سایر منابع:
سایر خبرها
گفتمان انتظار در دام سکولاریسم و تفسیرحداقلی
به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از مرکز تخصصی مهدویت، سال هاست که عده ای با رویکرد حداقلی به آموزه انتظار و تفکیک تفکر انقلابی از آموزه انتظار، سوراخ دعا را گم کرده و بر طبل جداسازی انتظار از تفاسیر سیاسی می کوبند؛ بی آنکه بدانیم - البته بعضی ها قطعا می دانستند - که یکی از بزرگترین امتیازات انتظار را با دست خودمان دفن می کنیم. این دگردیسی در رویکرد به آموزه انتظار نباید به عادت جوامع علمی ما مبدل ...
نشست نقد و بررسی کتاب فلسفه سیاسی صدرالمتالهین برگزار شد
که خیلی از آثار دیگران استفاده کرده، ولی در غالب موارد ارجاع نداده. آیا ملاصدرا مرتکب سرقت علمی نشده است؟ محمدعلی فتح الهی به عنوان منتقد دیگر این نشست بیان کرد: رشته علوم سیاسی مقداری در جامعه ما نحیف است که به خاطر شرایط سیاست در گذشته ایران است. ارتباط سیاست با مردم ضعیف بود که باعث شد سیاست آن رشد را نداشته باشد. اینکه بخواهیم فلسفه سیاسی را استخراج کنیم، سختی های خود را دارد. این ...
مبانی حکمت متعالیه بهترین تبیین گر فلسفی برای نظریه تکامل است
واسط بین فلسفه محض و علوم طبیعی شد. می توان گفت ایشان در واقع نوعی فلسفه ی علم ساخته بودند. با همین نگاه، امروزه شاهد فلسفه های مضاف به علوم هستیم که ارتباط فلسفه و علم را گسترده تر ساخته است؛ همچون فلسفه فیزیک، فلسفه علوم انسانی، فلسفه زیستی و مانند اینها. حال سوال این است که آیا می توان بین مبانی حکمت متعالیه و علوم زیستی ارتباط و پیوندی برقرار کرد یا خیر؟ علوم زیستی ...
مهمترین مفاهیم پایه در انحطاط تکفیری در جهان اسلام/ ابن تیمیه تئوریسین افراطی گری
به گزارش راهنمای سفر من به نقل از خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، عبدالحسین خسروپناه رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه در مقاله ای با عنوان مقایسه الگوی پایه پیشرفت اسلامی با الگوی پایه انحطاط جریان تکفیری به بررسی نقش جریان تکفیری در انحطاط و جلوگیری از پیشرفت و تمدن اسلامی در ششمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پرداخت که در ادامه گزیده ای از آن می آید: *مانعی برای پیشرفت و ...
معنای معرفت و راه های کسب معرفت امام علیه السلام
بقای همه اصول و فروع اسلام به وجود امام بسته است و آموزه های اسلامی جز با وجود امام محقق عینی و عملی نمی یابد. از این رو کسی که امام زمانش را نشناسد، هیچ بهره ای هم از اعمال خود نخواهد برد. 2. در روایتی که از امام باقر (علیه السلام) نقل شده، این موضوع با صراحت بیشتری بیان شده است. آن حضرت می فرماید: بالاترین مرتبه امر [دین] و کلیدش و در همه چیز و مایه خرسندی خدای رحمان، پیروی از امام بعد از ...
جایگاه ولایت فقیه در اندیشه ملاصدرا و نقش فلسفه اسلامی در تحول علوم انسانی
حیات بخش فلسفه اسلامی قلمداد می نمایند. اول خرداد ماه در تقویم فرهنگی ایران اسلامی، به نام "روز بزرگداشت ملاصدرا" نامگذاری شده است، به همین بهانه خبرنگار خبرگزاری حوزه در تهران با حجت الاسلام سیدعطاءالله ارکیان مدرس حوزه و استاد دانشگاه، پیرامون دیدگاه صدرالمتألهین در مورد حکومت اسلامی، جایگاه ولایت فقیه در اندیشه ملاصدرا، نقش فلسفه اسلامی در تحول علوم انسانی، و ... به گفتگو نشسته است ...
مسیرهای مختلف شناخت ریشه های علوم انسانی/ 3 مرحله در تفکر مدرن
در ابتدای این نشست بیان داشت: بحث ما در باب اهمیت علوم انسانی در دوره ما است. ما یک تلقی عام از علوم انسانی به معنای علومی داریم که مانند علم النفس به انسان می پردازند. اما آنچه در دوره مدرن به عنوان علوم انسانی شناخته می شود، معنای خاصی را دربرمی گیرد که ترجمه ای از humanities است و ترجمه بهتر آن نفسانیات است. حال سؤال اینجاست که از چه زمانی نفسانیات به علوم انسانی تبدیل شد؟ به عبارت دیگر از چه ...
محافظه کاری فروغی
دنیای اقتصاد: روز سه شنبه 26 اردیبهشت ماه گروه فرهنگ ایرانی پژوهشکده فرهنگ معاصر نشستی با موضوع مواجهه فرهنگ ایرانی با تجدد در محل پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار کرد که طی آن استادان و پژوهشگران به بیان دیدگاه های خود در رابطه با مواجهه محمدعلی فروغی با تجدد در ایران پرداختند. دکتر حسین مصباحیان از جمله سخنرانان این نشست بود. مصباحیان استاد فلسفه دانشگاه تهران است و دکترای خود را از ...
نابغه ایرانی،صدرنشین نوابغ جهان
در زمان حیات ملاصدرا ، یعنی در اواخر قرن دهم و شروع قرن یازدهم هجری ، کلام و فلسفه از علوم رایج و محبوب آن زمان به شمار می رفت. دلیل عمده ی گسترش این علم نسبت به سایر علوم آن زمان مانند فقه، ادبیات عرب، ریاضی، نجوم ، طب و ...، همچنین هنرهای رایج آن زمان مانند خط ، معماری و کتیبه را می توان در شرایط اجتماعی آن دوران که خود زاییده ی شرایط سیاسی حاکم بر کشور بود جستجو نمود. عدم وابستگی و ...
سرنوشت فلسفه سرنوشت ما است/ گزارش نشستی با حضور رضا داوری، محمدرضا بهشتی، حمید طالب زاده و حسین غفاری
فلسفه دانشگاه تهران محمد رضا بهشتی بحث را با اشاره به موضوع رساله هایدگر آغاز کرد و گفت: عنوان اصلی رساله Was Ist Das Die Philosophie? است که ترجمه اش نیز آسان نیست: فلسفه چیست و پرسش فلسفی چگونه پرسشی است؟ چند سال پیش در یک نیم سال با جمعی از دانشجویان دکترای به این موضوع پرداختیم که پرسش فلسفی چگونه پرسشی است. هایدگر در مواجهه با پرسش فلسفی در آغاز کتاب وجود و زمان (1927) به سراغ خود ...
هگل به روایت لوکاچ
شلینگ و گسست او از شلینگ می پردازد و در پایان کتاب پدیدارشناسی روح را بررسی می کند. در نشست هگل به روایت لوکاچ که دوشنبه هفته گذشته توسط انجمن علمی فلسفه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد محسن حکیمی، مترجم این کتاب، ابتدا چکیده ای از فلسفه کانت، هگل و مارکس ارائه داد و سپس با نگاهی انتقادی به بررسی رویکرد فلسفی و سیاسی لوکاچ پرداخت و در انتها نیز به سئوالات دانشجویان پاسخ داد ...
عقل حسابگرِ دکارتی عشق را نمی فهمد/ تفاوت لذت و شادی
به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نشست فلسفه عشق، از عشق انسانی تا عشق عرفانی شنبه، 30 اردیبهشت با سخنرانی امیرعباس علی زمانی در اندیشگاه فرهنگی کتابخانه ملی برگزار شد. وی در ابتدا با اشاره به تفاوت زیبایی های حسی و زیبایی های غیر حسی عنوان کرد: اصل زیبایی ها مربوط به تفکر است. از آن بالاتر زیبایی دل. همه هدف ما همین است که به این مرحله برسیم. رسیدن به زیبایی های دل بالاتر از استدلال ...
فضای مجازی در اندیشه تسخیر انسان است
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) ظهر امروز نشست های فلسفی بیست و یکمین همایش بزرگداشت حکیم ملاصدرا با موضوع فلسفه در مواجهه با فضای مجازی ادامه یافت و سخنرانان جلسه به بیان نظرات خود پرداختند. حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، رئیس موسسه حکمت و فلسفه ایران یکی از سخنرانان این همایش بود که در موضوع ارزیابی فضای مجازی با رویکرد حکمت اسلامی سخن گفت. وی اظهار کرد: فیلسوفان غربی ...
دنیای عجیب دانش آموزان عشایری
وجود خستگی راه و سختی هایی که وجود داشت، وقتی چهره بچه ها را می دیدم همه چیز را فراموش می کردم. اینکه می دیدم در دل دشت کسی نیست که به استعدادها و توانایی های این بچه ها توجه کند، از طرفی بچه های عشایر خیلی مودب و خوب اند. ضمن اینکه معلم های عشایر هم دلسوزند. در مدارس شهری بازرسی و سرکشی زیاد است، اما در مدارس عشایر سرکشی کمتر است. با این حال معلم ها واقعا با اخلاص و وجدان کار می کنند و استعداد و ...
نقش فلسفه در تمدن سازی/ موثرترین راه مقابله با دسیسه های غرب
محمود تقی زاده داوری، استاد حوزه و دانشگاه معتقد است فلسفه می تواند تمدن ساز باشد ولی باید متذکر بود که دانش عقلی و فلسفی تنها بخشی از مدنیت ما را می تواند تکامل بخشد نه همه عرصه های آن را. به گزارش پرس شیعه به نقل از مهر، گروه دین و اندیشه: در جامعه اسلامی، علوم گوناگونی شکل گرفت و به شکوفایی رسید. برخی از این علوم از درون منابع اصیل اسلامی پا به عرصه وجود نهاد و برخی دیگر هر چند ...
تبارشناسی حقوق بشر در نظریه حقوق اسلامی
انسان ها نیز دلیلی جز این نداشتند (مطهری،1370: 17) به عبارت دیگر، قوانین علمی کلی حاکم بر طبیعت، واقعیت عینی دارند اما واقعیت عینی آن ها ورای این واقعیت عینی است که دو اتم ئیدوژون و یک اتم اکسیژن می دهد آب (حسینی بهشتی، 1390: 75)؛ بنابراین، حقوق طبیعی و فطری از آنجا پیدا شده که دستگاه خلقت با روشن بینی و توجه به هدف، موجودات را به سوی کمالاتی که استعداد آن ها را در وجود آن ها نهفته است، سوق می دهد ...
اعتیاد به خریدنِ کتاب؛ جنون یا فرهیختگی؟
...> با وجود تحسین حفاظت مورها از فرهنگ غربی طی دوره ای که تلویحاً دوران تاریک نامیده می شود، تعداد کمی از آن آثار، برای محققان مدرن دارای ارزش است. گردآورندگان کتاب ها در جهان اسلام با زبانی کاملاً مستشرقانه [اما] با همان عبارت هایی تحقیر می شوند که برای نقد گردآورندگان بریتانیایی به کار می رفت: ما نمی توانیم با تخیلات نشئه وار آن ها دربارۀ عشق همدردی کنیم، یا استعداد چندانی را در تصویرها و توصیفات ...
50 سالگی پیکان؛ ماشین نوستالژیک ایرانیان
روتس پرداخت شود. بدین ترتیب کارخانه اتومبیلی به نام پیکان در ایران ساخته شد. از پاک کردن شیشه ماشین ها تا تولید پیکان احمد خیامی، جوانی که در آن بزنگاه تاریخی به دفتر نیازمند رفت و تقاضای پروانه ساخت اتومبیل سواری کرد، در سال 1303 در مشهد به دنیا آمد. در دوران مدرسه وقتی که می خواست بنا به توصیه پدرش سید علی اکبر خیامی تمام هم و غم خود را مصروف درس و مشق کند، به دلیل اشغال شمال ...
ایده فلسفی خاصی در ایران برای طراحی نسبت دانشکده ها با هم نداریم
به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر ؛ به همت انجمن فلسفه تعلیم و تربین ایران نشست ایده دانشگاه با سخنرانی میثم سفیدخوش، روز گذشته 26 اردیبهشت ماه در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار شد. سفیدخوش در این نشست به دو پرسش کلی درباره دانشگاه پرداخت که عبارتند از: هدف دانشگاه به عنوان نهاد چیست؟، ملزومات فلسفی چنین اهدافی چیست؟ در ادامه گزارشی کوتاه از این نشست تقدیم می شود ...
نقد و خلق طرحواره مفهومی مهدویت در برنامه درسی تربیت زمینه ساز : رویکردی نظریه ای
ابعاد تجربی برنامه درسی مهدویت رویکرد پدیدار شناختی مورد توجه قرار می گیرد که در این جا همان ماهیت شناسی یا جوهر شناسی است که هوسرل ( 1938 – 1859 ) و همفکرانش رواج دادند و نه پدیدار شناسی به اصطلاح کانت که شناخت امور را چیزی جز شناخت پدیدارهای ظاهر و نمودهای محسوس آن نمی دانست . بنا بر اصطلاح هوسرل پدیدار شناسی عبارت است از مطالعۀ پدیدارهای اشیاء برای عبور به جوهرۀ اصلی و اصیل آنها ( خاتمی ، 1380 ...
بحثی در اصالت
لذت حاصل از مشاهدۀ اصل و نه بدل یا دست کم تصور اینکه مشاهدۀ اصل در مقایسه با بدل، منشأ لذت بیشتر است، ناشی از آن است که تجارب بی واسطه و اصطلاحاً دست اول بیشتر رضایت خاطر را فراهم می سازند. ما به نسخه بردار، بدل ساز یا جاعل به مثابۀ حائلی میان خود و تجربۀ زیباشناختی می نگریم؛ حائلی که ما را از لذت تجربۀ مستقیم و سهیم شدن در نگاه هنرمند دور می کند. توضیح سلبی این فرایند روان شناختی این است که تجارب بی واسطۀ هنری به ما امکان سهیم شدن در عظمت آن آثار را می بخشد و علاوه بر آن، ما با اطمینان از اصالت و اعتبار اثر، فضای امن تری برای اظهار فضل می یابیم. ...