سایر خبرها
نیست و دلیلی برای شمول غیر اهل بیت(ع) در آیه وجود ندارد.[54] در این مورد روایاتی نیز از طریق اهل بیت(ع) وارد شده است. چنان که از امیرالمومنین(ع) در مورد آیه مذکور آمده است: منا خاصه ولم یجعل لنا فی سهم الصدقه نصیبا أکرم نبیه وأکرمنا أن یطعمنا أو ساخ أیدی الناس. [55] روایت مرفوع دیگر از صفار نقل شده است: والنصف الباقی للیتامی والمساکین وأبناء السبیل من آل محمد صلی الله علیه واله الذین ...
إِلَی رَبِّکَ کَدْحًا ” و با هر تلاش این حقیقت برای او بارزتر، نزدیک تر و دریافتنی تر می شود. “فملاقیه” انسان با هر عمل صالحی خدا برایش شناخته تر می شود. حال این بحث را به صورت زیر جمع بندی می کنیم: انسان دارای اندیشه دوربرد، قدرت تشخیص نیک و بد، قدرت انتخاب و اختیار، قدرت سازندگی و ابتکار است و در سرشت او جاذبه ها و ابزارهایی برای حرکت و پویایی و فرا راه او حقیقت و کمال ...
آن نسبت به دیپلماسی سنتی پنهان و رازآلود است. اصولاً در عصر ارتباطات و اطلاعات که مجاری فراوانی برای اطلاع رسانی همگانی وجود دارد و ساکنان جوامع بشری در تمامی آنات شبانه روز قادرند در جریان اخبار رویدادهای سراسر جهان قرار گیرند و نیز در روزگاری که سیاسیون و دولتمردان هیچ گریزگاهی برای مصون ماندن از هجوم بی امان رسانه ها ندارند، دیگر نمی توان مذاکرات دیپلماتیک را به سبک قرون گذشته در پشت درهای بسته ...
کیوسک های مدرن پرتابل و در حوالی پل خواجو اجرای طرح مبلمان یا سایه بان و یا لامپ هایی به صورت پرتابل در نظر گرفته شده که وقتی آب در رودخانه جاری شود به قسمت دیگری حمل می شود، البته ایده آل این است که این طرح برای کل مسیر رودخانه اجرا شود، ولی این اقدام به دلیل زمان بندی برای دانشجو امکان پذیر نیست، او با بیان اینکه معضل خشکی زاینده رود پیش از این هم وجود داشته است، اما چنانچه عکس ها نشان ...
، ازجمله امامیه، رشته معرفت شناسی نداشتیم. گاه ذیل فلسفه بحث می شده است، گاه در کلام. متأسفانه در سه دهه اخیر شاهد تحقیر متکلمان از سوی فلاسفه هستیم که نشان از جهل است. باید بدانیم میراث کلامی ما، به ویژه تا پیش از خواجه نصیر، یک تراث معرفتی درخور اعتنا است. نکته جالب آن است که مباحث شان را اساساً با معرفت شناسی آغاز می کردند. درحالی که پس از خواجه، تحت تأثیر نظام سینوی، مباحث با وجود شناسی ...
کلام اسلامی تفاوت دارد: 1. تفاوت از جهت موضوع : موضوع فلسفه؛ مطلقِ وجود است، در حالی که علم کلام در باره اعتقادات اسلامی بحث می کند و موضوع خاصی ندارد. 2. تفاوت از جهت هدف : هدف فلسفه؛ شناخت حقیقت اشیاء، شناخت امور حقیقی و تمییز آنها از وهمیّات و اعتباریات است، اما هدف علم کلام؛ اثبات باورهای اسلامی است. 3. تفاوت از جهت روش : روشی که فیلسوف در داوری قضایا به کار می برد؛ برهان است، در حالی که متکلم ...