سایر منابع:
سایر خبرها
عدم پوشش تصویری صدا و سیمای مازندران از نهمین همایش کتابت وحی
دینی استانی شد. محمد محمدی با بیان اینکه سه سال در این همایش رونمایی از قرآن هایی با خطوط مختلف انجام شد، گفت: به تحریر درآوردن قرآن با خطوط مختلف ایرانی اسلامی مشقت خاصی دارد و اعراب گذاری در آن مشکل است. رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل با انتقاد از عملکرد صدا و سیمای مازندران در اعلام کتابت قرآن در این شهرستان، اظهار کرد: اگر این رویداد در استان های دیگر روی می داد به ...
نهمین همایش استانی' کتابت وحی ' درآمل برگزار شد
رییس انجمن خوشنویسان شهرستان آمل درحاشیه این همایش به خبرنگار ایرنا گفت: در این همایش خوشنویسان مازندرانی با استفاده از خطوط نستعلیق ، شکسته و ثلث سوره های مختلف قرآن کریم وکلام وحی و نیز بخش آزاد تحریر کردند. محمدرضا خسروی آملی افزود: دراین همایش از دومین قرآن کتابت شده به خط نستعلیق ' محمدرضا خسروی آملی'، و سومین قرآن کتابت شده به خط نسخ 'احمد ناطقی' رونمایی شد. وی ادامه داد: هدف از ...
خط نستعلیق خط شناسنامه ای کشور ما است
خط و سطر بندی آن نمود و آن را به اوج رساند. این هنرمند ادامه داد: در دوره قاجار به نسبت اشکالاتی در چاپ این خط دچار تغییر شد و اگر قرار بود به همین روش ادامه پیدا کند دچار ساییدگی حروف می شد به همین دلیل درشت تر نوشته شد. میرزا غلام رضا اصفهانی از این روش به صورت درشت با قلم 4 و 5 سانت برای نوشتن در بالای سر مقابر و بناهای ساختمانی استفاده کرد. خط نوشته های نستعلیق در معماری ...
بخش هنری نمایشگاه قرآن از رشد کیفی تا نمایش آثار خارجی
در واقع 24 متر است که دارای 17 تکه بوده که در نمایشگاه امسال فقط سه تکه نقاشیخط به نمایش در آمده است. طراحی این نقاشیخط طبق اصول پرده کعبه انجام شده و اطراف آن نیز آیه الکرسی نگاشته شده است. تابلو پرده کعبه شامل ده قطعه نقاشیخط از آیه الکرسی و سه قطعه میانی اصلی پرده کعبه با خطوط ثلث،نسخ و ریحانی است. وی بیان داشت: زمان برگزاری نمایشگاه قرآن بسیار مناسب است و امیدوارم که سال ...
برپایی نمایشگاه تابلوهای قرآنی با هدف احیای خطوط فراموش شده
به گزارش خبرگزاری مهر ، یک هنرمند تذهیب کار، با بیان اینکه یادآوری خطر فراموشی خطوط ایرانی هدف اصلی از برپایی نمایشگاه از قرآن تا رمضان است، تصریح کرد: بعد از آخرین کتابت های قرآن به خط نسخ، ثلث و ... در اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی اول، تا دهه اخیر از این خط کمتر برای تولید تابلوآفرینی قرآنی استفاده شده بود. کیوان شجاعی، مشاور هنری نمایشگاه از قرآن تا رمضان و هنرمند تذهیب کار با ...
چرا فقط عثمان طاها ؟
قرآن به خط نسخ، ثلث و ... در اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی اول، تا دهه اخیر از این خط کمتر برای تولید تابلوآفرینی قرآنی استفاده شده بود و اغلب هنرمندان خوشنویسی و کاتبان قرآن از خطوط نستعلیق استمداد گرفته بودند. آثاری که در این نمایشگاه ارائه شده، گامی است برای احیای کتابت آثار قرآنی با این خط شریف و کهن ایرانی اسلامی. این هنرمند تذهیب کار با تأکید بر لزوم احیای خطوط ایرانی در کتابت ...
تأخیر در چاپ قرآن نفیس ارسنجانی به دلیل تصحیح حاشیه نویسی آن
دیار علم و ادب آموخت. پدر و برادرانش از خوشنویسان نامدار آن خطه بودند. وی نزد پدر به مشق خط پرداخت و در خطوط گوناگون (تعلیق، رقاع، نسخ، ثلث، نستعلیق و شکسته) مهارت یافت. ارسنجانی از سر استغنا از خلق، انزوا پیشه کرد و اغلب اوقات خود را به کتابت قرآن کریم و ادعیه و زیارات گذراند و بیش از 40 نسخه از قرآن مجید را کتابت کرد. تذکره نویسان او را در خط نسخ هم ردیف احمد نیریزی دانسته اند تا جایی ...
نخستین سمپوزیوم خوشنویسی قرآن کریم در اهواز / تصاویر
وجود قدمت دیرینه ایران در خط اما بعدها نزول قرآن باعث شد تا خطوط جدیدی به وجود بیاید و هنرمندان نیز در اختیار اسلام قرار گرفته و از هنر خود در راه ترویج فرهنگ قرآن استفاده کردند. وی یادآور شد: هر خط کاربرد خاص خودش را دارد. به عنوان مثال خط نسخ برای تازه مسلمانان که نیاز به رعایت صحیح خواندن قرآن داشتند، کاربرد داشت چون تمام اعراب ها در این نوع خط نمایان است. خوشنویس برجسته ...
نخستین سمپوزیوم خوشنویسی قرآن کریم در اهواز برگزار شد
. وی با اشاره به اینکه با وجود قدمت دیرینه ایران در خط اما بعدها نزول قرآن باعث شد تا خطوط جدیدی به وجود بیاید و هنرمندان هنر خود را در راه ترویج فرهنگ قرآن استفاده کردند افزود: بسیاری از خطوط موجود در خوشنویسی برای نشان دادن زیبایی بوده است. وی با بیان اینکه در زمینه هنر خط بحث کاربردی و هنری هر دو در کنار یکدیگر دارای اهمیت است تصریح کرد: این سمپوزیوم می تواند مقدمه ای برای ...