سایر منابع:
سایر خبرها
چالش ها ی فقه سنتی با مقوله حق الناس در حوزه عمومی
شود و دوران جدید، چه اقتضائاتی برای حکومت دارد و چه نوع اثرگذاری های مستقیم و غیر مستقیم تبلیغی، سیاسی، فرهنگی، می توان برای دولت و حکومت، طراحی کرد و در پرتو آن از خیلی مسائل جلوگیری کرد؟ در این زمینه ها حرفی برای گفتن ندارند و محدوده ذهن آنها در حوزه فقه سیاسی، همان تحولات و روابطی است که در کتاب های فقهی قرون میانی و یا حداکثر در کتب فقهی 100 یا 50 سال پیش مطرح بوده است. تعریف حق الله ...
منطق و ضرورت های تفسیر قرآن
طاعت و آتش برای ملحدان است. در الحمد لله نیز جامعیّت کمال که سبب ثبوت و اختصاص حمد است در موضوع (الله) قرار دارد.[تسنیم، جلد 1 - صفحه 335] 2-دعوت به مبارزه؛ دعوت به مبارزه در برابر جبّاران ناشی از نعمت های باطنی و خاص الهی است.هنگامی که حضرت موسای کلیم (علیه السلام) به بنی اسرائیل دستور مبارزه، مقاومت و فتح سرزمین مقدّس را داد، گروهی گفتند: توان مبارزه و مقابله با عمالقه جبّار را نداریم ...
کسانی که در قیامت نمی سوزند/ افرادی که امیر المؤمنین(ع) با دیدنشان برخود می لرزید
.... اهمیت شاد کردن دیگران امام کاظم (ع) می فرمایند: مَنْ سَرَّ مُؤْمِنا فَبِاللّه بَدَءَ وَ بِالنَّبِیِّ صلی الله علیه و آله ثَنّی وَبِنا ثَلَّثَ کسی که مؤمنی را شاد کند اول خدا را شاد کرده، دوم رسول خدا را شاد کرده و سوم اهل بیت(ع) را شاد کرده است و این خیلی ارزش دارد. امام صادق (ع) فرمود: مَن قالَ لِأَخیهِ المُؤمِنِ: مَرحَباً ، کَتَبَ اللهُ تَعالی لَهُ مَرحَباً إلی یَومِ ...
نماز باران چگونه است؟
نماز عید (یعنی از طلوع خورشید تا ظهر) انجام دهند هرچند که بعید نیست وقت مخصوصی نداشته باشد. مساءله 2 - نماز باران اذان و اقامه ندارد بلکه مؤ ذن به جای اذان و اقامه سه مرتبه می گوید: (الصلوة) مسائله 3 - بعد از آن که امام جماعت از نماز خارج شد مستحب است عبای خود را پشت و روی کند یعنی طرف راست آن را به طرف چپ و طرف چپ را سمت راست خود بیندازد و بالای منبر رود و روی بقبله نموده صد ...
گلایه حوزویان استان ایلام از سخنان یکی از مسئولان نظام
در صورتی که می فرمود از جانب خود می گویم نمی پذیرفتند و پیامبر (ص) به حرف آنها گوش می داد باید عرض کنم قرآن کریم به این شبهه جواب فرموده است علاوه بر آیه ( و ما ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی ) در مورد این اعتراضات آیه 2 سوره حجرات نازل شد که خداوند فرمود : ( با ابها الذین آمنوا لا ترفعوا اصواتکم فوق صوت النبی و لاتجهروا له بالقول کجهر بعضکم لبعض ان تحبط اعمالکم و انتم لا تشعرون ) که خداوند در ...
مسئولین از ورود به مسائل اعتقادی و تخصّصی که در صلاحیت آنان نیست پرهیز کنند
علی (ع) می فرماید: أَمَا وَ اللَّهِ لَقَدْ تَقَمَّصَهَا فُلَانٌ [ابْنُ أَبِی قُحَافَةَ] وَ إِنَّهُ لَیَعْلَمُ أَنَّ مَحَلِّی مِنْهَا مَحَلُّ الْقُطْبِ مِنَ الرَّحَی یَنْحَدِرُ عَنِّی السَّیْلُ وَ لَا یَرْقَی إِلَیَّ الطَّیْرُ... هان به خدا قسم پسر ابو قحافه جامه خلافت را پوشید در حالی که می دانست جایگاه من در خلافت چون محور سنگ آسیا به آسیاست، سیل دانش از وجودم همچون سیل سرازیر می شود، و مرغ اندیشه ...
اعتراض گسترده حوزه های علمیه علیه تحریفات روحانی / گزارش کامل اعتراضات علما در روز دوشنبه 25 دیماه 96
(ع) می فرمود اگر چیز حقی به ذهن تان می رسد آن را بیان کنید؛ فَلَا تَکُفُّوا عَنْ مَقَالَةٍ بِحَقٍّ أَوْ مَشُورَةٍ بِعَدْلٍ فَإِنِّی لَسْتُ فِی نَفْسِی بِفَوْقِ أَنْ أُخْطِئَ وَ لَا آمَنُ ذَلِکَ مِنْ فِعْلِی إِلَّا أَنْ یَکْفِیَ اللَّهُ مِنْ نَفْسِی مَا هُوَ أَمْلَکُ بِهِ مِنِّی . همین جمله را هم ایشان اوایل همین سال مطرح و استفاده ی دیگری از آن کرده بود که ما اشکال آن را نیز بیان کردیم. ...
نباید در بیان مسائل دین، ملاحظه اشخاص را کرد/ اگر معصوم نقد شود دیگر امام نیست/ مؤمنان هیچ وقت در مقام ...
امام از بین می رود. أمن الله أم من رسوله ، فقط در روز غدیر خم مطرح شده است عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: جناب رئیس جمهور در صحبت هایشان به این جمله استشهاد کرده که گاهی اوقات پیامبر مطلبی را می فرمود بعد اصحاب سؤال می کردند أمِن الله أم من رسوله ؟ اگر پیامبر می فرمودند از جانب خداست اینها دیگر اجازه نقد به خودشان نمی دادند، اما اگر پیامبر می فرمودند از جانب خودِ من هست ...
امام علی(ع) در کدام ماجرا از تشبیه کفتار استفاده نمود؟!
و هنوز هم ادامه دارد. قابل توجّه این که در کلامی از امیرمؤمنان علی (علیه السلام) که مرحوم شیخ مفید در ارشاد آورده است چنین می خوانیم: هذا طَلْحَةُ وَ الزُّبَیْرُ لَیْسا مِنْ اَهْلِ النُّبُوَّةِ وَ لا مِنْ ذُرّیَّةِ الرَّسُولِ(صلی الله علیه وآله وسلم) حینَ رَاَیا اَنَّ اللهَ قَدْ رَدَّ عَلَیْنا حَقَّنا بَعْدَ اَعْصُر فَلَمْ یَصْبِرا حَوْلا واحِداً وَ لا شَهْراً کامِلا حَتّی وثَبا عَلی ...
انتقاد یا تخطئه؟!
جسورانه اشعث بن قیس: وَ مِنْ کَلامٍ لَهُ (عَلَیْهِ السَّلامُ ) قالَهُ لِلاَشْعَثِ بْنِ قَیْسٍ وَ هُوَ عَلی مِنْبَرِ الْکُوفَةِ یَخْطُبُ، فَمَضی فِی بَعْضِ کَلامِهِ شَیْ ءٌ اعْتَرَضَهُ الاَشْعَثُ فَقالَ: یا أَمِیرَ الْمُؤمِنِینَ: هذِهِ عَلَیْکَ لا لَکَ، فَخَفَضَ عَلَیْهِ السَّلامُ إِلَیْهِ بَصَرَهُ ثُمَّ قالَ: ما یُدْرِیکَ ما عَلَیَّ مِمَّا لِی؟ عَلَیْکَ لَعْنَهًْ اللَّهِ وَ لَعْنَهًْ ...
سدّ طریق حرام است/ قواعد عمران راه ها در فقه اسلامی
حَمَّادٍ عَنْ حَرِیزٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام عَنِ الصَّلَاهِ فِی السَّفَرِ فَقَالَ لَا تُصَلِّ عَلَی الْجَادَّهِ وَ اعْتَزِلْ عَلَی جَانِبَیْهَا. سؤال کردم در سفر در کجا نماز بخوانم؛ حضرت فرمود: وسط راه نماز نخوان و در کنارۀ راه نماز بخوان و راه مردم و عابران را نبند. این روایت هم روایت شماره 5 از باب 19 از ابواب احکام المصلی، صفحه 148، جلد 5 وسائل ...
انتقاد صریح آیت الله طبسی به سخنان رئیس جمهور در رابطه با نقد معصومین
. گفتی روزه بگیریم گرفتیم اما ظاهرا برای تو کافی نبوده تا این که دستان علی را گرفتی و بالا بردی و به عنوان امام به ما معرفی کردی و گفتی من کنت مولاه فهذا علی مولاه هذا شیء منک ام من الله؟ این امر از جانب خودت بود یا از جانب خدا؟ این منافق این قدر متوجه نیست که پیامبر اکرم(ص) ما ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی و خود حضرت فرمودند: هر چه از دو لب من می شنوید وحی است. پیامبر در جواب این ...
طبق درس هایی که خوانده اید رفتار معصوم حجت است یا آن اعرابی؟/ انحراف بزرگ تر تفکیک اقوال رسول خدا به قول ...
: فَلَا تَکُفُّوا عَنْ مَقَالَةٍ بِحَقٍّ أَوْ مَشُورَةٍ بِعَدْلٍ فَإِنِّی لَسْتُ فِی نَفْسِی بِفَوْقِ أَنْ أُخْطِئَ وَلَا آمَنُ ذَلِکَ مِنْ فِعْلِی إِلَّا أَنْ یَکْفِیَ اللَّهُ مِنْ نَفْسِی مَا هُوَ أَمْلَکُ بِهِ مِنِّی. از گفتن حق و از مشورت در عدالت خودداری نکنید، زیرا خود را برتر از آن که اشتباه کنم و از آن ایمن باشم نمی دانم، مگر آن که خداوند( کسیکه به من از خودم مالک تر ...
واکنش ها به اظهارات روحانی درباره جواز انتقاد از معصومین
معصومین (ع) براساس مبانی اعتقادی شیعه معنی ندارد. وی توضیح داد: اگر قرار باشد که امام معصوم نقد شود، دیگر لزوم اطاعت مطلقه ندارد، چراکه منتقد به امام معصوم می گوید تو اشتباه می کنی و به این دلیل من نباید از تو اطاعت کنم، در این صورت شاهد از بین رفتن اطاعت مطلقه امام معصوم خواهیم بود. رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) تشریح کرد: مؤمنین در طول تاریخ هیچ گاه در مقام نقد انبیا و ائمه ...
شرور و افزایش درجات قرب و معرفت
والدین و فرزند حقوقی در بین باشد، در این صورت ادای این حقوق، عدل است و عدم انجام آن ظلم خواهد بود. اما اگر اساساً حقی در بین نباشد، مانند رابطۀ خدا و مخلوقات، رابطه از مقولۀ فضل خواهد بود. در رابطۀ خدا و موجودات، اعطا و عدم اعطای خدا از جنس فضل است، چرا که مخلوقات بر خدا حقی ندارند. البته از طرف دیگر خدا با خلق موجودات بر ایشان حقوقی پیدا کرده است که منجر به پدید آمدن حقوق الله گردیده و ...
وجوب تبعیت مردم از ولایت فقیه ضامن وحدت و اقتدار کشور است
امامت حضرت علی از جانب خدا تعیین شده یا از جانب پیامبر (ص) ؟ امام باقر (ع) از این سؤال و نقد جسورانه خشمگین و غضبناک شد و فرمود: پیامبر الهی خدا ترس از آن بود که سخنی از جانب خودش بگوید: عن ابی بصیر عن ابی جعفر ع قال : کُنْتُ عِنْدَهُ جَالِساً فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ حَدِّثْنِی عَنْ وَلاَیَةِ عَلِیٍ أَ مِنَ اَللَّهِ أَوْ مِنْ رَسُولِهِ فَغَضِبَ ثُمَّ قَالَ وَیْحَکَ کَانَ رَسُولُ اَللَّهِ ص ...
هیچ چیز نباید مانع از انتفاع قانونی و شرعی افراد شود/ ملاک حریم
أُخْرَی إِلَی قَرْیَهٍ لَهُ کَمْ یَکُونُ بَیْنَهُمَا فِی الْبُعْدِ حَتَّی لَا یُضِرَّ بِالْأُخْرَی فِی الْأَرْضِ إِذَا کَانَتْ صُلْبَهً أَوْ رِخْوَهً فَوَقَّعَ علیه السلام عَلَی حَسَبِ أَنْ لَا یُضِرَّ إِحْدَاهُمَا بِالْأُخْرَی إِنْ شَاءَ اللَّهُ. شخصی از امام حسن عسکری (علیه السلام) سؤال کرد که فردی قناتی در یک دهی دارد، شخص دیگری می خواهد در کنار آن قنات، قنات دیگری درست کند، فاصله آن ها باید چقدر ...
جلوگیری از تعدی و ایجاد نظم در جامعه از اختیارات حاکم/ تفاوت مراتب حاکم و قاضی از دیدگاه قرآن
الزُّبَیْرِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام أَنَّ مِمَّا اسْتُحِقَّتْ بِهِ الْإِمَامَةُ التَّطْهِیرَ وَ الطَّهَارَةَ مِنَ الذُّنُوبِ وَ الْمَعَاصِی الْمُوبِقَةِ الَّتِی تُوجِبُ النَّارَ ثُمَّ بِجَمِیعِ مَا یَحْتَاجُ إِلَیْهِ الْأُمَّةُ مِنْ حَلَالِهَا وَ حَرَامِهَا وَ الْعِلْمَ بِکِتَابِهَا خَاصِّهِ وَ عَامِّهِ وَ الْمُحْکَمِ وَ الْمُتَشَابِهِ وَ دَقَائِقِ عِلْمِهِ وَ غَرَائِبِ تَأْوِیلِهِ ...
برای چه چیزهایی باید خوشحال و ناراحت شویم؟
، خندان و خوشحال، و در آن روز چهره هایی است که بر آنان غبار نشسته، سیاهی و تاریکی آنان را فرا گرفته است؛ آنان همان کافران بد کارند . امام رضا علیه السلام می فرماید: مَن فَرَّجَ عن مُومِنٍ فَرَّجَ اللّه ُعن قَلبِهِ یَومَ القِیامَهِ ؛ اگر مسلمانی را خوشحال کنید روز قیامت خدا شما را خوشحال می کند. (بحارالانوار جلد 71، صفحه 290 ) در حدیث داریم که: روز قیامت، شادی نزد شما می آید. به او ...
دیدگاه علاءالدوله درباره موعود آخرالزمان و مهدویت
درآید احوال خلایق در ظاهر و باطن و به طور و معنی بر وجه اکمل و افضل، و امید می دارم ظهور مهدی موعود، که حدیث مصطفوی بر علیه الصّلوه و السَّلام بدان ناطق هست که فرمود: لَو لَم یبق مِن العالم اِلّا یومٌ واحدٌ لَطَوّلَ الله ذلک الیومَ لِخُروجه و دیگر فرمود: المهدی من ولد فاطمه اسمُه اسمی و کُنیته کُنیتی تملاُ الارض َ قسطاً و عدلاً کما مُلِئت جوراً و ظلماً ... معنی حدیث این هست که مهدی . (سمنانی، 1362 ...
تحریف کننده تاریخ،جوازنقدبه معصوم راصادرکرد!
صادق علیه السلام می فرمود: وقتی ولایت علی بن ابیطالب علیه السلام نازل شد و پیغمبر صلی اللّه علیه و آله فرموده بود، به علی به عنوان امیرالمؤمنان سلام کنید و ای زید: آنچه خداوند در آن روز به آن دو تأکید کرد، این سخن رسول خدا بود که: برخیزید و به او به عنوان امیرمؤمنان سلام دهید، آن دو گفتند: ای رسول خدا، آیا این از سوی خداوند است یا از سوی رسولش؟ رسول خدا به آن دو فرمود: از خدا و رسول اوست ...