سایر منابع:
سایر خبرها
به اسم تحقق اهداف سند توسعه پایدار، تهاجمی علیه هویت شیعی در جریان است/ وابستگی به خانواده را علامت فقر ...
...؛ إن شاءالله وقتی وارد اصل محتوای جلسه شدم، علتِ این را که گفتم در این مورد کار تفصیلی نیاز است، مقداری واضح تر خواهد شد. قبل از اینکه به این موضوع بپردازم چند نکته ای به ذهنم رسید که به عنوان مقدمه عرض کنم؛ این مقدمات برای بازخوانی حافظۀ تاریخی شما دربارۀ شهر بروجرد مفید است و بعد إن شاءالله وارد این دستور بحث می شوم. حرف اول من این است که ما آن مقداری که تاریخ بروجرد را مطالعه ...
پیامدهای فرهنگی سیاست شاه عباس در گیلان
اللغات را که از معتبرترین فرهنگ های عربی به فارسی است برای این خاندان شیعی نوشت. (منزوی ، 1369 ، ص 418) در زمینه تاریخ نگاری ، کتاب تاریخ خانی تألیف علی پسر شمس الدین لاهیجی است که مؤلف در نگارش اثر خود از همکاری خان احمد اول بهره برد. همچنین عبدالحسین قاری از جمله دانشمندان دیگر این عهد بود که به درخواست خان احمد در سال 967 ق ، شرحی بر کتاب ناسخ و منسوخ قرآن تألیف احمد متوج بحرینی نوشت. (منزوی ...
مهدویت در طریقت و تشیع
ه ) مهدویت در طریقت و تشیع مهدی در اصطلاح مسلمانان، به شخصی گفته می شود که در آخرالزمان ظهور خواهد کرد. شیعیان این منجی را فرزند امام حسن عسکری (ع) می دانند و دو غیبت برای او قائلند: اولی غیبت صغرا به مدت 69 سال که از سال 260 آغاز و تا سال 329 قمری ادامه یافت و دومی ، غیبت کبرا که از سال 329 قمری به بعد شروع شد و هنوز نیز ادامه دارد (مشکور ، 1379 ، ص132). جمهور اهل سنت ، مهدی را در کسی ...
سرگذشت یک خاندان
بیستم ، در نثری روایت گونه و درعین حال تحلیلی، در صدوچهلمین سال تولد توماس مان، درباره هر یک از اعضای این خانواده نوشته است. به جز این کتاب، به تازگی ویراست تازه ای از کتاب دیدار غرب و شرق در هجرت گوته هم توسط نشر علمی وفرهنگی به چاپ رسیده است. این کتاب مجموعه ای از مقالات درباره دیوان غربی- شرقی گوته است که به انتخاب و ترجمه حدادی منتشر شده است. در ویراست تازه سه مقاله جدید به کتاب اضافه شده اند ...
امام سجاد (ع) در ذهن و زبان اهل سنت
کتاب “السؤول فی مناقب آل الرسول” ، ابن صباغ مالکی ( متوفای 855 ه.ق ) در کتاب “الفصول المهمه فی معرفه أحوال الأئمه”، شمس الدین محمد بن طولون ( متوفای 953 ه.ق) در “الشذرات الذهبیه فی تراجم الأئمه الإثنی عشریه عند الإمامیه” . همچنین حمدالله مستوفی(متوفای نیمه اول قرن 8 ) در ” تاریخ گزیده ” و محیی لاری (متوفای نیمه نخست قرن دهم) در اثر منظومش ” فتوح الحرمین ” هم از خلفای چهارگانه و هم از امامان 12 گانه ...
پنج کتاب دربارۀ میشل فوکو به توصیۀ گری گاتینگ
یا صبر لازم برای مطالعۀ متن کامل را ندارید. متن کامل کتاب بیش از 700 صفحه است. این چند کتاب حاصل دوره ای از کار فوکو هستند که اغلب از آن با عنوان دیرینه شناسانه یاد می شود، دوره ای که به کاوش در اعماق ساختار اپیستمه ها (تقریباً معادلِ چارچوب های مفهومی) در گذشته اختصاص یافته است. کتاب بعدی او، مراقبت و تنبیه7، 6 سال بعد در 1975، و بلافاصله درپی آن، جلد اول تاریخ جنسیت8 [اراده به دانستن ...
نگاه فرامسئله ای به فلسفه اسلامی
، حضرت امام خمینی رضوان الله علیه است. این شرح ارجمند، با نام فروغ معرفت در اسرار خلافت و ولایت ، (تحقیق و نگارش حجت الاسلام سعید هلالیان) در دو جلد و با مجموع حدود 1300 صفحه، نخستین بار در سال 1395 توسط چاپ و نشر عروج وابسته به مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی ره منتشر شد. این کتاب افزون بر شرح مباحث مهمی در عرفان نظری اسلامی مطابق ممشای امام راحل، مشتمل است بر مقدمه ای مفصل و سودمند در شناخت عرفان ...
سنایی پیونددهنده ی عرفان به تاریخ شعر فارسی
ترین و پرمغزترین شعر تعلیمی صوفیه پیش از مثنوی مولانا به حدیقه ی سنایی اختصاص دارد. اندیشه ی انسان کامل را او وارد شعر فارسی کرده و در نظام کامل عرفانی تبیین کرده است. سنایی حال و هوای تازه ای وارد قصیده کرد. تاثیر او بر عطار و مولانا و بسیاری از شاعران بعد از خود شگفت است و نکات فراوان دیگر درباره ی زندگی، آثار و اندیشه های او درخور بررسی و تحقیق جامع است. مرکز فرهنگی شهر کتاب پس از ...
پیامدهای سیاسی سیاست شاه عباس در گیلان
حکومت های قدرتمند زمان خود ، حکومت می کردند. در سال های 763-1001 ق در شرق سفید رود ، حکومتی شیعی به قدرت رسید که با تکیه بر انتساب خود به امام سجاد(ع)و اقدامات سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی به مقتدرترین قدرت سیاسی گیلان تبدیل شد و خود را کیا نامید.[1] از این زمان به بعد درگیری با امرای سنی و رقیب سیاسی آن ها ، اسحاقوندان در غرب سفید رود ، آغاز شد. حکومت آنان نسبت به حکومت های محلی دیگر در منطقه ...
اشتراک حوزه های درسی اهل طریقت با شیعیان
مولانا خالد نقشبندی می رسد. سلسله دوم از پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) به حسن بصری منتقل می شود و بعد از طریق حبیب عجمی و داوود طائی به معروف کرخی می رسد و از این جا با سلسله اول هماهنگ می گردد تا به مولانا خالد نقشبندی ختم می شود. سلسله سوم از حضرت رسول اکرم (ص) آغاز می گردد و بعد به ابوبکر) انتقال می یابد و بعد از طریق سلمان فارسی و یکی از نوادگان ابوبکر به نام قاسم ، به امام جعفر صادق ...
مرز مشخصی میان ساحت های شعری سنایی وجود ندارد
توان به تفاوت مقتضای سن و سال آنان مربوط دانست. موحد درباره تجلی سنایی در ساحت شعری اش افزود: سنایی از شاعرانی است که جلوه های کاملا متفاوت و متغایر در آینه اشعارش دارد. می گویند سنایی پس از ملاقات با دیوانه لای خوار توبه کرده و از هجویات و مدایح و نفسانیات به کلی دوری جسته و بقیه عمر را به سرودن زهدیات و اخلاقیات و نصایح و مواعظ مصروف داشته است. این توجیه ساده انگارانه البته اهل تحقیق ...
محمدعلی موحد از رونمایی قریب الوقوع تصحیح جدید مثنوی معنوی خبر داد
شامل مقدمه استاد موحد در 120 صفحه و نیز دفتر اول، دوم و سوم مثنوی و جلد دوم نیز شامل سه دفتر بعدی (چهار، پنج و شش) به انضمام کشف الابیات خواهد بود و حجم جلد دوم هم 1000 صفحه است. هر دو جلد این کتاب در قطع وزیری و با صحافی گالینگور منتشر می شود. دکتر محمدعلی موحد در این تصحیح با تمام نسخه های کامل یا ناتمامی که تا 15 سال پس از فوت مولانا، کتابت و تاکنون شناخته شده اند مثل نسخه قونیه و نسخه ...
دگردیسی انسان در خوانش صاحب المیزان
.... بر اساس روایت، علّت منع، آزمایش میزان اطاعت پذیری آنها بوده است. آنگاه حضرت(ع) مردم آن سامان را به سه گروه تقسیم نمودند. دسته اوّل شکارکنندگان ماهی بودند. دسته دوم تحذیرکنندگان و دسته سوم کسانی بودند که سکوت اختیار نمودند و دسته دوم را به دلیل انذار، ملامت می کردند. در نتیجه این کشاکش، گروه دوم به علّت نافرمانی خدا، از اهالی شهر جدا شدند و در نزدیکی شهر فرود آمدند. در بازدید این ...
عامل هم گرایی میان کردها و مذهب تشیع
، 1384 ، ص73؛ گلزاری ، بی تا ، ج11، ص104). نیمه دوم قرن چهارم هجری را باید آغاز رسوخ افکار صوفیانه در مناطق کردنشین دانست؛ مقدسی در سال 358 قمری در سیاحت کردستان ، چهل صوفی را مشاهده کرده که با لباس های مندرس زندگی زاهدانه ای برای خود برگزیده بودند. با این حال، رواج عمومی افکار صوفیانه در مناطق کردنشین را باید از قرن ششم هجری دانست. (مبارکی ، 1384 ، ص73؛ Bois, 1966, P.91) قرن ششم ...