پاسخ دندان شکن شیطان به پیروانش/ ابلیس بر چه کسانی مسلط می شود؟
سایر منابع:
سایر خبرها
محکمات و متشابهات در عدل الهی
: من نمی خواهم با بدعتی که خداوند در مورد آن، دستوری به من نداده است، خداوند را ملاقات کنم و من کسی نیستم که بخواهم در کاری که به من مربوط نیست دخالت کنم. سپس خداوند آیه فوق را نازل فرمود و معنی آیه این است که: اگر خدا می خواست همه را مجبور می کرد که در دنیا ایمان آورند همان طور که در موقع دیدن سختی ها، در آخرت، ایمان می آورند، و اگر این کار را با آن ها انجام می دادم دیگر مستحقّ مدح و ...
منظور روحانی از نقد معصومین ضرورت نقد در حاکمیت غیرمعصوم بوده اما حضرات آقایان هم و غم خود را صرف ذیل ...
منذر عرض کرد ای رسول خدا (صلی الله علیه وآله و سلم) این محلی را که برای لشکرگاه انتخاب کرده اید طبق فرمان خدا است که تغییر آن جایز نباشد یا صلاح دید خود شما است؟ پیامبر فرمود: فرمان خاصی در آن نیست، عرض کرد: اینجا به این دلیل و آن دلیل جای مناسبی برای اردوگاه نیست دستور دهید لشکر از این محل حرکت کند و در نزدیکی آب برای خود محلی انتخاب نماید. پیغمبر (صلی الله علیه وآله و سلم) نظر او را پسندیده و ...
تلاوت مجلسی آیات 25-50 سوره هود توسط مصطفی اسماعیل
اسماعیل بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلَی قَوْمِهِ إِنِّی لَکُمْ نَذِیرٌ مُبِینٌ و به راستی نوح را به سوی قومش فرستادیم [گفت] من برای شما هشداردهنده ای آشکارم (25) أَنْ لَا تَعْبُدُوا إِلَّا اللَّهَ إِنِّی أَخَافُ عَلَیْکُمْ عَذَابَ یَوْمٍ أَلِیمٍ که جز خدا را نپرستید زیرا من از عذاب روزی سهمگین بر شما بیمناکم (26) ...
سخن نقد ائمه از روی جهل و القائات دشمنان است
. اصلاً همه پیامبران این چنین بودند: - وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ لِیُطاعَ بِإِذْنِ الله؛ (النساء: 64)؛ هیچ پیامبری را نفرستادیم جز آنکه دیگران به امر خدا باید مطیع فرمان او شوند - وَ ما کانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لا مُؤْمِنَهًْ ٍ إِذا قَضَی اللهُ وَ رَسُولُهُ أَمْراً أَنْ یَکُونَ لَهُمُ الْخِیَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَ مَنْ یَعْصِ اللهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً مُبیناً؛ (الأحزاب ...
قرآن زینت المجالس نیست
درستی این اقدام نیست بلکه گلایه ما از عدم شناخت اولویت هاست، مثل این جا که به نظر می رسد اولویت نخست ماندگاری قرآن را که کمک به درک و فهم و عمل به آن است رها شده یا حداقل مانند این موضع مورد توجه و اطلاع رسانی قرار نگرفته است. نکته دوم اینکه شما برای رونمایی، از افرادی همچون تولیت آستان حضرت معصومه و نماینده ولی فقیه دعوت کردید و به هر حال وقت و هزینه آنها را هم گرفته اید که این خودش مصداق بارز هزینه ...
دعای سید بن طاوس در روز اول جمادی الاول
بر همه کس معین کرد و اجلی که معین و معلوم است به نزد اوست، ثُمَّ أَنْتُمْ تَمْتَرُونَ وَ هُوَ اللَّهُ فِی السَّماواتِ وَ فِی الْأَرْضِ یَعْلَمُ سِرَّکُمْ وَ جَهْرَکُمْ وَ یَعْلَمُ ما تَکْسِبُونَ ) باز شما در آیات او شک می کنید و اوست خدا در همۀ آسمان ها و در زمین که از نهان و آشکار شما با خبر است و بدانچه می کنید آگاه است. (الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی أَنْزَلَ عَلی ...
ملت ایران در مقابل جنگ اقتصادی ایستاده است/ آمریکا با نیرنگ می خواهد حقوق ملت ایران را نادیده بگیرد
چه رفتاری از آن سر زده و چگونه باید آن را اصلاح کند. حجت الاسلام و المسلمین علیدادی عنوان کرد:یکی از رفتارهایی را که به شدت ما از مسلمانی دور می کند هواپرستی و این مسئله آثار مخربی بر روی زندگی انسان دارد. امام جمعه کرمان با اشاره به اینکه خدا در قرآن فرموده رفتارهای هواپرستانه سرانجام خطرناکی دارد و در مواردی خداوند سرانجام این رفتار را که همان پیروی از شیطان است پرده بر می ...
مفهوم عدل طبق نصوص وحیانی
، در مقولۀ صفت ها الهی، آنچه میتوان اظهار داشت، نفی هرگونه عجز و ناتوانی از حضرت باری تعالی هست. طبعاً در بارۀ عدل، حرف ما، منحصر هست به نفی هرگونه نا عدالتی و ظلم از خداوند حکیم. به چند آیه و چند حدیث به عنوان نمونه بنگریم: به چند آیه و چند حدیث به عنوان نمونه بنگریم:یکم. إِنَّ اللَّهَ لا یَظْلِمُ مِثْقالَ ذَرَّه (نساء، 40) در عقوبت بندگان چند حالت ناصواب متصوّر هست: ...
علت سخت یا راحت جان دادن/ آشنایی با کتاب علل الشرایع
تا در آخرت، پاک وارد شود و سزاوار پاداش ابدی باشد و اگر کافری با آسانی جان داد به خاطر آن است که خداوند تعالی پاداش اعمال نیکش را از این راه به او عطا کند و در آخرت در عقوبت عذاب دائمی به سر برد و اگر کافری با مشقت جان سپرد این آغاز عذاب الهی برای اوست بعد از آنکه حسنات او تمام شده است. خداوند هرگز ستم نمی کند. علت استقبال محتضر 2- حضرت علی (ع) فرمود: رسول خدا بر مردی از ...
تلاوت مجلسی آیات32-58سوره مائده توسط محمد محمود طبلاوی
و حاکم بر آنهاست پس میان آنان بر وفق آنچه خدا نازل کرده حکم کن و از هواهایشان [با دور شدن] از حقی که به سوی تو آمده پیروی مکن برای هر یک از شما [امتها] شریعت و راه روشنی قرار داده ایم و اگر خدا می خواست شما را یک امت قرار می داد ولی [خواست] تا شما را در آنچه به شما داده است بیازماید پس در کارهای نیک بر یکدیگر سبقت گیرید بازگشت [همه] شما به سوی خداست آنگاه در باره آنچه در آن اختلاف میکردید آگاهتان ...
فاجعه گسست مسلمانان از اسلام
در ساختاری نظام مند به نام انسان قوی ترین ابزار تشخیص تصمیم صحیح عقل است، از این رو ما بر اساس عقل، حتی از منظر شرعی تکلیف داریم و دیوانه چون عقل ندارد تکلیفی هم ندارد. آیات بار ها دعوت به تفکر و تدبر می کند و بدترین جنبندگان را انسان هایی می داند که عقل دارند اما عقل شان را به کار نمی برند. خداوند می فرماید: إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُکْمُ الَّذِینَ لَا یَعْقِلُونَ ...
تأملی بر سرانجام انتقادها در حکومت علوی
، آن زمان هم می شود نقد کرد. پیغمبر هم اجازه نقد می داد. دیگه بالاتر از پیغمبر که ما دیگه نداریم در تاریخ که. وقتی پیغمبر یک صحبتی می کرد، طرف بلند می شد روبرو پیغمبر و می گفت که: امن الله ام منک ؟ این حرفی که میزنی نظر خودته یا خدا وحی کرده؟ اگر می گفت: من الله ، خدا وحی کرده که هیچ امر خداست و من حرفی ندارم، اگر می گفت: منی ، از طرف منه، انتقاد می کرد و می گفت قبول ندارم و نقد می کرد. ما در زمان ...
رویکرد برهانی امام صادق (ع) در مواجهه با پرسش ها و شبهات اعتقادی
راه ها برای شناخت خداوند، شناخت اشیا از طریق خدا است؛ یعنی از راه شناخت علّت، به شناخت معلول ها برسیم. چنان که امام صادق به نقل از امیرمؤمنان می فرماید: خداوند را با خدا و پیامبر را با رسالت و اولی الامر را با امر به معروف و عدل و احسان بشناسید (کلینی، 1363: 1/85). برابر روایت دیگری از آن حضرت، حتی شناخت ائمه: نیز با شناخت خداوند حاصل می شود؛ چنان که فرمود: لَوْ لَا اللّه مَا عُرِفْنَا ...
خصوصیات شیعیان به روایت امام عسکری(ع)
...: أُوصِیکُمْ بِتَقْوَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ، همه شما را به تقوای الهی وصیّت می کنم! تقوا یعنی چه؟ اولیاء خدا راجع به تقوا خیلی نکات گفتند، از جمله این که: تقوای الهی ؛ یعنی پرهیز از آنچه که خدا، آن را منع کرده. یعنی هر چه خدا گفت: نه، تو پرهیز کن و بگو: چشم. * پارسایی و تلاش در راه خدا بعد حضرت می فرمایند: وَ الْوَرَعِ فِی دِینِکُمْ وَ الِاجْتِهَادِ لِلَّهِ ، و در ...
تلاوت مجلسی آیات 12 تا 41 سوره ابراهیم با صدای مصطفی اسماعیل
لَنَا مِنْ مَحِیصٍ و همگی در برابر خدا ظاهر می شوند پس ناتوانان به گردنکشان می گویند ما پیروان شما بودیم آیا چیزی از عذاب خدا را از ما دور می کنید می گویند اگر خدا ما را هدایت کرده بود قطعا شما را هدایت میکردیم چه بی تابی کنیم چه صبر نماییم برای ما یکسان است ما را راه گریزی نیست (21) وَقَالَ الشَّیْطَانُ لَمَّا قُضِیَ الْأَمْرُ إِنَّ اللَّهَ وَعَدَکُمْ وَعْدَ الْحَقِّ ...
جایگاه اصل کرامت انسانی در اجتهاد شیعی / آیت الله مصطفی محقق داماد
و شخص استنباط کننده، استنباط خویش را تخطئه نماید؛ یعنی مثلاً وقتی شخصی در مسیر استنباط به حکمی می رسد که با اصل عدالت در تضاد و ظالمانه است، باید بلافاصله، دست از آن استنباط خود بردارد؛ زیرا بدیهی است هرگز حکم خدا ظالمانه نیست: أنّ الله لیس بظلاّم للعبید: خداوند هرگز به بندگان ستم نمی کند. (آل عمران، 182؛ انفال، 51؛ حج، 10) اصل کرامت بشری این گونه است؛ یعنی نباید تنها به عنوان یک اصل ...
علم، علت استحقاق مقام فرمانروایی/ فقه یعنی علم فرمان
اذْکُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَ میثاقَهُ الَّذی واثَقَکُمْ بِهِ إِذْ قُلْتُمْ سَمِعْنا وَ أَطَعْنا وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ عَلیمٌ بِذاتِ الصُّدُور خداوند به شما نعمتی داد که این نعمت ایمان است، یعنی ایمان به رسول و امام [که باید از آن ها تبعیت کنید]. یا در آیه دیگر می فرماید: آمَنَ الرَّسُولُ بِما أُنْزِلَ إِلَیْهِ مِنْ رَبِّهِ وَ الْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَ ...