سایر منابع:
سایر خبرها
تحلیل آیه اولوالامر و دلایل رهیافت برگزیده
...، 1371. 2. ابن فارس، احمد بن فارس بن زکریا، معجم مقائیس اللغه، ج1، قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، 1404ق. 3. ابن منظور، ابوالفضل جمال الدین محمد بن مکرم، لسان العرب، ج1و5، بیروت: دار الفکر للطباعه و النشر و التوزیع دار صادر، چ3، 1414ق. 4. اسعدی، محمد، ولایت و امامت، پژوهشی از منظر قرآن، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1392. 5. القشیری ...
مبانی فقهی تعزیر مالی در فقه اهل سنت
یا شامل حبس و جریمه نیز می شود؟ مراد همان اول است، ولی در صورت مصلحت حبس و جریمه مالی نیز می تواند به عنوان مجازات تعزیری تطبیق شود. اگرچه امام خمینی(ره) نیز احتیاط را در عدم تعمیم مجازات های تعزیری به موارد غیر منصوص دانسته، اما مجازات مالی را از باب احکام سلطانی جایز شمرده اند (امام خمینی، 1392، ج10، ص596). بنابراین، فقهای معاصر شیعه تعزیرات مالی را جایز می دانند. افزون بر روایات و ...
مبانی فقهی تعزیرات مالی در فقه امامیه
، ص393؛ فاضل لنکرانی، 1427ق، ص429). روایت دیگر: سُئِل عَن رَجُل قَتَل مَملُوکَه قَال :َ إِن کَان غَیرَ مَعرُوف بِالقَتل ضُرِب ضَرباً شَدِیداً وَ أُخِذَ مِنه قِیمَه العَبدِ وَ یُدفَع إِلَی بَیت مَال المُسلِمِین وَ إِن کَان مُتَعَوِّداً لِلقَتل قُتِل (حر عاملی، 1409ق، ج29، ص94)؛ در مورد شخصی که غلام خود را کشته بود، از امام سؤال شد، امام فرمود: اگر عادت به کشتن برده نداشته باشد ...
مستنصریه و گسترش تشیع امامیه
تطهیر و حدیث ثقلین که مبتنی بر معرفی امام علی7 و خانواده اش به عنوان اهل بیت و جانشین پیامبر9 بودند، به شرح ماجرای سقیفه پرداخت. وی عدم بیعت امام علی7 با بانیان واقعه را حاکی از تخلف خلفای نخستین از سخنان پیامبر9 دانست. حال ابن طاووس برای اثبات امامت امامان دوازده گانه تشیع، با ذکر حدیثی از پیامبر9 منوط بر پایداری اسلام تا زمام داری دوازده خلیفه، تشیع امامیه را تنها فرقه ای دانست که به ...
مراد از امانت و رابطه آن با غصب و خیانت
امانت برشمرده و این که حکومت و امارت شأنی از امامت است، اثبات می کند که حکومت امانت است. 2٫ ادله وارده در فقه الامانات در مواردی از عمومات است که می تواند مبنای تناظر احکام حکومت به مثابه امانت در بخش های مختلف باشد. 3٫ در مواردی که مبنای احکام باب امانات از عمومات نیست، از باب قیاس اولویت می توان گفت حکومت امانتی به مراتب وسیع تر و مهم تر از اموال است. 4٫ در مواردی نیز احکام امانات با دلایل خاصی ...
بررسی آراء تجدیدنظرطلبانه کرون
شمار آورده اند و در پژوهش درباره منابع موجود در باب ظهور و گسترش اسلام، همان شیوه بررسی منابع یهودیت و مسیحیت را به کار گرفته اند و در پژوهش های خود، اصول نقد تاریخی و تشکیک در صحت، وثاقت و اصالت منابع را مد نظر قرار داده اند. نخستین کسانی که در اعتبار منابع اسلامی، به ویژه در منابع حدیثی تشکیک کردند، ایگناس گلدتسیهر[5] و پس از او، یوزف شاخت[6] بودند که عقیده داشتند منقولات روایی منسوب به ...
علت گرایش ایرانیان به مکتب تشیع چیست؟
، ص 15. 12. همان، ج 24، ص 160، باب 124، ح 31. 13. شیخ عباس قمی، سفینه البحار، قم، اسوه، 1416ه . ق، چ 2، ج 8 ، ص 606 ، ماده ولی. 14. تاریخ تشیع در ایران، ج 1، ص 103. منبع : کتاب “یاران ایرانی تبار معصومان “
محاربه جزء جرایم علیه امنیت جامعه و آسایش مردم است
موضوع وجود دارد که: هر کس در قلمرو اسلام سلاح بکشد و موجب ترس و خوف در راه ها شود، امام مسلمین مخیر است اگر بخواهد او را بکشد و اکر هم خواست او را به دار آویزد یا دست و پای او را مخالف قطع کند. (همان، 512) بنا بر همین روایت، تعدادی از فقها نظیر سعید بن مسیّب، مجاهد و ضحاک (همان: 512) و امام مالک قائل به این هستند که مانند کفار یمین، تعیین مجازات بر شیوه تخییر می باشد. در المغنی ابن قدامه آمده است ...
40ملاک تشخیص احکام فقه کلان از فقه خرد
مکتب نجف و قم را درک کرده اند، می تواند ارائه دهنده ی بینشی نو و دقیق در این باب باشد. بسم اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ الصَّلَاةُ عَلی سَیدِنَا مُحَمَّدٍ وَ عَلَی أَهْلِ بَیتِهِ الطَّیبِینَ الطّاهِرِینَ روایات دالّ بر لزوم رعایت شرط اعلمیّت بحثِ امروز در مرود روایاتی است که بر شرط اعلمیت دلالت دارند. ما این روایات را ...
مناسبات ولایت و منتظران از دیدگاه تصوف گنابادی!
... امتیاز شیعه از غیر شیعه این است که شیعه به طور کلی از اهل طریقت و غیر آن ها معتقدند که هیچ زمانی زمین از حجت خالی نیست و اهل طریقت واقعی در زمان غیبت هم در مورد نماینده امام غایب همین عقیده را دارند ( هیات تحریریه کتابخانه صالح، 1367: 316). ... دراویش شیعه افتخار می کنند که دوازده امامی و پیرو حضرت حجت بن الحسن(عج)، امام غائب می باشند . (همان: 243). نیابت و وساطت در ...
مروری بر نظریه انحصار دلالت آیه بر معصومان(ع)
، قم: مؤسسۀ مطبوعاتی دارالعلم، 1371. 2. ابن فارس، احمد بن فارس بن زکریا، معجم مقائیس اللغه، ج1، قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، 1404ق. 3. ابن منظور، ابوالفضل جمال الدین محمد بن مکرم، لسان العرب، ج1و5، بیروت: دار الفکر للطباعه و النشر و التوزیع دار صادر، چ3، 1414ق. 4. اسعدی، محمد، ولایت و امامت، پژوهشی از منظر قرآن، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1392 ...
فیلسوفان مسلمان متعهد به وحی هستند/ راز مهجور ماندن علوم اهل بیت(ع)
...؛ همان طور که نقل (یعنی وحی) حاکی از علم الهی است، آواز عقل نیز چنین است. این سوال اینجا به ذهن می رسد اگر شریعت برای عقل و عاقل چنین جایگاه مهمی قائل است و اگر یکی از منابع فقه، عقل محسوب می شود، آیا سیره اهل بیت(ع) با عاقلانی همچون ارسطو و افلاطون و اساسا مکتب عقلانی آنها می تواند مخالفتی داشته باشد؟، البته وقتی صحبت از مکتب فلسفی یونان به میان می آید، مقصود از آن روش شناسی بوده و ...
احادیث رؤیت هلال
در این فتوا، رؤیت اهل شام را برای مدینه ی منوّره معتبر نمی دانست. طبق این نظر، رؤیت هر شهری باید برای همان شهر اعتبار داشته باشد و دیده شدن ماه در یک شهر برای شهر دیگر اعتباری ندارد. این نظریه را رئیس دیوان عالی قضایی و امام حرم صالح بن عبدالله بن حمید ارائه داد. البته وی افزود که چون این یک مسئله ی اجتهادی است، بنابراین اگر حاکمی براساس سیاست شرعی در همه ی شهرهای یک کشور حکم رؤیت را نافذ و جاری ...
تقلیل اسلام به فقه تحریف معنوی است/ اصول فقه نیاز به بازنگری دارد
گفتگوی طرفینی میان انسان و قرآن قرار دهند مخاطب قرآن یعنی معجزه آخرالزمانی، اندیشه و عقلانیتِ پویای انسان های آخرالزمانی است که با سوالاتشان عبارات قرآنی را به نطق می آورند تا در یک تعامل عقلانی، معرفتی، اخلاقی، آیات را مورد گفتگوی طرفینی میان انسان و قرآن قرار دهند. می دانیم که کارآییِ معجزات همه پیامبران با وفات ایشان از بین رفته است؛ عصای موسی در حیات کلیم الله کارآیی داشت ...
افزودن شرط در وام قرض الحسنه سبب بطلان و حرمت معامله می شود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محسن مجتهد شبستری نماینده مجلس خبرگان رهبری در درس خارج فقه خود با موضوع معاملات که در حوزه علمیه آیت الله ایروانی برگزار شد با اشاره به موضوع وام در کتاب تحریر الوسیله جلد اول، باب القرض و مساله دهم، گفت: این مساله(وام) مورد ابتلا است، در مرحله اول وام مشروط به بیع یا اجاره به قیمت کمتر و دیگری بالعکس است. وی ادامه داد: در فرض اول بیعی داریم و ...
الغیبه شیخ طوسی؛ بین کلام و حدیث
غیر امامی شیعه. سپس بعد از بحثی طولانی در اثبات امامت، به تحلیل آرا و نظرات هر یک از فرَق پرداخته و از این دو رهگذر، غیبت امام زمان را اثبات می کند. وی در این فصل تنها در رد واقفیه 22 روایت نقل می کند و در نهایت می گوید که احادیث دالّ بر امامت امام علی بن موسی الرضا(ع) بیش از این است و ما به همین مقدار اکتفا می کنیم. (الغیبه: 42) سپس چهل حدیث از احادیثی را که واقفیه بدان استدلال می ...
حکومت؛ امانتی از سوی خداوند، حاکمان و مردم
الامر اطاعت کنند (کرمی، 1380، ج3، ص53). همچنین در تفسیر علی بن ابراهیم که از مشهورترین تفاسیر شیعی است، با استناد به این آیه، امانت در معنای امامت و خطاب به ائمه آمده است: الأمانه هی الإمامه و الأمر و النهی و الدلیل علی ان الأمانه هی الإمامه قول الله عزوجل للأئمه(ع) إنّ الله یأمرکم أن تودوا الأمانات إلی أهلها یعنی الإمامه...(حویزی، 1426ق، ج4، ص314)؛ امانت همان امامت و امر و نهی ...
پیامدهای ناگوار اختلاف در رؤیت هلال
ملاقات با معاویه می فرستد؛ وی نقل می کند: به شام وارد شدم و کارهای خود را انجام دادم، ثبوت ماه مبارک رمضان ثابت شد و من هم در شام، هلال ماه را شب جمعه رؤیت کردم و سپس در آخر ماه به شهر مدینه برگشتم. آن موقع عبدالله بن عباس از من در مورد هلال ماه سؤال کرد: گفت چه موقعی هلال را رؤیت کردید من هم فرمودم: شب جمعه. آیا خود شما دیدی؟ فرمودم بله، من دیدم و همه مردم دیدند و روزه گرفتند، معاویه هم ...