سایر منابع:
سایر خبرها
مهدویت در طریقت و تشیع
شافعی را به شیعیان نزدیک می کرد و پیوند می داد ، در حال نابودی است و مرزهای آیینی و شریعت ، میان دو گروه نمایان تر گردیده است. این عامل ، ورود و خروج افراد و طوایف کرد به مذهب دیگر را – که در قدیم زیر سلطه طریقت به چشم می آمد – از میان برده است. آمار تکایا و خانقاه های صوفیه و تعداد دراویش و صوفیان فعال در آن ها ، در مقایسه با گذشته، در مناطق کردنشین اصلاً قابل قیاس نیست و تعداد دراویش ...
امام سجاد (ع) در ذهن و زبان اهل سنت
(علیه السلام) و نقل ادعیه ای از آن حضرت ازکتب اهل سنت است . کلمات کلیدی : آل محمد (ص) ، اهل بیت (علیه السلام) ، امام سجاد (علیه السلام) ، علی بن الحسین ، زین العابدین،اهل سنت ، شهر بانو ، فضائل و مناقب ، مناجات و ادعیه . مقدمه : جایگاه آل محمد (ص) در نزد اهل سنت : فضایل اهل بیت پیامبر (ص) علاوه بر این که در کتب دست اول اهل سنت مانند صحاح و مسند احمد نقل شده ...
تفرقه افکنی در ایران خریدار ندارد
خداوند است تصریح کرد: این بیان اشتباه است ، در حالی که رحمت خدا "پیش تر" از غضب خداوند است، یعنی همه عالم را رحمت خداوند فرا گرفته است، اگر جایی غضب وجود دارد به مثال تیغ جراحی در دست طبیب است . وی افزود: در حال حاضر بزرگ ترین مشکل در جامعه ما این است که تلاش گسترده ای صورت می گیرد تا دل ها را از یکدیگر جدا کنند و ما به عنوان پاسداران انقلاب باید تلاش کنیم دل ها را به هم نزدیک کنیم . ...
مرثیه سرایی و سیر مرثیه در ادبیات عاشورایی
.... وی با بیان این که در مرثیه محتشم کاشانی 12 بند وجود دارد و بیش از 25 نفر از شخصیت های شناخته شده مانند شیخ کمپانی، بیگدلی، سروش اصفهانی، سقای اصفهانی، وحشی بافقی و دیگران از این سبک و سیاق تقلید کرده اند، اظهار کرد: وقتی محتشم قصیده ای را در وصف شاه تهماسب سرود و به او تقدیم کرد، با ناراحتی وی مواجه شد. شاه تهماسب به محتشم خطاب می کند که نخست ائمه و معصومین (ع) را مدح کن و بعد، البته ...
استاد انصاریان: ایمان، اخلاق و عمل صالح میوهٔ قلب است/ رفیق بد و معاشر با بی دین قلب را تخریب می کند
مبارک حضرت علی اکبر(ع) درست باشد، ایشان در دنیا سه سال بوده که به سن تکلیف رسیدند، اما مزدی که در بهشت به ایشان داده می شود، چندسال است؟ قرآن می گوید: بحث سال را مطرح نکنید، چون سالی وجود ندارد؛ البته آن رحمت و محبت خدا هم غیر از نیّت مؤمن که تا هر وقت بماند همین باشد، بدرقهٔ مسئله هم هست. بعضی ها هم دوران تکلیفشان از سه سال کمتر بوده و بعضی ها هم به قول قرآن مجید به سن کهنسالی رسیده اند و از صدسال ...
توریست هایی که دو ساعت مسلمان بودن را تجربه می کنند
است خب قطعاً ما نمی توانیم فعلاً از منظر دیگری وارد شویم. باید اسلام واقعی که اسلام رحمت و کرامت انسان است را نشان دهیم و برای مخاطب ثابت کنیم که رفتار مسلمان متفاوت از اصل اسلام است. لذا ما داریم بیشتر روی این قضیه تکیه می کنیم که ذهنیت های منفی نسبت به اسلام برطرف شود تا بعد بتواند به اسلام جذب شود. خیلی سخت است. من نسبت به فردی سوالی در ذهنم باشد هر چه حرف خوب هم بگوید تا وقتی آن ...
جامعه پذیری در جامعه اسلامی، آموختن شیوه های تعامل عادلانه است
، جامعه پذیری و مهندسی رفتارهای اجتماعی در جامعه اسلامی در همه عرصه ها ناظر به هماهنگی نظام تکوین و تشریع است. اسلام و ادیان الهی خواسته اند تعادل میان انسان و طبیعت را حفظ کنند . در جامعه اسلامی همه چیز قاعده مند است. همه چیز باید در زمان و مکان خودش صورت گیرد در این آیه شریفه برای حکم روزه قواعد و شرایط خاصی ذکر شده است (کُلُواْ وَاشْرَبُواْ حَتَّی یَتَبَیَّنَ لَکُمُ الْخَیْطُ الأَبْیَضُ مِنَ ...
فواید ازدواج و تشکیل خانواده از دیدگاه قرآن و روایات
...، یک لا اله الا الله گو اضافه می شود لذا تکثیر موحدان در عالم، یکی از اهداف زوجیت در انسان از دید قرآن و روایات است. این مترجم و مفسر قرآن با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) عنوان کرد: ایشان فرموده است که چه چیزی مانع انتخاب همسر می شود چه بسا خداوند فرزندی به او عطا کند که روی زمین را از لا اله الا الله پر کند. وی با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) با بیان اینکه زوجیت سبب تکثیر ...
حوزه و دانشگاه در علوم انسانی چه کار کرده اند؟
فعالیتها توصیف انسان مطلوب است و جامعه مطلوب و مبانی آن. اصلا می بینید در حوزه این علوم بحث اصالت فرد و جامعه و جامعه مطلوب مطرح است. فعالیت دوم این علوم توصیف انسان تحقق یافته است. هر بحثی مهمی که مطرح می شود، خواه اقتصادی و یا آلودگی محیط زیست یا غیره باشد یک دفعه سیاسی می شود و این ناهنجاری است و می خواهیم یک تحقیقی در این باره انجام دهیم که چرا این طور می شود؟ فعالیت سوم تغییر انسان محقق و جامعه ...
بررسی تطبیقی نقش خدای متعال در عالم تکوین، بر اساس دیدگاه فلسفی و ادله نقلی
جایی که هر موجودی امکان درک کمال دارد، فیض خود را شامل او نماید. دریغ از فیض، ظلم است و ظرفیت هر موجود در دریافت فیض، حق او قلمداد می شود. اما بر اساس مکتب وحی، در عالم تکوین، هیچکس حقی بر خدای متعال ندارد و هیچ لزومی هم بر خدا نیست که به بندگان کمالی اعطا کند، بلکه هرچه نعمت عطا کند، از روی فضل است و هرچه امساک کند، از روی عدل. البته همه کارهای خداوند در خلق و ایجاد و اعدام و ...
پیوند طلسمات و صورتگری در اسلام
شواهد پرشماری از ملازمت تصاویر با امور جادویی در دست است؛ ابن ندیم تصریح می کند گروه هایی که به کار طلسمات می پردازند نقوش مخصوصی بر سنگ ها ترسیم می کنند.[29] در برخی کتاب های طلسمات، در کنار وصف صورت جنیان و دیوان، طلسم هایی بر اساس همین اشکال و نیز اشکال حیوانی مثل شیر و اسب بالدار، کرگدن، شترگاوپلنگ، فرشتگان با سر و تاج و بال و موجودات عجیب دیگر، مثلا با تن پرنده و سر انسان، ترسیم شده اند.[30] ...
مفسّران و مصداق اهل بیت
رسالت نمی خواهم، جز مودّت و محبّت به خویشاوندانم (الشّوری/23). این آیه معروف به آیه مودّت است که اغلب کتاب های تفسیر، حدیث و تاریخ نزول، آن را در حقّ اهل بیت(ع) می دانند. سیوطی در تفسیر این آیه به اسناد خود از ابن عبّاس نقل می کند: هنگامی که این آیه بر پیامبر(ص) نازل شد، صحابه عرض کردند: ای رسول خدا! خویشاوندان تو کیستند که مودّت آنان بر ما واجب است؟ حضرت فرمود: علی، فاطمه و دو فرزند او ...
فال روزانه یکشنبه 30 مهر 1396
...> اسفند امروز وقتی پای مسائل اساسی در میان باشد شما اصلا حاضر نیستید انعطاف پذیر باشید، به ویژه اگر دیگران بخواهند به زور شما را مجبور کنند که خودتان، باورها و عاداتتان را تغییر دهید. شما ایمان راسخی به اعتقادات خود دارید و فکر می کنید که در مسیر درستی قرار دارید. با این حال سعی کنید دانش بیشتری در زمینه مسائل دینی و فلسفی به دست بیاورید. هر کاری که در توانتان است را انجام دهید و تمامی ...
آیت الله سیدان: انتخاب ما بدون اذن خداوند محقق نمی شود
عین حال که با اختیار خود عمل خیر یا شری را برمی گزینیم باید اجازه و اذن پروردگار متعال صادر شود و از این اجازه به مشیت الهی تعبیر می گردد. باید خدا اراده کند تا آنچه ما اراده کرده ایم به انجام برسد منتهی این اراده خدا به معنای رضایت نیست اما خدا مانع قدرت اختیاری که به انسان عطا فرموده نمی گردد. این عالم برجسته در ادامه با اشاره به روایتی از امام رضا (ع) گفت: خداوند انسان ها را به انجام ...
انقلاب بی خون / سخنرانی منتشر نشده استاد جلال الدین فارسی
که خدا رحمتش کند مرحوم حنیف نژاد و سعید محسن از کسانی بودند که در این جلسات شرکت داشتند. و در آن زمان این اندیشۀ مبارزۀ مسلحانه را سخت گرفتند و عدّۀ زیادی بودند که الان هم هستند و حیّ و حاضرند. در همین ایام با وجودی که رهبری نهضت حرف های مسالمت آمیز می زد و در کادر قانون اساسی مبارزه می کرد دستگیر شد. افراد سستی که خیال می کردند با حرف زدن و خنده ها و حداکثر اعتصابات و این جور چیزها می ...
عاشورا محور رشد تعلقات ، آگاهی ها و اقدامات در جامعه منتظرین است / نفی تقصیر و غلو در شأن ائمه (ع) به چه ...
ایشان در این بحث بیان می کنند ظهور شفاعت کلی نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در عاشورا واقع شده و عاشورا مهمترین وسایط و وسایل شفاعت حضرت است. هر سال نسیمی از عاشورای امام حسین تکرار می شود. یکی از کارهایی که انسان قبل از محرم یا لااقل در دهه محرم باید انجام بدهد این است که واقعاً محاسبه کند ببیند کجای کار است آن نقطه ضعف هایی که همراهان حضرت را جدا کرد و در مقابل حضرت قرار داد آیا در او هم وجود دارد یا توانسته در این دهه محرم آن نقطه ضعفها را ریشه کن کند آن چیزی که در دوران ظهور اتفاق می افتد غلبه مطلق و تحقق عدالت و حیات طیبه و نورانی شدن عالم است یعنی همه آن چه که اتفاق می افتد در واقع تجلیات شئون امام و این کلمه غیبی در عالم انسانی و حیات فردی و اجتماعی انسان ها است. جامعه مومنین اگر بخواهد به حدی رشد کند که به ظهور برسد، عاشورا می خواهد و یکی از نقشهای مهم عاشورا همین است و جامعه مومنین باید دائماً با بلای عاشورا همراه شوند. در شان امام نه غلو و نه تقصیر جایز نیست و برای رسیدن به ظهور باید نسبت به جایگاه امام رفع قصور بشود. ...
به ایران بازگشتم، زیرا امکان اصلاح وجود دارد
هم مدرن اند، اما به ایدئولوژی سنت گرا باور دارند! در حالی که علامه طباطبایی یک عالم سنتی بود. این دوتیپ متفاوت اند. بنیادگراها هم به همین سیاق؛ مدرن اند به این معنا که از وسایل مدرن استفاده می کنند تا سنت را به تخت حاکمیت بنشانند. در حالی که سنت گرایان اصلا نمی خواهند به حکومت برسند. به قول نیچه، مثل یک شیء عتیقه به سنت نباید دست زد. بنیادگرا می کوشد دولت جدید بسازد، مثلا داعش که از همه ابزارهای ...
تفکر ذیل کدام تاریخ؟
شده است. اعتباریات یکی دیگر از مباحث مهم علامه طباطبایی در این باره است که لایه های معرفت شناسی ایشان را تامین می کند. طبق این نظریه مفاهیم ذهنی انسان به دو نوع تقسیم می شود. نخست مفاهیمی مانند درخت، کوه و... که صورت ذهنی آن دارای مصداقی در خارج است که بر آن تطابق می کند. به این دسته مفاهیم حقیقی می گویند. اما نوع دوم مفاهیم ذهنی است که در خارج وجودی مستقل ندارند بلکه ذهن انسان براساس خارج آن را ...
فساد ظاهر ناشی از فاسد بودن باطن است/ رابطه ظاهر و باطن انسان
مستقیم و نگاهبان کتابهای (آسمانی) دیگر است؛ تا (بدکاران را) از عذاب شدید او بترساند؛ و مؤمنانی را که کارهای شایسته انجام می دهند، بشارت دهد که پاداش نیکویی برای آنهاست * (همان بهشت برین) که جاودانه در آن خواهند ماند! .[6] به تعبیر علامه طباطبائی آنچه که قرآن در یک کلام به آن تأکید می کند، پیوند عمیق اعتقاد حق، و رفتار و عمل صالح است؛ و در حقیقت قیم بودن قرآن به همین معنا است.[7] چه ...
رحمت خدا پیش از غضب اوست/ خدا جز رحمت چیزی در عالم خلق نکرد
یا من سبقت رحمته غضبه ؛ یعنی مهندسی عالَم طبق رحمت رحمانیه است؛ آنکه از عرش تا فرش را تنظیم می کند، خدای الرحمن است نه خدای الرحیم . مهندس عالَم جز رحمت چیزی در عالم خلق نکرد یا من سبقت رحمته غضبه أَنْتَ الَّذِی تَسْعَی رَحْمَتُهُ أَمَامَ غَضَبِه . این نیز از بیانات نورانی امام سجاد است؛ یعنی خدا هر وقت بخواهد فرد یا گروهی را غذاب بکند پیشاپیش مهندسی می کند نقشه کشی می کند، نقشه هم به دست الرحمن ...
علم جدید طرح دگرگونی جهان است/ دانایی، فلسفه و علم
مثل وجود و عدم و چیستی موجودات و اینکه چه چیزها را می توان و چه چیزها را نمی توان شناخت بی وجه می دانستند و می گفتند انسان میزان و مقیاس چیزهاست. علم هم باید برای انسان باشد. سوفسطاییان با فلسفه هایی که در شرف پدید آمدن بود مخالفت کردند و این مخالفت ها زمینه بحث های تازه و تأسیس فلسفه را فراهم آورد. در آن زمان نظر سوفسطاییان جایگاه مهمی پیدا نکرد اما مشکل نظر و عمل در فلسفه باقی ماند و هر بار که ...
عدالت بین فرزندان، امری بسیار پر اهمیت
...> ای مردم! جدم معاویه و پدرم یزید، غاصب حق خلافت بودند و بر من سخت ناگوار است که می دانم آنها الان به عذاب الهی دچارند. مردم! خلافت، حق علی علیه السلام و فرزندان اوست. بروید و امام حق را بشناسید. گفتنی است پس از بررسی های فراوان معلوم شد که استاد معاویه پسر یزید، از شیعیان اهل بیت بوده که او را این گونه متحول ساخته است. امام صادق علیه السلام درباره فضیلت معلم و استاد می ...
عرفان مناقشه خیزترین مبحث در تاریخ فرهنگ اسلامی ایرانی است
بهشت و جهنم و گاهی در راستای کسب رضای خدا و تقرّب الی الله و فناء فی الله و وصال الهی صورت می گرفت. وی ادامه داد: در تمام این موارد، از بهشت و جهنم و عذاب و ثواب اخروی گرفته تا فناء فی الله و وصال الهی، شرط لازم را اخلاقی زیستن می دانستند. اهمیت و اُبُّهت دین، امروزه دیگر به اندازه گذشته نیست چون اعتقاد انسان مبتنی بر این بود که خدا علاوه بر اینکه ربِّ تکوینی ماست، ربِّ تشریعی ما هم هست ...
شرح دو جمله از دعای کمیل
فراوانش عموم بریّت را حاصل، و رحمت بی پایانش جمیع ممکنات را شامل است. خدایی که عالم نشان اوست و بی نشان است. همه جا هست ولی بی مکان است. بر همه عیان است و از همه نهان. پروردگاری که از طرفۀ خاک لطیفۀ پاک آفرید و او را علت ایجاد افلاک گردانید. پروردگاری که وجود نامحدودش را نتوان به عبارات محدود و کلمات معدود شرح و بیان نمود. و گنج شایانی که توصیفش با قلم و بیان، خارج از حیّز امکان است. و درود ...
عامل هم گرایی میان کردها و مذهب تشیع
طریقت و غیره، مانند شیعیان عمل می کردند و در فضای چنین اعتقادی، اختلاف چندانی با شیعیان احساس نمی کردند. بنابراین طریقت های نقشبندی ، قادری ، نعمت اللهی ، جلالی و بکتاشی شایع در سراسر مناطق کردنشین ، زمینه ورود افکار و عقاید شیعی به کردستان را فراهم ساختند و در قالب افکار و عقاید صوفیه ، مروج عقاید شیعی در میان کردها بودند. هم گرایی و نزدیکی عقاید طریقت و تشیع ، نزدیکی هرچه بیش تر طوایفی از ...
بازی همزمان چماق و هویج آمریکا و اروپا در قبال برجام/سخن گفتن از مذاکره با اروپا در راستای نگرانی های ...
شازند در آیین عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته شهر شازند به نقش امامان در هدایت و سعادت بشر و جامعه اشاره کرد و گفت: ائمه ی اطهار منابعی نورانی هستند که اگر انسان در پرتو این نورانیت قرار گیرد بی شک به مقصد نهایی و عالم معنا راه پیدا می کند. ایمان، عبادت و شهود آن ها، همه نشان از انقطاع از عالم ماده و وصل به عالم معناست. وی در بیان حدیثی از امام صادق(ع) بیان کرد: هر گروه و ملتی، سه خصلت تعمق ...