سایر منابع:
سایر خبرها
وابستگی مبارزه مثبت با مبارزه منفی
روش هایی که پیامبران و مصلحان الهی در هدایت افراد و گروه ها از آن بهره جسته اند، اشاره می نماییم: 1 نخستین پیامبری که با افرادی بُت پرست، لجوج و متعصّب مواجه بود، نوح(ع) بود. آن حضرت برای نفوذ در دل های آن جماعت، از روش های گوناگون و فرصت های مقتضی بهره جست، آن چنان که خود در این باب فرموده است: پروردگارا من قوم خود را شب و روز (به سوی تو) دعوت کردم... سپس آنها را آشکارا (به توحید و ...
اوج حیات طیبه در انسان کامل
مِنْ تَأْیِیدِ الْعَقْلِ .حضرت در جای دیگری می فرماید: انَ أَوَّلَ الْأُمُورِ وَ مَبْدَأَهَا وَ قُوَّتَهَا وَ عِمَارَتَهَا الَّتِی لَا یُنْتَفَعُ بِشَیْ ءٍ إِلَّا ِبهِ الْعَقْلُ الَّذِی جَعَلَهُ اللَّهُ زِینَه لِخَلْقِهِ وَ نُوراً لَهُمْ فَبِالْعَقْلِ عَرَفَ الْعِبَادُ خَالِقَهُمْ وَ أَنَّهُمْ مَخْلُوقُونَ وَ أَنَّهُ الْمُدَبِّرُ لَهُمْ وَ أَنَّهُمُ الْمُدَبَّرُونَ وَ أَنَّهُ الْبَاقِی وَ هُمُ ...
موقعیت سوزان تاریخ در قرآن
دِیَارِهِمْ جَاثِمِینَ.کَأَنْ لَمْ یَغْنَوْا فِیهَا أَلاَ إِنَّ ثَمُودَ کَفَرُوا رَبَّهُمْ أَلاَ بُعْدًا لِثَمُودَ (هود،68-64) ای قوم من! این ماده شترِ خداوند است و نشانه ای است برای شما. بگذاریدش تا در زمین خدا بچرد و به بدی میازاریدش که به زودی عذاب شما را فروگیرد. پس ماده شتر را پی کردند. گفت: سه روز در خانه های خود از زندگی برخوردار شوید و این وعده ای است عاری از دروغ. چون امر ما فرا رسید ...
بیست و سومین شب/ توحید و "مردم سالاری دینی"
فروردین 1358 با اکثریت 98٫2٪ کلیه کسانی که حق رأی داشتند، مورد قبول مردم ایران قرار گرفت. در اصل 2 این قانون آمده است: "جمهوری اسلامی ، نظامی است بر پایه ایمان به : 1- خدای یکتا (لا اله الا الله ) و اختصاص حاکمیت و تشریع به او و لزوم تسلیم در برابر امر او. 2 - وحی الهی و نقش بنیادی آن در بیان قوانین . 3 - معاد و نقش سازنده آن در سیر تکاملی انسان به سوی خدا. ...
حوض کوثر چیست و کجا قرار دارد؟
قرآن کریم، فضیلتی نیست؛ زیرا در قرآن اسم ناصالحان و ناپاکان نیز آمده است مثل شیطان، فرعون، قارون، ابولهب و نظایر آن، و همچنین نام همة انبیاء و اولیاء الهی هم در قرآن کریم ذکر نشده و فقط نام تعدادی از انبیاء در قرآن شریف آمده است. ثانیاً از نظر ادبی، در برخی مواقع، نام کسی یا مطلبی را ذکر کردن به شکل کنایه، رساتر و بهتر است، از این جهت نام مبارک امیرالمؤمنین علی (ع) نیز در قرآن کریم ...
نگاه امام علی(ع) به سیاست توحیدی است
...> سیاست از منظر امام علی(ع) روشن و واضح است که سیاست از دیدگاه اسلام به معنای اصلاح امور جامعه برای حفظ کرامت افراد آن جامعه است.[3] و نگاه امیرالمومنین(ع) در خصوص سیاست یک نگاه توحیدی و الهی است. لذا این دیدگاه با نگاه کسانی که سیاست را فقط برای دنیا و یا کسب قدرت دنبال می کنند، متفاوت است. چراکه آن حضرت(ع) بر اساس نظام توحیدی جهان را آفریدۀ خدای تعالی و او را مالک و حاکم مطلق هستی می داند ...
نقش محیط بر افکار و رفتار انسان در حکایات قرآن
، برای این موضوع داشتند، ولی مشاهدة آن صحنة تازه به منزلة جرقّه ای بود که زمینه های قبلی را فعّال کرد و روح بُت پرستی را در ضمیر آنها احیا نمود (ر.ک؛ طبرسی، 1408ق.: 123). ب) در ماجرایی دیگر می بینیم که حضرت نوح(ع) هنگامی که قوم خود را نفرین، و برای آنها تقاضای عذاب الهی می کند، تقاضای خودرا با این دلیل همراه می سازد که:إِنَّکَ إِن تَذَرْهُمْ یُضِلُّوا عِبَادَکَ وَلَا یَلِدُوا إِلَّا ...
روش های عاطفی آسیب زا در تربیت کدام است؟
قوی تر از ایمانی است که بر اساس استدلال های عقلی بنا نهاده شده است (همان: 149). * قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اَللّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اَللّهُ...: بگو اگر خدا را دوست دارید، از من پیروی کنید! تا خدا (نیز) شما را دوست بدارد (آل عمران/ 31). حضرت امام باقر(ع) می فرمایند: الدِّینُ هُوَ الْحُبُّ وَ الْحُبُّ هُوَ الدِّینُ: دین همان محبّت و عاطفه است و محبّت ...
تنوع و تکرار در قرآن نقص یا معجزه؟!
و نام موسی پرتکرارترین نام از نام های پیامبران پیشین است. حکمت این تکرار چیست؟ آیا بسنده کردن به طرح یکباره داستان بهتر نبود تا خواننده یکبار با همه داستان های قوم بنی اسرائیل آشنا شود و تکراری هم در واگویی قصه رخ ندهد؟! در نوشتار حاضر این پرسش ها و ابهام ها مورد بررسی و نقد قرار گرفته است. *** قرآن کریم برجسته ترین و گویاترین معجزه پیامبر مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و ...
- حکمرانی خوب - در اندیشه و عمل علی (ع)- رحمت اله بیگدلی*
جوامع می شود. پس به طور خلاصه می توان گفت که حکمرانی خوب، عبارت است از: به رسمیت شناختن حق انتخاب و اظهارنظر و پاسخگویی، ثبات سیاسی و عدم خشونت، اثربخشی دولت، حذف مقررات اضافی، حاکمیت قانون و مبارزه با فساد. 1- به رسمیت شناختن حق انتخاب مردم علی(ع) انتخاب حاکم را یکی از اساسی ترین حقوق و تکالیف مردم می داند و می فرماید: آنچه در حکم خدا و حکم اسلام پس از مرگ یا کشته شدن امام ...
دعاهای شب بیست و سوم رمضان
اِنّی اَسْئَلُکَ بِاسْمِکَ یا اَللّهُ یا رَحْمنُ یا رَحیمُ یا کَریمُ یا مُقیمُ یا عَظیمُ یا قَدیمُ یا عَلیمُ یا حَلیمُ یا حَکیمُ سُبْحانَکَ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ خَلِّصْنا مِنَ النّارِ یا رَبِّ (1) خدایا از تو خواستارم به نامت، ای خدا، ای بخشنده، ای مهربان، ای گرامی، ای پایدار، ای بزرگ، ای دیرینه ای دانا، ای شکیفا، ای فرزانه، منزّهی تو ای که معبودی جز تو نیست، فریاد رس فریاد رس ...
دو نگاه در منشأ مشروعیت حکومت/ نقد نظریه انتخابی بودن ولی امر
...، نشر یافته است. مشوش، آشفته و ناپیراسته است، چنانکه گاه در آثار و اظهارات اصحاب هر یک از دو نظر، مدعیات متنافی الاجزأ و حتا متناقض با مدعا، به چشم می خورد و همین نکته نیز دشواریهای بسیاری را در امر ارزیابی نظرگاه ها، پدید آورده است.(1) از جمله پر حجم ترین مکتوباتی که در تبیین ولایت فقیه و فقه دولت نشر یافته، مجموعه سه جلدی دراسات فی ولایه الفقیه وفقه الدوله الاسلامیه اثر آیت الله ...
تجاوز و کشتار مردم یمن یک غصّه بزرگ و ننگ تاریخی است
است روشن و واضح است که سیاست از دیدگاه اسلام به معنای اصلاح امور جامعه برای حفظ کرامت افراد آن جامعه است.[3] و نگاه امیرالمومنین(ع) در خصوص سیاست یک نگاه توحیدی و الهی است. لذا این دیدگاه با نگاه کسانی که سیاست را فقط برای دنیا و یا کسب قدرت دنبال می کنند، متفاوت است. چراکه آن حضرت(ع) بر اساس نظام توحیدی جهان را آفریدۀ خدای تعالی و او را مالک و حاکم مطلق هستی می داند، چراکه خداوند از ...
اگر می خواهیم خدا را بشناسیم، مخاطب کلامش را ببینیم
...> و از این شگفتی ها زیاد دارد، این بزرگوار راجع به همین سخن آثار سخن، کلام، آثار کلام، برای من تعریف کرد گفت من سالها در درس فقیه بزرگ عارف کم نظیر، کم نظیرش که قطعا کم نظیر بوده، شخصیت روحی، عقلی، آیت الله العظمی سید جمال الدین گلپایگانی سالها شاگردی می کردند، و در درسش می رفتند، یک روز صبح زود از خانه بیرون آمده بودم نجف ایشان را دیدم عبا سر کشیده و با یک دنیا طمانینه و وقار و آرامش دارد می رود ...
تحلیلی از علل و چرایی شهادت امام علی(ع)/ امیرمؤمنان؛ شهید عاصیان امت
از من کناره گیرید. (دخان، آیات 18 تا 21) اما مستکبران و ظالمان به جای پذیرش این دعوت الهی، دنبال سامری رفتند و به گونه ای عمل کردند که نزدیک بود امیرمومنان علی(ع) در همان روزها به شهادت برسانند؛ چنانکه با حضرت هارون(ع) خلیفه موسی(ع) عمل کردند. خداوند در این باره نقل می کند: هارون گفت: ای فرزند مادرم! این قوم مرا ناتوان یافتند و چیزی نمانده بود که مرا بکشند. پس مرا دشمن شاد مکن و مرا در ...