سایر منابع:
سایر خبرها
معرفت دینی، دغدغه اندیشمند دین
در شهر تبریز متولد شد. محمدتقی جعفری در طول عمر علمی خود سعی کرد یکی از غامض ترین و پیچیده ترین مفاهیم دینی معرفت دینی را بحث بنشیند. باید توجه داشت که یکی از دغدغه های پنجاه سال اخیر در جهان اسلام به صورت عام و در ایران به صورت خاص که درباره آن صحبت می شود این است که معرفت دینی اساساً چه نوع معرفتی است؟ منابع شناخت دین چه نوع منابعی هستند؟ در این میان برخی از کتاب، سنت، عترت، اجماع و عقل ...
به یاد استاد محمد تقی جعفری
در خصوص جریانات فکری ، منطبق بر تفکراتی بود که به عنوان دانشمندی جوان و اسلامی اندیش ، آن ها را از اساتید زبده و جریانات زنده دوران تحصیل خود به ارث برده بود، و به نظر می رسد، اصل آن به زیربنای تربیتی تمدن علمی اسلام برمی گشت . جعفری پس از اتمام تحصیلات ، وقتی در خلال سال های دهه 30 به ایران بازگشت ، باز به بررسی جریانات فکری روز پرداخت . بی گمان ، او با روشنفکری های واقعی موافق بود و ...
ثمرات نظریه اعتباریات علامه طباطبائی در حوزه علوم انسانی
این می شود که وی می خواهد جامعه و انسان را بفهمد و اینکه سیر طبیعی شکل گیری جوامع و اندیشه های اجتماعی انسان چگونه است. پس نظریه اعتباریات افکار عملی و اجتماعی انسان را بررسی می کند و نگاه تدریجی که نسبت میان انسان و جامعه را شکل می دهد. به طور کلی تفاوت جوامع در چیست؟ علامه طباطبایی بر اساس نظریه ادراکات اعتباری عنوان می کند که ما جوامع ساده، جوامع بسیط بدون اعتباریات گسترش یافته و جوامع پیشرفته ...
نگاهی تطبیقی به دامنه حجیت اخبار آحاد در تفکر اهل سنت و ابن تیمیه
خبر نک.: ابن حجر، 1379: 9/15؛ ابن حجر، 1422: 55؛ جوینی، 1399: 1/583؛ ابن حیان، بی تا: 1/255؛ بزدوی، بی تا: 154؛ ابن حزم، 1404: 235؛ غزالی، 1997: 1/145؛ آمدی، 1980: 2/31؛ بخاری، 1997: 2/370). عقاید: اگر احکام رفتارهایی است مربوط به عمل مکلفان و اخلاق صفاتی است مربوط به قلب انسان ها، عقاید در مقابل این دو چیزی است که انسان در ذهن و عقل خود به آن پای بند است. و العقیده ما یدین الانسان به ...
همسنجی نظریه کلیات پنجگانه در حکمت سینوی و حکمت صدرایی
تشکیک تبعی ماهیت باز شود؛ به دیگر سخن تشکیک وجود یک امری هست شناسانه است و با اعتبار تشکیک تبعی ماهیت از آن؛ عملا ماهیت به گونه ای تحقق یافته است اگر چه تبعی، و این امر منافی نظر وی است. وجود و ماهیت، در ذهن مغایر یکدیگرند، یعنی دو مفهوم ذهنی هستند نه یک مفهوم ذهنی، ولی در خارج یکی هستند و هیچ گونه کثرت خارجی ندارند؛ یعنی چنین نیست که یک شی ء در خارج دارای دو جهت و حیثیت واقعی باشد: یکی وجود و دیگری ...
گزارش فارابی از پارادوکس منون نزد ارسطو
حس و عقل تأکید می ورزید؛ طوریکه شناخت قبلی مقدمات کلّی را، شرط بنیادین در فهم علمی جزئیات می دانست. همان فهم علمی که عبارت است از نهادن جزئی در ذیل کلّی و تعمیم حکم کلّی بر مصادیق خاص. بنابراین علم به کلّیات، به نحوی باید از پیش محفوظ شمرده شود تا درک و فهم علمی از جزئیات به هنگام تعلّم و تأمل، پدید آید. طبق روایت فارابی، همین جریان از نگاه ارسطو نیز، نشان می داد که معرفت، نوعی یادآوری است. ...
سیاست به مثابه تئاتر و نمایش
واقعیت ادبی است. اما به دلیل همین واقعیت، یعنی اینکه استعاره بیش از هر چیز مفهومی ادبی است استفاده از آن برای کاربردهای دیگر متافور از جمله کاربرد مد نظر این نوشته صحیح به نظر نمی رسد. متافور در این نوشته مقوله ای معرفت شناختی است و به فرایند شناخت، حصول معرفت و نیز ارائه بین الاذهانی واقعیت های ادراکی مربوط است و استفاده از واژه استعاره به لحاظ صبغه ادبی این واژه موجب اغتشاش و کژتابی معنایی می ...
زلزله ها هنوز چشم برخی را باز نکرده است/ آقای رئیس جمهور! 100 روز گذشت الوعده وفا
اقتصادی سخن گفت تا فقر را به طور کامل از جامعه ایران ریشه کن کند. او گفت: تلاش دولت بر آن است تا مردم به حقوق خود دست یابند. ریشه کن شدن فقر و از بین رفتن فساد حق مردم است؛ مهار تورم، رشد اقتصادی و سربلند شدن ایران در محافل بین المللی، دستیابی به بازارهای منطقه و جهان، رشد فضای آزاد و معنوی، دسترسی آسان به اطلاعات، برابری در مقابل قانون، داشتن آینده ای مطمئن، اظهار نظر و گفت وگو، دانستن و در ...
اصول فلسفه و روش رئالیسم عرضه فلسفه تطبیقی میان شرق و غرب بود
.... 4. از نظر علامه طباطبایی، اجتماع بر ادراکات و فکر فرد انسان تأثیر می گذارد و آن را می توان از عوامل خارج از معرفت که مؤثر در معرفت است به شمار آورد. وی می گوید: قوا و ویژگیهای اجتماعی بر قوا و ویژگیهای فردی، به هنگام تعارض و تضاد، غلبه دارد و همّت و اراده جماعت در امری، به مانند هیجانات اجتماعی، اراده معارضه و مخالفت را از اشخاص و اجزاء می گیرد و فکر را از آنان سلب میکند. همین ...
خواستن هایی که با فعلِ توانستن صَرف می شوند/ تحلیلی روان کاوانه و جامعه شناسانه بر واکنش های غریب صورت ...
چون فضای تو، فضایی آماده برای شدن بود. قانعی راد: کسانی که در سخنرانی های تد شرکت می کنند، ایده هایی برای تغییر دارند. آنها راهبردهایی را مطرح می کنند و به مردم می گویند چه باید بکنند. خانم گلستان شما در سخنرانی تد خودتان را در نقش یک مربی و صاحب ایده ظاهر کردید: به نظر من ایده شما ایستادگی و اعتمادبه نفس بوده است. شما برای مخاطبان خود یک نظریه اراده گرایانه در میان گذاشتید خواستم، شد . شما ...
اسرار اعمال حج در قرآن و سنت
می گوید: اصلُ الحَجِّ، القَصدُ للِزّیارةِ، خُصَّ فی تعارف الشّرع بِقَصدِ بَیتِ اللهِ تعالی إقامَةً لِلنُسُک . (راغب اصفهانی، 1387ش ، ص107). اصل حج، به معنای قصد زیارت است، ولی در عرف شرع به قصد خانه خدا، برای برگزاری مناسک حج اختصاص یافته ست . اما طریحی، لغت شناس معروف، ارتباط معنای لغوی و اصطلاحی حج را به صورت واضح تر بیان می کند: حج در لغت، قصد کردن چیزی را گویند و در ...
مرجع اخلاقی و مذمت بی توجهی تاریخِ توجه و بی توجهی
نمی رود . او در نامه ای به تاریخ ژانویۀ 1752، بی توجهی را با تنبلی ذهن برابر می داند و ادعا می کند که هر دوی آن ها دشمنان معرفت هستند. محور واحد اندیشه های چسترفیلد دربارۀ این مفسده آن است که ناتوانی در توجه، نظم اخلاقی و سلسله مراتب اجتماعی را از بین می برد. در واقع، فرهنگ دورۀ روشنگری، توجه را به عنوان مهم ترین قوۀ ذهنی برای به کارگیری عقل ارج می نهاد. مایکل هاگنرِ مورخ در مقالۀ کوشش ...
دانایی، فلسفه و علم
سودای اهل نظر نیست و از عقل مشترک برمی آید و گاهی دانشمندان هم در دام آن می افتند. کانت در مقدمه کتاب نقد خرد محض این مثال را آورده است که کبوتر اگر می دانست که وجود هوا مانع پرواز است و او باید با بال زدن هوا را بشکافد و برای پرواز راه بگشاید، آرزو می کرد که هوا نباشد تا به آسانی پرواز کند. او نمی داند که پرواز در هوا و با وجود هوا ممکن است و اگر هوا نباشد پرواز هم نیست. کسانی که عبارتی ...
سرگذشت اندیشه هایی که از سر ایران گذشت
برنامه گذار و بر اساس سلایق و علایق فردی مترجمان صورت گرفته است و همین سبب شده است که به طور مثال جز نقدهای سه گانه کانت ، اثر مهم دیگری از او ترجمه نشود ، ولی با اینهمه تلاش هایی که در این دوره صورت گرفته است ، با مجموع صد و بیست سال پیش از این دوران به هیچ روی قابل مقایسه نیست. افزون بر این ، تعداد پرشماری از منابع دست دوم فلسفه از تاریخ فلسفه گرفته تا فلسفه سیاسی و فلسفه اخلاق و فلسفه دین و فلسفه ...
خاک بازی با گنجینه های زیر خاکی
؟ این سوال را در واقع در آغاز سوال فرفریوس در ایساغوچی است. آیا معانی کلی همان طور که در ذهن است، مصداق خارجی دارد یا نه؟ آیا این مصداق ذهنی با این مصداق خارجی مطابقت دارد؟ راجع به مقولات، این قدر که در جهان اسلام، چه منطقیون، چه فلاسفه و چه اهل ادب در این موضوعات بحث کرده اند قابل شمارش نیست. مقولات فوق العاده سوال برانگیز است.حرف ارسطو فوق العاده سوال بر انگیز است. اصلا آن ...