سایر منابع:
سایر خبرها
آیین عزاداری سالروز رحلت پیامبر(ص) و شهادت امام حسن (ع) در حرم امام راحل
این که جامعه نبوی و مدینه فاضله پیامبر(ص) نشانه هایی دارد، افزود: فهم این جامعه نیازمند شناخت جامعه و عصر پیش از پیامبر(ص) است که به آن عصر جاهلی یا جاهلیت می گویند. بر اساس نگاه وحیانی و قرآن این عصر جاهلی است و در قرآن این عبارت آمده است که زنان و زنان پیغمبر در خانه های خود بمانند و مانند عصر جاهلیت، تبرج و خودنمایی نکنند. از این رو باید توجه داشت که عصر جاهلیت چه ویژگی هایی داشت که ...
رضا بابایی
24 آبان، سالروز رحلت مرحوم سید محمدحسین طباطبایی، مشهور به علامه طباطبایی بود. وی در سال 1281 خورشیدی در تبریز به دنیا آمد و در آبان 1360 از دنیا رفت. مرحوم علامه طباطبایی، از جهات مختلف، در شمار مهم ترین عالمان دینی در چند قرن گذشته است؛ از جمله به دلیل تألیفات بسیار مهم در حوزه فلسفه و تفسیر قرآن و نیز به دلیل توفیق کم مانند او در تربیت شاگردانی فاضل و تأثیرگذار. اما آنچه وی را ممتاز و برجسته ...
پیامبر اسلام(ص)؛ دیدگاه ها و نظرها
بر سیره اجتماعی پیامبر(صلی الله علیه وآله) به سه دسته تقسیم شده است: 1٫ اصولی که نسبت به همه انسان ها، اعم از مسلمان و کافر رعایت شده است. 2٫ اصولی که در تعامل با مؤمنان مورد توجه قرار گرفته است. 3٫ اصولی که در تعامل با کفار محارب و مسلمانان فاسق رعایت شده است. 4٫ رعایت عهد و پیمان پیامبر اعظم(صلی الله علیه وآله) در تعامل اجتماعی با دیگران، اگر پیمانی با افراد و گروه ها امضا می نمود بدان پایبند بود ...
آنچه می بینید اسلام مشوش است
تنها خدای تعالی است که علامه طباطبایی را علامه طباطبایی و سلمان رشدی را سلمان رشدی کرد؛ در مورد سلمان رشدی مبنا کج بود و به بی راه رفت. ادیان آمدند که انسان خوب را خوب تر و انسان بد را بدتر کنند؛ اسلام هم به همین صورت است، خوب را خوب تر و بد را بدتر می کند. لاهوتی ادامه داد: اسلام برای دو چیز آمده، به بهشت فرستادن امام حسین(ع) و به جهنم فرستادن یزید. همه ادیان به این صورت هستند، اسلام ...
روایت شگفت انگیز دفن صاحب تفسیر المیزان
سبک امروزی بنا نمود. مهاجرت به قم علامه طباطبایی بعد از مدتی اقامت در تبریز در سال 1325تصمیم می گیرد به قم برود؛ فرزند علامه طباطبایی در این مورد می گوید: هم زمان با آغاز سال 1325 وارد شهر قم شدیم... در ابتدا به منزل یکی از بستگان که ساکن قم و مشغول تحصیل علوم دینی بود وارد شدیم، ولی به زودی در کوچه یخچال قاضی در منزل یکی از روحانیان اتاق دو قسمتی، که با نصب پرده قابل تفکیک ...
امام حسن(ع)؛ دیدگاه ها و نظرها
معرض افکار پست و انحرافی قرار دهد. این عامل تربیتی در بیانی متین از امام مجتبی علیه السلام مورد توجه قرار گرفته و هنگامی که از آن حضرت در مورد شرف و بزرگواری سؤال می کنند، می فرماید: بزرگواری و حفظ شرافت در این است که انسان با برادران دینی خود مدارا نموده و حقوق همسایگان را حفظ کند؛ و از آن رو که کلیه بذل و بخشش های آنها مشروع و حساب شده و به دور از افراط و تفریط بود، آن بزرگوار هرگز به خود اجازه ...
پیامبر با اخلاق بر مردم اثر می گذاشت و خود را برتر از دیگران نشان نمی دادند/ حضرت از ما دوستی کورکورانه ...
...: آقای دکتر حضرتعالی کتاب های زیادی در مورد سیره و رفتار و اخلاق حضرت رسول (ص) نوشته شده است. قبلاً این اثر در یک جلد و اکنون در دو جلد بازنویسی شده است هدف از نگارش این اثر چه بود؟ یثربی: اطلاع داشتم که به زبان فارسی و عربی توسط علمای اهل سنت و شیعه کتاب های متعددی درباره نبی مکرم اسلام (ص) نوشته شده است؛ حتی توسط اندیشمندان غیر مسلمان هم کتاب های زیادی در این باره نوشته شده است که برخی از آن ها سال ها پیش ترجمه شده است. انگیزه و هدف اصلی بنده این بود که نبی ا ...
ویژگی های دین محمدی چیست؟/ مسلم شهابی
مناسب خواهد بود. عقلانی بودن: تعالیم دین جامع و جاودانه باید بر مبنای عقل و منطق باشد و عقاید و احکام نیز مبتنی بر مصالح باشد تا زمینه ساز تکامل انسان قرار گیرد. عقلانی بودن یک دین به معنای آن نیست که بشر بتواند به فلسفه همه احکام آن پی ببرد. مراد آن است که دین به گونه ای عرضه شود که وی اطمینان پیدا کند هیچ دستور غیر عقلی در آن وجود ندارد. با این حال آنچه وجه تمایز تمام این تفسیرها با ...
نباید بهانه به دست دشمنان داد
) باید زمینه را برای معرفت و بصیرت افزایی افزون کند، در غیر این صورت هیچ یک از اعمال فایده ای ندارد. طه محمدی با بیان اینکه اگر انسان علم کیمیا داشته باشد ولی معرفت نداشته باشد به کار او نخواهد آمد، ادامه داد: معرفت که باشد علم کیمیا هم ارزش پیدا می کند. وی با بیان اینکه هر فردی که به جایگاه بلندی دست یافت در سایه معرفت به آن رسید، افزود: باید در راستای شناخت اهل بیت و پیامبر ...
نظام نبوی؛ نظام ایمانی
کسل کننده و ملول کننده و به تعب آورنده ای نیست؛ کاری است که به انسان نشاط و نیرو و شوق می دهد. پیغمبر وارد مدینه شد تا این نظام را سرپا و کامل کند و آن را برای ابد در تاریخ، به عنوان نمونه بگذارد تا هر کسی در هر جای تاریخ – از بعد از زمان خودش تا قیامت – توانست، مثل آن را به وجود آورد و در دلها شوق ایجاد کند تا انسان ها به سوی چنان جامعه ای بروند. البته ایجاد چنین نظامی، به پایه های اعتقادی و ...
حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد: جامعه ای که راه صحیح را انتخاب کند، از ملامت دیگران نگران نیست/ ...
. انسان در معرض آسیب است و این نیست که اگر ما از نعمت اسلام در یک اندازه ای بهره مند شدیم یا به سطوح والایی از ایمان آراسته شدیم، از آسیب ها و تهدیدها در امان باشیم چرا که انسان همیشه در معرض آسیب قرار دارد. اگر انسان نگران آخرت خود بود، مقداری در گفتار، سخن، تصمیم و اقدام خود دقت می کرد او ادامه داد: حضرت آیت الله بهجت قبل و بعد از درس خود، نکاتی را بیان می کردند که بسیار ...
روایتی از هدیه رهبر انقلاب به علامه طباطبایی
به قانون طبیعی تمسک جسته معتقد است انسان فطرتاً به دنبال آگاه ترین، بهترین و عادلترین فرد است که در اسلام در زمان غیبت، فقیه است. وی در اثبات چنین امری از شیوه فقهی مبنی بر تفویض امر ولایت از بالا استفاده نکرده بلکه استدلالی عقلی و فلسفی دارد.( اندیشه سیاسی علامه طباطبایی، مصطفی زهرانی، علوم سیاسی، ش 1، ص 89 ) وی می گوید: به حکم فطرت، وجود مقام ولایت در هر جامعه ای بر اساس حفظ مصالح عالیه ...
علامه طباطبایی در فقه و اصول مجتهد بود
باقی مانده است تنها برخی تفاسیر مورد توجه قرار گرفته و ماندگار شده است و امروز نیز تفسیر المیزان، میزان فهم قرآن کریم است؛ المیزان دریایی از علوم ملکوتی و آسمانی است که از آن منظر علوم اهل بیت(ع) را درک می کنیم و جالب اینکه هیچگاه از خواندن آن نیز خسته نمی شویم. این محقق و نویسنده چندین اثر دینی و قرآنی بیان کرد: علامه طباطبایی خودش را شناخت و به دریا متصل کرد؛ از فقه و اصول به فلسفه و ...
علامه طباطبایی؛ معلم تمام عیار اخلاق/ نظام آموزشی موفق دانش آموزان را به تفکر و خودکاوی وادار می کند
طباطبایی معتقد بود حقیقت علم، علم حضوری است در ادامه این مراسم مجید یاریان با بیان این که علامه طباطبایی معتقد بود حقیقت علم، علم حضوری است، اظهار کرد: نظام آموزش و پرورشی موفق است که هزاران پرسش ایجاد کند و دانش آموزان را به تفکر و خود کاوی وادارد. دکتری فلسفه دانشگاه اصفهان تصریح کرد: از نظر وی، علم حضوری، پایه و اساس همه علوم است و بدون آن، انسان ها فاقد هر گونه دانشی خواهند ...
دانشگاه ما مروج علم دیگران است
مطالب بدهم. با توجه به فرصتی که در اختیار داشتم، این کار انجام شد. این کتاب در دو حوزه معرفت شناسی و نهادی علم است. معرفت شناسی حاکم بر دانشگاه های ما چیست و متناظر و متعاقب آن چه ساختاری بر دانشگاه ما حاکم است و این دو مقوله برعکس آن چیزی که برخی فکر می کنند از هم جدا نیستند. معرفت شناسی پوزیتیویستی این ساختار را به این شکل درآورده است. این کتاب چکیده عمر بنده است و سال هاست روی این موضوعات فکر و ...
جایگاه سازمان آیات قرآن در فهم مراد الهی
، احوال مراتب انسان ها، وضع جامعه، فرهنگ، عرف، مقتضیات زمان و مکان در جهت اهداف ارائه شده است و مبتنی بر مبانی و اصول است. روش ها متغیر است. مثلا جایی که سخن از تنبیهات، مجازات، تشویقات، مسائل عرفی صدر اسلام و فرهنگ آن دوره است، مباحث روشی است. اما قرآن به آنها هم این نظر را دارد که ناقض مبانی و اصول نباشند. عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث ادامه داد: اگر ما در مطالعه قرآن کریم این نگاه ...
حرکت و شوق در عالم طبیعت
...، مطابق نظر جمهور گام برمی دارد. امّا این نظر با مبانی فلسفه او در تعارض است، چون بر مبنای حکمت متعالیّه، علم مساوق با وجود است و در همه هستی سریان دارد. ملاّصدرا مادّیّات را دارای علم می داند که در نظام حکمت صدرایی، این عقیده با اصل تجرّد علم در تعارض نیست. از نگاه حکمت متعالیّه، هر موجود مادّی آمیزه ای از بُعد مجرّد و مادّی است و ادراک در موجودات مادّی حاصل پیوند و ارتباط آنها با مرتبه مجرّد ...
14 اصل پیامبر اسلام (ص) برای دوری از افراط و تفریط در جامعه
گذشته و حال نبودیم. وی در ادامه با اشاره به این اصولی که در سیره نبوی وجود دارد اظهار کرد: اصل اول، اصلاح رابطه با خدا است که این جزو دغدغه های مهم حضرت رسول (ص) بود. اصل دوم، رحمت و محبت است. این اصل حتی به قدری مورد توجه پیامبر بود که به جرأت می توانیم بگوییم فتح جزیره العرب نیز با اخلاق توسط پیامبر رخ داد و افراط گرایی و خشونت هرگز در جامعه ای که پیامبر (ص) آن را ترسیم می کرد وجود نداشت ...
سه خصلتی که در هر انسان وجود دارد
است حتی اگر عینیت نداشته باشد. انسان می تواند در عالم تصور یک سنخیتی به آن پیدا کند. عضو انجمن حکمت و فلسفه ایران با بیان اینکه انسان تنها موجودی است که می تواند به اشیا معرفت پیدا کند، گفت: حیوانات در حد غریزه عمل می کنند و معرفت ندارند. کلمه معرفت یا شناخت یا علم، تنها درک اشیا نیست. شما با معرفت آنچه که مورد معرفت است را دریافت می کنید. غیر از این که معرفت دانستن از آن چیز مورد نظر ...
سیره سیاسی رسول رحمت (ص)
شناسان و روانشناسان بوده و ابعاد کارهای سیاسی اش، کمتر مورد تحقیق و مداقه و آموزش قرار گرفته است. سیاستی که پیامبر اعظم دین مبین اسلام در پیش گرفت، بر مبنای صداقت، رعایت اخلاقیات و حفظ مصلحت استوار بوده است. شاید کمتر سیاستمداری را در طول تاریخ یافت که بتواند با رعایت همه این شاخصه ها و معیارها، بر قلب ها و جان های میلیون ها و میلیاردها انسان عاشق در طول اعصار حکومت کند. چرا که محمد(ص)، تنها “سیاست” نبوده است و سیاست او هرگز با دروغ و گزافه و خیانت هم خانه نبوده است. او “سیاست” را به مفهوم واقعی آن یعنی تدبیر، اندیشه، کیاست و مصلحت و سعادت انسان و بویژه مسلمانان به کار برد. ...
آسمان خون گریه کن امشب که زهرا مضطر است
.... البته ایجاد چنین نظامی، به پایه های اعتقادی و انسانی احتیاج دارد. اوّل باید عقاید و اندیشه های صحیحی وجود داشته باشد تا این نظام بر پایه آن افکار بنا شود. پیغمبر این اندیشه ها و افکار را در قالب کلمه توحید و عزّت انسان و بقیه معارف اسلامی در دوران سیزده سال مکه تبیین کرده بود؛ بعد هم در مدینه و در تمام آنات و لحظات تا دم مرگ، دائماً این افکار و این معارف بلند را - که پایه های این نظامند - به ...
تفسیر آیه 284 سوره بقره
آنکه عقل در بطلان آن هیچ تردیدی ندارد آن هم تکلیفی که از ناحیه خدای تعالی باشد، حال چه این تکلیف بعدا نسخ بشود یا نشود، بلکه تکلیف کردن به چیزی که ما فوق طاقت است و سپس نسخ کردن ، اشکالی علاوه دارد، و آن این است که به حکم روایت آیه شریفه قبل از اینکه مورد عمل قرار گیرد نسخ شده ، و این خود اشکالی است جداگانه (چون معنایش این است که خدای تعالی هم العیاذ باللّه ، سخن نسنجیده ای گفته ، و سپس پشیمان شده ...
حقیقت همدلی و همدردی از منظر آیت الله العظمی مکارم
به گزارش خبرگزاری حوزه ، حضرت آیت الله مکارم شیرازی در یادداشتی به زلزله غرب کشور و همدلی و همدری با آسیب دیدگان ای حادثه تلخ پرداخته اند که به این شرح است: زمین لرزه ای که در غرب کشور رخ داد و جمعی از هموطنان عزیز ما را به کام مرگ فرو برد و یا مجروح ساخت و خانه های زیادی را ویران کرد موجب تأسف شدید گردید.[1] در این میان مهم این است که انسان، بتواند با همدلی و همدردی در ...
مولانا از حیث احاطه بر فلسفه و عرفان نظری، طلایه دار عصر خود است
گر کرده است. مرادی افزود: مولانا از حیث احاطه بر فلسفه و عرفان نظری، طلایه دار عصر خود است و به راحتی می توانست در این عالم داد سخن دهد و حتی از ارباب علم و نظر پیشی گیرد. وی با بیان اینکه داستان مولانا در حوزه خشک و مجلسی عقل انسان نمی گنجد، وجوه شعر توام با عشق این فیلسوف را تشریح کرد و گفت: داستان مولانا عشق است و با داشتن اندیشه ای نافذ و تجارب عملی و شهودی و نیز قدرتمندی ...
نقش کتاب در زندگی ما
گفتن این که باید مطالعه کنی وجود ندارد . علت عدم استفاده برخی افراد از کتاب : یکی از مشکلات و کاستی های جامعه ما گریز از کتاب و پایین بودن سطح فرهنگ مطالعه است. این نقیصه، ریشه ها و علت های مختلفی می تواند داشته باشد که شاید در رأس آنها عدم احساس ضرورت است. تا وقتی انسان در وضعیت نیاز قرار نگیرد، در پی رفع آن نخواهد افتاد. اگر در پاسخ شبهه های اعتقادی و پرسش های ...
فصلنامه مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی در ایستگاه دوم
است که صلوات علاوه بر بعد بیانی ابعاد منظوری نیز دارد و به عنوان کنش گفتار ترغیبی، عاطفی، تعهدی، و اعلامی در شرایط کاربردی و اجتماعی مختلف به کار می رود. هم چنین، نتایج نشان می دهد کاربرد صلوات در کنش گفتارهای ترغیبی با هدف غیرمستقیم گویی به کار رفته است؛ در کنش های عاطفی افراد برای تشدید بیان احساس در وجود خویش از صلوات بهره می گیرند؛ در کنش های تعهدی نیز هدف از به کارگیری صلوات تقدس بخشیدن به تعهد است؛ و در کنش های اعلامی هم سو کردن دیدگاه ها و اعلام مواضع از یک سو و جلب توجه افراد به یک موقعیت، از طریق بالا بردن صدا، می تواند عامل تأثیرگذار در استفاده از صلوات باشد. ...
زلزله؛ ماری خفته در زیر پای ایران
انسان برای کسب سود و منفعت بیشتر، درختان جنگلی را قطع می کند، مسیر عادی و روان رودخانه ها را مسدود کرده و سدی عظیم در برابر آن ها ایجاد می کند، باید در انتظار حوادث تلخی باشد که او و نسلهای بعد از او متاثر خواهند بود. بلایای طبیعی اکنون به جزئی از پیکره ی زندگی بشری تبدیل شده است. اینک و در آغازین سالهای قرن بیست و یکم، 41 نوع حادثه، جزو بلایای طبیعی شناخته شده اند که دست کم، 31 مورد آن در ...
اسرار سر به مهر علامه های آذربایجان / علامه های آذربایجان؛ غریب آشنای نسل امروز
... گستردگی مطالعات و دانش اندوزی های بسیار علامه جعفری، موجب تنوع آثار و نوشته های او شد. ایشان در عرصه هایی چون هستی شناسی، معرفت شناسی، انسان شناسی، مباحث کلامی و عرفان، فلسفه حقوق، هنرو زیبایی، شرح نهج البلاغه، تفسیر و نقد مثنوی، فلسفه تاریخ و تمدن شناسی، مبانی اندیشه سیاسی اسلام، شناخت خیام و نظامی و حافظ قلم زد و آثار گوناگونی از خود بر جای نهاد. آن چه در همه این آثار به چشم می خورد، نگاه ...
رابطه حقوق شهروندی و توسعه پایدار
کلیدی رابطه حقوق شهروندی و توسعه باید نام برد. وی همچنین گفت: ما نیاز داریم به بحث های اقتصادی و اجتماعی در این رابطه توجه کنیم. اینها ساختارهای فراحقوقی هستند که اگر معیوب باشند با داشتن بهترین سیستم حقوقی هم ثمری حاصل نمی شود. مولاوردی گفت: فلسفه وجودی دولت این است که به وجود آمده تا حقوق شهروندی مردم را تأمین کند. دولت ها از طریق تصویب قوانین آنها را تصویب می کنند اما بدون نظارت و ...
تفسیرآیات281-283سوره بقره
نباید به نویسنده و شاهد (به خاطر حقّگویی) زیانی برسد (و تحت فشار قرار گیرد) و اگر چنین کنید از فرمان خداوند خارج شده اید و از خدا بپرهیزید و خداوند (راه درست زندگی را) به شما تعلیم می دهد وخداوند به هر چیزی داناست.(282) بزرگترین آیه ی قرآن، این آیه است که درباره ی مسائل حقوقی ونحوه ی تنظیم اسناد تجاری می باشد. این آیه نشانه ی دقّت نظر وجامعیّت اسلام است که در دوره جاهلیّت و در میان مردمی ...