سایر منابع:
سایر خبرها
“ما رایت الاجمیلا” حضرت زینب (س) برگرفته از “احدی الحسنیین” قرآن است
می بینید و البته همه این مدارها حول سپهسالار می چرخد، سپهسالاری که به واقع سپهسالار عشق است. آیا برای بازسازی این رویدادها از عنصر خیال و گمان هم استفاده کرده اید؟ در این بررسی سعی شده است که همه چیز مستند و مبتنی بر مستندات روایی و عرفانی باشد. و در بخش سوم چه مباحثی مطرح می شود؟ در بخش سوم کتاب فرمایش حضرت زینب کبری (س) با عنوان “جلوه ای از زیبایی های ...
سنت های غذایی ایرانیان طعم گوشت یا عطر گیاه؟
ایران آنلاین /دکتر نصرالله پورجوادی که بخشی از آثار و تفکر او از این فرهنگ جدا نیست و به عنوان کسی که به قول خودش 25 سال می شود که به گوشت به عنوان یک ماده غذایی لب نزده است، اخیراً مقاله قدیمی خود با عنوان پرهیز از گوشتخواری در تصوف را تکمیل کرده و قرار است بزودی در کتابی تحت عنوان قوت دل و نوش جان منتشر کند که شامل مقالات منتشر شده و نشده او با موضوعات عرفانی است و غذای جسمانی و روحی را مورد توجه قرار می دهد؛ به همین مناسبت به دیدار ...
آشنایی با تاریخچه و اهداف عرفان حلقه (کیهانی)/ (بخش پایانی)
به گزارش خبرگزاری حوزه عرفان حلقه که با نام عرفان کیهانی نیز معروف است، یکی از فرقه های نوظهور می باشد طرفدارانی نیز داشته و حکم اعدام بنیانگذار آن نیز صادر شده است و در این نوشتار که شماره نخست آن نیز منتشر شده است، به تاریخچه و اهداف آن خواهیم پرداخت. * مقدمه جهان از چند دهه پیش، بستر ظهور و پیدایش چشم گیر و روز افزون مکاتیب و فرقه های معنویت گرای انحرافی و عرفانهای کاذب ...
فقه القلوب مرز مشترک بین معنویت و فقه است/ تأثیرات و کمک دانش معنویت بر فقه
درون خود به واقعیت ثابتی ایمان دارد و زمانی که ذهن اوصاف است متوجه آن حقیقت مطلق و ازلی مطلق می شود و آن زمان است که ناپایداری پدیده های مادی آشکار می شود و حقیقت جهان رخ می نماید. این تعریف ایشان دارای جنبه های عرفانی است. در تعریف معنویت باید به سه نکته توجه داشت: 1- جنبه ی ادراکی در تعریف معنویت مهم است. 2- معنویت باید برای همه ی انسان ها ملموس و قابل درک باشد ...
حصر سی و سه پل
صورت می گرفت . ارامنه جلفا، مراسم خاج شویان را نیز در محدوده همین پل برگزار می کردند. این پل ، یکی از شاهکارهای معماری و پل سازی ایران و جهان محسوب می شود. پرسی سایکس ، سی وسه پل را یکی از پل های درجه اول جهان خواند، شاردن آن را شاهکار معماری و شگفت آور و دن گارسیا آن را از بهترین آثار معماری ایران می داند. همچنین لرد کرزن، درباره سی وسه پل گفته است: انسان هیچ انتظار ندارد برای دیدن آنچه که روی ...
دلیل شعاری شدن برخی آموزه های دینی
ارتباط برقرار کنیم. مظاهری سیف تاکید کرد: معنویت به عنوان یک استعداد روحی نامحدود است که در ارتباط با خدا تعریف شده و دو هسته بینشی و انگیزشی دارد؛ این نوع تعریف می تواند مقسم معنویت حقیقی و کاذب باشد ولی اگر تعاریف مثبت یعنی حرکت به سوی امر متعال را در نظر بگیریم دیگر مقسمی میان مثبت و منفی وجود نخواهد داشت. استاد و محقق حوزه علمیه عنوان کرد: تکیه بر ابعاد باطنی و درونی انسان و ...
عرفان در ادعیه
مختلف معرفتی انشاء شده است. بعضی ادعیه عمومی است و برای اتصال همه مردم از جاهل و عالم و ضعیف و قوی در ایمان، بیان شده است و سخن از حور و قصور و جزا و پاداش است؛ ولی در ادعیه ای که برای خواص است سخن از این امور نیست بلکه سخن از عشق و محبت و استغفار از نقصان در وجود و هجران است؛ و ادعیه هایی نیز مخصوص اولیاء و انبیاست که به دست ما نرسیده است. ظهور و بطون ادعیه همان گونه که قرآن ...
احسان شریعتی : نیازمند انقلاب علیه خشونتیم
در قرآن به طبیعت و عناصر آن اشاره می شود. آیا دیده اید آبی را که می آشامید آیا شما آن را از ابر فرو ریختید یا ما که اگر می خواستیم تلخش می ساختیم؟ . همه این عناصر ملی و مذهبی در عرفان ما در هم آمیخته می شوند و حضور پیدا می کنند. عطار در تذکره الاولیا از بایزید نقل می کند، هماهنگی میان انسان و طبیعت به طور کامل وجود دارد و همه اینها را در شعر سعدی می بینیم که می گوید برگ درختان سبز در نظر هوشیار ...
مسجد سوزی به بهانه عرفان و تصوف!/ مذمت صوفی گری در احادیث ائمه
اعلام کرده که از خود چیزی نمی گوید بلکه فقط از متون کهن و نو اهل تصوف و عرفان سخن وری می کند. حال با توجه به این که این گروه علنا به تصوف و عرفان کاذب اشاره کرده و خود را پیرو آن می دانند و دقت کردن در احادیث ائمه معصومین، گمراه و ذاله بودن این فرقه به عینه مشخص می شود، البته صوفی گری فقط پوسته ماجرا است برای جذب افراد ناآگاه و کم سواد از نظر دینی، در لایه های زیرین این گروه اهداف سیاسی و ضد دینی ...
حافظ؛ شاعر یا مبارز سیاسی- اجتماعی؟
هراکلیتوس و سوفوکلوس و هسیود و مهم تر از همه هومر در ایلیاد و اودیسه درباره یونان باستان و خدایان کوه المپ گفته اند، جین شینودا بولن روان پزشک نویونگی امریکایی آرکی تایپ ها را به زندگی روزمره ما می آورد و معتقد است که می توان سنخ روانی انسان ها را بر مبنای این رب النوع ها طبقه بندی کرد، مثل آدم های اهل علم و دانش (آپولونی) و انسان های عاشق پیشه (دیونیزوسی) و انسان هایی که اهل اراده معطوف به قدرت ...
اخبار هفته + اندیشه
ای است؟عناوین فصول کتاب عبارت اند از: فصل اول: کرامت انسان در اسلام ضرورت کرامت انسانی در جهان هستی انواع کرامت انسان در اسلام منشأ و خاستگاه کرامت انسان ویژگی ها و نشانه های کرامت انسان ملاک و معیار کرامت پیامدها، جلوه ها و آثار کرامت عوامل کسب کرامت فصل دوم: کرامت انسان در مسیحیت جایگاه کرامت انسان تحلیل مفهومی کرامت انواع کرامت منشأ کرامت هدف و فلسفه وجودی کرامت پیامدها ...
وضعیت محیط زیست در ایران اگر انفجاری نباشد انسدادی است
این عناصر ملی و مذهبی در عرفان ما در هم آمیخته می شوند و حضور پیدا می کنند. عطار که در تذکره الاولیا از بایزید نقل می کند هماهنگی میان انسان و طبیعت به طور کامل وجود دارد و همه این ها را در شعر سعدی می بینیم که می گوید برگ درختان سبز در نظر هوشیار هر ورقش دفتری است معرفت کردگار شریعتی تاکید کرد: همه این ها به ما می آموزد که به خصوص در فرهنگ ما به شکل شایسته یعنی شاعرانه بر زمین سکنی ...
10 نکته در باب باغ ایرانی
...: علی رغم آنکه هندسه باغ ایرانی به طور مشخصی زمین را مرزبندی کرده است و به ظاهر دارای هندسه ای ساده و مشهود است اما کیفیات فضایی متنوعی در باغ قابل ادراک است. فضای باغ ایرانی، فضایی است: پیوسته، بدون مرز، بینابین، بیرون و درون، وسیع با حسی نامحدود که به انسان احساسی فرح بخش و روح افزا می دهد. از این احساس وسعت در باغ ایرانی به عنوان فضای بیکران و بیکرانگی در باغ نیز یادشده است و بر خلاف عرصه ...
آن چه در یادروز حافظ گفته شد
عمومی چاره گشا هستند؟ کاووس حسنلی مدیر مرکز حافظ شناسی به عنوان نخستین سخنران بیست ویکمین نشست علمی یادروز حافظ سخنان خود را با موضوع امسال این مرکز (حافظ و اخلاق) آغاز کرد. استاد ادبیات دانشگاه شیراز با اشاره به بحران ی که هم اکنون در اخلاق عمومی، اخلاق پزشکی و... به آن دچاریم، یک پرسش مطرح کرد: آیا آموزه های اخلاقی متون ادبی برای رفع این بحران به کارِ ما می آیند؟ و آیا آشتی دادن مردم ...
آسیاب آبی/ آسیاب بادی
باید واو آن حذف شود؟ آیا می توان در صورت این واژه در حالت ترکیب، تغییری ایجاد کرد و برای مثال نوشت خش چهره ، خش هیکل ! به همین روی در مقدمه همین مقال نیز واژه خوشنود به شیوه درست آن ضبط شده. 2. تعداد و مقدار بسیاری از نویسندگان جوان ما توجه ندارند که تعداد در مورد اقلام و افرادی به کار می رود که قابل شمارش هستند: تعداد دویست حلقه چاه ، تعداد دویست میز یا صندلی و مقدار برای ...