سایر منابع:
سایر خبرها
سلمان باهنر؛ نگاه جسورانه یک نویسنده حرفه ای
دانشگاه و بازگشت به اصفهان، تئاتر را کنار می گذارد. می گوید: وقتی مزه کار حرفه ای زیر دندان برود دیگر غیرازآن نمی توان کارکرد. وقتی دیدم اینجا تئاتر به شیوه کدخدایی اداره می شود، وقتی نگاه های تنگ نظرانه را در این فضا دیدم، تصمیم گرفتم اصلاً تئاتر کار نکنم. در تئاتر شما باید مخاطب را تحریک کنید، سؤال طرح کنید و این جز در تئاتر خوب ممکن نیست. ...
آدمهای چهارباغ ادای دینی به آدمهایی است که از چهارباغ رد شدند
مجموعه داستانهای آدمای چهارباغ قرائت کرد. بسیاری از نویسنده ها زبانشان را در ترجمه فراموش می کنند برنامه چله تابستان با داستان با سخنان محمود حسینی زاد درباره زبان نویسنده ها ادامه یافت. وی گفت: ادبیات بدون زبان معنا ندارد. نویسنده ها دو دسته هستند، دسته ای که خیلی شسته رُفته می نویسند و من نمی دانم واقعاً چرا به کتابهایشان می گوییم کتابهای عامه پسند! ولی دسته ای دیگر از نویسندگان ...
آیاشیخ فضل الله از محمدعلی شاه پول گرفت؟
محمد علی شاه متهم ساخته اند. گفتنی است که اینان، در وارد ساختن اتهام مزبور به شیخ نوری، همسو با بیبر اسپرینگ رایس و جرج چرچیل (به ترتیب: وزیر مختار انگلیس و دبیر امور شرقی سفارت انگلیسں در ایران صدر مشروطه) عمل کرده اند. چرچیل در گزارشی که از رجال آن روزگار برای لندن فرستاده، دربارهٔ شیخ فضل الله می نویسد: وی با استفاده از کمک های مالی محمد علی شاه با جنبش مشروطه خواهی سال ...
سکوت رجعت به سینمای دینی است/ روایتی از سلوک مسیح
...> محمدرضا مقدسیان مجری و منتقد در توضیح اینکه چرا ساختن این فیلم برای اسکورسیزی مهم بود گفت: یک مقایسه ای می توان کرد بین آخرین وسوسه های مسیح و فیلم سکوت ؛ در آخرین وسوسه ها چهره خاکی و زمینی مسیح ترسیم می شود و در همان سال ها هم واکنش بسیاری را بر می انگیزد. مسیحی که عذاب می کشد، رنج می کشد، به سوی مرگ می رود و بر می گردد ولی یک نقطه اتصالی دارد، خودش را انسان بر حق می داند و احساس می کند با خداوندی که ...
بازگشت آثار ایرانی به صدر پرفروش ها
زاخار پریلِپین) به فارسی ترجمه شده است؛ داستان هایی که برحسب اتفاق انتخاب نشده اند و جهان شان کم وبیش به هم نزدیک است. قهرمانان این داستان ها از لایه هایی از جامعه انتخاب شده اند که در گذشته امکانی برای رساندن صدایشان به گوش خوانندگان پیدا نمی کردند و چه بسا وجودشان نادیده گرفته می شد. مردی به نام اوه نوشته فردریک بکمن با ترجمه حسین تهرانی از نشر چشمه، عامه پسند نوشته چارلز بوکفسکی با ...
سینمای کودک و برزخ داستان گویی/ بررسی قصه، افسانه و اسطوره تا خاطرات جادویی و انگاره های نوستالژیک فیلم ...
در قسمت های گذشته ابتدا در بخش وقتی صنعت سینمای ایران مدیون کودکان می شود ؛ به زمینه های پیدایش حاکمیت رسانه ها در دنیای حاضر اشاره و به این موضوع پرداخته شد که یکی از مواردی که به تصورات ما از مفهوم کودکی شکل می دهد، فیلم های سینمایی است. این فیلم ها، تئوری هایی درباره اینکه کودکان چگونه باید باشند، ارایه می دهند و از این منظر، دیدگاه ها و جهان بینی هایی را شامل می شوند که هرگز تصادفی نبوده و یقینا به خودی خود ...
اسباب بازی های ادبی بزرگسالانه
بینامتنیت پیدا می کنند. کمیک ها، برنامه های صبحگاهی تلویزیون، رمان های زرد و انبوهی از سابژانر های این چنینی در کار آیرا وارد شده اند. این نوعی ویرانگری است. اما نه از آن شکل خودویرانگری ادبی که مثلا در ننامیدنیِ بکت می بینیم. این شکل از ویرانگری ادبی در متن، بسیار رادیکال تر است چراکه برخلاف مدل بکتی، ذره ای خودش را جدی نمی گیرد. اگر بکت با لوازم ادبیات کلاسیک اقدام به خودویرانگری متن خودش می کند ...
برایِ خالقِ سلوچ
جای خالی سلوچ که با نبود و رفتن سلوچ آغاز می شود. اگر به تاریخچه ی رمان ایرانی نگاه کنیم، بیش از هر نام دیگری نام دولت آبادی به چشم می خورد. بزرگان و دیگرانی اگرچه سعی در نوشتن رمان داشته اند و بعضی آثارشان را در طبقه ی رمان قرار داده اند ولی اغلب چیزی را که رمان نامیده اند، بیش از این که رمان باشد، داستان بلند است. دولت آبادی یکی از مهم ترین رمان نویسان ایرانی ست و حتی شاید مهم ترینشان ...
محمدعلی سجادی: شریعتی نمی تواند صادق هدایت را درک کند/ ممنوع بودن هدایت جوک است
به گزارش نه صبح ، بوف نه چندان کور اولین تجربه محمدعلی سجادی در تئاتر بود؛ اثری که از صادق هدایت و بوف کور او وام گرفته بود و سجادی می گوید بازتاب خوبی گرفته است. سجادی می گوید؛ بیش از 16 سال درباره بوف کور و صادق هدایت تحقیق و جستجو کرده و ماحصل این کنکاش درباره هدایت و اثر شاخص اش، نمایشگاهی نقاشی، نمایشنامه بوف نه چندان کور و فیلمنامه ای است که قرار است تبدیل به یک فیلم سینمایی شود. به بهانه اجرای این نمایش و تحقیق و مطالعه ای که سجادی از آن حرف می زند با این فیلمساز به ...
نگاهی به زبان و روایت کلیدر به بهانه تولد خالقش/دولتش آباد
دلایل حجم این کتاب است زیرا بعنوان دومین رمان بلند دنیا بعد از در جستجوی زمان از دست رفته مارسل پروست قرار دارد. اما کلیدر که هنوز بعنوان یک رمان مهم در ادبیات فارسی از آن نام می برند چه چیز را روایت می کند. دولت آبادی در کلیدر اساس کار خود را بر پایه ی زندگی بخشی از مردم فرودست خراسان در دوره ای از تاریخ ایران و سال های میانه ی دهه ی 30 و درگیری های این مردم با جبر طبیعت خشن و اربابان و نوع مراوده ...