سایر منابع:
سایر خبرها
در حوزه باید فرزند منطق و پایبند استدلال باشیم | در نظامات اجتهادی ساده انگاری نشود
پایبند استدلال باشیم، گفت: همان طوری که دریچه ذهن علمای بزرگ و اندیشه ورزان حکیم در طول تاریخ به روی هیچ اندیشه ای بسته نبوده است، ما نیز نباید تحولات رقم خورده در دنیای جدید را دستِ کم بگیریم. آیت الله اعرافی با بیان این که نقش زبان باید در استنباط به معنای عام و خاص مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: در اجتهاد به معنای خاص به علوم ادبی نیازمند هستیم و در اجتهاد به معنی عام باید به استنباطی ...
مروری بر کتاب ولایت فقیه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه السلام) کتاب ولایت فقیه؛ دیدگاه امام خمینی و امام خامنه ای نوشته حجت الاسلام ابراهیم عبدالله زاده آملی را منتشر کرده است. مؤلف کتاب را در پنج فصل مفاهیم و کلیات، پیش فرض های حاکمیت دینی، مبانی ولایت فقیه، مشروعیت و مقبولیت، ادله اثبات ولایت فقیه، شرایط و ویژگی های ولی فقیه و وظایف و ...
عدالت از منظر شهید صدر؛ دولت محور یا مردم محور/ معیارهای 14 گانه تحقق عدالت سیاسی
دوم عدالت مرتبط با سرنوشت عام است که در این معنا مردم محور و جامعه محور خواهد بود. ما عدالت را در معنای تخصیصی به معنای دوم گرفته ایم. در این معنا تساوی و استحقاق عمومی مطرح هستند. استادیار دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: ما ارجاع مستقیم به مباحث شهید صدر نداریم بلکه از آرا ایشان به استنباط خواهیم پرداخت. شهید صدر مبحث عدالت را به عنوان بحثی کلی و از مهم ترین موضوعات مکتب اسلام، در آثار ...
سید مسعود رضوی
اگر اهمال شده حداقل باید به مثابه اصول ثابت و غیر قابل چشم پوشی در نظر گرفته شوند نه این که کسانی هر روز در یکی از اصول تشکیک کنند و با تفاسیر عجیب و من عندی و قرون وسطایی از اسلام، حقوق مردم را محدود و نابود کنند و اعتبار نظام و جامعة اسلامی را به تیر زهرآگین ظاهرگرایی و تعصب و خودکامگی و خشونت مقدس مخدوش سازند. نکتة مغفول دیگر، یک تناقض بزرگ در ارتباط با زمان است. هر نسل و زمانی برای خود ...
تحقق عدالت قضایی در گرو پویایی نظام عدالت کیفری
نظام عدالت کیفری شکی نیست که تشریع احکام الهی به خاطر دعوت مردم؛ به قسط و عدل و هدایت جامعه به طرق امن و امان است؛ تا انسان ها بتوانند به کسب فضایل و نفی رذائل و سیرالی اللَّه و مقام قرب الهی که مقصد اعلای آفرینش است بپردازند.[39] و از آنجا که احکام الهی به تنهایی در همه نفوس مؤثّر نمی شود، لازم است در کنار آن بشارت و انذار قرار گیرد تا انگیزه حرکت مردم و انجام آنها شود. ...
بازخوانی میراث حکمت عملی: عامری، دوانی و کشفی
آنها به وضعیت میانه ای در خصال و رفتار خویش دست می یابد، و بدین ترتیب جامعه بازسازی می شود. کشفی فقه را ذیل حکمت عملی قرار می دهد و معتقد است که مجتهد را نمی توان به جامع و متجزی تقسیم کرد؛ زیرا اطلاق جامع به اعتبار استنباط فقیه نیست، بلکه به اعتبار قوه استنباط است، و نتیجه می گیرد که فقیه همان حکیم است که جامع است، و حکیم هم به ناچار باید فقیه باشد؛ زیرا در بخش حکمت عملی نیازمند فقه است ...
نگاهی به زندگانی آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی، بنیانگذار حوزه علمیه قم
. از این رو این بحران را بسیار مدبرانه مدیریت کرد. در مقابل جریان وهابیت که توسط رضا شاه صورت گرفته بود مرحوم حائری با تقویت بنیان های علمی حوزه این بحران را هم توانست پشت سر بگذارد. وی همچنین نظام آموزشی دینی در کشور را موازی سازی کرد. حرکتی که از سوی حکومت پهلوی اول برای مهار کردن حوزه علمیه قم صورت می گرفت که با تأسیس مؤسسه وعظ و خطابه و جامعه معقول و منقول، قرار بود جایگزین حوزه شود و از ...
واکنش فرشاد مومن نسبت به چالش سپنتا نیکنام: خلاهای معرفتی بزرگ و خطاهای راهبردی دهشتناک
درحالی که از آیاتی چون بالوالدین احسانا و اوفوا بالعقود در فقه به دست آمده است ولی با این همه تأکیدی که در قران کریم به روی مسأله عدالت اجتماعی دارد مع هذا یک قاعده و اصل آن در فقه از آن استنباط نشده است و این مطلب سبب رکود تفکر اجتماعی فقهای ما گردیده است.(همان) به این ترتیب ملاحظه میگردد که از دیدگاه استاد شهید مرتضی مطهری هرقدر در جامعه ای به مباحث مربوط به عدالت اجتماعی بیشتر دامن زده شود ...
دانشگاه های ما براساس منطق درونی معرفت رشد نمی کنند/ لزوم سرمایه گذاری عظیم در آموزش و پرورش
شبکه های معرفت و دانایی را خلق و بازخلق بکند تا بتواند جامعه را به مثابه یک موضوع متعلق ذهن خود قرار دهد و مفهوم سازی کند تا بتواند افق های جدید را بشکافد تا سیاست گذاران و نیروهای اجتماعی در آن افق ها حرکت کنند؟ -اگر از این منظر نگاه کنیم دانشگاه در جامعه ایرانی یا در سپهر اندیشه ایرانی هنوز جایگاه محوری ندارد و اساسا جایگاهی را که ما به عنوان محور در تمدن جدید ایرانی برای یک موضوع قائل ...
ساحت مادی ونظری تاریخ معاصر متاثر از فقه است
مسائل عملی هم قابل رویت است. اگر این اصل بر تمام نوع جامعه جاری باشد ما فقه و اجتهاد را می توانیم در بعد ذهنی یا غیرمادی یا نرم افزاری فرهنگ قرار دهیم که معمولا از بعد مادی سرعت تحول و پویایی اش آهسته تر است. در اکثر مواقع تغییرات در بعد مادی رخ می دهد و بعد تحول در بعد غیرمادی رخ می دهد. اگر این اصل را مد نظر داشته باشیم و مباحثی چون فقه را در این دسته بندی را جایابی بکنیم، فاصله بین این دو بعد ...
بایسته های پژوهش در فقه تربیتی
گروه گزارش: عضو هیئت علمی گروه فقه تربیتی المصطفی اظهار داشت: فقه تربیتی به پنج باب مبانی فقه تربیتی، احکام تعلیم و تعلم، احکام تربیت، وظایف عوامل تربیت، قواعد فقه تقسیم می شود که می توان الگوهایی برای طراحی نظام موضوعاتِ ذیل هر باب و یا موضوع عام را مورد بررسی قرار داد . به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی، حجت الاسلام سید نقی موسوی، عضو هیئت علمی گروه فقه تربیتی جامعه ...
نقدی برسخنان اخیر بهزاد نبوی درباره انقلاب اسلامی
اگر بازاندیشی را یکی از ویژگی های دوران مدرن بدانیم و بسط ارتباطات و اقبال به رویکردهای پست مدرن در دو سه دهة اخیر را هم بدان بیفزاییم؛ تجدیدنظرطلبی و زیر سؤال بردنِ مسلمات پیشینْ دیگر چندان غریب به نظر نخواهد آمد. اما اگر این موج، علاوه بر نسل های سوم و چهارم، دامان سالخوردگانِ کهنه کار و صاحب رأی را هم بگیرد، البته جای تعجب دارد. طوفان های فکری و روحی در دورة اخیر ظاهراً چنان سهمگین و اثرگذار بوده است که گویا چرخ را هم باید از نو دوباره اختراع کرد. ...
اسلام فقاهتی و مفهوم حق و تکلیف/ داود مهدوی زادگان
1- شریعت مجموعه ای از احکام تکلیفی و وضعی است که شارع بر مکلفین خود ابلاغ می کند. احکام تکلیفی، اوامر و نواهی ملزمه و غیر ملزمه است و احکام وضعی مجموعه ای از حقوق سیاسی و عمومی و خصوصی است که متعلق حکم تکلیفی قرار می گیرد. فاعل (اعم از دولت و جامعه و فرد) این احکام را مکلف می نامند، و فقه دانشی است که به استنباط احکام شرعی می پردازد. بنابراین، زبان فقه، تکلیفی است. این زبان فراتر از زبان حقوقی ...
قلمرو و گستره فقه سیاسی از منظر آیت الله العظمی خامنه ای
، با پیروزی انقلاب اسلامی، قلمرویی به گستره جامعه سیاسی و حکومت دینی یافته است. بلکه بر همین اساس، اقتضائات تحقّق نظام اسلامی موجب می شود، قلمرو فقه سیاسی از فهم احکام شرع، فراتر رفته و به استنباط نظریه های سیاسی و نظام سازی، توسعه یابد. در ادامه این کرسی، حجج اسلام دکتر سیدکاظم سیدباقری و دکتر محسن مهاجرنیا به نقد مطالب ارائه شده پرداختند. پایان پیام/ 248 ...
تحول فقه در گرو تحول روش شناسی آن
دهد؟ امام صادق که در مدینه است تکلیف مردم در خراسان چیست؟ این هم از طریق اجتهاد و استنباط است. زمان پیامبر، ایشان می خواهد جامعه را اداره کند. چگونه اداره می کند؟ پاسخ به این سؤال، فقه حکومتی را ایجاد می کند. پیامبر سه شأن دارد؛ یک وقت پیامبر است. یک وقت حاکم و یک وقت قاضی است. اینکه پیامبر گوشت حمار را حرام کرده است در چه شرایطی بوده است؟ در شرایطی که حمار وسیله حمل ونقل بوده و کشتنش باعث کمبود ...
دین، اخلاق عرضه می کند نه علم/ موافقان علم دینی بیان واحدی ندارند
به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ برنامه گستره شریعت با موضوع علم دینی با حضور خسرو باقری استاد دانشگاه تهران، حجت الاسلام مسعود آذربایجانی عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و محمدعلی مرادی پژوهشگر و نویسنده و با اجرای قاسم پورحسن دانشیار فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی 5 بهمن ماه از شبکه چهار سیما پخش شد. در ابتدای این برنامه قاسم پورحسن دانشیار فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در ...
با مردم روراست باشیم
درست می کنیم. سؤال این است که مگر الگو را باید به صورت دربسته از ناکجاآباد برایمان ارسال می کردند؟ بهتر است قدری به آسیب شناسی رفتار سیاسی و اقتصادی بپردازند. در فقه شیعه، اجتهاد یعنی تلاش و کوشش در کشف حقیقت (احکام). با رد و دفع مکتب اخباری گری و حاکمیت اصولیون از زمان مرحوم وحید بهبهانی، موضوع اهمیت دادن به عقل از ارکان مهم اجتهاد بوده و به این ترتیب استنباط عقلانی احکام از قرآن و حدیث ...
جایگاه شورا در مدل مردم سالاری دینی/ تشکیل حکومت اسلامی تکلیف فقیه است
به گزارش شبکه اجتهاد ، جلسه بیست و ششم از سلسله نشست های تخصصی فقه دولت سازی اسلامی(فدا) با موضوع ساختار فقهی دولت اسلامی با تأکید بر نظریه شورا با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر منصور میراحمدی، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در مؤسسه فتوح اندیشه واقع در پردیسان قم برگزار شد. متن این جلسه از سوی وسائل به صورت تفصیلی تقدیم خوانندگان می شود. امام خمینی(قدس سره) تنها فقیهی هستند که ...