سایر منابع:
سایر خبرها
تغییر مالکیت 10هزار میلیارد ریال دارایی مالی در بورس تهران
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار، در معاملات امروز سرمایه گذاران بورس تهران بیش از 3 هزار و 57 میلیارد برگه سهم و حق تقدم را به ارزش 10 هزار و 28 میلیارد ریال در 51 هزار نوبت معاملاتی دست به دست کردند . در جریان معاملات امروز شاخص کل نزدیک 3 واحد بالا رفت و در عدد 76هزار و 332 ایستاد. شاخص بازار اول در حالی 12 واحد بالا رفت که شاخص بازار دوم 52 واحد افت کرد
لاریجانی: عملکرد دولت در برخی حوزه های اقتصادی رشد داشته است/اقتصاد مقاومتی را باید با سالهای 91 و 92 ...
به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، علی لاریجانی در آخرین نشست خبری خود در سال 95 در جمع رسانه های داخلی و خارجی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر ارزیابی اش در مورد عملکرد دولت یازدهم گفت: باید در ارزیابی عملکرد دولت تفکیک قائل شویم ولی در برخی از زمینه ها عملکرد دولت خوب بوده است. رئیس مجلس شورای اسلامی عملکرد دولت در زمینه کشاورزی، اقتصاد، نفت و سیاست خارجی را مثبت ارزیابی کرد و افزود
اصولگرایی ریزش و اصلاح طلبی رویش داشته است/ رای باید به برنامه ها داده شود نه افراد/ دیپلماسی قایم مقام ...
پوپولیسیتی و شعاری می شود. امروز رییس جمهور شعار بردن نفت سر سفره مردم را می دهد ولی بعد از روی کار آمدن همان نان را نیز از سفره ها برمی دارد. بعد هم مدعی می شود که من اصلا چنین شعاری نداده ام. در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری و شوراها نیز شعارهای بسیار پرطمطراق داده می شود و چون نامزدها انفرادی اند می دانند در صورت عمل نکردن به آن شعارها اعضای حزب آنها را بازخواست نمی کند. احزاب همواره به
تاج: تلاش می کنیم از پرسپولیس امتیاز کم نشود
گودرزی نیز این مبادله ها انجام می شد. وی در ادامه گفت وگوی خود با برنامه ورزش رادیو ایران ادامه داد: بعد از آن دولت این شرکت را تغییر داد و آن را به بانک واگذار کرد. محل اشکال ما در بلیت فروشی این است که قرارداد بسته شده مدت دار بوده و هنوز پنج، شش سال از این قرارداد باقی مانده است. ما در حال تهیه مکانیزمی هستیم تا بلیت فروشی بر عهده باشگاه ها گذاشته شود که با نماینده های استقلال و
آخرین اخبار استخدامی استانداری هرمزگان
روستاهای استان به منظور ایجاد و حمایت از مشاغل خانگی خرد و کوچک در این مناطق ، تاکید بر استفاده کلیه دستگاه های اجرایی استان بر استفاده از کالا ها تولیدی استان ، برگزاری دوره های آموزشی کار آفرینی دریا محور با همکاری دانشکده کار آفرینی تهران با هدف افزایش اشتغال در حوزه فعالیت های دریا محور ، استفاده از ظرفیت موجود در قانون رفع موانع تولید ، تسهیلات مشاغل خانگی و خرد، طرح توسعه خلاقیت و کار آفرینی
تاسیس مرکز رشد علوم انسانی و هنر در دانشگاه تربیت مدرس
/> دکتر احمدی، رییس دانشگاه تربیت مدرس نیز با اشاره به فعالیت های مطلوب پارک علم و فناوری دانشگاه اظهار کرد: فعالیت پارک علم و فناوری مدرس در دوران اخیر بسیار چشمگیر بوده و با افق روشن مسیر را پیش می برند و امیدواریم به عنوان پارک موثر در توسعه فناوری شهر و استان تهران و کشور بتواند نقش موثر خود را با اتکا به دانشگاه تربیت مدرس و سرمایه های علمی و فناورانه دانشگاه به خوبی پیدا کند.
مشکل استقلال برای تمدید قرارداد بازیکن مدنظر منصوریان
پوشان مفید بوده است. منصوریان به مدیریت باشگاه تاکید داشته که این بازیکن را برای فصل آینده حفظ کنند. البته حقدوست قانونا بازیکن تیم نفت تهران است و برای تمدید قراردادش با آبی پوشان باید قرارداد خود را با نفتی ها فسخ نماید. باید دید در پایان فصل باشگاه نفت راضی می شود قرارداد مجتبی حقدوست را به طور کامل فسخ کرده تا این بازیکن با آبی پوشان ادامه مسیر بدهد یا خیر. 450
سرمربی استقلال خوزستان: بازیکنان ما با غیرت در مقابل لخویا بازی خواهند کرد
ساعت 17 روز سه شنبه 24 اسفندماه میزبان تیم لخویا قطر خواهد بود. تماشای این بازی از سوی مسئولان باشگاه استقلال خوزستان رایگان اعلام شده است. 6064 خبرنگار: محمد شاکری **انتشار دهنده: محسن بهاروند انتهای پیام /*
اگر این جریانات در نطفه خفه نشود به عنوان یک توطئه سیاسی مملکت را تهدید خواهد کرد
برجام حل نمی شود و تحریم های اصلی آنها پا برجاست. امام جمعه بجستان اظهار داشت: اینکه نفت ما از صد و ده دلار به بیست دلار رسید، کالایی که می خرید ده ها برایر با تورم جهانی می خرید و پول های ما را به ما نمی دهند و این ها معضلات جامعه می باشد. حجت السلام و المسلمین وحیدی در پایان گفت: باید رکود و مشکلات اقتصادی حل شود، به داد عزت مردم، استقلال مردم و جوانان مردم برسد و اشرافی گری را رشد ندهید.
درگیری بین دو نیمه ی بازی سپیدرود رشت و راه آهن تهران+تصاویر
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گیلان ،درادامه یکی از بازیکنان راه آهن در اعتراض به داور، وی را هل داد. این قائله با کارت زرد داور به بازیکن معترض به پایان رسید. انتهای پیام/اص
یک فروند هواپیمای جدید تا اول فروردین وارد کشور خواهد شد/باید حقایق را برای مردم با شفافیت بیان کرد
به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در دیدار رییس و اعضای فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، با قدردانی از تعامل و همکاری سازنده مجلس دهم با دولت، اظهار داشت: بدون تردید شرایط امروز کشور بهتر و امیدبخش تر از گذشته است و باید با امیدواری برای سربلندی ایران عزیز و نظام اسلامی، با همکاری و حوصله، امور کشور را هر چه بهتر سامان دهیم.
ایران دومین صادرکننده بزرگ نفت به هند شد
به گزارش خبرنگار مهر به نقل از رویترز، با افزایش واردات نفت هند از ایران آمار کشتیرانی نشان داد واردات نفت هند از ایران در فوریه نسبت به ماه پیش از آن حدود 17 درصد رشد کرد. افزایش واردات نفت هند از ایران به معنای آن است که ایران جای عراق به عنوان دومین تامین کننده بزرگ نفت برای هند را گرفته است. تهران پیش از تحریمهای غربی علیه برنامه هسته ای این جایگاه را در اختیار داشت. در
بی اطلاعی ایرانی ها، ساخت پالایشگاه را به کام انگلیسی ها شیرین کرد!
میان ما و مسئله نفت داستانی حدوداً 100 ساله حاکم است؛ داستانی که این طلای سیاه را برای مدتی طولانی به بلای سیاه تبدیل کرد و برای حل آن راهی جز خلع ید و تصویب قانون ملی شدن صنعت نفت ایران در 29 اسفند 1332 در مجلس سنا نبود. به گزارش هفت روز خبر به نقل از گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان به نقل از جوان، میان ما و مسئله نفت داستانی حدوداً 100 ساله حاکم است. داستانی که این طلای سیاه را برای مدتی طولانی به بلای سیاه تبدیل کرد و برای حل آن راهی جز خلع ید و تصویب قانون ملی شدن صنعت نفت ایران در 29 اسفند 1332 در مجلس سنا نبود. هر چند تصویب این قانون نقطه عطفی در تاریخ سیاسی، اقتصادی و مبارزاتی مردم ایران به شمار می رفت اما استعمارگر پیر که از ابتدای کشف نفت در ایران با عقد قراردادهای گوناگون به تاراج آن پرداخته بود این بار هم با حیله توانست شرایط را به گونه ای پیش ببرد که دولت ایران مجبور به پذیرش قرارداد جدیدی موسوم به کنسرسیوم شود؛ قراردادی که طبق آن دوباره انحصار نفت ایران به دست انگلیس می افتاد. اینک با نزدیک شدن به سالروز 29 اسفند با خسرو معتضد کارشناس تاریخ معاصر در خصوص تاریخچه کشف و استخراج نفت ایران و قراردادهای مربوط به آن گفت وگویی داشته ایم که در پی می آید. ناگفته نماند در همین رابطه از ایشان به تازگی کتابی با عنوان خون و خاک نیز منتشر شده است. در آغاز بفرمایید آشنایی ایرانیان با نفت به چه دوره ای بازمی گردد و از این ماده چه استفاده ای می کردند؟ شواهد نشان می دهد که نفت از دوران هخامنشیان در ایران استخراج می شده و مصرف نظامی و پزشکی داشته است، مثلاً خشایار شاه در جنگ آتن از پارچه های آغشته به نفت که به وسیله منجنیق پرتاب می شده بهره برده یا نادرشاه در جنگ با هند بر کوهان شترها تنوری از هیزم و نفت مشتعل بست، گرمای آتش باعث دویدن شترها شد و به این صورت به قشون 300 هزار نفری محمد شاه گورکانی حمله کرد. از نفت برای تسکین بیماری پوستی شترها به نام جرب نیز استفاده می شد. حتی در شاهنامه و دیگر آثار ادبی مان هم به نفت اشاره شده، البته توجه داشته باشید که کلمه نفت در زبان قدیم ایران نپتا بوده است. در آثار به جامانده از قرون اسلامی هم بسیار به چشمه های نفت اشاره شده است. به عنوان مثال ابودلف سیاح اسلامی و ابن حوقل جغرافیدان مسلمان و صاحب کتاب صوره الارض (صورت زمین) در کتاب هایشان به چشمه های نفت اشاره کرده اند، بنابراین ایرانیان از قدیم الایام با نفت آشنا بوده اند، منتها استفاده مهمی از آن نمی کردند. در آن دوران نفت چگونه استخراج می شد؟ نفت به صورت چشمه های خود جوش در مناطق جنوبی ایران به نام (دالکی) و مناطقی در شوشتر به نام سادات ، از زمین خارج می شد. یکی دیگر از مراکز نفتی ایران اطراف ساحل دریای خزر(دریای کاسپی) بود که مردم از چشمه های نفت آن استفاده می کردند. منتها در شمال ایران از نفت برای روشنایی و سوخت اجاق استفاده می شد، در حالی که مناطق دیگر ایران از این مسئله بی اطلاع بودند و برای سوخت از هیزم و فضولات دام ( تاپاله خشک شده) استفاده می کردند. آشنایی مردمان دیگر نقاط جهان تا چه حدود با این ماده آشنایی داشتند؟ قبیله سنکا در ایالت پنسیلوانیا در همان دوران نفت را شناخته بودند. شاید باور نکنید اما آنها از نفت برای درمان دلدرد استفاده می کردند. در امریکا شمالی از سال 1840- 1830 برای روشنایی چراغ ها از روغن کبد نهنگ سفید استفاده می شده (مثل پی سوز های ایران با این تفاوت که ما از چربی استفاده می کردیم) است. البته چند دانشمند امریکایی مطالعاتی در خصوص اینکه می تواند جایگزین روغن کبد نهنگ سفید شود، انجام می دهند. نخستین بار در جهان نفت در کدام نقطه و توسط چه کسی استخراج می شود؟ اولین حفاری چاه نفت در سال 1859 م و در ایالت پنسیلوانیا واقع در شمال شرقی امریکا در نزدیکی تیتوسویل و توسط کنلل ادوین ال دریک انجام می شود. می گویند کنلل دریک فرد چاقوکشی بوده و درجه سرهنگی اش قلابی است. در واقع مهندسان دریک را استخدام می کنند تا به واسطه وی سرخپوست ها مزاحم کارشان نشوند. اما با استخراج نفت از چاه ها وی کاشف نفت خوانده می شود! نفت از چه زمان به مسئله جهانی مبدل شد؟ از آنجا که سوخت اصلی مردم دنیا ذغال سنگ بود و با دردسر بسیار از اعماق زمین به دست می آمد، امریکایی ها و انگلیسی ها برای کشف نفت و اثبات برتری آن نسبت به ذغال سنگ زحمت بسیاری کشیدند. در قرن نوزدهم بعد از اکتشافات پنسیلوانیا جهانیان متوجه اهمیت نفت شدند و شخصی به نام راکفلر که شرکت استاندارد اویل متعلق به وی بود، شروع به فعالیت در این زمینه کرد و 11 شرکت در امریکا تشکیل داد و نیمکره غربی متعلق به وی شد. در نیم کره شرقی کسی را نداشتیم، اما چاه های نفت بسیار مفصل قفقاز همگان را متوجه روسیه کرد. در آن روزگار کسی باور نمی کرد کشور ایران- عربستان- عراق و سایر کشورهای منطقه نیز نفت خیز باشند. نخستین کاوش ها برای استخراج نفت به چه زمانی باز می گردد؟ نخستین بار یک شرکت تجاری هلندی که متعلق به آلبرت هوتس بود، در سال 1384 امتیاز استخراج نفت در مناطق دالکی و قشم را از ناصرالدین شاه دریافت کرد اما نتیجه ای حاصل نشد. در نتیجه هوتس امتیازش را به شرکت حقوق مدنی بانک ایران که زیر نظر بانک شاهنشاهی بود، واگذار کرد. این بانک که متعلق به بارون جولیوس دورویتر و بانکی انگلیسی بود نیز در قشم چاهی حفر کرد ولی نتوانست کاری از پیش ببرد. علت عدم موفقیتشان چه بود؟ چون انتقال لوازم به منطقه دشوار بود. آن زمان وسیله نقلیه ای نبود و لوازم با کشتی از اروپا به خلیج فارس و سپس به اروند رود و کارون می رسیدند و سپس روی تخته های چوب تا منطقه غلتانده می شدند. با این اوصاف نخستین بار چه کسی متوجه وجود معادن نفت در ایران شد؟ زمین شناسی فرانسوی به نام ژاک دومورگان پس از دیدار از رگه های معدنی قصرشیرین در سال 1892 طی مقاله ای در یکی از نشریات پاریس از احتمال وجود نفت در ایران خبر داد. از طرفی زمانی که مظفرالدین به پادشاهی ایران منصوب می شود به علت بیماری اش پیشنهاد شد برای درمان به ویشی (منطقه ای در فرانسه که آب معدنی معروفی دارد) یا کارلسباد برود. البته شاه هم هوس رفتن به اروپا را داشت اما خزانه خالی بود. در این زمان یک دلال ارمنی به نام آنتوان کتابچی خان که از عثمانی به ایران (چون دولت عثمانی ارامنه را می کشت) پناهنده شده بود و به عنوان رئیس گمرک در آذربایجان خدمت می کرد، از اوضاع دربار ایران باخبر می شود. وی به شاه وعده می دهد که پول سفر را فراهم کند. پس از آن کتابچی خان در سال 1900 برای اداره غرفه ایران در نمایشگاه جهانی پاریس(ماشین برای نخستین بار آورده می شود) به این شهر سفر می کند و در ملاقاتی با سر هنری دراموند ولف وزیر مختار پیشین انگلیس در ایران از وی می خواهد سرمایه داران انگلیسی را برای کسب امتیاز نفتی در ایران به وی معرفی کند. داراموندولف نیز ویلیام ناکس دارسی را به وی معرفی می کند. دارسی استرالیایی که در کشورش به دنبال استخراج نفت شیل (نفتی که از صخره ها به دست می آید) بوده از این پیشنهاد استقبال می کند و پس از کسب اطمینان وجود نفت، نماینده اش را برای انجام مذاکره روانه ایران می کند. همچنین کتابچی خان و هاردینگ سفیر انگلستان با پرداخت رشوه به میرزا علی اصغر خان اتابک ملقب به امین السلطان (وزیر اعظم دربار) توانستند موافقت شاه برای دادن امتیاز استخراج نفت از معادن ایران را دریافت کنند. در نهایت با پرداخت 40 هزار لیر رشوه و پرداخت 15 هزار لیر به شاه برای تأمین مخارج سفر اروپا قراردادی به مدت 60 سال از 1901تا1961 بین آلفرد ماریوت نماینده دارسی و مظفرالدین شاه امضا شد. به موجب این قرارداد دارسی متعهد شد 16 درصد از منافع خالص خود را به دولت ایران بپردازد و طی دوسال شرکتی را برای بهره برداری اولیه تأسیس کند. ایرانیان بیچاره نمی دانستند چه سرمایه ای را از دست می دهند. همیشه در قراردادها نام طلا و نقره آورده می شد که مال اعلیحضرت بود و توجهی به موادی چون منگنز و نفت و قیر نمی شد، چون سوختشان هیزم، ذغال چوب و فضولات دام بود. دولت روسیه با بسته شدن این قرارداد مخالفت نکرد؟ نتوانست چون برای جلب رضایت دولت روسیه اتابک حیله ای به کار می برد. وی از آنجا که می دانسته مترجم سفارت روس به ییلاق رفته و وزیر مختار فارسی نمی داند، نامه نظرخواهی در خصوص اعطای این امتیاز را به سفارت روس ارسال کرده و پنج روز برای جواب فرصت تعیین می کند. هاردینگ سفیر انگلیس می نویسد: ما کلک زدیم و نامه را به زرگنده ارسال کردیم، چون مترجم نبود و آقای وزیر مختار فارسی نمی دانست با آن موافقت کرد. ولی بعد که فهمیدند خیلی به ایشان برخورد که زمان تعیین کرده و کلک زده اید. البته برای خاموش نمودن اعتراضات دولت روسیه پنج استان شمالی ایران (آذربایجان، گیلان، مازندران، گرگان، خراسان) از امتیازنامه دارسی حذف می شوند. نخستین حفاری که منجر به استخراج نفت در ایران شد به چه زمان باز می گردد و توسط چه کسی انجام می شود؟ دارسی برای آنکه همچون دیگران با شکست مواجه نشود، تمام تجهیزات استخراج نفت را از اطراف دنیا به منطقه آورد. وی حتی برای انجام حفاری ها مهندس اسکاتلندی به نام جورج برنارد رینولدز را همراه عده ای حفار لهستانی به ایران اعزام می کند. رینولدز ابتدا به حفاری در منطقه چاه سرخ می پردازد. پس از آن دارسی طبق شرایط قرارداد شرکتی را به نام استخراجات اولیه تشکیل می دهد. اما پس از دو سال حفاری بی نتیجه می ماند به همین خاطر رینولدز برای حفاری به منطقه ماماتین و سپس به منطقه نفتون می رود. حفاری در این مناطق هم موفقیت آمیز نبوده به همین خاطر با گذشت چند سال از آغاز حفاری ها و بی نتیجه بودنشان، دارسی طی ارسال تلگرامی رینولدز و گروهش را از ادامه کار منع می کند. در واقع شرایط منطقه هم برای رینولدز غیر قابل تحمل شده بود. بطوری که وی در نامه هایش به نامزدش از گرمای هوا و بی آبی شکایت می کرد. اما در پنج خرداد 1287ه. ش (1908 م) یکی از چاه های نفت در منطقه نفتون فوران می کند و سود سهام دارسی در بورس افزایش می یابد. البته بعد از مدتی رینولدز از شرکت اخراج و راهی ونزوئلا شد. علت واگذاری امتیاز دارسی چه بود؟ دارسی پس از نا امیدی از نتیجه حفاری ها در منطقه چاه سرخ و با توجه به سرمایه محدودش تصمیم به واگذاری امتیازش داشت. پیشنهادهایی هم از جانب سرمایه گذاران آلمانی، امریکایی و فرانسوی دریافت کرد. از طرفی همان سالی که نفت در مسجدسلیمان فوران کرد وینستون چرچیل وزیر دریاداری انگلیس شد و نیروی دریایی را متقاعد کرد که برای تأمین سوخت کشتی ها به جای ذغال سنگ از نفت استفاده کنند. نیروی دریایی هم با آگاهی از تصمیم دارسی برای واگذاری امتیازش تلاش کرد این امتیاز از دست انگلیسی ها خارج نشود. به همین خاطر نیروی دریایی انگلیس به کمک لرد استراچکونا سرمایه دار انگلیسی، توانست شرکت انگلیسی نفت برمه را که در بیرمانی فعالیت می کرد متقاعد کمک به دارسی کند. در نتیجه هیئتی از سوی نیروی دریایی انگلستان برای بررسی اراضی نفت خیز روانه ایران شد. گزارشات این هیئت دولت انگلستان را به فکر ایجاد کمپانی می اندازد و با خرید 51 درصد از سهام دارسی کمپانی نفت انگلیس و ایران در سال 1909م تشکیل می شود. این حیله به واسطه چرچیل به دولت ایران زده شد و در آینده سبب اعمال نفوذ و مداخله بریتانیا در ایران گشت. جالب است که برای فرار از پرداخت مالیات به ایران دفتر شرکت نفت در گلاسکو تشکیل می شود. سوخت کشتی های انگلیس در هر دو جنگ جهانی از معادن نفت ایران تأمین شد. اما گفته می شود کمپانی نفت ایران و انگلیس... نه برای اینکه ما را سرکار بگذارند می گفتند کمپانی نفت ایران و انگلیس. وگرنه برای تأیید این نام یک نامه هم وجود ندارد. اصلاً ایران کاره ای نبود فقط 16 درصد بهره مالکانه دریافت می کرد. ناگفته نماند که انگلیس هم تمام مخارج کمپانی (استخراج و حقوق کارکاکنان) را از همین 16درصد کم می کرد. چه شد که انگلیسی ها به فکر تأسیس پالایشگاه نفت در آبادان افتادند؟ از آنجا که پس از کشف نفت مسئله خرید زمین و حفاظت از تأسیسات نفتی مطرح بود، دولت انگلیس با پرداخت سه درصد سود به سران ایل بختیاری از آنها برای محافظت از منطقه کمک می خواهد. همچنین دولت انگلیس یک مایل مربع از آبادان (محدوده امروزی پالایشگاه نفت) را برای ساخت ساختمان تصفیه خانه از شیخ خزعل در برابر سالی 650 هزار لیره اجاره می کند و شرکت نفت انگلیس و ایران از سال 1910 تا 1912 پالایشگاه آبادان را می سازد. 1912 اولین محموله کشتی های نفتکش به حرکت در می آیند. کشتی های نفتکش تا آن زمان اجاره ای بود در نتیجه شرکتی به نام بریتش تانکرز یعنی تانکرهای بریتانیایی نیز برای به دست گرفتن انحصار انتقال نفت تأسیس می شود. البته بی اطلاعی ایرانیان از فواید نفت سبب شد ساخت پالایشگاه فقط به کام انگلیسی ها شیرین آید! چطور؟ آبادان تا پیش از آن سنگستانی بی درخت بود که تا سال 1912 حتی پای یک زن هم به آن نرسیده بود و انگلیسی ها با زحمت بسیار آنجا را آباد کردند. مهندسان و کارمندان شرکت هم در دو قریه خوش آب و هوا به نام های بوآرده و بریم ساکن بودند که ایرانیان اجازه ورود به آنجا را نداشتند. حتی برای سرسبزی منطقه از هندوستان درخت آکاسیا و درختان گرمسیری دیگری را از برمه آوردند و برای سرگرمی 50 باشگاه (باشگاه قایقرانی، اسب سواری، گلف، تئاتر، سینما، موسیقی و...) ساختند. منتها تمام خدماتی که انجام می دادند به نفع خودشان بود و دائم به خارجی ها سرویس می دادند. حتی مستخدم هم از دیگر کشورها استخدام می کردند و با وجود مواد غذایی چون گندم در ایران آنها این مواد را از هندوستان وارد می کردند. نکته دیگر اینکه اینها48 شرکت فرعی تشکیل دادند بدون آنکه ما اطلاع داشته باشیم. شرکت نفت بریتیش پترولیوم، شرکت بریتیش تانکر، شرکت نفت عراق و شرکت نفت بابکو (بحرین). آن زمان از ایرانیان تنها برای کارهای ساده استفاده می کردند و در قراردادها قید می شد عمله و فعله از ایران! چه عواملی سبب بسته شدن قرارداد 1919 شد؟ با آغاز جنگ جهانی اول در سال1914 آلمان ها کشتی انگلیسی به نام اکباتان را غرق می کنند. با غرق شدن کشتی به مدت 20 روز انتقال نفت قطع می شود. همچنین آلمان ها اعراب عثمانی(متحدشان) را هم برای آسیب رساندن به لوله های نفت تحریک می کنند و طی چند حمله متحدین طبق نقشه یک فیلد مارشال آلمانی با هدف دفع حمله متفقین، وارد کرمانشاه می شوند. اما انگلیسی ها به کمک شیخ خزعل که مرتباً برای عیاشی از آنها پول قرض می کرد و خوانین بختیاری مانع از خرابکاری آلمان ها می شوند و حفاظت منطقه را برعهده می گیرند. در نهایت متفقین در این جنگ پیروز شدند اما انگلیس ها این خسارات را به حساب ایران گذاشتند و گفتند طبق قرارداد شما موظف به برقراری امنیت بودید! در نتیجه شرکت نفت انگلیس و ایران مدعی شد دولت ایران موظف به پرداخت خسارت 500 هزار لیره ناشی از قطع لوله های نفت و تأخیر در عملیات نفتی است و با همین بهانه از پرداخت حق الامتیاز ایران تا پایان جنگ اول خودداری کرد. از طرفی اختلافات دیگری نیز بر سر سود شرکت های تابع، فروش نفت با تخفیف به دولت انگلیس و... به وجود آمد. در پی این کشمکش ها انگلیس برای جلوگیری از نفوذ روسیه تصمیم گرفت نفوذ خود را در ایران گسترش دهد. به همین روی کابینه انگلیس برای انجام قراردادی جدید با دولت ایران وارد مذاکره شد که نتیجه آن انعقاد قرارداد اوت 1919م است. پس از آن هم ایران برای حل اختلافات ابتدا نصرت الدوله فیروز و سپس آرمیتاژ اسمیت انگلیسی (مستشار مالی دولت وثوق الدوله) با کمپانی وارد مذاکره شدند. سرانجام اسمیت طی چند دوره مذاکره اواخر سال1920 از سوی ایران موافقتنامه ای را با شرکت نفت انگلیس و ایران به امضا رساند. گویا به نفع انگلیس هم بوده است؟ طبق این موافقتنامه شرکت از ادعای دریافت خسارت خرابکاری در لوله های نفت صرفنظر کرد و بابت اختلاف محاسبات حق الامتیاز ایران قرار شد یک میلیون لیره به ایران پرداخت کند. اما ایران از دریافت سود16 درصدی تمام شرکت های تابع محروم شد. البته چون امضای این موافقتنامه فراتر از اختیارات اسمیت بود، مجلس ایران آن را هیچ گاه معتبر ندانست ولی ملاک عمل کمپانی برای محاسبه حق الامتیاز ایران شد. احمدشاه مخالفتی با این قرارداد نکرد؟ احمد شاه شیفته فرنگ بود و دو سال برای عیاشی به اروپا رفت و بعد از قرارداد 1919 هم از انگلستان ماهی 15 هزار تومان مقرری دریافت می کرد. در واقع وطن دوستی اش هم دروغ است، چون ایرانیان پدرش محمد علی شاه را بیرون کردند، دل خوشی از آنها نداشت. آن دوره اغلب رجال ایران انگلوفیل بودند (طرفدار سیاست انگلیس در ایران) و نمی خواستند این کشور را برنجانند. از طرفی اوضاع نابسامان مالی کشور سبب شد در سال 1301 شمسی دولت برای تأمین کسری بودجه از امریکا استقراض کند. طبق مذاکراتی که به عمل آمد، شرط استقراض این شد که اداره مالیه مملکت تحت نظارت مستشاران امریکایی قرار گیرد به همین روی هیئتی امریکایی برای اصلاح مسائل مالیه به استخدام دولت ایران درآمد و آرتور میلسپو رئیس کل اداره مالیه ایران شد. سال 1303ه. ش زمانی که رضاخان وزارت جنگ را برعهده داشت، کنلل مک کورمک یکی از مستشاران دارایی ایران اعلام کرد شیخ خزعل 4 میلیون تومان بدهی مالیاتی دارد. اما شیخ زیربار پرداخت مالیات نرفت و کوشید به کمک انگلیس خوزستان را از ایران جدا سازد. رضاخان نیز برای مقابله با وی به جنوب لشکرکشی کرد. اما انگلیسی ها که می خواستند ایران را از دست روسیه درآورند (برای عدم راهیابی دیگر کشورها از سوی خوزستان به مستعمره شان هندوستان) این بار از شیخ خزعل حمایت نکردند و سبب دستگیری وی شدند. شیخ خزعل نیز تا سال 1315 که به دستور رضاشاه کشته شود، در باغی در امامزاده قاسم تهران تحت نظر بود. چه عواملی سبب تصویب قرارداد 1933 شد؟ تا سال 1312 انگلیسی ها در کشورمان جولان می دادند اما پس از وقوع رخداد ورشکستگی اقتصادی در دنیا انگلیسی ها سهم ایران را از یک میلیون لیره به 306 هزار لیره کاهش دادند که همین مسئله سبب عصبانیت رضاشاه و پاره کردن قرارداد دارسی می شود، با وجود آنکه انگلیسی ها وی را به قدرت رسانده بودند. اما در نهایت شرایط به گونه ای پیش رفت که رضاشاه مجبور به مذاکره و پذیرش قرارداد جدید شد. به نوشته اغلب وزرای رضاشاه مثل کاظمی و مصطفی فاتح ( معاون شرکت نفت)، وقتی رضا شاه با سرجان کادمن (مدیرعامل شرکت نفت) و مترجمش دکتر یانگ از اتاق خارج شدند، رضاشاه می گوید: هرچه می خواهند به ایشان بدهید! به نمایندگان مجلس هم گفته می شود کسی با امضای قرارداد مخالفت کند حسابش را خواهیم رسید. در نتیجه قرارداد 1933 امضا و به موجب آن 30 سال دیگر به آن 60 سال قرارداد قبل اضافه می شود. / ...
آیفکس 6.7 واحد قد کشید
به گزارش پایگاه خبری دنیای بانک ، شرکت های پتروشیمی مارون، پتروشیمی زاگرس، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و تولید نیروی برق دماوند بیشترین تاثیر مثبت را بر روند شاخص بورس امروز داشتند در حالی که شرکت های بیمه کوثر، شرکت آهن و فولاد ارفع و پالایش نفت شیراز با تاثیر منفی خود مانع بیشتر رشد شاخص شدند. بیشترین تاثیر مثبت بر روند فرابورس بیشترین تاثیر منفی بر روند فرابورس نام قیمت
واکنش باشگاه استقلال به یک شایعه عجیب
به گزارش وانانیوز ، در حالی که تنها چند ساعت به آغاز دیدار تیم های استقلال و لوکوموتیو مسکو باقی مانده است خبری مبنی بر دعوت برخی از بازیکنان استقلال به کمیته انضباطی در فضای مجازی و برخی از رسانه ها منتشر شده که معاونت حقوقی باشگاه استقلال به این شایعه واکنش نشان داد. محسن بزرگی در این باره گفت: به هیچ عنوان ابلاغیه ای مبنی بر احضار بازیکنان و کادر فنی تیم استقلال به معاونت حقوقی ابلاغ نشده و این خبر از پایه کذب محض است. وی افزود: مطمئن باشید موضوع را پیگیری کرده و از منتشر کنندگان چنین خبری به جرم نشر اکاذیب شکایت خواهیم کرد. ...
رشد 3 برابری واردات نفت هند از ایران
به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، به نقل از خبرگزاری رویترز از دهلی نو، اطلاعات کشتی رانی امروز (دوشنبه 23 اسفند ماه) نشان داد که واردات نفت هند از ایران در ماه فوریه امسال 17 درصد رشد نسبت به ماه پیش از آن افزایش داشته است. این افزایش صادرات سبب شد جمهوری اسلامی بتواند جایگاه خود را به عنوان دومین تأمین کننده نفت هند در دوران پیش از تحریم، از عراق پس بگیرد.
نارنجک های چهارشنبه سوری داعش را نابود می کند
عضو اسبق تیم مدیریت بحران ستاد وزارت نفت بوده و مادرش امدادگر، او جزو آن دسته از آدم های هیجان طلب است. برای همین آتش نشانی یکی از چند کار و شغلی است که او در تمام این سال ها تجربه کرده. . از امدادگری و بدلکاری در گروه مرحوم پیمان ابدی گرفته تا آتش نشانی و دستیار کارگردانی! به بهانه چهارشنبه سوری در یکی از روزهای پایانی سال به سراغ دانیال سیاوش رفتیم تا برایمان از همه تجربیات هیجان انگیزش بگوید. از
انتقاد معاون روحانی از گزارش صداوسیما
معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: صدا وسیما با نشان دادن تلاش های دولت و فرزندان این نظام در امر محرومیت زدایی پیشرفت در حوزه های کشاورزی و نفت و گازی بذر امید را در دل مردم بکارد. به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری در مراسم گرامیداشت شهدا و تجلیل از خانواده های شهدای فرهنگی که در اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران برگزار شده بود، اظهار کرد: گرچه شهیدان جسماً در
لاریجانی: شبهه ای در بحث نظارت بر انتخابات شوراها وجود ندارد
این خصوص دریافت کرده است، تاکید کرد: ایران و مصر دو کشور با سابقه تمدنی هستند که همکاری های قوی و مهمی داشته اند و از رشد یافتگی در جهات مختلف برخوردارند و توجه بر این است که روابط ایران و مصر حسنه شود. دکترلاریجانی ادامه داد: بعد از قرارداد کمپ دیوید در روابط دچار نقص شدیم اما ایران از هر اقدامی که منجر به روابط عادی و دوستانه با مصر شود استقبال می کند و مصر کشور مهمی در حل مسائل
کاهش وابستگی بودجه کشور به نفت نباید بیشتر از 20 درصد باشد/مصلحت نمی دانم در مسائل انتخاباتی ورود کنم/ ...
/> رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید بخش خصوصی در حوزه نفت و گاز وارد شود گفت: برای این موضوع علاوه بر تسهیلاتی که برای نفت قائل شدیم اجازه داده شد از سرمایه گذاری فاینانس برای این مهم استفاده شود و شرکت های نفت و گاز با بخش خصوصی همکاری کنند. به گزارش روابط عمومی جامعه اسلامی مهندسین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در آخرین نشست خبری خود در سال
ماهینی: لقب آچار فرانسه را دوست ندارم
هیچ شک و شبهه ای را باقی نگذاشتیم. اگر بخواهید آمار را هم نگاه کنید در همه چیز بالا هستیم. برد، باخت، گل خورده و تنها در گل زده دوم هستیم. در واقع طوری کار کرده ایم که همه مطمئند و اگر غیر از پرسپولیس امسال کسی قهرمان شود باید به آن شک کرد. یکی از مواردی که مطرح شد بحث تبانی با نفت تهران بود و آن اخراج زودهنگام دروازه بان شان. - من خودم با علی دایی 2 سال کار کردم و افتخار
مارکو وراتی از پاریس رفتنی می شود!
این رابطه گفت: مارکو بسیار عصبانی است. مطالبی که علیه او نوشته اند، بی رحمانه و احمقانه هستند. از آن نشریه توضیح خواسته ایم ولی هنوز پاسخی نداده است. این قضیه را به دادگاه خواهیم برد. معتقدم فرانسه باید افتخار کند که بازیکنی مثل وراتی در لیگ فوتبالش بازی می کند. او تا 2021 قرارداد دارد ولی هر روز از باشگاه های مختلف برای وراتی با من تماس گرفته می شود. سایت ورزش 11، بصورت کاملا خصوصی فعالیت می کند و هیچگونه وابستگی به ارگان و یا سازمان دولتی ندارد، جهت حمایت از این سایت مردمی، ما را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. ...
کاپیتان رحمتی حقایق را برملا خواهد کرد؟
به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، استقلالی ها به نشانه اعتراض برابر سایپا در هفته بیست و سوم لیگ برتر بدون تمرین آماده سازی برابر این تیم قرار گرفتند و به میدان رفتند. اعرتراض آبیپوشان ادامه داشت و آنها دو روز پیش از بازی با لوکوموتیو اعلام کردند به دلیل نام باشگاه و هواداران استقلال در برابر نماینده ازبکستان قرار خواهند گرفت. سید مهدی رحمتی کاپیتان استقلال تهران در این باره در نشست خبری
رشد نامحسوس شاخص بورس
.... شاخص های اصلی بازار سرمایه هم روز متعادلی را پشت سر گذاشتند به طوری که شاخص قیمت (وزنی ارزشی) یک واحد، کل (هموزن) 73 واحد، قیمت (هموزن) 58 واحد، آزاد شناور 39 واحد و شاخص بازار اول 12 واحد افزایش یافتند. همچنین نمادهای معاملاتی شرکتهای بانک ملت، ساپیا، گروه دارویی برکت، پالایش نفت تهران و صنایع آذرآب پربیننده ترین نمادهای معاملاتی امروز بورس اوراق بهادار بودند. بر اساس این گزارش؛ در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 472 میلیون ورقه به ارزش 261 میلیارد ریال در 25 هزار نوبت، آیفکس 6.7 واحد رشد کرد و در ارتفاع 853 واحد قرار گرفت. ...
قالیباف: دلیلی برای ناراحتی مردم از شهرداری نیست
باشگاه خبرنگاران جوان: محمدباقر قالیباف در دومین جشنواره هویت سازمانی که امروز (دوشنبه) در فرهنگسرای بهمن برگزار شد، اظهار داشت: هویت سازمانی یکی از موضوعات مهم برای همه مجموعه ها است و مجموعه ای همچون شهرداری تهران قبل از اینکه یک مجموعه خدماتی باشد، یک نهاد اجتماعی است که می تواند در ابعاد مختلف شئونات زندگی مردم ایفای نقش و اثرگذاری داشته باشد و از این رو هویت سازمانی در نهادی مثل شهرداری
تصمیم گیری برای جمع آوری گربه های پایتخت برعهده سازمان دامپزشکی است/برپایی 22 چادر اموزشی درخصوص جانوران ...
جایگاه اتوبوسی و 23 جایگاه مربوط به خودروهای سواری است. در حال حاضر برنامه ای برای گسترش این صنوف نداریم چرا که این موضوع باید در دستور کار وزارت نفت قرار گیرد اما طی سالهای گذشته شهرداری تهران ایمنی و استانداردسازی این جایگاه ها را به درستی انجام داده است . وی با اشاره به برپایی نمایشگاه کتاب در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب در اردیبهشت ماه سال آینده خاطرنشان کرد: همانند یکسال گذشته برپایی
سرقت خودرو و نوزاد هشت ماهه در غرب تهران
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، دزدان، خودروی پژوی زنی را به همراه دختر هشت ماهه اش که داخل ماشین خواب بود، ربودند. آنها 24ساعت بعد نوزاد دختر را کنار خانه ای رها کردند. 17 اسفند ماه امسال زن جوانی سراسیمه به اداره پلیس رفت و خبر از ربوده شدن ماشینش به همراه دختربچه هشت ماهه اش داد. وی گفت: به همراه دختر هشت ماهه و برادرزاده شش ساله ام سوار خودروی پژوام شدیم تا به خرید
رونمایی از بلیت دیدار استقلال و لوکوموتیو
به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان دیدار دو تیم فوتبال استقلال و لوکوموتیو در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا امروز عصر برگزار می شود که در فاصله 3 ساعت مانده تا آغاز بازی از بلیت این دیدار رونمایی شد. دیدار استقلال و لوکوموتیو ساعت 19 امروز در ورزشگاه آزادی برگزار می شود. انتهای پیام/
موتورسواری دو ستاره استقلال+عکس
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، سید حسین حسینی و محسن کریمی دو ستاره جوان و بی حاشیه استقلال در حالی که سرگرم موتورسواری بودند توسط عکاسان شکار شدند. منبع:مشرق انتهای پیام/
ارائه قیمت شناور بلیت سینما به وزارت ارشاد
سخنگوی شورای صنفی نمایش اعلام کرد؛ طرح قیمت بلیت شناور به وزارت ارشاد ارائه شده است. به گزارش ایلنا، با اشاره به اینکه قرارداد اکران دو فیلم؛ امروز دوشنبه 23 اسفند در شورای صنفی نمایش ثبت شد، گفت: قرارداد فیلم گشت 2 در گروه سینمایی استقلال و فیلم سینمایی آباجان در گروه سینمایی آفریقا ثبت شد. او ادامه داد: همچنین بحث پیشنهاد بلیت شناور برای سینماها مطرح و برای اجرا به وزارت