سایر منابع:
سایر خبرها
خسرو دهقان: سینمای ایران مجروحی بود که گوشه خیابان افتاده / احمد طالبی نژاد: ما نباید همه رویا را از ...
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ، نشست نقدوبررسی کتاب سینما اگر باشد تالیف احمد طالبی نژاد عصر چهارشنبه در سرای اهل قلم با حضور مولف اثر و خسرو دهقان برگزار شد. یکی از مباحثی که در این نشست به کرات مطرح شد، نقش بنیاد سینمایی فارابی در شکوفایی سینمای پس از انقلاب اسلامی بود. بخش اعظم صحبت های هر دو منتقد درباره حمایت این بنیاد از سینمای پس از انقلاب به خصوص سینماگران جوان آن دوره ...
فقط ابلهان متحول نمی شوند
مردی متواضع که هرکسی از هر طیف فکری را با روی گشاده می پذیرفت و با فروتنی به گفت وگو با او می نشست. تنها خصلتی که در شایگان ذره ای وجود نداشت، تکبر و خودشیفتگی بود. از معدود کسانی بود که هرگز فکر نمی کرد نادیده انگاشته شده و قدر ندیده است. با اینکه به فراخور شأن و جایگاهش در وطن خود چندان قدر ندید. او شیفته واقعی فلسفه بود، معلمی بود نه در پی آوازه و شهرت و نه فخرفروشی. به گزارش پایگاه ...
انفعال تیم اطلاع رسانی رئیس جمهور
. پس از آن به آنها مجوز راهپیمایی بدهند. در غیر این صورت درخواست راهپیمایی هواداران احمدی نژاد فرار به جلوست. عدم برخورد با احمدی نژاد شرایط را ملتهب تر نمی کند؟ چرا مجلس در این رابطه اقدامی انجام نمی دهد؟ آقای روحانی باید مانند نجفی همه بحران ها و مشکلاتی که از دولت های نهم و دهم به ارث برده را به صورت گزارش به جامعه ارائه می داد. البته به نظر می رسد که بخشی از عملکرد دولت ...
پاینده:ترجمه همواره در کشور ما سبک ساز بوده است/میرعابدینی: در داستان کوتاه موفق تر بوده ایم
به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نشست معرفی و بررسی کتاب کیک عروسی و داستان های دیگر با حضور حسین پاینده، منتقد، مترجم و استاد دانشگاه، حسن میرعابدینی، پژوهشگر ادبیات داستانی و مژده دقیقی، مترجم کتاب، عصر دوشنبه 9 بهمن 1396 در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد. در ابتدای جلسه مژده دقیقی، درباره سابقه ترجمه این نوع مجموعه داستان ها گفت: در سال 1379 اولین مجموعه داستانی که از ...
هنر به شعف درونی خاصی احتیاج دارد
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از هنر آنلاین، رایانی مهرداد رایانی مخصوص هنرمندی است که در دهه 80 با آثار نمایشی خود به خوبی درخشید. او در اواخر این دهه به منظور تحصیل در مقطع دکترا به انگلستان رفت و پس از بازگشت به ایران در حوزه مدیریتی تئاتر مشغول به کار شد و اثری از او به صحنه نرفت. پس از وقفه ای طولانی، رایانی نمایش "خشم و هیاهو" را که 17 سال پیش در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر اجرا کرده بود ...
داریوش شایگان: فقط ابلهان متحول نمی شوند
شخصیت داریوش شایگان را در کجای کتاب فانوس جادویی زمان می توان پیدا کرد، چه بخشی از این کتاب به شما نزدیک تر است؟ اغلب کسانی به سمت پروست می روند که با او به شکلی همدلی دارند یا به دلیلی خاص به سمتش می روند، در جستجوی زمان ازدست رفته ، کتابی نیست که از سَر تففن سراغش رفت. اول کتاب فانوس جادویی زمان درباره گرایشم به پروست مطالبی گفته ام: زمانی که در دانشگاه ژنو دانشجو بودم، به دلیل علاقه ای که به ادبیات داشتم سر کلاس استاد ژان روسه، که از نمایندگان مکتب ژنو است، در دوره ای شش ماهه با موضوع پروست شرکت کردم و از آن موقع به این نویسنده علاقه مند شدم و شروع کردم به خواندن رمان جستجو . جلد اول رمان را خواندم، اما اشتغالات دیگر ذهنی مانع از آن شد که مابقی مجلدات را بخوانم. تا اینکه بیست وپنج، شش سال پیش در بازگشت به ایران، تمام آثار پروست را همراه خود آوردم و کل مجموعه را خواندم. اگرچه تحت تأثیر این کتاب قرار گرفتم، اما باز فرصتی دست نداد که روی این موضوع کار کنم، چون مشغول نگارش کتاب افسون زدگی جدید و هویت چهل تکه بودم. هنگام نوشتن کتاب جنون هشیاری ، نظریات والتر بنیامین درباره پیشگامی بودلر در طرح مفهوم تذکار که بعدها در رمان پروست نقش عمده ای ایفا می کند، نظرم را جلب کرد. این شد که برگشتم به دوباره خواندن پروست، اما این دفعه با نگاه خریدارانه. کتاب جستجو بی آنکه پیرو مکتب فلسفی خاصی باشد، از لحاظ شیوه طرح کردن مسائل اساسی، رمانی فلسفی است. مخصوصاً قسمت اول کتاب که با خواب شروع می شود، خواب بنیادین! که خواب خیلی عجیبی است. البته اولین خوانندگان رمان جستجو ، درباره این بخش نسبتاً طولانی درباره شرح غلت زدن فردی که دریافت های لحظه نیمه بیداری اش را به تفصیل بیان می کند، نظر چندان مساعدی نداشتند، چون به اهمیت این موضوع آگاه نبودند. خوابی که در اینجا پروست از آن سخن می گوید در حقیقت مظهر جوهر است. راوی داستان، در آن حالت نیمه-خفتگی مدام از خودش می پرسد، من کی ام؟ کجا هستم؟ در چه زمانی به سر می برم؟ زمان از لحظه بیداری راوی شروع می شود و کل رمان در کُنه این خواب بنیادین مستتر است. همان طور که رولان بارت گفته این خواب بنیادین، در حکم ماندالا ی تبتی بودایی است که تمام داستان، بالقوه در آن موجود است. در قسمتی از کتاب فانوس جادویی زمان ، برای روشن تر شدن این مفهوم پیچیده، از تمثیل قرقره استفاده کرده ام: قرقره ای ریسمان-پیچیده ای که هنوز گشوده نشده است. قرقره مصداق جوهر است که به محض گشوده شدنش، زمان آغاز و دنیایی خلق می شود. شش مجلد بعدی رمان در حقیقت گام به گام با این ریسمان در حال گشوده شدن که همان مسیر سیروسلوک راوی داستان است، پیش می رود و ادامه پیدا می کند: گذر از خان های مختلف و برخورد با مرشدهای گوناگون-برگوتِ نویسنده، الستیرِ نقاش، و ونتویِ موسیقیدان- و برگرفتن تعالیمی از آنان؛ آزمودن آلام عشق و دست به گریبان شدن با پریشانی حسادت؛ فروغلتیدن در ورطۀ یأس و نومیدی، تا آنجا که می توان گفت شش جلد از رمان هفت جلدی جستجو ، شرح نومیدی راوی داستان است که مدام در تحقق بخشیدن به رسالت نویسندگی اش شکست می خورد و مأیوس می شود، هم از خودش و هم گاهی از ادبیات به طور کلی. بالاخره اما در پایان، یعنی در مجلد زمان بازیافته ، با وقوع پی درپی رستاخیزهای خاطره ، راوی موفق می شود رسالتش را محقق کند. ساختمان کتاب بسیار دقیق و از پیش طراحی شده است، با علمِ به اینکه پروست قسمت آخر جلد پایانی را بلافاصله بعد از قسمت نخست جلد اول نوشته بوده، یعنی ساخت رمان از ابتدا در ذهنش کاملاً شکل گر ...
معاون استاندار کردستان: پرسیدن حق مردم و جوابگویی وظیفه مسئولان است
به گزارش ایرنا، حسین خوش اقبال عصر سه شنبه در نشست شورای اداری شهرستان قروه اظهار کرد: با توجه به وظیفه سنگین مسئولان در قبال آگاه سازی مردم در دنیای ارتباطات و اطلاعات امروز باید دانستن را حق مردم و پاسخگویی به مطالبات را وظیفه خود بدانیم و به آن جامه عمل بپوشانیم. وی داشتن گوش شنوا برای شنیدن درد دل مردم را توصیه امام (ره) و رهبر معظم انقلاب، تاکیدهای ریاست جمهوری دانست و گفت: طبق آرمان ...
معرفی برندگان سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر
...: الهام کردا برای نمایش “اگه بمیری” از ایران- تهران / مهسا غفوریان برای نمایش “حذفیات” از ایران- مشهد / مهناز میرزایی برای نمایش “دریازدگی” از ایران-کرج طراحی صحنه: اشکان خیل نژاد برای نمایش “پسران تاریخ” از ایران- تهران دیگر نامزدها: آرش دادگر و رضا کرمی زاده برای نمایش “اسب” از ایران- تهران / آتیلا پسیانی و امیر حسن دوانی برای نمایش “صد سال تنهایی” از ایران- تهران ...
چیدمان نادرست یک جشنواره بین المللی
...، مکان های نامتعارف دیپلم افتخار و تندیس جشنواره را حسین توازنی زاده برای نمایش نرگس دریافت کرد. در بخش مسابقه ایران ب دیپلم افتخار و تندیس جشنواره به امین میری برای نمایش شلتر رسید و در بخش مسابقه ایران الف هم این جایزه به محمد نیازی نمایش پیانیستولوژی تعلق گرفت. در بخش ایده سعید بهنام برای اجرای طلوع آفتاب ساعت 7 و 14دقیقه و در مسابقه بین الملل آف استیج دیریس ورهوفن برای نمایش مناظر ...
نقدی برسخنان اخیر بهزاد نبوی درباره انقلاب اسلامی
اگر بازاندیشی را یکی از ویژگی های دوران مدرن بدانیم و بسط ارتباطات و اقبال به رویکردهای پست مدرن در دو سه دهة اخیر را هم بدان بیفزاییم؛ تجدیدنظرطلبی و زیر سؤال بردنِ مسلمات پیشینْ دیگر چندان غریب به نظر نخواهد آمد. اما اگر این موج، علاوه بر نسل های سوم و چهارم، دامان سالخوردگانِ کهنه کار و صاحب رأی را هم بگیرد، البته جای تعجب دارد. طوفان های فکری و روحی در دورة اخیر ظاهراً چنان سهمگین و اثرگذار بوده است که گویا چرخ را هم باید از نو دوباره اختراع کرد. ...
کارگری سینما را کرده ام تا به اینجا برسم
سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با حضور 25 فیلم از دوازدهم بهمن ماه امسال آغاز به کار خواهد کرد. به گزارش میزان، جشنواره فیلم فجر همواره برای تمامی اهالی سینما میعادگاه رقابت با سایر رقبا است. رقابتی که در انتها به کسب سیمرغ بلورین جشنواره می انجامد و هر ساله نقد و نظرات متفاوتی را به همراه دارد. تاریخ جشنواره فیلم فجر نشان می دهد که به طور معمول داوران این جشنواره به سختی به ...
برگزیدگان سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر
از ایران-تهران هوتن شکیبا برای نمایش اولیور توئیست از ایران-تهران بازیگری زن کاتیا بورکله، برای نمایش هملت از آلمان الهام کردا برای نمایش اگه بمیری از ایران- تهران مهسا غفوریان برای نمایش حذفیات از ایران- مشهد مهناز میرزایی برای نمایش دریازدگی از ایران-کرج طراحی صحنه اشکان خیل نژاد برای نمایش پسران تاریخ از ...
جشنواره تئاتر فجر در صحنه پایانی
نژاد برای نمایش پسران تاریخ از ایران- تهران آرش دادگر و رضا کرمی زاده برای نمایش اسب از ایران- تهران آتیلا پسیانی و امیر حسن دوانی برای نمایش صد سال تنهایی از ایران- تهران طراحی لباس الهام شعبانی و آرش دادگر برای نمایش اسب از ایران- تهران ندا نصر برای نمایش فهرست مردگان از ایران- تهران استودیو زیرزمین برای نمایش مفیستو از ایران-تهران ...
مهران احمدی: کارگری سینما را کردم تا به اینجا برسم
...؛ پدر خانواده از اینکه فرزندانش را برای تماشای این فیلم آورده شرمنده نشود و همه خانواده بتوانند در کنار هم از اثر لذت ببرند. مصادره فیلم کاملاً داستان گویی است، فیلمی که مخاطب پس از دیدن آن چیزی را همراه خود از سالن بیرون می برد. آیا نسخه نهایی مصادره را به دبیرخانه جشنواره ارائه کرده اید؟ احمدی: در تلاشیم تا طی امروز یا فردا نسخه نهایی فیلم را به دبیرخانه سی و ششمین ...
جشنواره تئاتر فجر در صحنه پایانی
...> طراحی صحنه اشکان خیل نژاد برای نمایش پسران تاریخ از ایران- تهران آرش دادگر و رضا کرمی زاده برای نمایش اسب از ایران- تهران آتیلا پسیانی و امیر حسن دوانی برای نمایش صد سال تنهایی از ایران- تهران طراحی لباس الهام شعبانی و آرش دادگر برای نمایش اسب از ایران- تهران ندا نصر برای نمایش فهرست مردگان از ایران- تهران استودیو زیرزمین ...
پایان سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر در سایه غیبت مسئولانش!
ایران-کرج طراحی صحنه اشکان خیل نژاد برای نمایش پسران تاریخ از ایران- تهران آرش دادگر و رضا کرمی زاده برای نمایش اسب از ایران- تهران آتیلا پسیانی و امیر حسن دوانی برای نمایش صد سال تنهایی از ایران- تهران طراحی لباس الهام شعبانی و آرش دادگر برای نمایش اسب از ایران- تهران ندا نصر برای نمایش فهرست مردگان از ایران- تهران استودیو زیرزمین ...