سایر منابع:
سایر خبرها
فلسفه؛ راه مطمئن برای تعمیق باورهای دینی در کودک/آموزشِ درست اندیشیدن، نسل آینده را بیمه می کند
را با تحول علوم انسانی برقرار کرده است و می خواهد با نگاهی بومی و جهان بینی اسلامی از دانش روز بشر برای اعتلای جامعه و چالش های اجتماعی استفاده کند. قبادی با بیان اینکه اکنون فلسفه برای کودکان ترم مهم دانشگاهی در دنیا تلقی می شود، ابراز کرد: ما خوشحالیم که در حال حاضر حتی یک دانشجوی فارغ التحصیل فلسفه برای کودکان بیکار نیست چون ما در پژوهشگاه آمدیم و راه پیوند میان علم و مهارت را پیدا ...
چهره ماندگار فلسفه: حضرت علی(ع) سمبل عقلانیت در اسلام است
باشد و امروز تبلیغ نیز باید با عقل باشد و جهان ناچار است در مقابل عقل سر تعظیم فرود آورد. ** حضرت علی(ع) سمبل عقلانیت است این استاد فلسفه و حکمت با اشاره به این روایت نبوی که ای علی! وقتی که می بینی مردم با انواع نیکوکاری ها به آفریننده ی خود تقرب می جویند، تو با تعقل های گوناگون به او تقرب بجو گفت: هرچه می توانید در راه معرفت عقلانی بکوشید وی افزود: موضوع قرب یک مساله زمانی و ...
هم می توانیم از حقیقت عدالت سخن بگوئیم و هم از اعتبار عدالت
و مهارت و هنر و تکنیک و عقل مُروی عقل محاسبه گر است. به طور کلی عقل عملی، به تعریف فارابی، قدرت تولید و ساماندهی علمی ندارد. فارابی فلسفه را علم به موجودات از آن نظر که موجود هستند معرفی می کند. از جمله این موجودات، موجودات سیاسی هستند. فلسفه سیاسی، شاخه ای از فلسفه است که درباره موجودات سیاسی پژوهش می کند (الجمع ، ص 80 و 81). اقسام فلسفه عبارتند از: علم تعالیم، علم طبیعی، علم الهی و ...
مروری بر اخبار معارفی رسانه ها/ رونمایی از دو اثر شرح و تفسیر نهج البلاغه و حکمت علوی
دیگر اخبار این صفحه از خبرگزاری فارس عبارت از گردهمایی سالانه قاریان و اساتید قرآن برگزار می شود ، توزیع قرآن کریم در استان های محروم و مرزی/ برنامه های تبلیغی و ترویجی قرآن پویاتر می شود ، دوره تخصصی حفظ قرآن کریم طی 2 سال در تهران و تبریز برگزار می شود ، ارسال بیش از 1000 اثر به جشنواره خوشنویسی آیات/ 50 اثر از هنرمندان خارجی است و عطای 3000 جایزه به برگزیدگان آزمون حفظ و مفاهیم قرآن/ قرعه کشی 25 ...
مهدویت در اندیشه هانری کُربَن/نظر علامه طباطبایی(ره) درباره موعودباوری کُربَن
...، تمایلاتی از حکمت الهی و عرفان در آن موجود بود، معطوف کرد و برای ادامه تحصیلات رسمی وارد دانشگاه سوربن شد. او در سال 1925 موفق به دریافت لیانس فلسفه از آن دانشگاه شد، و در سال 1926 پایان نامه عالی فلسفه و در 1928 دیپلم مدرسه تتبعات عالیه دانشگاه پاریس، و در سال1929 دیپلم مدرسه السنه شرقیه پاریس را به دست آورد. کُربَن، علاوه بر تسلط کامل بر فلسفه غربی و زبان های کلاسیک اروپایی با عربی و ...
حکمت مشمول زمان ومکان نمی شود/ حکمت علوی فتح الفتوح زندگی ملاصدرا
کنیم که این کتاب ها را نوشته اند. منصوری لاریجانی مولف اثر حکمت علوی گفت: بنده از همان سالی که رهبر معظم انقلاب سال امیر المومنین (ع) نامگذاری کردند به فکر نوشتن این کتاب ها افتادم. البته این عشق و جوشش حضرت علی (ع) همیشه در من وجود داشت به طوری که بنده از زمان دبیرستان خطبه های نهج البلاغه را به صورت خودجوش حفظ می کردم. وی افزود: بر اساس هرمنوتیک مفسر محور که هایدگر و اصحابش ...
فیلسوف اسلامی متعهد به هستی شناسی وحیانی است
وحیانی است و تنها زبان و روش شناسی او با فقه و تفسیر متفاوت است، لذا من احساس نمی کنم تعارض میان عقل و وحی در میان فیلسوفان جهان اسلام – بجز ابن رشد که شاخه هایی از تفکرات او را غربی ها به سمت و سویی خاص برده اند – برجسته باشد بلکه تلاش فیلسوفان مسلمان این است که نگاه هستی شناسی خود را به گونه ای مرتبط با وحی کنند، یعنی عقل و وحی هر دو به کمک هستی شناسی رفته اند و این که تا چه اندازه توفیق در این ...
اثبات مدعیات دینی(پرسش و پاسخ)
اصول(مثل معاد) استدلال کرد. پی نوشت ها 1) خسروپناه، عبدالحسین، کلام جدید، قم، مرکز مطالعات و پژوهش های حوزه علمیه، چاپ اول، 1379، ص 77. 2) همان، ص 86. 3) مایکل پترسون و دیگران، عقل و اعتقاد دینی، ترجمه احمد نراقی و سلطانی، تهران، طرح نو، چاپ اول، 1376. 4) کلام جدید، همان، ص 73. 5) عقل و اعتقاد دینی، همان، ص 79. 6) ربانی گلپایگانی، علی، نگرش های متفاوت در رابطه علمی و دین، قم، موسسه امام صادق(ع)، ص 26. 7) کلام جدید، همان، ص 305. 8) نگرش های متفاوت در رابطه علمی و دین، همان، ص 28. ...
برده داری، قبح ذاتی دارد/ قرآن را برای تدبر می خوانم، نه حوری و جنت!/ چون اسمم صدر و آخوند نیست، حرفهایم ...
به گزارش خبرنگار اجتهاد ، نشست سی و سوم از سلسله نشست های علمی مدرسه فقهی امام محمدباقر علیه السلام، تحت اشراف حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی، با موضوع بازخوانی فقه سنتی در رخدادهای روز در مدرسه امام محمدباقر علیه السلام، برگزار شد. در این نشست که با حضور طلاب مدرسه ی فقهی امام محمدباقر علیه السلام و مهمانانی از انجمن فقه و حقوق و مجامع دانشگاهی برگزار شد، استاد سید مصطفی محقق داماد به سخنرانی پرداخت. وی در سال 1324 در شهر مقدس قم به دنیا آمد و 24 سال بعد موفق به اخذ درجه ی اجتهاد شد. دکترای حق ...
معرفت شناسی علم فقه؛ آیا اصلاً فقه عصری معنا دارد یا پارادوکسیکال است؟
، ازجمله امامیه، رشته معرفت شناسی نداشتیم. گاه ذیل فلسفه بحث می شده است، گاه در کلام. متأسفانه در سه دهه اخیر شاهد تحقیر متکلمان از سوی فلاسفه هستیم که نشان از جهل است. باید بدانیم میراث کلامی ما، به ویژه تا پیش از خواجه نصیر، یک تراث معرفتی درخور اعتنا است. نکته جالب آن است که مباحث شان را اساساً با معرفت شناسی آغاز می کردند. درحالی که پس از خواجه، تحت تأثیر نظام سینوی، مباحث با وجود شناسی ...
سکولاریسم در ایران شکست خورده است/ رعایت بی طرفی با حفظ تعهد
ما سازگار باشد. این گروه یا نافیان سکولاریسم معتقدند که نمی توان دولت بی طرفی داشت در حالی که ما در ایران که کشور اسلامی و دینی داریم و سکولاریسم جایگاه چندانی ندارد. عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: سکولار در زبان لاتین که در فرانسه با لفظ لائیتیسه آمده و در فارسی به این جهانی، گیتیانه و عرفی ترجمه شده است، متضاد با امر روحانی مطرح می شود. امروزه سکولار آموزه ای است که می ...
فلسفه تطبیقی در افق سوفیست دورۀ جدید
فرهنگ امروز/ بهروز زواریان: Die genannte Frage ist heute in Vergessenheit gekommen, obzwar unsere zeit sich als Fortschritt anrechnet die Metaphysik wieder zu bejahen. Gleichwohl h lt man sich der Anstrengungen einer neu zu entfachenden γιγαντομαχι ́ α περι ́ της ονσι ́ ας f r enthoben. پرسش یادشده [هستی] امروزه به فراموشی سپرده شده است؛ هرچند زمانۀ ما همچون پیشرفت تأیید دگربارۀ متافیزیک محسوب می شود، بااین همه، ...
کارشکنی سیاسیون از بزرگ ترین موانع بر سر راه علوم انسانی اسلامی
سینه دارد، برانگیخت. راستی تفکر ترجمه ای درباب فلسفه علم که مدعی تخصص در آن هستند، آیا افتخار دارد؟ آیا داشته های سِر1 پوپر و دیگر فلاسفه دست چندم غرب را نشخوار کردن و با چند شعر مولوی آمیختن هنری است که شایسته افتخار باشد؟ عجیب تر اینکه بر این علم تقلیدی خود چنان شادمانند که دکتر داوری را سرزنش می کنند که چرا خود را در معرض وزش توفان وار اندیشه های فیلسوفان علم غرب قرار نداد و از آنان ...
دو پیام اساسی انقلاب اسلامی
و به باور هردر زیبایی و فایدت نیز در همین است (برلین،124-131)؛ و در این مسیر، یک دانایی اساسی، عبارت از دانایی به تفاوت میان دانش های اقوام بشری است. مثلاً روشن است که علم رفتارشناسی با زندگی و روحیات فرد آمریکایی در تناظر است؛ جنبش فکری– ادبی رومانتیزم یا ایده آلیزم آلمانی از روح جسورانه و بلندپروازیِ فکری قوم آلمانی حکایت می کند؛ و اینکه سنت تحلیل زبان، حکایتگر عقلانیت خونسردانه انگلیسی است. ...
از نظر اسلام زن و مرد در بهره مندی از حقوق اجتماعی، آزاد و برابرند/ شروط هفت گانه حضور زنان در اجتماع
توجه به این نکته لازم است که هر مسأله ای که از سیره بانوی معصوم و بزرگواری همچون حضرت زهرا سلام الله علیها قابل استخراج باشد، معرف نظر کل اسلام در این خصوص است؛ چراکه هیچ بانویی بزرگوارتر، کامل تر و شریف تر از حضرت زهرا سلام الله علیها در طول تاریخ بشریت نداریم. ضمن آن که روایات نیز ایشان را به عنوان اسوه و الگو برای جهانیان معرفی کرده اند. اسوه و الگو بودن تنها از منظر مقام و جایگاه معنوی و ملکوتی ایشان نیست و همه رفتار و حرکات ایشان می تواند برای زنان جهان الگو باشد و مورد درس آموزی قرار گیرد. ...
بررسی و تحلیل موضوع شناسی قطع
حکم قطع که همانا حجیه قطع است پرداخته شود. فلذا آنچه در این سلسله یادداشت ها خواهد آمد، تحلیل فلسفه اصولی از قضیه القطع حجه است. پیش از ورود به ساحت تجزیه و تحلیل نیازمند ارائه گزارشی از آراء اصولیین هستیم تا واقع نظریات ایشان پیرامون مفهوم شناسی قطع یا موضوع شناسی قطع، ملاحظه گردد. گزارش آراء اصولیین مرحوم شیخ مرتضی انصاری(قدس الله نفسه الزکیه) که سرآغاز دوره متأخر ...
طرح مباحث قومیتی متوقف شود/ انقلاب اسلامی بر مبنای تقوا است نه قومیت
جمعه این هفته ارومیه، اظهار داشت: در ایام آخر سال به مقوله آشتی با آشنایان و دوستان توجه کنیم چراکه این امر شرعا جایز نیست و در کلام بزرگان نهی شده است. وی، افزود: قهر 2 مسلمان موجب شادی شیطان است و به همین دلیل باید دنبال باهم بودن و آشتی باشیم. نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی، عنوان کرد: بر اساس روایات معصومین شتاب کننده در آشتی سریع تر از دیگری وارد بهشت می شود. ...