارد پرداخته می شود. نویسنده ضمن اذعان به این نکته که بحث مستوفا از این موضوع در یک مقاله به انجام نمی رسد، در ادامه ی مقاله، طرح نامه ای را با عنوان ساختار تفصیلی کارکرد و کاربرد عقل در دین پژوهی که می تواند دستمایه ای برای پژوهشی جامع و کامل باشد، پیشنهاد داده است. کلیدواژه ها: عقل، منابع دین، دین پژوهی، روش شناسی اکتشاف دین، کارکردهای دین مقدمه مراد ما از ...
آخوندی: مسئولیت های اجتماعی مورد غفلت قرار گرفته است
، ولی همین موارد در بحث اخلاق عمومی از نوع صفات ضدارزش محسوب می شوند. وی ضمن اشاره به این نکته که دولت پیشین به عنوان دولت مهرورزی نام برده می شد، گفت: آیا در آن زمان کسی به این مسئله اشاره کرد که بحث مهرورزی بحثی شخصی و خصوصی بوده و در حوزه اخلاق عمومی جایگاهی ندارد؟ چرا که اگر در دولت، مهرورزی باشد، چیزی جز ظلم و به اصطلاح بخشش از کیسه خلیفه مشاهده نمی شود. آخوندی مفهوم اخلاق عمومی و ...
بررسی اخلاق عملی در کیمیای سعادت (2)
...، ذهن را به این امر معطوف می کند که قطعاً غزالی در تألیف این بخش از رکن معاملات به کتاب سیرالملوک خواجه نظام الملک چشم داشته است. زیرا نظام الملک شاه را ظل الله و سلطنت را خلافت حق بر روی زمین می دانست و بزرگترین مایه فساد روی زمین را ظلم شاه برمی شمرد. غزالی اصل ولایت را در دو چیز محصور می کند: 1. علم 2. عمل. او می گوید علم ولایت- آیین حکومت- دراز است اما مختصر آن که، والی باید بداند که او ...
آثار سیاسی - اجتماعی جریان های تکفیری بر عقب ماندگی کشورهای اسلامی
...، قانون نانوشته ی حاکم است. اما قانون مرز و سنجه ی فعالیت های دولت توسعه گراست و سنجش گری امور با قانون به سامان می رسد. قانون ضابطه ای کلی است که بر افراد منطبق [شده] و حکم همه ی آنها با آن ضابطه شناخته می شود . (17) در این گونه جوامع، کسی به خود حق نمی دهد خارج از معیارهای وضع شده، رفتاری انجام دهد، آن گونه که تفسیر خودسرانه ی قانون و قانون گذاری خارجی از فرآیندهای مرسوم و تثبیت شده نیز حق ...
نظریه تربیتی غزالی؛ تلفیق معامله و مکاشفه (1)
بوده است، تا این که فرارونده به نزدیک ترین حقیقت به خدا، یعنی روح قدسی رسول الله (صلی الله علیه و آله) می رسد و درمی یابد که هیچ احدی در خلوص و حیثیت نوری به پای آن حضرت نمی رسد و نورهای پیشین جملگی به یمن وجود او روشن بوده اند. این روند ادامه می یابد و فرارونده به نوری فرجامین می رسد که علت صرف و ذات واجب است. پس در واقع هستی پرتو نور الهی است و همه از او و به سوی او در حرکت اند، بلکه خود اوست ...
عدالت در تاروپود عقلانیت و معنویت
نگرش به موضوع عدالت حسب دیدگاه های مختلف فکری، دچار تفاوت های ژرفی است که هریک از طریقی به دنبال دستیابی به عدالت آن هم با تعریف خاص خود هستند. تفاوتی که منجر به تجلیات گوناگون عدالت در نظامات فکری اندیشمندان دینی می شود. بر اساس این مقدمات است که مفهوم عدالت از منظر مقام معظم رهبری، تجلی عدالت از منظر حکومت و اداره اجتماع است و ضرورت شناخت این نوع از تجلی در مسائل اجتماعی بر کسی پوشیده نیست. متن ...
سعید زیباکلام: نباید حوزه را تافته جدابافته ببینیم
انسان ها و تمام اقشار و طبقات کم یا زیاد دچار آن هستند؟ به راستی در کجای تاریخ بنی آدم می توان قشری این چنین منز�'ه و ظلم ستیز و حق طلب و عدالتخواه سراغ کرد؟ با شواهد تاریخی بی�'ن و غیر قابل مناقشه چه باید کرد؟ آنگاه با مخاطبان اصلی هشدارها و اعلام خطرهای حضرت امام(رحمه الله علیه) در سال های متمادی، به ویژه از 15 خرداد 42 تا 22 بهمن 57، چه باید کرد؟ آنگاه با تجربة ملموس و بعضاً دست اول ...
عدل الهی از منظر غزالی (2)
...، حتّی کوچکترین جزء عالم به بهترین نحو در جایگاه خود به فعالیت و تداوم حیات مشغول است. چنین حکمت دقیق و استوار و نظام محکم و بی مثالی نشان دهنده ی عدالتی بنیادین در ساختار عالم است. غزالی در این موضع به عقیده ی سنّتی اسلام در باب عدل، یعنی قرار گرفن اشیاء در جایگاه اصلی خود،(8) نزدیک می شود.(9) درک مفهوم حکمت الهی در فهم دیدگاه غزالی از عدل الهی بسیار حائز اهمیت است. غزالی با اتّکا بر ...
ویژگی های دادگاه عدل الهی در روز قیامت
ترازوی عدالت به حدی است که به هیچ کسی ظلم نمی شود و دقت و ظرافت بالایی وجود دارد. نماینده ولی فقیه در لرستان با اشاره به این که لازمه عدل الهی این است که اعمال هر کس با شرایط و موقعیت سنجیده می شود، عنوان کرد: روز قیامت هر کسی را به اندازه شرایط و موقعیتش محاکمه می کنند یا پاداش می دهند. امام جمعه خرم آباد گفت: بر اساس آیات قرآن هیچ چیزی از اعمال انسان مخفی نمی ماند در روز قیامت همه ...
گفتمان فلسفه ی فقه
منظور منظم بودن اجتماع و حکومت قانون در آن و اجرای عدالت، بنا شده است (کاتوزیان، 1377، ج 1، ص 664). بحث دیگر در ساحت گستره فقه، به قلمرو حداقلی یا حداکثری فقه اختصاص دارد. برخی مدعی اند: علم فقه، علمی اقلی است؛ یعنی اقلّ احکامی را که برای رفع خصومت لازم است می دهد و لاغیر. نه اینکه حداکثر کاری را که برای اداره و تدبیر زندگی لازم است، بیاموزد (سروش، 1379، ص 21). مؤلف مقاله خدمات و حسنات ...
جایگاه تساهل و تسامح در قوانین حقوقی - اجتماعی اسلام
داشت که او حد نخورد و اقرار نکند. دیدگاه تساهلی و تسامحی شارع در این زمینه آن قدر زیاد است که طبق روایت، زانی پس از انجام عمل، خود نزد رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) آمده و گفته انی زینت فطهرنی ؛ یعنی ماعز بن مالک، اجرای حدّ در حق خودش را با تعبیر تطهیر شدن به کار می برد و می بینیم که رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) با اغماض تمام بارها او را از این اقرار بازداشت تا هنگامی که اقرار به ...
عوامل پویایی فقه
، شکنجه و شهادت. که توسط آزادمردان دین خواه و ظلم ستیز شیعی رقم خورده است و نمایی از نامبردارانی دانش پژوه، اصالت خواه و سنت گرا که با سوز و گداز و عشق و ایثار به پی سازی و بنیان گذاری دستگاه نظام دار کلام و فقه شیعه همت گمارند به چشم می خورد. در این جریان بالنده، تکاپو و کندوکاو فقیهان نامدار شیعی، جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است. پس از غیبت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) دانشوران ...
استناد فقهی به مذاق شریعت در بوته ی نقد
به این موضوع را به بحث بگذاریم. شایان ذکر است، در این نوشتار واژه های مذاق شرع ، مذاق شارع و مذاق شریعت به یک معنا به کار رفته است. گفتار اول: بررسی واژه ی مذاق در آغاز این نوشتار باید توجه کرد که قاعدتاً میان کاربرد اصطلاحی این واژه ها در معنای لغوی آنها نزدیکی و هم آهنگی وجود دارد؛ چنین قرابتی، سر نخ مناسبی برای شروع مؤلفه پژوهی مفهوم اصطلاحی مذاق است. 1. معنای لغوی مذاق جوهری ...
آمریکای خون خوار و اسرائیل کودک کش، امروز پیام ملت ایران را دریافت کرد/ نجات امت از استبداد شاهنشاهی یک ...
مردم ایران اسلامی روز رهایی از چنگال استکبار جهانی است حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالقاسم امیراحمدی، امام جمعه شهرستان قدس، در خطبه نخست نماز عبادی سیاسی این هفته شهرستان اظهار کرد: همه ی شما را به رعایت تقوای الهی دعوت میکنم که همین تقواست که شما را به سر منزل مقصود خواهد رسانید و از شر بلایا و گرفتاری های روحی رهایی می بخشد. امام جمعه شهرستان قدس در ادامه عنوان کرد: در تاریخ هر ...
ضوابط و احکام بدعت از نگاه مذاهب فقهی
عمر حجت است به این خاطر که پیامبر فرمود: اقتدوا باللذین من بعدی؛ من کسانی که بعد از من می آیند، اقتدا کنید. (51) و بعضی نیز معتقدند که قول خلفای راشدین زمانی که با هم اتفاق نظر داشته باشند حجت است. (52) ارزیابی دیدگاه سوم تعریف و دیدگاه سوم، بدعت را عمل نوپیدایی می دانست که به قصد عبادت و اطاعت شارع انجام گیرد. ابتدا باید دانست منظور از قصد عبادت در این تعریف چیست؟ به نظر می رسد با توجه به ...
اقتدار ایران مرهون حضور مردم در صحنه های مختلف انقلاب/ آگاهی و بصیرت؛ مانع تکرار فتنه 88/ رئیس جمهور ...
سفیر آشتیان ، حجت الاسلام غلامرضا نیشابوری امام جمعه آشتیان در خطبه های نمازجمعه این شهرستان گفت: بعضی به غلط مفهوم انقلابی گری را شروع دوباره جنگ می دانند؛ دشمن هم براساس این باور غلطی که شکل گرفته مرتب تبلیغ می کند که نگذارید انقلابی ها سر کار بیایند زیرا جنگ می شود. وی اضافه کرد: ایستادگی،مقاومت و انقلابی بودن ملت ایران است که در دوره های مختلف باعث شده تا دشمن به خود جرات حمله ندهد و ...
بازخوانی ماهیت حکومت اسلامی از منظر آیت الله مکارم شیرازی
باید به او منتهی شود، و به فرمان او صورت گیرد؛[22] به همین دلیل ما پیامبران الهی را حاکمان اصلی از سوی او می دانیم [23]. و نیز به همین دلیل پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله در اولین فرصت ممکن حکومت را تشکیل داد.بعد از او نیز کسانی که حق حکومت دارند برای این مقام تعیین شده اند که بنابر نص صریح روایات بر دوازده نفر خلاصه شده است.[24]بر اساس همین تفکر،در زمان غیبت حضرت مهدی (عج) نیز کسانی حق ...
آمریکای خون خوار و اسرائیل کودک کش، امروز پیام ملت ایران را دریافت کرد/ نجات امت از استبداد شاهنشاهی یک ...
استکبار جهانی است حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالقاسم امیراحمدی، امام جمعه شهرستان قدس، در خطبه نخست نماز عبادی سیاسی این هفته شهرستان اظهار کرد: همه ی شما را به رعایت تقوای الهی دعوت میکنم که همین تقواست که شما را به سر منزل مقصود خواهد رسانید و از شر بلایا و گرفتاری های روحی رهایی می بخشد. امام جمعه شهرستان قدس در ادامه عنوان کرد: در تاریخ هر جامعه ای رخدادها و وقایع متعددی وجود ...
امروز عده ای پز مردم داری می دهند/ ولایت فقیه مبنای تشخیص اعتدال/ در معادلات خودمان هیچ حسابی برای قول ...
می کند. آیت الله رئیسی سومین شاخص انقلابی گری را دشمن ستیزی و دشمن شناسی دانست و گفت: یک انقلابی باید دشمن را بشناسد و تاکتیک های وی را بداند. وی ادامه داد: شاخصه همه انبیاء الهی این بود که همه آنها ظلم ستیز بودند و هیچ کدام از پیشوایان ما با ظلم سر سازش نداشتند . تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه ظلم ستیزی همواره یک ارزش است، گفت: ارزش ها قابل تغییر نیست اما ...
علل عدم دستیابی انقلاب به همه آرمان ها و شعارهایش چیست؟
. این حرف را ما از اوّل هم میگفتیم و چنین نیست که امروز بگوییم. این امری است که بتدریج و در طول زمان با تلاش و مجاهدت دائمی انجام میگیرد؛ مشروط بر اینکه روح و خواست و ضرورت انقلاب در مردم باقی بماند. 1381/11/15 *فرآیند تحقق اهداف اسلامی طولانی و دشوار است فرایند تحقّق هدف های اسلامی، یک فرایند طولانی و البته دشواری است. به طور نسبی انسان به آن اهداف نزدیک می شود؛ اما ...
آمده ایم تا بگوییم هنوز پای انقلاب هستیم
گذشت سال ها تحمل ظلم و زور رژیم گذشته، رویای آنها به حقیقت پیوست و اندک اندک مساوات، عدل و عدالت، عدم تبعیض میان جامعه رواج پیدا کرد. ملت بصیر و با درایت ایران برای رسیدن به آرامش و آسایش، علیه رژیم پهلوی انقلاب عظیمی را به سرانجام رساندند، انقلابی که در سراسر جهان بی نظیر بود. مردم ایران با تکیه بر معنویات و پشتوانه الهی به جنگ با دیو سیاه، با رهبری امام فرزانه برای همیشه ...