سایر منابع:
سایر خبرها
زندگی شیرین جانباز شیمیایی با زنبورهای عسل
جوان نوشت: ندیمی که در جبهه های جنگ 50 درصد جانبازی شیمیایی یافت و حتی به مدت هشت سال خانه نشین شده بود، با همان همت و سعی رزمندگی اش بر مشکلات جسمی فائق آمد و برای حضور در عرصه جهاد اقتصادی فعالیت در رشته زنبورداری را برگزید و اکنون یکی از برترین تولید کننده های زنبور و عسل طبیعی به شمار می رود. در یکی از روزهای تابستانی راهی ورامین شدیم تا شنوای صحبت های این رزمنده دیروز و جانباز و
تخریب دماوند روز به روز بیشتر می شود
در این جهت در سال 1385 پرونده آثار و ویژگی های ویژه دماوند در کشور گردآوری شد تا بام ایران نامزد ثبت جهانی شود. دبیر کمیته علمی شبکه سمن های محیط زیست و منابع طبیعی مازندران با اشاره به اینکه توانستیم با ثبت ملی دماوند به عنوان نخستین اثر طبیعی در 13 تیر ماه سال 1387 قدمی مثبت در جهت ثبت جهانی آن برداریم، گفت: با شعار بسته شدن معادن مختلف در ارتفاع 2 هزار و 200 متری دستاورد بزرگی به دست
هدیه پدر بشار اسد به محسن رضایی چه بود؟
. آرپی جی کمتر از 400 متر و این موشک 3 هزار متر برد داشت. عکاس این عکس مجروح شد. چند عکس انداخت زمانی که نزدیک ما شد خمپاره ای به کانال برخورد کرد. مومنی و طالب پور شهید شدند. من و این عکاس نیز مجروح شدیم. پس از گذراندن دوره نقاهت به جبهه بازگشتم و تا دوران اتمام جنگ در ضدزره ماندم.
ظریف: به من بی احترامی شد
داورزنی هم پیگیری شد و واقعاً مردم هم اصرار می کردند اما باید اعلام کنم در این برهه زمانی و در کوران لیگ جهانی امسال توقع این برخورد را نداشتم ولی نمی توانم صراحتاً بگویم پشیمان هستم یا نیستم. در مقطع قبلی مرد و مردانه خداحافظی کردم و رفتم کنار. از چه کسی توقع نداشتی، کادر فنی یا فدراسیون؟ منظورم شخص خاصی نیست. در ورزش ما برخوردهای این چنینی قبلاً هم رخ داده است و فقط همیشه دوست
از رونمایی کتاب از دهان دماوند تا نشست خبری جشن تیرگان در انجمن صنفی خبرنگاران آمل
، حفاظت از زیست بوم و طبیعت آن فعالیت دارد، ادامه داد: پس از پنج سال فعالیت مستمر با کمک استانداری مازندران در سال 1393 توانستیم تمام ورودی خودرویی به قلل بالای 2 هزار متر دماوند را به لحاظ قانونی ببندیم و با محفوظ کردن دشت شقایق از تردد اتومبیل در آن ممانعت کنیم. مولانا با اعلام اینکه کارگروه ساماندهی صعود به قله دماوند از جبهه جنوبی با همکاری مسئولان شکل گرفت، افزود: در این کارگروه با تصمیم
کنکاشی در ماجرای مک فارلین
ارتباط میان دو طرف نباید نقش و حضور داشته باشد. در اواسط سال 65 علی هاشمی به همراه سمیعی برای دیدار مجدد حکیم به آلمان می رود حکیم که استقبال آمده بود از حضور سمیعی تعجب می کند. علی هاشمی که صرفا برای معرفی سمیعی در سفر حضور داشت و در جلسه اول به عنوان معارفه طرف ایرانی شرکت کرده بود در پی بروز اختلاف بین سمیعی و طرفهای امریکایی در جلسه دیگری نیز حاضر می شود. سرانجام در آخریم جلسه برای خداحافظی، نورث
خاطرات هاشمی رفسنجانی در مورد سقوط فاو و جنگ/دفاع سردار قربانی: اشتباه کرده است !!با تحلیل های آبدوغ ...
اکنون در حال سوختن است. منبع متن روز شمار : کتاب کارنامه و خاطرات سال 1366 دفاع و سیاست – دفتر نشر معارف انقلاب توصیه هاشمی به حائری شیرازی / خبر محسن رضایی از برنامه آینده فاو خاطره روز 13 فروردین سال 1365 امروز تا ساعت چهار و نیم بعد از ظهر در منزل بودم. به دفتر آقای رئیس جمهور رفتم. در سمینار لبیک با امام که با حضور ائمه جمعه مراکز استانها، استاندارها و فرماندهان سپاه برای
روانشناسی شخصیت محمدرضا پهلوی /محمد رضا پهلوی در سفر ی که هر گز بازنگشت!!!
بازخوانی تاریخ جزییات آخرین لحظه های شاه در ایران فرح در خاطرات خود آخرین لحظات شاه در ایران را اینگونه روایت می کند : عزیمت اشک آلوده محمدرضا و من در 26 دی ماه 1357 انجام شد. دخالت امریکا در امور داخلی ایران به اندازه ای رسیده بود که دیگر حتی ما را هم در جریان امور قرار نمی دادند، مثلا ژنرال رابرت هایزر مدتها بود به ایران آمده و فعالیت می کرد در حالی که ما اصلا اطلاع نداشتیم . وقتی محمدرضا فهمید ژنرال هایزر در تهران است بیشتر مشکوک شد و به من گفت: به محض اخذ رای اعتماد توسط بختیار کشور را ترک خواهیم کرد. ما در روزی که بختیار به مجلس رفته بود در فرودگاه بودیم و جریان مجلس را از طریق تلفن بی سیم گوش می کردیم. محمدرضا بیم آن را داشت که ما به سرنوشت ژنرال داوود خان رئیس دولت افغانستان که به اتفاق تمام اعضای خانواده اش اعدام شد دچار شویم. خوشبختانه محمدرضا با پیش بینی درست از ماه ها قبل همه اعضای خانواده دیبا و پهلوی را به خارج فرستاده بود فرزندانم در امریکا بودند بیشتر اعضای خانواده محمدرضا هم به جز والاحضرت شمس و شوهرش در امریکا بودند و جایشان امن بود. اما من و محمدرضا ماهها بود از وحشت این که به دست انقلابیون بیفتیم خواب راحت نداشتیم. روزی که برای خروج از کشور به فرودگاه رفتیم (26دیماه57) ارتشبد قره باغی آمد جلوی هلی کوپتر و احترام کرد .بعد سپهبد بدره ای جلو آمد و من و محمدرضا را بوسید. محمدرضا به قره باغی و بدره ای ، خسرو داد ، ربیعی و اسیر افسران عالی رتبه حاضر در پاویون سلطنتی گفت: ما برای مدت کوتاهی استراحت می کنیم تا ببینیم چه می شود؟ افسران حاضر مثل بچه های کوچک گریه می کردند. سپهبد ربیعی فرمانده نیروهای هوایی دست محمدرضا را گرفته بود و رها نمی کرد. عده ای خود را روی پای محمدرضا انداخته بودند. محمدرضا به عنوان آخرین دستورات به آنها گفت: ما در این شرایط احتیاج به نهایت میهمن پرستی شما داریم. قره باغی با صدای نسبتا بلند گفت: اعلیحضرت چه دستور می دهند؟محمدرضا گفت: ابتکار عمل به دست خود شما است همان که گفتم احتیاج به میهن پرستی در نهایت معنی آن داریم امیدواریم خودتان را نشان بدهید. محمدرضا از آن که مجبور به ترک وطن شده بود به شدت متاثر و ناراحت بود ساعت از یک بعد از ظهر گذشته بود که ما در میان بدرقه دکتر شاهپور بختیار (نخست وزیر) دکتر جواد سعید (رئیس مجلس شورای ملی) دکتر علی قلی اردلان (وزیر دربار) و فرماندهان عالی رتبه ارتش و گروهی از رجال و شخصیت های مملکتی فرودگاه مهر آباد تهران را ترک گفتیم. محمدرضا در گفتگوی کوتاهی که پای پلکان هواپیما با خبرنگاران انجام داد گفت: برای چند روز استراحت به اسوان (مصر) می رود او اضافه کرد همان طور که در موقع تشکیل این دولت گفته بودم مدتی است که احساس خستگی می کنم و احتیاج به استراحت دارم ضمنا گفته بودم بعد از این که خیال ما راحت شود و دولت مستقر شود به مسافرت خواهم رفت و این سفر اکنون آغاز می شود. امروز با رای مجلس شورای ملی که پس از سنا داده شد امیدوارم که دولت بتواند هم در جبران گذشته و هم در قانون گذاری آینده موفق شود و برای این کار ما مدتی به همکاری و حسن وطن پرستی به معنای اشد کلمه احتیاج داریم سخن دیگری غیر از حفظ مملکت و انجام وظیفه بر اساس میهن پرستی ندارم... محمدرضا همین اندازه گفت که خسته است و برای معالجه کشور را ترک می کند و از پاسخ به این پرسش که کی باز خواهد گشت خودداری نمود و گفت که این به وضع مزاجی اش بستگی خواهد داشت. محمدرضا در حالی که از پلکان هواپیما بالا می رفتیم گریه می کرد. در هواپیما خودش به کابین خلبان رفت و هدایت هواپیما را به عهده گرفت و تا فرودگاه اسوان بدون استفاده از خلبان اتوماتیک شخصا هواپیما را هدایت کرد. ما پنج روز در مصر بودیم اما امریکایی ها به ما دستور دادند تا خاک مصر را ترک کنیم در روز پنجم سفیر امریکا به دیدار محمدرضا در اسوان آمد و بدون مقدمه چینی ها تشریفاتی به صراحت گفت شما باید فردا صبح خاک مصر را ترک کنید. تاریخ اساطیر سرزمین آموزش آواز در باب ققنوس مرغ مشهور می گویند که موسیقی دانان هندی چندی از دستگاه های موسیقی خود را مدعی هستند که از ققنوس آموخته اند . مجمل احوال این حیوان آنکه ققنوس مرغی است در یکی از جزایر هندوستان ، طاق است ، او را جفت نباشد و هزار سال عمر می کند و چون نزدیک به مردن رسد ، سه روز قبل از موت ، هیزم بسیار جمع کرده ، بر سر هیمه نشیند ، و نزدیک هزار سوراخ در منقار اوست ، شروع به خواندن می کند ، و هر گونه آواز از منقار او بیرون آید ، و جمیع وحوش و طیور آن صحرا نزد آن مرغ جمع شوند ، بعضی از آواز او مدهوش شوند و برخی بمیرند . و چون وقت فوتش در رسد ، بال و پر بر هم زند ، و آتشی از بال او بجهد و به هیزم افتد و آن مرغ را بسوزاند و خاک و خاکستر گرداند ، آنگاه بادی بوزد و از زیر خاکستر ققنوسی دیگر پیدا شود . برهمن های هند و ریاضت کشان آن دیار به آن جزیره رفته و علم موسیقی را از آن مرغ فرا گرفته اند به نقل از کتاب ریاض السیاحه مستعلی شاه تلخک شیخ عطار و طنازی موقع شهادت نقل است که شیخ عطار در زمان فترت چنگیز خان به دست لکشر مغول اسیر شد و در قتل و عام شهید گشت و سسب شهادت او آن بود که طوطی روح مبارکش از زندان قفس بدن ملول شده ، می خواست که به شکرستان وصال رسد . گویند که مغولی می خواست که شیخ را به قتل برساند و مغول دیگر گفت : این پیر را مکش که خونبهای او هزار درهم بدهم . مغول خواست که ترک قتل شیخ نماید . شیخ گفت : مفروش که بهتر از این خواهندم خرید. شخصی دیگر گفت که این پیر را نکش که به خونبهای او یک توبره کاه می دهم . شیخ گفت : بفروش که به از این نمی ارزم ... سرباز مغول از این شوخی و حرکات شیخ خشمگین شده شمشیر کشید و شیخ شربت شهادت نوشید . به نقل از تذکره دولتشاه شاه تصمیم داشت رهسپار آمریکا شود اما مقامات آمریکائی به دلیل اوجگیری بحران سیاسی در روابط تهران و واشنگتن، مایل به پذیرائی از وی نبودند. اردشیر زاهدی از جمله کسانی بود که در آن روزها دائماً در تلاش برای یافتن جائی جهت اقامت شاه بود. او که در سنموریتس سوئیس و همچنین در کنار دریاچه ژنو، 2 خانه ویلائی داشت... از 26 دی 1357 که محمدرضا پهلوی در بحبوحه انقلاب اسلامی از ایران گریخت تا 5 مرداد 1359 که در بیمارستان رمادی قاهره درگذشت، در سرگردانی و آوارگی بود. او در اولین مرحله از سفر بدون بازگشت خود وارد آسوان مصر شد و به هنگام ورود به مصر مورد استقبال رسمی و تشریفاتی انورسادات رئیس جمهور این کشور قرار گرفت. سادات، میهمانان را به هتلی در یک جزیره مصنوعی در وسط رود نیل انتقال داد. شاه یک هفته در این هتل اقامت کرد. سپس در دوم بهمن 1357 با بدرقه رسمی سادات، مصر را به قصد مراکش ترک کرد. گرچه شاه به دعوت پادشاه مراکش به آن کشور رفت ولی در رباط از آن تشریفات رسمی که در مصر به عمل آمد خبری نبود. ملک حسن پس از دیداری کوتاه و رسمی با شاه، ترتیب انتقال وی و همراهانش را به کاخ جنانالکبیر در حومه پایتخت داد. شاه 67 روز در این کاخ که در وسط باغ بزرگی بنا شده بود، ماند. در طول این مدت از یکسو امامخمینی از نوفللو شاتو به تهران آمد و 10 روز بعد انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357 به پیروزی رسید و از سوی دیگر در مدت زمان دو ماهه اقامت شاه در مراکش، اکثر درباریان و اطرافیان شاه که وی را در خروج از ایران به مصر و از آنجا تا مراکش همراهی کرده بودند، به تدریج او را رها کرده و رهسپار اروپا و امریکا شدند. تنها جمعی از خدمه بودند که شاه را هنگام ترک مراکش همراهی کردند. از سوی دیگر دولت مراکش نیز به دلیل آنکه تصمیم گرفته بود روابط سیاسی با جمهوری اسلامی ایران را حفظ کند مایل نبود اقامت شاه طولانی شود. این موضوع را خود شاه و اطرافیانش نیز از فحوای مقالات مطبوعات مراکش فهمیده بودند. شاه تصمیم داشت رهسپار آمریکا شود اما مقامات آمریکائی به دلیل اوجگیری بحران سیاسی در روابط تهران و واشنگتن، مایل به پذیرائی از وی نبودند. اردشیر زاهدی از جمله کسانی بود که در آن روزها دائماً در تلاش برای یافتن جائی جهت اقامت شاه بود. او که در سنموریتس سوئیس و همچنین در کنار دریاچه ژنو، 2 خانه ویلائی داشت تصمیم گرفته بود شاه را به آنجا انتقال دهد اما دولتمردان سوئیس مایل نبودند روابطشان با دولت جدید ایران به خاطر وفاداری به رئیس یک دولت سرنگون شده به خطر بیفتد. محمدرضا پهلوی در شرائطی که نتوانسته بود کشوری را به عنوان پناهگاه بیابد، به پیشنهاد مشترک راکفلرو کیسینجر مجبور شد به باهاما در آمریکای مرکزی،1 برود. این سفر با هواپیمای اختصاصی شاه حسن مراکشی صورت گرفت زیرا خلبان معزی چند روز پس از آنکه شاه و همراهانش را به رباط رساند، با موافقت شاه، مراکش را به مقصد تهران ترک کرد. 2 هواپیما صبح روز 10 فروردین 1358 فرودگاه رباط را به مقصد جزایر باهاما ترک کرد. در فرودگاه باهاما هیچ یک از مقامات دولتی برای پذیرائی از شاه حضور نیافتند و شاه و همراهان توسط رابرت آرمائو عضو ارشد سیا و دوست اشرف پهلوی به مقصد از پیش برنامهریزی شده هدایت شدند. شاه، همسرش و یک پیشخدمت به یکی از جزایر و بقیه همراهان به جزیره دیگر برده شدند. به شاه و فرح اجازه خروج از جزیره داده نشد. شاه 70 روز در این جزیره به سر برد. انتشار خبرهای مربوط به برقراری نظام جمهوری اسلامی در 12 فروردین 1358، شناسائی جهانی جمهوری اسلامی ایران، اعدام هویدا و امرای ارتش شاه در ایران، ورود عرفات به تهران، تبدیل سفارت اسرائیل به سفارت فلسطین، تعقیب بینالمللی شاه و تشدید بیسابقه مراقبتهای امنیتی برای حفظ جان شاه و ممانعت از ربوده شدن وی، بدترین خبرها و رویدادهائی بود که شاه طی 7 هفته اقامت خود در باهاما با آنها مواجه شده بود. علاوه بر این، در همین مجمعالجزایر بود که شاه توسط پزشکان اعزامی از فرانسه، از بیماران سرطان لنفاویش مطلع شد. 3 شاه و باقیمانده همراهان روز 20 خرداد 1358 با یک هواپیمای کرایهای از باهاما راهی مکزیک شدند و در یک خانه ویلائی که قبلاً برای اقامت آنان در نظر گرفته شده بود، مستقر شدند. گفته میشود وزارت خارجه مکزیک مایل به ورود شاه نبود اما خوزه لوپز پورتیلو رئیسجمهور آن کشور تحت فشار آمریکا مجبور شده بود، وی را در حومه مکزیکوسیتی برای مدتی اقامت دهد. شاه و معدود همراهان وی مدت 4 ماه در این اقامتگاه ماندند. در دوازدهمین روز اقامت آنان در مکزیک دوم تیر 1358 انورسادات از پارلمان مصر تقاضا کرد قطعنامهای تصویب کند و به شاه اجازه دهد تا به عنوان پناهنده سیاسی برای همیشه در مصر بماند. در پارلمان مصر از این پیشنهاد با کفزدنهای بسیار، استقبال شد. 4 هفته پس از ورود شاه به مکزیک بیماری وی تشدید شد. او یک تومور سرطانی بدخیم در ناحیه گردن داشت و از یرقان شدید نیز رنج میبرد. پس از 4 ماه اقامت در مکزیک وی مطلع شد که دولت کارتر با سفر او به آمریکا صرفاً با هدف معالجه بیماریش موافقت کرده است. از این رو در 30 مهر، مکزیکوسیتی را به مقصد بیمارستان نیویورک همان بیمارستانی که 17 ماه پیش امیراسدالله علم وزیر پیشین دربار به بیماری مشابهی در آن درگذشت 4 تر ک کرد و به مدت 54 روز در آنجا بستری شد در این مدت دو بار تحت عمل جراحی طحال و کیسه صفرا قرار گرفت. کمتر از دو هفته پس از ورود شاه به این بیمارستان، سفارت آمریکا در تهران به تصرف دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در آمد و این امر بیش از پیش کارتر را به صحت دیدگاههایش که مایل نبود شاه به آمریکا بیاید، متقاعد کرد. دستور مسدود ساختن دارائیهای ایران در بانکهای آمریکائی 22 آبان 1358 واقعه دیگری بود که اوضاع را پیچیدهتر کرد. مشاهده خشم ضد آمریکائی مردم ایران و اصرار آنان برای تحویل گرفتن شاه، از تلویزیون اتاق بیمارستان نیویورک از جمله مهمترین نگرانیهای شاه بود. علاوه بر این خبر آزاردهنده دیگر این بود که به شاه اطلاع داده شد به محض بهبودی نسبی باید خاک آمریکا را ترک کند. در همین حال سفیر مکزیک نیز به همراهان شاه اطلاع داد که بعد از تصرف سفارت امریکا در تهران، دولت مکزیکوسیتی به خاطر حفظ روابط سیاسی خود با حکومت تهران مایل به میزبانی مجدد شاه نمیباشد. بدترین لحظه شاه و همسرش زمانی بود که در 11 آذر 58 از بیمارستان نیویورک مرخص شدند ولی هنوز مقصدی برای سفر نداشتند. در نتیجه آنان با یک هواپیمای نیروی هوائی آمریکا به مقصد تکزاس پرواز کردند تا 2 هفته باقی مانده از روادید خود را در آنجا در داخل آپارتمانی کوچک بگذرانند. اما در حین راه به همراهان آمریکائی خبر رسید که آپارتمان مزبور هنور آماده نیست. در نتیجه شاه و همسرش به مکانی که بعداً معلوم شد، تیمارستانی برای نگهداری بیماران روانی است برده شدند. با ورود به این مکان همسر شاه برای نخستین بار با داد و فریاد به همراهان آمریکائی خود اعتراض کرد و گفت: آیا ما در اینجا زندانی هستیم؟ آیا کارتر ما را زندانی کرده است؟ ما در این جا دیوانه خواهیم شد؟ باید بیرون برویم و .......... 5 برای فرونشاندن اعتراضات همسر شاه تلفن در اختیار وی گذاردند و او توانست بستگان خود را در جریان قرار دهد. پس از چند ساعت آنان به آپارتمان مورد نظر در پایگاههای نظامی لک لند تکزاس برده شدند. مقامات آمریکائی با پایان مهلت اقامت شاه در آمریکا به وی اطلاع دادند که به دلیل عواقب ناشی از تصرف سفارت آمریکا در تهران امکان تمدید روادید وی وجود ندارد و به همین دلیل در پاناما جائی مناسب برای اقامت وی و همسرش در نظر گرفته شده است. شاه که غیر از پذیرفتن، چاره دیگری نداشت به اتفاق همسرش در 24 آذر 1358 با هواپیمای نیروی هوائی آمریکا از فرودگاه تکزاس به پاناما در آمریکائی مرکزی برده شدند. وقتی شاه و همسرش در فرودگاه پایگاه هوائی هوارد در پاناما سیتی از هواپیما خارج میشدند جز جمعی از سربازان گارد ملی پاناما، افسران امنیتی ، دستیاران عمر توریخوس 6 و سفیر آمریکا کسی در فرودگاه نبود. شاه، همسرش و پزشک مخصوص آنها با هلیکوپتر از فرودگاه به یک پایگاه در جزیرهای به نام کونتا دورا متعلق به پاناما انتقال داده شدند. توریخوس روز 25 آذر به ملاقات شاه آمد. او در پایان این ملاقات به یکی از مشاورینش گفت شاه مانند پرتقالی است که تا آخرین قطره آبش را گرفتهاند و تفالهاش حتی به درد غذای خوکها هم نمیخورد. این سرانجام کسی است که کشورهای بزرگ او را چلاندهاند، شیرهاش را کشیدهاند و تفالهاش را دور انداختهاند. 7 شاه و همسرش در پاناما با دو دردسر عمده مواجه شدند. نخست شدت گرفتن بیماری شاه که وی مایل نبود پزشکان پانامائی بدون اطلاع از ماهیت و عمق بیماریش معالجات را از صفر شروع کنند؛ او بویژه از نگرانی پزشکان پانامائی از عواقب جراحی خبر داشت. دیگری اطلاعاتی بود که براساس آن مقامات وزارت خارجه دولت ایران در تماس مداوم با مقامات پانامائی بودند تا بتوانند راهی برای استرداد شاه بیابند.8 راه رهائی از این دو دردسر، خروج شاه و همسرش از پاناما بود. با همه این مشکلات، شاه و همسرش 100 روز در پاناما ماندند و سپس به اصرار رئیس جمهور مصر و همسرش، روز سوم فروردین 1359 با یک هواپیمای پانامائی رهسپار قاهره شدند. این بار نیز در فرودگاه مصر انورسادات و همسرش استقبال رسمی از شاه به عمل آوردند. شاه روز 8 فروردین در بیمارستان معادی قاهره تحت عمل جراحی طحال و کبد قرار گرفت. آزمایشهای انجام شده بر روی بافتها نشان میداد سرطان بدخیم تمامی سیستم خون و کبد وی را فرا گرفته است. با ورود شاه به مصر مجلس نمایندگان این کشور نیز دستور رئیسجمهور در مورد تصویب طرح اعطای پناهندگی به شاه را به اجرا در آورد. ورود شاه همچنین از یکسو خشم مردم ایران علیه آمریکا و حکومت مصر را برانگیخت و از جانب دیگر سبب رنجش خاطر گروههای اسلامی مصر گردید و تظاهراتی را در قاهره و چند شهر دیگر با هدف واداشتن دولت به اخراج شاه براه انداخت. تشخیصهای گروهای مختلف پزشکی راجع به درمان شاه و تجویز راهحلهای مختلف، خود یکی از عوامل نگران کننده برای شاه بود. شاه در مصر دو بار مورد عمل جراحی قرار گرفت و بهبود نیافت. او در کاخ قبه که معمولا در اختیار سران کشورهای بازدید کننده از مصر قرار میگیرد برده شد. آخرین مصاحبه شاه قبل از مرگش، در خرداد 1359 در همین کاخ صورت گرفت. وی در این مصاحبه که با کاترین گراهام مدیر مؤسسه مطبوعاتی واشنگتن پست انجام داد، از بیمهری رهبران دولتها که مایل به پذیرفتن وی نبودند، از فرصتطلبی دولتمردان آمریکائی و انگلیسی و از اینکه در برابر انقلاب ایران دست به کشتار بیشتر و بیرحمانه تر نزد اظهار تاسف کرده است. حال عمومی شاه در اقامت دومش در مصر هفته به هفته و ماه به ماه وخیمتر شد. آزمایشات انجام شده در ماههای خرداد و تیر 1359 نشان میداد که عفونت تمامی بدن وی را احاطه کرده است. در اولین روزهای مرداد تیم پزشکی اعزامی از فرانسه نسبت به نجات جان شاه اظهار ناامیدی کرد و محمدرضا پهلوی 4 ماه پس از سفر دوم خود به مصر در 5 مرداد 1359 درگذشت .جسد شاه در مسجد زیدالرفاعی، جائی که معمولاً اجساد پادشاهان مصر در آن دفن میشد، به خاک سپرده شد. جنازه رضاخان پدر شاه نیز که در 1323 در آفریقای جنوبی درگذشت برای مدت 6 سال در مصر و در همین مسجد نگهداری میشد.9 شاه در حالی درگذشت که 9 ماه از گروگانگیری دیپلماتهای آمریکائی در تهران میگذشت و استرداد شاه به ایران از جمله شرائط آزاد کردن دیپلماتها اعلام شده بود. از این رو هیچ یک از کشورها حاضر به پذیرفتن شاه نبود. ...
خاطراتی از حسن روحانی :روحانی توسط چه کسی با امام خمینی آشنا شد /پیش بینی رئیس جمهور شدن روحانی
ایشان تمجید می کند، در حالی که کمتر حاضر است از عالم دیگری تعریف کند. تصادف شدید دکتر حسن روحانی در جاده گرمسار به هر حال وقتی از ماشین خارج شدم ، بلافاصله خودم را به بالای دره رساندم . محل سقوط من در کف دره به گونه ای بود که سرنشینان اتومبیل های عبوری نمی توانستند ماشین من را ببینند... در جلد اول کتاب خاطرات دکتر حسن روحانی که به همت مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است
خاطرات دکتر حسن روحانی ازعلمای نجف وسیاست های شاه و مواضع آیت الله بروجردی وتثبیت مرجعیت امام/وضعیت صدا ...
دستگیر کرده اند. من دور زدم و بعد یکی از دوستان را برای کسب خبر به مسجد فرستادم . او خبر آورد که تعداد زیادی از مأمورین برای دستگیری اطراف مسجد ایستاده اند و منتظر شما هستند. من دیگر به خانه نرفتم و به منزل یکی از اقوام رفتم و از آنجا صاحبخانه (با زبان سُرخه ای ) به خانمم تلفنی گفت که نگران و منتظر من نباشد. در این ماجرا آیت الله مهدوی کنی بعد از دستگیری به شهرستان بوکان تبعید شد./ ص402
محفوظ کردن دشت شقایق دماوند/ جلوگیری از تردد خودروها در مسیر کوهنوردی
تاکید بر اینکه انجمن دوست داران دماوند کوه از سال 1388 کار خود را آغاز کرد، گفت: این انجمن دارای اساس نامه، دفتر مرکزی و سایت اطلاع رسانی است. این مسئول با اشاره به اینکه این انجمن در سه حوزه ویژه قله دماوند، حفاظت از زیست بوم و طبیعت آن فعالیت دارد، ادامه داد: پس از پنج سال فعالیت مستمر با کمک استانداری مازندران در سال 1393 توانستیم تمام ورودی خودرویی به قلل بالای 2 هزار متر دماوند را به
چهارمین سالمرگ بانوی کوهستان ایران
به گزارش "ورزش سه"، لیلا اسفندیاری، در روز 31 تیرماه سال 1390 در کوه گاشربروم از پاکستان از رشته کوه قراقروم سقوط کرد و کشته شد. او که به شیرزن کوهنورد و بانوی کوهستان موسوم بود، او که عمده تخصصش در صعود به یخچاله ها بود، قله های معروفی در دنیا را فتح کرده و در برنامه های اکتشافی غارهای معروف زیادی سرپرست بوده است. او سرپرست اولین گروه ایرانی بود که به طولانی ترین غار نمکی دنیا رفته و به قله کی2، دشوارترین کوه جهان رفته و سرانجام در ارتفاع 8035متری قله گاشربروم سقوط کرده و فوت شد.
تیم ملی کوهنوردی ایران به قلل مرتفع تاجیکستان صعود می کند
سرپرست تیم ملی کوهنوردی ایران روز چهارشنبه طی نشست خبری در مشهد گفت: تیم 15 نفره متشکل از کوهنوردان زبده استان خراسان رضوی در قالب تیم ملی کوهنوردی با شعار 'اسلام دین همدلی و محمد (ص) پیامبر مهربانی' به قله هفت هزار و 105 متری کورژن فسکایا و قله هفت هزار و 495 متری کمونیزم سامانی تاجیکستان صعود خواهد کرد. حسین امانی افزود: مقدمات نخست این صعود از سال 1389 و اقدامات و هماهنگی های نهایی برای
روایت کمک خلبان شهید دوران از حمله به هتل الرشید بغداد
است دیگر در نیروی هوایی مشغول به کار نیست. خودش دلیل این امر را انتقال پایگاه آموزشی به بیرون از شهر عنوان می کند و اینکه رفت وآمد آن مسیر برایش سخت و دشوار است. او امروز در منطقه شهرک غرب تهران در آژانس معاملات املاک مشغول فعالیت است. او متولد 1332 در شهر مهاباد است. کاظمیان پس از اخذ دیپلم، برای دوره خلبانی وارد نیروی هوایی شد و سال 53 برای تکمیل دوره خلبانی از طرف ارتش به آمریکا
همیشه دعا می کردم شهید نشم!
ایران اسلامی است دفاع کند و اکنون هم دفاع از دستاوردهای انقلاب و حاصل خون شهدا را وظیفه ی خود می داند. با روحانی جانباز 50 درصد، دکترحسین رسولی، استاد دانشگاه صنعتی شریف که از سال 63 در حوزه ی علمیه ی قم به تحصیل علوم حوزوی پرداخته و از محضر اساتیدی چون آیت اله سبحانی، آیت اله شیرازی و آیت اله مکارم شیرازی بهره برده است، به عنوان رزمنده ی موفق در عرصه های علم و عمل به گفتگو می نشینیم: * در چه
گاف های ظریف در مجلس/ تنابنده: از برخی شوخی ها احساس گناه می کنم
داخلی و خارجی به وجود خواهد آمد. سرمایه هایی که در بخش های زیربنایی در حوزه های نفت، گاز، پتروشیمی و در صنایع فولاد و خودروسازی، می تواند رشد اقتصادی خوبی را در سال های آینده برای ایران به وجود آورد. وجود نیروی کار متخصص در ایران باعث خواهد شد که از این نیروها در پروژه های سرمایه گذاری داخلی و خارجی استفاده شده و تعداد قابل توجهی از نیروهای تحصیلکرده ایران که در حال حاضر فرصت کار مناسب را ندارند شاغل
صعود سراسری بانوان به اشتران کوه در حمایت از سمندر لرستانی/ 3 کوهنورد لرستانی به چین می روند
برنامه صعود سراسری بانوان کشور به قله 4150 متری سن بوران اشتران کوه به حمایت از سمندر لرستان 15 مرداد 1394 برای همبستگی و صیانت از محیط زیست برگزار می شود. به گزارش یافته، رئیس هیأت کوهنوردیو صعودهای ورزشی لرستان با بیان این خبر گفت: در این صعود ضمن تجلیل از بانوان فعال و پیشکسوت استان سعی داریم جشنواره بهترین عکس اشترانکوه را که توسط کوهنوردان گرفته می شود را برگزار کنیم.
دریاچه گهر دورود طبیعت دوستان را فرا می خواند
. میزان بارش سالانه در منطقه حدود 931 میلی متر است که بیشتر به صورت بارش برف می باشد؛ در سال های پر برف سطح دریاچه یخ بسته و مناظر زیبایی برای علاقه مندان به طبیعت و گردشگران بوجود می آید. گهر به احتمال زیاد در اثر وقوع زمین لرزه ای بزرگ به وجود آمده است؛ این دریاچه بر روی گسل اصلی امروزی زاگرس قرار دارد. بنابراین احتمالاً در اثر جنبش گسل دورود و رویداد یک زمین لغزش یا سنگ ریزش
گلایه های جدید فرهاد ظریف از کواچ و داورزنی
کردو ضمن اینکه این موضوع توسط اقای داورزنی هم پیگیری شد و واقعا مردم هم اصرار می کردند اما باید اعلام کنم در این برهه زمانی و در کوران لیگ جهانی امسال توقع این برخورد را نداشتم ولی نمیتوانم صراحتا بگویم پشیمان هستم یا نیستم. در مقطع قبلی مرد و مردانه خداحافظی کردم و رفتم کنار از چه کسی توقع نداشتی.کادر فنی یا فدراسیون ؟ منظورم شخص خاصی نیست . در ورزش ما برخوردهای اینچنینی
سیلاب تیرماه، راه خود را گشود!
شهرستان آمل خبر می دهد. وی می گوید: نجاتگران جمعیت هلال احمراستان موفق شدند پنج کوهنورد خارجی از کشور ترکیه و پنج کوهنورد جانباز کشور که قصد داشتند به قله دماوند صعود کنند، اما به دلیل شرایط نامساعد جوی مسیر خود را گم کرده بودند، سرانجام پس از هشت ساعت تلاش نجات دهند. توجه بیشتر به منابع طبیعی تجاوز به عرصه های منابع طبیعی و استفاده نابجا از این موهبت الهی موجب شد
روایت نوه آیت الله کاشانی از قیام 30 تیر 31
رفتم و پس از بهبودی حال که اجازه مرخصی دادند، فرمودند: تا ساعت هشت بعد از ظهر اگر از من خبری به شما نرسید، آن وقت استعفای خود را کتباً بفرستید! اکنون اعتراف می کنم که راجع به استعفا خطای بزرگی مرتکب شدم؛ چنانچه قوام السلطنه آن اعلامیه کذائی را نمی داد و با مخالفت صریح مردم مواجه نمی شد و دولت خود را تشکیل می داد و قبل از اینکه دادگاه اعلام رأی کند، دولت ایران و انگلیس روی این نظر که اختلاف در صلاح
صحبت های جنجالی دروازه بان اسبق تیم ملی:برانکو از میرزاپور پول گرفت و او را در تیم ملی بازی داد
ظهور کرده باشد. شاید به لحاظ تجربه، کسانی مانند علیرضا منصوریان و یحیی گل محمدی در حال حاضر موفق تر هستند. حتی هیکل و تیپ در مربیگری مهم است. در این صورت بازیکن برای مربی سنگ تمام می گذارد. 90 درصد موفقیتم در استقلال فقط به خاطر ناصر حجازی بود تا به عنوان دروازه بان ملی و محبوب مردم نیاید از من ایراد بگیرد. در خارج به این خصوصیت می گویند کاریزما. * چرا خودتان اقدامی برای ورود به عرصه
چرا این گزارشگر تلویزیون از کواچ سرمربی والیبال ایران انتقاد می کند؟
می کردم. به عنوان مربی؟ بله من سه سال مربی بدنساز پیکان بودم. مدتی هم مربی تیم ملی بودم. بعضی از دوستان را از آنجا می شناسم. پس اصلا بحث انتقاد نیست، بحث این است که من یک چیزی می بینم و به آن می پردازم. همانطور که زمانی هم که تیم ما برده اگر چیزی را دیدم گفتم؛ اصلا بحث انتقاد نیست، بحث همراهی است. الان کنار هر تیم یک فرد نمی نشیند، یک تیم می نشیند. به این دلیل که دنیا
برام جشن طلاق می گیری؟!/دانش آموز شهیدی که با کتاب درسی اش تفحص شد
بود. یکی از روزها، در منطقه عملیاتی ” والفجر یک” در ارتفاع 112 فکه، محوری که نیروهای گردان خندق لشکر 27 حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم، عملیات کرده بودند، صحنه بسیار عجیبی دیدم که برایم جالب و تکان دهنده بود. از دور پیکر شهیدی را دیدم که آرام و زیبا روی زمین دراز کشیده و طاق بازخوابیده بود؛ سال 72 بود و حدود 10 سال از شهادتش می گذشت؛ نزدیک که شدم، از قد و بالای او تشخیص
نجات 4کوهنورد در ارتفاعات شاسکوه شهرستان زیرکوه
و انجام اقدامات اولیه از جمله گرم کردن حادثه دیدگان افرادگیر افتاده، از بالای کوه به پایین و سپس برای اسکان به محل جمعیت هلال احمر انتقال داده شدند. از افرادی که آشنایی با منطقه و ارتفاعات کوهستانی ندارند درخواست می شود برای عزیمت به کوه با افراد با تجربه و راهنما به این ورزش تفریحی بپردازند و شماره های ضروری پلیس، هلال احمر و اورژانس را همراه خود داشته باشند. قله شاسکوه با ارتفاع 2 هزار و 843 متر دومین قله مرتفع استان خراسان جنوبی است که در 25 کیلومتری مرکز شهرستان زیرکوه واقع شده است.
میران، قلعه ای باستانی بر فراز رامیان
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : در دوره تیموریان، تیمور و پسرش به نام میرانشاه وارد رامیان شده و در قلعه ماران دو دژ ساختند که یکی از آنها به نام قلعه میرانشاه بوده و از آن پس این قلعه، به قلعه میران معروف شد. برای رسیدن به قلعه ماران باید از روستای پاقلعه عبور کرد. جاده این روستا از میان جنگلهای سرسبز و زیبایی می گذرد. این روستا یکی از مسیرهای اصلی صعود به قله ماران
بانوی کوهنورد نحوه صعود به قله هفت هزار متری خانتانگری را تشریح کرد
شدن با قله خانتانگری به ویژه در ارتفاع هفت هزار متری،از چند جبهه مختلف به کوه دماوند صعود کردیم از این رو آمادگی کامل داریم تا قله را فتح کنیم. وی بیان داشت :کوه خانتانگری هرمی سه وجهی است با دو جبهه اصلی شمالی و جنوبی، که شمال آن در قزاقستان وجنوب درقرقیزستان واقع است. این بانوی کوهنورد ادامه داد: خانتانگری از دو کلمه خان به معنای سلطان و تانگری به معنای ارواح تشکیل شده است و در زبان
جانبازی که دست ها و چشم هایش را در سردشت جا گذاشت
حمله صدام به ایران عازم جبهه های جنگ شد و 22 فروردین سال 62 در منطقه بوالحسن در محور سردشت بر اثر انفجار مین دو چشم خود را از دست داد، دو دست از آرنج قطع و شنوایی او نیز تا 70 درصد از بین رفته است. وی همچنین از ناحیه صورت به شدت آسیب دیده و در جریان انفجار مین تمامی دندان های خود را از دست داده و بخش هایی از صورت او همچون استخوان ابرو دچار شکستگی شدید شده است. متن گفت وگو با
میزگردی داغ با موضوع قطعنامه
سازمان برنامه و بودجه به طور متوسط هر سال 12 درصد بودجه برای جنگ هزینه شده است . اما این که قصه امام چه بود؟ دو جمله می خوانم یکی از آیت الله سیدمحمد خامنه ای و دومی از خود امام . آیت الله سیدمحمد خامنه ای گفته است همان وضعی که بعدا درباره جام زهر دادن به امام تکرار شد و یکی دو نفر موثر در جنگ، چنین به عرض امام رسانده بودند که جبهه امکان دفاع بیشتر ندارد و امام ناگزیر شدند به سختی و به تلخی برای حفظ
روایتی از رمضان و عید فطر سال 61
حال وداع بودیم. آخرین نفری که من با او خداحافظی کردم محمد صادق قاسمی بود. او فرزند عبدالوهاب قاسمی – نماینده ساری در مجلس شورای اسلامی- بود که در 7 تیر سال 60 به شهادت رسیده بود. پس از این که همدیگر بوسیدیم، گفت: سید حبیب، گوش راستت را بیاور جلوی. آیه و جعلنا را در گوشم زمزمه کرد. پس از آن گفت: سید، این آیه را پدرم قبل از شهادتش به من توصیه کرد و گفت: در پناه این آیه باشی، فرشتگان خدا هوادار تواند