سایر منابع:
سایر خبرها
پاسخ مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نسبت به بودجه سالانه خود
بالادستی کشور بنامند و مرکزی زیر نظر خود برای مدیریت طراحی آن تاسیس نمایند؟ برای پاسخگویی به این پرسش اساسی لازم است روند جاری پیشرفت کشور را مورد واکاوی قرار دهیم. آنچه از این رهگذر حاصل خواهد شد آن است که گرچه روند حرکت جامعه در دهه های گذشته ، به استناد شاخص های موجود، در مجموع مثبت بوده و دستاوردهای بزرگ حاصله در حوزه های علمی و آموزشی، بهداشتی، محرومیت زدایی، سیاسی، امنیتی و ... غیر ...
انتقادهای عماد افروغ به نحوه اداره کشور، لابی های زیگزاگی، وکیل الدوله ها، ابوالمشاغل و هشدار نسب به خطر ...
خلوت گزینی دعوت می کنید! امام با تفکرات غیرفلسفی و غیر عرفانی مقابله می کند اما فراموش نکنیم که عرفان امام، یک عرفان حضور مسوولیت آفرین است. *به بحث دین و آموزه های دینی اشاره کردید. طبق ادعای برخی پژوهش های پراکنده و بر اساس اظهارنظرهای برخی روحانیونِ حوزه و برخی جامعه شناسان، در 4 دهه گذشته دین گرایی به ویژه در بین بسیاری از جوانان رو به کاهش داشته و فردی شدن دین بیشتر خود را نشان می ...
تکرار|نوه امام درباره فیلم منتشر نشده خبرگان: به آیت الله خامنه ای افتخار می کنیم
خامنه ای و اجتهاد مطلق در زمان انتخاب به رهبری + فیلم ویژگی هایی که آیت الله خامنه ای را ممتاز می کرد/منتظری چگونه کانالیزه شد تواضع رهبری و کج فهمی مخالفان؛ بزرگان حوزه درباره فقاهت آیت الله خامنه ای چه می گویند؟ وی افزود: باید این سوال مطرح شود که ملت ایران به کدام دلیل انقلاب کردند و برای رسیدن به کدام آرمان بود که قیام 57 را انجام دادند. اساساً زنده و مرده بودن انقلاب به این است که ...
عناصر مختلفی در مفهوم شناسی نصوص نقش دارند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه ، آیت الله علیدوست پیش از ظهر امروز در اختتامیه اولین جشنواره ادبی سیدعلی خان مدنی که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار شد گفت: منظور از استنباط، کشف مراد خداوند از اسنادی است که در اختیار داریم. وی افزود: استنباطی که در این بحث مطرح می شود، تنها فقه و کشف یک گزاره فقهی از نصوص مبین شریعت نیست، بلکه منظور، معنای عامی است که هم فقیه، درگیر آن است و هم ...
در حوزه باید فرزند منطق و پایبند استدلال باشیم | در نظامات اجتهادی ساده انگاری نشود
که در حوزه گزاره های توصیفی، کلامی و اخلاقی فعال می شود، توجه وافری شود و در حوزه معانی بیان نیز زمانی که وارد تفسیر و علوم معارف غیر فقهی می شویم این ارتباط وسیع تر می شود. نباید در نظامات اجتهادی ساده انگاری شود وی تصریح کرد: مهم آن است که در نظریات و تئوری های اجتهاد به معنای عام و خاص، قلمرو های دانش را تفکیک کنیم. در هر کدام از این مباحث باید زبان شناختی لحاظ شده و ...
مروری بر کتاب ولایت فقیه
...> مقصود از فقیه در بحث ولایت فقیه فقیه و مجتهد جامع الشرایط است، نه هر کسی که علم فقه خوانده و به قدرت و قوه استنباط و اجتهاد هم دست یافته باشد؛ زیرا مراد از اجتهاد در ولایت فقیه، اجتهاد جامع و مطلق است و آن صورتی را گویند که فقیه توان استنباط و اجتهاد احکام از منابع معتبر دینی از روی استدلال شرعی در زمینه های گوناگون فقهی به ویژه حکومتی را داشته باشد. هرچند این هم کافی نیست و فقاهت و اجتهاد در ...
ولایت امر در قانون اساسی قابلیت بازنگری ندارد
...؛ این امامت در هر مقطعی موطن خود را پیدا می کند، در زمان معصوم وظیفه امامت امت بر عهده معصوم و در زمان غیبت بر عهده فقیه جامع الشرایط است. * ولایت مطلقه فقیه در حوزه عمومی است عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم با بیان این که برخی فقیهان قائل به ولایت مقیده هستند، بیان کرد: بر اساس عقیده آیت الله خوانساری، در عصر غیب فقیه توانایی اجرایی حدود را ندارد و تنها محدود به قضاوت است ...
توسعه یک ضرورت اخلاقی است و نه انتخاب/ خردِ پیشرفت و توسعه
که می بایست علم های لازم برای کشور را در وحدت و هماهنگیشان با یکدیگر بازشناسد و آنها را تعلیم کند و در سایه آموزش در مسائل خاص کشور پژوهش کند، در حال و هوای قدیم ماند. منتهی در این هوا و فضایی که شبیه هوای نظامیه بغداد و الازهر مصر بود، علم جدید تدریس می کرد. چنانکه گویی: علم بالذات متحول را در زمان متوقف قرار داده باشند. علم و زمان به هم بسته اند. در وضع توسعه نیافتگی علم از زمان و ...
منشور حقوق شهروندی گامی برای احیای حقوق ازدست رفته
.... ضمن اینکه شهروندان به عنوان اعضای یک جامعه در حوزه های مختلف حضور و مشارکت دارند و برابر حقِ شهروندی، مسئولیت هایی را نیز در راستای اداره بهتر جامعه و ایجاد نظم برعهده می گیرند. به همین دلیل شناخت این حقوق و تکالیف، نقش مؤثری در ارتقای شهروندی و ایجاد جامعه ای بر اساس نظم و عدالت خواهد داشت. اما حقوق شهروندی مفهومی برگرفته از حقوق بشر و حقوق اساسی است و جزء حقوق ذاتی و فطری انسان ها ...
عدالت از منظر شهید صدر؛ دولت محور یا مردم محور/ معیارهای 14 گانه تحقق عدالت سیاسی
دوم عدالت مرتبط با سرنوشت عام است که در این معنا مردم محور و جامعه محور خواهد بود. ما عدالت را در معنای تخصیصی به معنای دوم گرفته ایم. در این معنا تساوی و استحقاق عمومی مطرح هستند. استادیار دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: ما ارجاع مستقیم به مباحث شهید صدر نداریم بلکه از آرا ایشان به استنباط خواهیم پرداخت. شهید صدر مبحث عدالت را به عنوان بحثی کلی و از مهم ترین موضوعات مکتب اسلام، در آثار ...
بررسی ادلّه مخالفان الزام حکومت نسبت به مسئله حجاب/ آیا الزام حاکمیت بر حجاب ظلم است؟
تبیین ضرورت بحث از الزامات حکومتی نسبت به حجاب حجت الاسلام چگینی در ابتدای جلسه ضمن تشکر از حضّار جلسه به معرّفی این نشست و ارکان آن پرداخت و گفت: موضوع کرسی نشست امشب ما بررسی فقهی الزام حکومتی مسئله حجاب است که جلسه اول آن به بررسی ادلّه مخالفین اختصاص دارد. ارائه دهنده این نشست حجت الاسلام صالحی من ...
ولایت فقیه ضد دیکتاتوری، ضد استبداد و ضد استعمار است/ مراجع تقلید تضعیف نظامی اسلامی را حرام می دانند
درباره ولایت فقیه و نظر مراجع معظم شیعه درباره نظام اسلامی گفت وگویی با آیت الله عباس کعبی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم انجام داده که تقدیم مخاطبان محترم می شود: با توجه به هجمه های بسیار جریان های معاند انقلاب اسلامی علیه ولایت فقیه به نظر شما علت تشدید این هجمه ها چیست؟ نقش ولایت فقیه در نظام اسلامی را چگونه ارزیابی می کنید؟ کعبی ...
تحقق عدالت قضایی در گرو پویایی نظام عدالت کیفری
شبکه اجتهاد: بی شک دین مبین اسلام آنچه مورد نیاز انسان برای زندگی معنوی و مادّی است،برای اداره حکومت و مسائل سیاسی، روابط با جوامع دیگر، اصول همزیستی، جنگ و صلح، مسائل قضایی و اقتصادی و غیر آن ضوابط و قواعد مورد توجه قرار داده و و جامعه اسلامی را به نحوی هدایت و تربیت می کند که عموم مردم در مسیر عدالت و قسط قرار گیرند و حتّی عدالت را درباره دوست و دشمن اجرا کنند.[1] به راستی وقتی وجود ...
بازخوانی میراث حکمت عملی: عامری، دوانی و کشفی
آنها به وضعیت میانه ای در خصال و رفتار خویش دست می یابد، و بدین ترتیب جامعه بازسازی می شود. کشفی فقه را ذیل حکمت عملی قرار می دهد و معتقد است که مجتهد را نمی توان به جامع و متجزی تقسیم کرد؛ زیرا اطلاق جامع به اعتبار استنباط فقیه نیست، بلکه به اعتبار قوه استنباط است، و نتیجه می گیرد که فقیه همان حکیم است که جامع است، و حکیم هم به ناچار باید فقیه باشد؛ زیرا در بخش حکمت عملی نیازمند فقه است ...
آقای کروبی! شما نخواستید واقعیات را ببینید
مقامات عالی نظام شوند. این سخنم به معنای دفاع از گروه هایی همچون سازمان مجاهدین خلق ، چریک های فدایی ، حزب توده و نهضت آزادی و... نیست، چرا که آنان خود به خاطر رفتار و عملکردشان از قطار انقلاب پیاده شدند. اشاره ام به این است که در اوایل انقلاب شایسته سالاری مورد توجه قرار نگرفت و برسر سفره ی قدرت عده ای خاص و نورچشمی نشستند. به طور مثال حضرتعالی به برکت شهرت بعد از ...
نگاهی به زندگانی آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی، بنیانگذار حوزه علمیه قم
. از این رو این بحران را بسیار مدبرانه مدیریت کرد. در مقابل جریان وهابیت که توسط رضا شاه صورت گرفته بود مرحوم حائری با تقویت بنیان های علمی حوزه این بحران را هم توانست پشت سر بگذارد. وی همچنین نظام آموزشی دینی در کشور را موازی سازی کرد. حرکتی که از سوی حکومت پهلوی اول برای مهار کردن حوزه علمیه قم صورت می گرفت که با تأسیس مؤسسه وعظ و خطابه و جامعه معقول و منقول، قرار بود جایگزین حوزه شود و از ...
نماینده خبرگان: آیت الله حائری شیرازی عمرش را وقف شناساندن اسلام کرد
از جمله نشر علوم و معارف اسلامی به وسیله ایشان تبیین و تشریح شده است که برگرفته از احادیث و سیره و سبک زندگی ائمه است. آیت الله دستغیب عنوان کرد: اندیشمندان در طول زمان درکتب حدیث و اعتقادی به مسائل انسانی پرداخته اند که این موضوع نشان دهنده آن است که علوم انسانی بر مبنای اسلام، قرآن و عترت پدیده ای جدید نیست اما اینکه بتوانیم در شرایطی که نظام اسلامی برقرار شده است علوم انسانی را تدوین کنیم ...
در خطه مقاومت
فرهنگی اقدام های مضاعفی داشته باشند، اظهار کرد: طلاب زیادی از کشورهای مختلف، مشهد مقدس را به عنوان محل تحصیل حوزوی خویش انتخاب می کنند، زیرا مشهد با وجود مبارک عالم آل محمد(ع)، حوزه علمیه کهن و اساتید زبده، زمینه تبدیل شدن به مرجعیت علمی حوزوی را دارد. تولیت آستان قدس رضوی از حوزه علمیه جامعه المصطفی به عنوان مراکز علمی و فرهنگی جهان اسلام یاد کرد و ادامه داد: آستان قدس رضوی در نظر دارد تا ضمن ...
واکنش فرشاد مومن نسبت به چالش سپنتا نیکنام: خلاهای معرفتی بزرگ و خطاهای راهبردی دهشتناک
درحالی که از آیاتی چون بالوالدین احسانا و اوفوا بالعقود در فقه به دست آمده است ولی با این همه تأکیدی که در قران کریم به روی مسأله عدالت اجتماعی دارد مع هذا یک قاعده و اصل آن در فقه از آن استنباط نشده است و این مطلب سبب رکود تفکر اجتماعی فقهای ما گردیده است.(همان) به این ترتیب ملاحظه میگردد که از دیدگاه استاد شهید مرتضی مطهری هرقدر در جامعه ای به مباحث مربوط به عدالت اجتماعی بیشتر دامن زده شود ...
بیانات رهبری درباره حضور پشت پرده امریکا در جنایات داعش
دیپلماسی ایران روبه رو شد، این موضوع هم از جمله محورهای مهم خبری و تحلیلی در روزنامه های امروز بود. **امضای آمریکا، پای برگه ترورهای داعش حضرت آیت الله خامنه ای روز سه شنبه 10 بهمن ماه در ابتدای جلسه درس خارج فقه با ابراز تاسف عمیق از کشتار مردم بی گناه در حوادث تروریستی اخیر افغانستان، داعش را دست نشانده آمریکا و مامور ترور صدها نفر از مردم در حوادث ماه های اخیر افغانستان دانستند. ...
آسیب شناسی انقلاب اسلامی
خمینی درباره اهمیت آسیب شناسی انقلاب و زیانهای غفلت که عامل مهمی در آسیب رسانی به انقلاب اسلامی است می فرماید: “یک کشوری وقتی آسیب می بیند که ملّتش بی تفاوت باشد راجع به آسیبها.”امام خمینی موفقیت دراز مدت دشمن در کشورهای اسلامی در طول سالیان گذشته به خصوص در ایران را نتیجه غفلت مسلمانان و ایرانیان و نخبگان جامعه در برابر سیاستهای مرموز و پیچیده استعماری می داند و می فرماید: ما باید از این به بعد این ...
نماز جمعه؛ از آرمان های امام تا واقعیات امروز در گفت وگو با دکتر کرمانی: امروز دیگر نمی توان با یک خطبه ...
اینکه تغییرات نظام ارزشی جامعه و پیدایش ضد ارزش ها، اولویت های ارزشی جدیدی که به نحوی ارزش های مذهبی را تحت الشعاع قرار می دهند به وجود آورده که بر کم اثر شدن کارکردهای نماز جمعه تاثیر گذار است. *از صحبت های شما می توان اینگونه برداشت کرد که نماز جمعه در حوزه کارکردهای اجتماعی دستخوش تحول شده است، نظر شما در این رابطه چیست؟ کرمانی: به نظر میرسد که کارکردهای اجتماعی نماز جمعه ...
دانشگاه های ما براساس منطق درونی معرفت رشد نمی کنند/ لزوم سرمایه گذاری عظیم در آموزش و پرورش
اینها برخلاف این سه پارادایمی که عنوان شد اصل عدم قطعیت حاکم است. یعنی هیچ جامعه شناس، فیلسوف یا مردم شناس و ... نمی تواند بگوید این اصل قطعی است و این فهم از پدیده و تنها وجهی که ما می توانیم این پدیده را بفهمیم، همین است که من می گویم. اساسا در علوم انسانی یک مفهمومی خلق شده به نام چشم انداز. یعنی انسان یا فرهنگ ها در فرهنگ های مختلف هرکدام در یک چشم اندازی قرار گرفته اند. مثلا کسی که ...
نگاه رؤیا وار به جامعه و جوانان داریم
پژوهش های گسترده ای در حوزه خلقیات ایرانی ها انجام داده و تاثیر خلقیات منفی را در عدم توسعه اجتماعی مورد بحث قرار داده است . مسئله این است که شواهد می گوید جوانان سالم تر هستند اما جامعه خرابشان می کند. آمارها نشان می دهد آنها به جامعه و روند آن اعتراض دارند اما مگر جامعه با جوانان چه می کند که جوانان روزبه روز ناراضی تر می شوند؟ دکتر علی جنادله دکترای جامعه شناسی ...
ساحت مادی ونظری تاریخ معاصر متاثر از فقه است
مسائل عملی هم قابل رویت است. اگر این اصل بر تمام نوع جامعه جاری باشد ما فقه و اجتهاد را می توانیم در بعد ذهنی یا غیرمادی یا نرم افزاری فرهنگ قرار دهیم که معمولا از بعد مادی سرعت تحول و پویایی اش آهسته تر است. در اکثر مواقع تغییرات در بعد مادی رخ می دهد و بعد تحول در بعد غیرمادی رخ می دهد. اگر این اصل را مد نظر داشته باشیم و مباحثی چون فقه را در این دسته بندی را جایابی بکنیم، فاصله بین این دو بعد ...
انقلابی برخاسته از خداآگاهی
واقعاً تشکیل می دهد و اگر در نهضتی کسی بتواند روی آن روح جمعی انگشت بگذارد و آن روح را زنده کند، تمام اندام جامعه را یک جا به حرکت در می آورد. [12] آیت الله شهید تأکید می کند: هویت یک ملت، آن فرهنگی است که در جانش ریشه دوانیده است. هویت ملی این مردم، اسلام است. [13] مردم ایران، با فرهنگ اسلامی از نظر روحی، عجین شده بودند و به امام خمینی(ره) به مثابه پیشوای مذهبی و اسلامی خود ...
بایسته های پژوهش در فقه تربیتی
گروه گزارش: عضو هیئت علمی گروه فقه تربیتی المصطفی اظهار داشت: فقه تربیتی به پنج باب مبانی فقه تربیتی، احکام تعلیم و تعلم، احکام تربیت، وظایف عوامل تربیت، قواعد فقه تقسیم می شود که می توان الگوهایی برای طراحی نظام موضوعاتِ ذیل هر باب و یا موضوع عام را مورد بررسی قرار داد . به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی، حجت الاسلام سید نقی موسوی، عضو هیئت علمی گروه فقه تربیتی جامعه ...
تاریخچه مخاطبان
چیزی است که واژه مخاطب در پژوهش های ارتباطی در حوزه های علوم انسانی و اجتماعی به آن معطوف است. Biocca، 1988 به بیان دیگر، ما واژه آشنای مخاطب را نگه داشته ایم اما موضوع آن در حال محو شدن است. مخاطب بیشتر رسانه های جمعی معمولاً جز به صورت پراکنده و غیر مستقیم قابل مشاهده نیست. از این رو، اصطلاح مخاطب، همانند بسیاری از مفاهیم به ظاهر ساده در علوم اجتماعی، نظیر جامعه و افکار ...
نقدی برسخنان اخیر بهزاد نبوی درباره انقلاب اسلامی
اگر بازاندیشی را یکی از ویژگی های دوران مدرن بدانیم و بسط ارتباطات و اقبال به رویکردهای پست مدرن در دو سه دهة اخیر را هم بدان بیفزاییم؛ تجدیدنظرطلبی و زیر سؤال بردنِ مسلمات پیشینْ دیگر چندان غریب به نظر نخواهد آمد. اما اگر این موج، علاوه بر نسل های سوم و چهارم، دامان سالخوردگانِ کهنه کار و صاحب رأی را هم بگیرد، البته جای تعجب دارد. طوفان های فکری و روحی در دورة اخیر ظاهراً چنان سهمگین و اثرگذار بوده است که گویا چرخ را هم باید از نو دوباره اختراع کرد. ...
اسلام فقاهتی و مفهوم حق و تکلیف/ داود مهدوی زادگان
1- شریعت مجموعه ای از احکام تکلیفی و وضعی است که شارع بر مکلفین خود ابلاغ می کند. احکام تکلیفی، اوامر و نواهی ملزمه و غیر ملزمه است و احکام وضعی مجموعه ای از حقوق سیاسی و عمومی و خصوصی است که متعلق حکم تکلیفی قرار می گیرد. فاعل (اعم از دولت و جامعه و فرد) این احکام را مکلف می نامند، و فقه دانشی است که به استنباط احکام شرعی می پردازد. بنابراین، زبان فقه، تکلیفی است. این زبان فراتر از زبان حقوقی ...