سایر خبرها
از فراز سرشان آب جوشان ریخته می شود
رَبِّهِمْ فَالَّذینَ کَفَرُوا قُطِّعَتْ لَهُمْ ثِیابٌ مِنْ نارٍ یُصَبُّ مِنْ فَوْقِ رُؤُسِهِمُ الْحَمیمُ سوره حج (22) آیه 19 ترجمه این دو دشمنان یکدیگرند که در پروردگارشان [با هم] نزاع کردند؛ پس، کسانی که کفر ورزیدند برایشان جامه ای از آتش بریده شده، از فراز سرشان آب جوشان ریخته می شود. شأن نزول آیه 1) شأن نزول این آیات (19-23) را اغلب مفسران شیعه و سنی در ...
مرگ نعمت است یا بلا؟
شدن از این زندان تنگ و تاریک است. بنابر هر یک از این احتمالات مذکور، مرگ جزو نعمت های الهی قرار می گیرد و مشخص می شود که مرگ در یک نگاه کلی و با لحاظ کردن تمام موارد، چیزی جز نعمت نیست و دیگر نمی توان آن را از سیاق این سوره خارج دانست. نکته ی دیگر یکه در باب مرگ مطرح می شود، بحث چگونه مردن و کیفیت مردن است که سخن در باره آن فراوان است و در این مجال تنها به نمونه ای از این ...
منکرین ولایت، آیه مودت را منسوخ می دانند
دو آیه تنافی نیست تا آنکه اوّلی منسوخ به آیه دوّم باشد ؛ چون آیه مودّت می گوید: بگو من در ازاء رسالت هیچ مزدی نمی خواهم مگر مودّت به ذوی القربی را. و آیه وارده در سوره سبأ می گوید: آن اجری که من از شما خواستم و در سوره شوری به عنوان مزد رسالت، مودّت اهل بیت را بر شما واجب نمودم ، منافعش عائد بر شما خواهد بود و سودش به شما خواهد رسید. چون آنها حجّت های بالغه خدا هستند در میان ...
ابعاد شخصیت حضرت فاطمه(سلام الله علیها)
، منتها گرچه در نظام تکوین هر فیضی که به انسان عادی می رسد به وسیله آن انسان کامل است که بیمنه رزق الوری وَبوجوده ثبتت الارض وَالسماء [9] ، ولی به حسب ظاهر انسان یک راه مستقیمی هم با ذات اقدس الهی دارد. آن راه را هم خدا وعده داد که ﴿اتَّقُوا اللّهَ وَیُعَلِّمُکُمُ اللّهُ﴾[10] . در سوره انفال بالاتر از این را وعده داد ﴿إِنْ تَتَّقُوا اللّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقانًا﴾[11] ؛ شما را به فرقان نائل و متبرک ...
همه عالم بر آستان خدا به سجده افتاده اند، تو چه می کنی؟
قالَ کَذلِکَ اللَّهُ یَفْعَلُ ما یَشاء، آل عمران/40؛ وَ مَنْ یُهِنِ اللَّهُ فَما لَهُ مِنْ مُکْرِمٍ إِنَّ اللَّهَ یَفْعَلُ ما یَشاء، حج/18). برخی در تفاوت این دو گفته اند مشیت هم در جایی به کار می رود که بین خواستن و انجام کار فاصله ای نباشد؛ اما اراده اعم از این است (الفروق فی اللغة، ص117) و برخی گفته اند که مشیت در مورد خدا جایی است که ایجاد کردن در کار باشد و در مورد انسان جایی که وصول به چیزی ...
مروری بر خطابه فدکیه حضرت زهرا سلام الله علیها
پرده ها کنار رود و زیان های آن روشن شود، و آنچه را که حساب نمی کردید و برای شما آشکار شود، آنجاست که اهل باطل زیانکار گردند . سپس آن حضرت رو به سوی قبر پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم کردند: درد و دل با رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم بعد از تو خبرها و مسایلی پیش آمد، که اگر بودی آن چنان بزرگ جلوه نمی کرد. ما تو را از دست دادیم مانند سرزمینی که از باران ...
آیا اهل سنت هم به تقیه اعتقاد دارند؟
شخصی از حضرت رسول (ص) اذن خواست که بر او وارد شود حضرت فرمود: اجازه دهید بیاید، او چه فرزند بدی است برای عشیره اش! یا او چه برادر بدی برای عشیره اش است ولی وقتی وارد شد، حضرت با زبان خوش و آرام با او سخن گفت من عرض کردم: یا رسول الله، قبل از این که بیاید آنطور فرمودی و حالا اینقدر نرم با او سخن می گویی؟ پیامبر (ص) فرمود: ای عایشه! بدترین مردم در نزد خداوند کسی است که مردم او را رها کنند یا از او ...
روشندل مصری پایان نامه قرآنی ارائه داد + عکس
یادآور شده است. بانوی روشندل مصری می افزاید: خداوند در آیه 191 سوره آل عمران به معرفی خردمندان و متفکر می پردازد و آنان را کسانی می داند که در همه حال خدا را یاد می کنند و می فرماید: الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیَامًا وَقُعُودًا وَعَلَی جُنُوبِهِمْ وَیَتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذَا بَاطِلًا سُبْحَانَکَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ (همانان که خدا را [در همه احوال] ایستاده و نشسته و به پهلو آرمیده یاد می کنند و در آفرینش آسمانها و زمین می اندیشند [که] پروردگارا اینها را بیهوده نیافریده ای، منزهی تو پس ما را از عذاب آتش دوزخ در امان بدار). ...
چرا بهشت 8 در و جهنم 7 در دارد؟
گناهی و از دری، همان گونه که درهای بهشت، طاعات و اعمال صالح و مجاهدتهایی است که بوسیله آن بهشتیان وارد بهشت می شوند. جهنم هفت در دارد (بعید نیست عدد هفت در اینجا عدد تکثیر باشد، یعنی درهای بسیار و فراوان دارد، همانگونه که در آیه 27 سوره لقمان نیز عدد هفت به همین معنی آمده است). ولی واضح است این تعدد درها (مانند تعدد درهای بهشت) نه به خاطر کثرت واردان است به طوری که از یک در کوچک نتوانند ...
پیام آیت الله جوادی آملی به همایش قرآن و معرفت شناسی
انسانیّت انسان است، آن علم است، نه وجود ذهنی. این مرجع تقلید در فراز دیگری گفت: انسان روحی دارد ملکوتی. آنچه که مربوط به گوهر هستی اوست، اصل معرفت است که خدا به او داد و فرمود من هیچ انسانی را ناقص الخلقة خلق نکردم: ﴿وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها﴾، آن گاه با فاء فصیحیه این إستوای خلقت و تسویه خلقت نفس را معنا کرد، فرمود: ﴿فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾، این الهام با حکمتین آمیخته است، اینکه ...
خداوند بر هر چیزی شاهد است
خداوند بر هر چیزی شاهد است. حدیث 1) از امام صادق ع روایت شده است که: بدرستی که شدیدترین عذاب در روز قیامت از آن هفت نفر است: پسر حضرت آدم ع که برادرش را کشت؛ نمرودی که [قرآن حکایتش را نقل فرمود] که با حضرت ابراهیم ع در مورد خدا بحث می کرد (بقره/258)؛ آن دو نفر در بنی اسرائیل که قومشان را یهودی و نصرانی کردند؛ آن فرعونی که می گفت من پروردگار برتر شمایم (نازعات/24)؛ و دو نفر از این ...
آیت الله جوادی آملی از مراجع عظام تقلید پیامی تصویری صادر کرد
وجود ذهنی، تا بگویند؛ حصول صوره الشئ فی العقل . مطلب دیگر آن است که انسان روحی دارد ملکوتی، این موجِد خارجی است، این نه زمان دارد، نه مکان، نه متزمّن است، نه متمکّن. این نه تهی و خالی خلق شد، نه عاریتی است. آنچه که مربوط به گوهر هستی اوست، اصل معرفت است که خدا به او داد، فرمود من هیچ انسانی را ناقص الخلقه خلق نکردم: ﴿وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها﴾،[2] سوگند به روح آدمی و سوگند به خدایی که روح ...
احسان به پدر و مادر فرمان قرآنی
ایشان خرده نگیریم و عذر و بهانه شان را بپذیریم. (تغابن، آیه14) اطاعت بی چون و چرا از ایشان نیز از مصادیق و تجلیات احسان است. بر اساس آموزه های قرآنی در همه چیز جز شریک برای خدا قرار دادن، می بایست اطاعت کنیم. (عنکبوت، آیه8؛ لقمان، آیه 15) امام صادق(ع) می فرماید: سه چیز است که خدا به هیچ کس اجازه مخالفت در آن را نداده است: 1- نیکی در حق پدر و مادر چه نیکوکار باشند یا بدکار 2- وفای عهد ...
فاطمه سلام الله علیها اسوه حیات زیبا
از آن ظرف برداشت اما ظرف مملوّ از نان و گوشت بود. علی علیه السلام فرمود: ای فاطمه! این از کجا برایت رسیده؟ گفت: از جانب خدا نازل شده است. خداوند به هر که بخواهد، روزی می دهد. رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: آیا می خواهید نظیر این را برای شما نقل کنم؟ گفتند: بله، ای رسول خدا! فرمود: ای علی! مَثَل شما مثل زکریاست که هر وقت بر حضرت مریم علیهاالسلام وارد می شد، می دید که در محراب عبادت است و ...
آیا اهل سنت هم به تقیه اعتقاد دارند؟
زبیر نقل می کند که عایشه به او خبر داد که شخصی از حضرت رسول (ص) اذن خواست که بر او وارد شود حضرت فرمود: اجازه دهید بیاید، او چه فرزند بدی است برای عشیره اش! یا او چه برادر بدی برای عشیره اش است ولی وقتی وارد شد، حضرت با زبان خوش و آرام با او سخن گفت من عرض کردم: یا رسول الله، قبل از این که بیاید آنطور فرمودی و حالا اینقدر نرم با او سخن می گویی؟ پیامبر (ص) فرمود: ای عایشه! بدترین مردم در نزد خداوند ...
جویندگان کاروان دنیا در کلام امیر/ گذشت عمر را دریابیم
و آنچه در زمین است از آن اوست هش دار که [همه] کارها به خدا بازمی گردد . با توجه به این حقیقت قرآنی و این سنت تغییرناپذیر الهی است که امام علی(ع) به فرزند دلبند خود هشدار می دهد که مبادا دچار غفلت شود، از گذشت برق آسای زمان غافل بماند، تبدل شب و روز را نادیده انگارد و در غفلت و شهوت غوطه ور گردد و صد البته که این فرزند، همان فرزند نوعی است که طبق ضرب المثل معروف به دَر می گویند که دیوار ...
بررسی واژه جهاد در قرآن
بزرگوار اسلام (ص) است[5]. در این آیه محبت پدران، فرزندان، تجارت و ساکن شدن در منازل در مقابل جهادِ در راه خدا قرار گرفته است وخطابی که به این افراد در انتهای آیه شده است حَتَّی یَأْتِیَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَ اللَّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْفاسِقینَ نشان دهنده ارزش مثبت جهاد در راه خداوند است. آیة دیگری که می توان به آن تمسک کرد، آیه 35 سوره مائده است [6]. در این آیه کلمه وسیله به هرنوع وسیله ...