سایر منابع:
سایر خبرها
تاثیرات جنگ بر جوامع انسانی در گفت و گوی شفقنا با دکتر سیدجواد میری: در نظام سرمایه داری، جنگ یک قاعده ...
اشتباه در ایران و حتی در کشورهای دیگر با عنوان جنگ و صلح ترجمه شده است البته نام این کتاب جنگ و صلح نیست بلکه "جنگ و جامعه" است، تولستوی یکی از بزرگترین اندیشمندانی بوده که بعد از بحران هایی که در روسیه توسط امپراتوری فرانسه ایجاد می شود و جامعه روسیه را به سمت فاجعه بزرگی می برد؛ سال ها بعد وقتی تولستوی این کتاب را می نویسد، می خواهد بررسی کند که آیا جنگ فقط یک موضوع و پدیده ایست که در میدان نبرد و ...
اخبار ویژه روزنامه های دوشنبه 19 مرداد
. جایی که در سال های گذشته و بعد از انتقال تعدادی از زندانیان سیاسی بند 350 به آن، اخبار زیادی درباره اش منتشر شده و حالا در شرایطی که معلوم نیست افرادی نظیر زنجانی و رحیمی (معاون اول احمدی نژاد) هم در این بندها هستند یا خیر، حضور مهدی هاشمی در این بندها می تواند پای این دو بند زندان مشهور پایتخت را بیش از پیش به اخبار رسانه ها باز کند. بندهایی که گفته می شود تراکم زندانیان در آن سبب نارسایی هایی ...
مهندسی فرهنگی امام صادق علیه السلام
امام سجاد(علیه السلام) (ابن طاووس، اللهوف، ص 66) و تکرار این صحنه ها در شام و مدینه آغاز شده و در سال های بعد به شکل قیام علیه بنی امیه ظاهر می شود. قیام توابین (65 ق) که به دنبال احساس پشیمانی شدید کوفیان و قیام مختار (66 ق) که با انگیزه و شعار خون خواهی امام حسین(علیه السلام) شکل گرفته بود، نمونه بارز تجلی احساسات و عواطف مردم در قالب قیام است. این اعتراضات در عصر امام صادق(علیه السلام) با قیام و ...
مروری بر زندگی اسدالله علم
.... برابر گزارشی در سال 1342 در چند روز اخیر تبلیغات علیه آقای نخست وزیر در محافل مذهبی و بین بازاریها کاملا شدت یافته است. در بازار تهران گفته می شود آقای علم با یکی از خبرنگاران خارجی مصاحبه ای کرده و گفته روحانیون ایران در نظر دولت مثل موشهایی هستند که آنها را دستگیر کرده. تشبیه مقامات مذهبی ایران به موش که گفته می شود عینا در آن روزنامه خارجی چاپ شده و اکنون در دسترس عده ای از ...
بیشه زار (گذشته, حال و آینده همه چیزهای روستایی در استرالیا)
خلاصه و ترجمه ای از کتاب بیشه زار (The Bush) چاپ روزنامه های معتبر استرالیا وقتی کاپیتان کوک و جوزف بنکز (Capitan Cook & Joseph Banks) برای اکتشافات بیشتر راهی دریای جنوبی، وارد خلیج بوتانی در محل فعلی شهر سیدنی (Sydney) شدند، تصور نمیکردندکه چه تعداد افراد بومی (Aboriginal) ممکن است در این سرزمین زندگی کنند و فکرش را هم نمیکردند که بیش از 50 نفر در ساحل این خلیج ساکن باشند. ...
گفته ها و ناگفته های شنیدنی فیلم محمد(ص)-ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) و خبرهای مرتبط با فیلم ...
ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) آی.آر. رحمان ،آهنگساز هندی فیلم سینمایی محمد رسول الله به کارگردانی مجیدی مجیدی ، همکاری با مجیدی را پرچالش ترین پروژه کاری خود دانسته و در این باره گفت: فقط 6 ماه طول کشید تا متوجه شوم که مجیدی از من چه می خواهد. به گزارش مشرق، آی. آر. رحمان ، آهنگساز برنده اسکار و گرمی سینمای هند که فیلم های موفقی چون میلیونر زاغه نشین ، 127 ساعت و الیزابت: دوران طلایی را در کارنامه کاری خود دارد، همکاری با مجید مجیدی در پروژه محمد رسول الله را یکی از خاطره انگیزترین، پرچالش ترین و سخت ترین پروژه کاری خود می داند. رحمان در این باره گفت: تمام کارگردانانی که من تاکنون با آنها کار کرده ام با سبک کاری من آشنا هستند و حدود 25-20 سال از آشنایی ماها می گذرد...ولی مجیدی آنچه را که انجام می دادم را متوجه نمی شد و در واقع هیچ چیز راجب به من نمی دانست. وی افزود: به همین خاطر اگر چیزی می نواختم، این سؤال برایش پیش می آمد که این دیگر چیست؟ این مسئله حدود دو فصل طول کشید تا اینکه من بالاخره متوجه شوم که او چه انتظاری از من دارد. سپس از او پرسیدم که دیگر چه دوست دارد، به همین خاطر از او خواستم که به آثار دیگران گوش دهد و بر همین اساس یک فهرست از اولویت های مورد نظر او برای خود ساخت و اینگونه شد که سرانجام پس از 6 ماه توانستم به ذائقه او و آنچه که خواسته اوست پی ببرم. وی متذکر شد: عاشق کار با مجیدی هستم و کار با او رویای من برای کار در سینمای ایران را محقق کرد. همیشه شیفته سینمای ایران بودم، در حقیقت این علاقه را نسبت به هر سینما دیگری خارج از مرزهای هند هم دارم چون آنها علی رغم محدودیت های موجود، چنین آثار زیبایی را خلق می کنند. همیشه می خواستم که در ایران کار کنم ولی خوب متاسفانه مشغله کاری اجازه چنین کاری را به من نمی داد. رحمان در ادامه این مصاحبه درباره موسیقی مجبوبش در میان نامزدهای اسکار امسال گفت: موسیقی متن فیلم ضربه شلاق را خیلی دوست داشتم، چون موسیقی آن یک موسیقی جاز بود، نوعی از موسیقی که تعداد اندکی از مردم با آن در ارتباطند. به گزارش فارس، این آهنگساز 48 ساله در مصاحبه چند هفته پیش خود با روزنامه تایمز آف ایندیا، نیز عنوان کرده بود که استاندارهای فیلم محمد (ص) بسیار بالاست و همکاری با مجیدی برای او تجربه فوق العاده ای بوده است. وی در این مصاحبه گفت: علی رغم استرس های زیادی که داشتم، در نهایت مجیدی از موسیقی فیلم راضی و خوشحال بود، رضایت او به حدی بود که مرا در آغوش کشید و به من تبریک گفت. حقیقتا تجربه بسیار تکان دهنده ای بود. بنا بر این گزارش، آی.آر. رحمن با نام دیلیپ کومار در خانواده ای هندو متولد شد ولی در سنین جوانی به دین مبین اسلام گروید و نام خود را به الله راخا رحمان تغییر داد. رحمن از 16 سالگی وارد عرصه موسیقی شد و پس از چند سال در سال 1990 ساخت آهنگ برای فیلم را آغاز کرد. نتیجهٔ بیش از ده سال فعالیت مداوم در صنعت فیلم سازی هند و جهان برای ای. آر. رحمان فروش بیش از صد میلیون نسخه موسیقی فیلم و بیش از دویست میلیون آلبوم از آثار او است که او را در زمره پرفروش ترین هنرمندان موسیقی جهان قرار می دهد. مجلهٔ تایم در سال 2009 رحمان را در لیست تایم 100 به عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار در جهان معرفی کرده است. او تاکنون برنده جوایز بسیاری چون چهار جایزه ملی فیلم هند، یک جایزه بفتا، یک جایزه گلدن گلوب و دو جایزه اسکار شده است. جلیل رسولی توضیح داد: جلیل رسولی توضیح داد: مجید مجیدی فیلم محمد(ص) را به امام رضا(ع) تقدیم کرد غبطه سید محمود رضوی به عوامل فیلم محمد رسول الله(ص) هفت دلیل برای رکورد شکنی فروش فیلم محمد کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. به گزارش مشرق، با اکران پنج فیلم نوروزی از چهارشنبه هفته گذشته، اکران سینمایی سال 94 رسماً آغاز شد. اکرانی که به نظر اکثر صاحب نظران، با توجه به تعدد آثار ضدمخاطب و بی قصه در جشنواره ی سی و سوم، چندان افق روشنی ندارد؛ اما در این میان، یک فیلم هست که می تواند معادلات سینمای ایران در سال 94 را تغییر دهد. چند روزی است که زمزمه ها حکایت از تکاپوی مدیران سینمایی و عوامل فیلم محمد مجید مجیدی (ص) برای اکران این فیلم دارد. چه آنکه عده ای از قطعی شدن اکران عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در عید فطر خبر داده اند و برخی نیز، از تلاش بنیاد مستضعفان برای تجهیز سینماها جهت اکران فیلم محمد با سیستم پخش D خبر داده اند. زمزمه هایی که گمانه زنی پیرامون میزان فروش این فیلم را داغ تر از همیشه کرده است و باعث طرح یک سوال مهم شده است: آیا فیلم محمد می تواند رکوردهای فروش سینمای ایران را جابجا کند؟ از همین رو، گرچه هنوز کمی زود به نظر می رسد، اما بر آن شدیم تا در واپسین روزهای سال 93، این گمانه را که آیا اکران فیلم مجیدی می تواند مهم ترین اتفاق سال 94 را رقم بزند، بررسی کنیم. چه آنکه به نظر می رسد آخرین دستاورد سینمای مجیدی به دلایل زیر قابلیت فروش بسیار بالا و جذب مخاطب در حد رکوردشکنی را داراست: محمد بر خلاف غالب فیلم ها و سریال های تاریخی، روایتگر یک داستان بکر و کمتر شنیده شده است. چرا که مقطع کودکی رسول الله (ص) از آن برهه های تاریخی مهمی است که معمولاً در روایت های تاریخی جا می افتند. حکایت گروهی از اهل کتاب که زودتر از تولد پیامبر آخر مطلع می شوند و در صدد تدبیر و چاره جویی برمی آیند در کنار همه ی فراز و نشیب های زندگی پیامبر خاتم (ص) در کودکی. به خصوص که این بخش دوم با سکانس های درخشانی چون سکانس رم کردن شتر در بازار و نحوه ی آشنایی حلیمه (دایه ی پیامبر) با آمنه (مادر پیامبر) همراه شده است که چه از حیث حسی و چه از حیث تکنیکی، یکی از نقاط عطف فیلم به شمار می رود. فارغ از این، کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. 2-آخرین فیلم مجیدی ، از حیث بصری و تکنیکی، جذابیت های فوق العاده ای دارد و استانداردهای سینمای ایران را از هر حیث ارتقا داده است؛ چه آنکه به جز سکانس های بخش ابرهه و ماجرای اصحاب فیل ، جلوه های ویژه ی فیلم، دیدنی و جذاب از آب درآمده است و به طور مثال، در سکانس هایی مثل شهر ساحلی ، فیلم از حیث تکنیکی چیزی از فیلم های روز هالیوود کمتر ندارد. علاوه بر این، قاب بندی های مجیدی در فیلم، در قامت سینمای ایران بی نظیر است. تک تک سکانس های این فیلم به یک قاب نقاشی می مانند که انگار کارگردان همچون نقاشی چیره دست، آن ها را طراحی کرده است. از همین رو، فیلم با هیچ فیلم دیگری در سینمای ایران قابل مقایسه نیست و به فیلم های درجه یک هالیوودی پهلو می زند. شاعرانگی فیلم نیز که تناسب درستی با نقطه نظر کودکانه ی پیامبر در داستان برقرار کرده است، تا حدی محصول همین قاب بندی های زیبا و واجد حس است. 3-فیلم قابلیت آن را دارد که بسیاری از اقشار قهر کرده با سینما و مخاطبین خاموش سینمای ایران را چه به واسطه ی عظمت ساختاری و تکنیکی و چه از حیث ارزش های مضمونی، به سینما بیاورد که البته این دومی، قطعاً مهم تر از اولی است. فیلم مجیدی در صورت اکران درست و تبلیغات صحیح، به راحتی قادر است مردمی را که سال هاست به دلیل بیراهه رفتن آثار داخلی از ارزش های دینی و مضمونی، به سینما نرفته اند، دوباره با سالن های سینمای وطنی آشتی دهد. به خصوص خانواده های ایرانی که حالا کمتر از هر وقت دیگری، سینما رفتن را به عنوان یک تفریح پیش روی خود می بینند. تاثیر این خیزش مخاطبین خاموش را در همین اکران سال 93، در مورد فیلمی مثل شیار 143 به وضح می توان دید؛ فیلمی که با وجود اکران در آبان ماه، توانست 4 میلیارد تومان فروش کند و با وجود مولفه های روستایی و غیرکمیک و عدم بهره گیری از ستاره های بفروش، از بسیاری از آثار پرمدعای سینمای ایران در گیشه موفق تر ظاهر شود. 4-فیلم مجیدی به معنای حقیقی کلمه سینماست. از آن دست فیلم هایی که دیدن آنها روی پرده به شدت با دیدن شان در پلیرهای خانگی توفیر می کنند. آن هم در میانه ی اکران فیلم های سال 94 که غالباً آنها رامی توان با سه ویژگی مینی مال، آپارتمانی و شخصی توصیف کرد و احتمالاً دیدن آنها روی پرده تفاوت چندانی با تماشای آنها در خانه ندارد. اما قاب بندی های فکر شده و چشم نواز فیلم مجیدی ، عظمت سپاه وحوش انسان نمای ابرهه، حس هیجان سکانس شهر ساحلی و زیبایی حیرت انگیز فصل سفر به یثرب این فیلم را جز در سینما نمی توان درک کرد. به همین دلیل، احتمالاً این عامل باعث حضور جمع بیشتری از مخاطبین در سینماها خواهد شد. 5- محمد بر خلاف ظاهر عظیم و صرفاً تکنیکی اش، فیلمی مملو از حس است؛ تا جایی که بسیاری از سکانس های فیلم قابلیت آنکه احساس مخاطب را تحریک کند و او را به گریستن وادارد، داراست. عاملی که در جوامع احساسی چون ایران، همیشه موجب فروش بالای فیلم ها شده است. 6- زمانه ی وقوع رویدادهای فیلم محمد گرچه مربوط به زمانه ی جاهلیت عربی در صدر اسلام است، اما با این حال، کارگردان نسبت درستی با زمانه ی حال و وضعیت حاضر جهان اسلام و به خصوص ایران برقرار می کند و با پیوند زدن تاریخ اسلام به عصرحاضر، فیلم را از تاریخ محض شدن نجات می دهد؛ به خصوص که آغاز و پایان فیلم با فرازهای مربوط به شعب ابی طالب و تحریم کفار و نیز نقش تقابلی صهیونیست های موعودگرا در وقایع دوران کودکی پیامبر (ص) (که به درستی در فیلم از یهودیان راستین تفکیک شده اند)، در زمانه ی تحریم ایران و اوج تقابل ایران و رژیم صهیونیستی در صحنه ی بین الملل، باعث شده تا فیلم امکان تأویل و تفسیرهای فرامتنی برای مخاطب خاص را نیز فراهم کند. 7-دلیل هفتم یک دلیل فرامتنی است؛ زیرا هیچ فیلم ایرانی تا همین امروز از نخستین مراحل تولید تا مراحل پخش و ساخت، به اندازه ی فیلم محمد در جوامع بین المللی حساسیت برانگیز نبوده اند و مورد بحث و بررسی رسانه ای به خصوص از جانب کشورهای عربی قرار نگرفته اند. به ویژه که از همین حالا، علمای الازهر تحت تأثیر فضاسازی رسانه ای و خبرهایی مبنی بر نمایش تصویر پیامبر در این فیلم، فتاوایی در حرمت تماشای این فیلم صادر کرده اند. علاوه بر این، پیش بینی می شود که با آغاز اکران احتمالی این فیلم در جشنواره های بین المللی و دیده شدن اثر، حواشی پیرامونی عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران دوچندان گردد. حواشی و حرف و حدیث هایی که معمولاً در ایران به فروش فیلم ها کمک می کنند. از طرفی در ایران نیز، بعد از چند نمایش محدود فیلم، محمد حامیان و مخالفان جدی و دوآتشه ای پیدا کرده است که بدیهی است با نزدیک تر شدن به تایم نمایش فیلم، این جبهه بندی گسترده تر شود و فضای رسانه ای پیرامون این فیلم را داغ تر خواهد کرد. به خصوص که احتمالاً جدال رسانه ای پیرامون هزینه های فیلم و کیفیت فیلمنامه، همین حالا هم به بستر بحث های جدی درباره ی این فیلم تبدیل شده است و این امکانی است که هر فیلمی از آن بهره مند نخواهد شد. اما با همه ی این ها باید صبر کرد و منتظر شد؛ به ویژه که نوع مواجهه ی مسئولان با این دستاورد ملی سینمای ایران در مهیا کردن امکان اکران آن، در تحقق فروش بالای این فیلم ارزشمند تاثیرگذار خواهد بود. کمیته اکران فیلم محمد رسول الله تشکیل میشود کمیته اکران فیلم محمد رسول الله در شرکت سینمایی نور تابان تشکیل می شود تا بهترین شرایط را برای نمایش این اثر فراهم کند. آنها اظهار امیدواری کردند با توجه به عزم وی در تکمیل حرکت قبلی بنیاد مستضعفان مبنی بر استمرار توجه فرهنگی به حوزه سینما که با دستور سعیدی کیا برای اکران مناسب فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) صورت گرفته از کمک های بنیاد مستضعفان به حوزه زیرساخت فرهنگ و مخصوصاً سالن های سینما که قرار است به زودی انجام شود، قدردانی کردند. آنان همچنین از تلاش برای اکران مناسب داخل و خارج فیلم که همچنان با پشتیبانی صادقیان معاون هماهنگی بنیاد سیاستگذاری و برنامه ریزی بنیاد صورت خواهد گرفت، خبر دادند و اضافه کردند بناست کمیته اکران این فیلم در شرکت سینمایی نور تابان که علاوه بر مالکیت و تهیه کنندگی، پخش فیلم را هم به عهده دارد تشکیل و پیش بینی های لازم را انجام دهند. کارگردان و مدیر پروژه فیلم محمد رسول الله (ص) در پایان سال فرصت را مغتنم دانستند تا از مجموعه بنیاد مستضعفان و فروزنده و سعیدی کیا و صادقیان به جهت تلاش ها و کمک هایشان تشکر کنند. این خبر در حالی به دست رسانه ها رسید که ایمیلی از شرکت نور تابان نیز به رسید که در آن تاکید شده بود منبع رسمی همه اخبار مربوط به پروژه سینمایی محمد رسول الله این شرکت است. در ایمیل رسیده آمده است: نظر به مصاحبه جناب آقای حیدریان مدیر محترم پروژه فیلم سینمایی محمد(ص) در خصوص اکران این فیلم در عید سعید فطر و ضرورت اطلاع یافتن اصحاب محترم رسانه و افکار عمومی از زمان دقیق اکران این فیلم سینمایی فاخر، به اطلاع می رساند همان گونه که سابقا بعرض رسید مرجع انتشار کلیه اخبار رسمی و موثق این فیلم شرکت سینمایی نور تابان بعنوان تهیه کننده رسمی این فیلم سینمایی است و هرگونه انتشار و نشر اخبار توسط سایر دست اندرکاران عزیز این فیلم فاقد اعتبار است. سنگ تمام سیدمهدی شجاعی برای فیلم محمد(ص) سید مهدی شجاعی یادداشتی بر فیلم محمد(ص) ساخته مجید مجیدی نگاشته است، او در یادداشت خود مجیدی را آغازگر یک حرکت یا تحول در سینمای دینی می داند و می نویسد: فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. مجیدی و تیم همراهش برای این کار، تمام دقت، خلاقیت، تجربه و توان خود را در طبق اخلاص نهاده اند و این ظرف اخلاص است که به همه عناصر فیلم، هویت و برکت بخشیده است. مهمترین هنر این فیلم پاسخ گفتن به یک نیاز یا خلاء تاریخی است. و آن خلاء در یکی – دو جمله این است: یک روایت صحیح و صادقانه از پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم، روایتی که از اغراض و امراض و تحریف ها به دور باشد و با حقیقت نسبتی درست برقرار کرده باشد. روایتی که در عین پای بندی اش به مستندات، از زبان و بیانی بلیغ و هنرمندانه بهره برده باشد. جای چنین نگاه و روایتی در مورد پیامبر خاتم، در تاریخ سینمای ایران و جهان خالی بوده است. در ساختمان هنر در همه رشته ها و شاخه های آن هر آجر تازه ای، بر آجرهای قبلی قرار می گیرد و استوار می شود و هیچ اثر هنری را نمی توان معلق میان زمین و آسمان تصور کرد. یا ارتباط و اتصالش با تجربه های پیشین را منکر شد. ولی برخی از آثار هنری در مسیر تکوین خود به نحو متداول و مرسوم قدم برنمی دارند، انگار که چند پله را با یک جهش پشت سر می گذارند. و فیلم محمد (ص) به گمان من اثری از این دست است. فیلم هایی که سینمای جهان با محتوای تاریخ و سیره پیامبران، در آرشیو خود دارد، عموماً آمیخته به تحریف یا لااقل برداشت های نادرست، از اندیشه و سیره و سلوک انبیاست. مقصود من بخش های تخیلی نیست، دخالت های هنری سناریست و کارگردان نیست، دراماتیزه کردن روایت های تاریخی هم نیست. مقصودم اساس اندیشه و بنیان جهان بینی در این آثار است. مقصودم فقدان درک صحیح از جهان بینی توحیدی و رسالت انبیاست. بروز اشکال محتوایی در فیلم ها و سریال های ایرانی به گونه دیگری است. شاید تعبیر سطحی نگری و سهل انگاری بر آنچه تا امروز اتفاق افتاده انطباق داشته باشد. متاسفانه این دو خصیصه یا نقطه ضعف در همه شئون آثار خودش را نشان می دهد. در تحقیق و پژوهش، در تألیف و نگارش، در کارگردانی، در طراحی صحنه، در گریم، در فیلمبرداری، در موسیقی و حتی در تدوین و صداگذاری، آنچه فیلم محمد (ص) را نسبت به آثار پیشین متمایز می کند، تأمل و دقت بر تمامی این وجوه و عناصر است. در تمام این موارد، ممکن است کسانی اختلاف نظر یا اختلاف سلیقه داشته باشند ولی کسی نمی تواند منکر تأملات و دقت های وسواس آمیز در مورد تک تک این وجوه و عناصر بشود. به عبارتی در این فیلم، هیچ حرکتی را نمی شود گفت که بی فکر و فلسفه صورت گرفته. جدی ترین اشکالی که تا به حال در مورد این فیلم مطرح شده، گران تمام شدن آن است، یعنی هزینه زیادی که صرف تولید آن شده. این اشکال تا چه حد وارد است؟ اولاً باید دید که این کم و زیاد یا گران و ارزان بودن، بر چه اساسی و با چه قیاسی مطرح می شود؟ اگر گفته شود که در قیاس با دیگر تولیدات داخلی سینما در ژانر تاریخی مذهبی، عرض می کنم که کدام وجه از این فیلم، قابل قیاس با تولیدات داخلی است که این وجه آن قابل قیاس باشد!؟ نمی شود که شما عزمتان را برای یک سفر خارجی جزم کنید ولی برآورد هزینه ها و تدارکاتتان را برمبنای سفر داخلی داشته باشید. اگر گفته شود که در قیاس با دیگر فیلم های تاریخی در عرصه های جهان و بین الملل عرض می کنم که فقط یک فیلم را در این سطح، نام ببرند که با کمتر از چند برابر هزینه این فیلم، ساخته شده باشد. و اگر گفته شود که در قیاس با مجموعه بودجه فرهنگی و هنری کشور، عرض می کنم که با آنچه فقط در سال های اخیر از بودجه فرهنگی و هنری نفله و حیف و میل شده، ده فیلم دیگر با همین اشل و هزینه می توانسته ساخته شود و نشده، پولهایی که ردّشان را در هر کجای عالم می توان گرفت جز عالم فرهنگ و هنر و سینما. و اگر گفته شود که در قیاس با بودجه هایی که صرف دیگر افتخارات ملی می شود، مثل فوتبال و... عرض می کنم که ... از شدت شرمساری چیزی نمی توانم عرض کنم. بگذریم. ثانیاً: سخیف ترین نوع برخورد با یک اثر هنری فاخر، بخصوص در ساحت دینی، ارزیابی سمسارگری یا بساز و بفروشی نسبت به آن است. درست مثل این است که شما بخواهید مسجد شیخ لطف الله یا مسجد گوهرشاد را با محاسبه قیمت مصالح و گچ و سیمان، ارزیابی کنید یا هزینه و منفعت آن را با مدل آپارتمان سازی بسنجید. در مواجه با آثار فاخر دینی، تنها مسأله ای که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد، این است که آیا اثر در انجام رسالت خود موفق بوده یا نه. اگر اثر چنان که باید و شاید از کار در آمده باشد و مأموریتش را درست به سرانجام رسانده باشد و به ارتباط مطلوبش با مخاطب رسیده باشد، مسأله کم و زیادی هزینه یا ارزانی و گرانی، جایی برای طرح ندارد. ولی اگر کار به اهلش سپرده نشده باشد، اگر خالق اثر، اهلیت لازم برای خلق اثر را نداشته باشد و اگر به هردلیل اثر در انجام مأموریتش موفق نشده باشدء هر مقدار بودجه ای که صرف شده- ولو کمترین مقدار ممکن- هدر رفته و تباه شده. اشتباه نشود. اسراف و تبذیر یعنی صرف هزینه در غیر جای خود، همیشه و در هرکاری مذموم است. ولی هزینه ای که به اعتلای اثر کمک می کند، بر شکوه و فخامت اثر می افزاید، هزینه ای که تأثیرش در کار به چشم می آید، هرچقدر که باشد قابل نکوهش نیست. ثالثاً و فارغ از بحث هنر و سینما و متعلقات آن، صرفاً در فضای معرفتی و عقیدتی بعضی از حرکات و اتفاقات هست که با هیچ معیار مادی قابل سنجش نیست. به عنوان مثال زدودن گرد و غبار تحریف از چهره ملکوتی حضرت ابوطالب علیه السلام- مطلبی نیست که بشود ...
نقش عوامل نامرئی در تربیت از نظر اسلام
است دعاکننده آنچنان مورد محبت پروردگار قرار گرفته که خداوند از سر لطف هفت مرتبه تعبیر خودم را به کار برده است. اگر بندگان خودم درباره خودم پرسیدند به آنان بگو من خودم به آنان نزدیک هستم و خودم دعاهای آنان را مستجاب می کنم هرگاه خودم را بخوانند، پس به سراغ خودم بیایند و به خودم ایمان بیاورند . اینهمه ارتباط محبت آمیز به خاطر آن است که انسان تصمیم دعا گرفته باشد و بخواهد با ذات مقدس او مناجات ...
تاریخچه روزنامه های ایران
...> عباس میرزا هم پس از آشنا شدن با روزنامه، گفت چرا ما نداشته باشیم و این گونه شد که اولین روزنامه ایرانی به دستور او و با مدیریت میرزا صالح شیرازی در تهران منتشر شد. این روزنامه که نام آن را بعدها کاغذ اخبار (ترجمه Newspaper ) گذاشتند در سال چهارم سلطنت محمدشاه قاجار منتشر شد؛ اما گمانه هایی هم مطرح شده مبنی بر این که این روزنامه در اواخر سلطنت فتحعلی شاه منتشر شده است که البته درست نیست. ...
این یک تئاتر سیاسی است / مشروح کافه خبر نمایش پیوند خونی
خودش بی ادعا تکلیف خود را روشن کرده است. الان جای دیگری به اسم تئاتر روشنفکری نمایش هایی روی صحنه می رود که در اصل همان تئاتر آزاد است و فقط شکل و شمایل آن تغییر کرده است. گونه دوم تئاترهای فرم زده ای است که در تئاتر اشباع شده است. مثلا یکی از تئاترها به موضوع اسیدپاشی اشاره می کند، اما در اصل نوع پرداخت به گونه ای است که این موضوع را بسیار سطحی جلوه می دهد. این یکی از مثال های روز است که به آن ...
Cell، تکنیک ساخت کارتون های دهه شصتی ها
کنند که تکنیک سال، کارایی چندانی در جذابیت و طراحیان ندارد. به هر حال، در این سبک همه فریم ها با دست طراحی می شود. در قسمت زیر مراحل مختلف و تکنیک های ساخت سل انیمیشن را با هم مرور می کنیم: استوری بورد (Storyboards) : انیمیشن سنتی مثل بقیه سبک های انیمیشن، معمولاً با یک استوری بورد آغاز می شود. استوری بورد مثل فیلمنامه است با این تفاوت که کلمات همراه عکس ها دیده می شوند ...
نقشه راه اصلاح طلبان برای دوران پساتوافق
، این بار، بر همکاری دولت اعتدال، حسابی ویژه باز کرده اند. واقعیت امر این است که اصلاح طلبان تا همین جای کار و در دولت یازدهم تاکید و تصریح دارند که می بایست از موقعیت دولت روحانی برای عادی سازی فعالیت های خود و سفید نمایی از تلاش های گذشته شان بهره برداری کرده و از جانب دگر بکوشند که با تمهیدات لازم و بهره گیری از رخنه ها و روزنه ها حاکمیت را راضی به بازی سیاسی خویش در چهره و قالب های ...
فرزاد موتمن: چرخ دنده سینمای ایران فیلمسازان را له می کند
، می دانی خانواده هایی از فلکه سوم تهرانپارس و فلکه صادقیه با بچه و چی توز می روند این فیلم را می بینند. وقتی داری فیلمی مثل خداحافظی طولانی را کار می کنی، می دانی اثری بینابینی است ؛یعنی مخاطبی وسیع تر از شب های روشن داری، اما در عین حال این مخاطب به خاطر غمی که در فیلم است، خیلی هم وسیع نخواهد شد. به نظر می آید دلبستگی ها و دانش سینمایی تان همان قدر که می تواند به کمک فیلم بیاید، گاهی ...
پشت صحنه بورس مسکن
...> کجاست اون شخصی که زیر تمام اخبار اطلاع رسانی میکرد اونم از سایتهای آگهی مجانی مثل دلتا و دیوار که همین اشخاص کارشون رو با خرید فیش موبایل و دلار و میوه شب عید و سکه شروع کردند و حالا به مسکن رسیدند و با احتکار و هزار عمل غیر مفید به صورت انگلی از شیره و دسترنج مردم ارتزاق می کنند. پیش بینی ها حاکی از ثبات قیمت مسکن تا پایان سال جاری بوده و ادامه این روند نیز تا نیمه دوم سال 95 دور از ...
شگفت انگیزترین جاذبه های گردشگری
جلوی خانه شان، با رفتن به مرکز کوتوله های شهر هولسوورتی به آرزویشان می رسند. در این مکان بیش از 10 هزار کوتوله و پری در کنار 250 گونه گل وحشی قرار گرفته است. موزه ای هم در این پارک به نگهداری و نمایش مجسمه های آنتیک می پردازد. موزه نودل / ژاپن تا به حال فکر کرده اید که می شود موزه ای از خوراکی ها دایر کرد؟ در ژاپن موزه ای وجود دارد که در آن می توان انواع و اقسام نودل یا همان ...
وحدت و دموکراسی ، پاسخ تروریست ها در تونس
شفقنا- حملات چند ماه گذشته تروریستی به موزه باردوو ساحل سوشه در تونس را می توان اقدامی هدفمند برای خدشه دار کردن بهار عربی در منطقه دانست. البته با وجود مانع تراشی های متعددی که در پرتو تلاش های دموکراسی خواهانه کشورهای شمال آفریقا وجود دارد تونس کشوری است که از آن کورسوی امید به آزادی و دستیابی به یک نظام مردم سالار دیده می شود با این وجود باید خاطر نشان کرد هرگونه پاسخ شتابزده و اشتباه به این ...
ترجمه بهمن فرمان آرا از کتاب سیدنی لومت
کتاب فیلم ساختن اثر سیدنی لومت با ترجمه بهمن فرمان آرا منتشرشد. سیدنی لومت یکی از کارگردانان بزرگ معاصر سینمای آمریکا است که فیلم هایی چون دوازده مرد خشمگین ، بعدازظهر سگی ، شبکه و... را در کارنامه دارد. بهمن فرمان آرا کارگردان و مترجم این کار نیز درباره کتاب پیش رو نوشته است: یکی از مهم ترین ویژگی های فیلم ساختن این است که چیزهایی را درباره بازیگرها و کار با آنها می گوید که در هیچ ...
بازیهای رایانه ای رسانه ای خاموش در جنگ نرم
پرسپولیس ایران باستان می آیید، اما اکثر نمادها و سمبل ها، نمادهای اسلامی است، نه نمادهای ایران باستان. در تمام صحنه های این بازی که از نظر گرافیکی بسیار زیبا و خیره کننده طراحی شده است، پایگاه های دشمن با نمادهای اسلامی مانند گنبد و مناره معرفی می شوند. جالب است که اگر صحنه های گرافیکی و همان نمادهای اسلامی را بزرگ نمایی کنید، روی کاشی کاری ها عبارت هایی مثل انا مدینه العلم و علی بابها و روایت هایی از ...
بیوگرافی داستین هافمن
بالاخره در سال 1964 در چند تئاتر مثل در انتظار گودو و پیشخدمت زبان بسته بازی کرد و دو سال بعد او جایزه اوبی را برای بازی اش در سفر پنجمین سواره بدست آورد. در سال 1967 هافمن اولین فیلمش را با نقش کوچکی در پلنگ بیرون می رود بازی کرد و کمی بعدتر در فیلم طنز و تحسین شده چی؟ تغییر روش داد. در این زمان بود که او اولین بار توسط کارگردانی بنام مایک نیکولز کشف شد، کسی که او را در قالب نقش اول کمدی ...
فضای سیاسی ایران تحت تاثیر جنگ روانی کنگره و دولت آمریکا دو قطبی نمی شود
...> وی گفت : بسیار خرسندم که به دانشگاه آمریکن بازگشتم که نسل جوان را برای خدمت به کشور تربیت می کند.من از کورن رئیس این دانشگاه و خانواده دانشگاهی آمریکا به خاطر میزبانی این سخنرانی تشکر می کنم. پنجاه و دو سال پیش،رئیس جمهور کندی در اوج جنگ سرد در همین دانشگاه درباره موضوع صلح صحبت کرد.آن زمان تازه دیوار برلین ساخته شده بود و اتحاد جماهیر شوروی قویترین سلاح را که تاکنون تولید شده است،آزمایش کرده بود ...
عکس: بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی
قدرت رسید. آقای آبه نه تنها به از سر گرفتن کار کردن نیروگاه فوکوشیما و تعمیر خراب های آن رأی داد، بلکه دستور تجهیز نیروگاه اتمی با ساختمان های جدید را صادر کرد. در سرتاسر جهان، و از جمله در مرکز تحقیقات لوس آلاموس، واقع در نیو مکزیکو، که برای اولین بار بمب اتمی در آن ساخته شد، تحقیقات گسترده ای برای ساخت بمب های اتمی بهتر و قدرتمندتر ادامه دارد. امروزه در سال 2015، حدود 4100 کلاهک هسته ...
معرفی فیلم اشیاء از آنچه در آیینه می بینید به شما نزدیکترند ، عکس های فیلم، پوستر، آنونس و فیلم پشت صحنه
سلام سینما- فیلم سینمایی اشیاء از آنچه در آیینه می بینید به شما نزدیکترند اولین ساخته نرگس آبیار بعد از 3 سال از 15 مرداد ماه در گروه هنر و تجربه اکران شده است. این فیلم، جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگر و جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن(گلاره عباسی) جشنواره "اسب نقره ای" روسیه و دو جایزه ی سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم زنان فرانسه را به دست آورد و همچنین در بخش اصلی جشنواره شانگهای چین و ...
کارگردان دوران عاشقی : اثر فمینیستی که ضدمرد نیست!
حالا خیلی خوب بوده است. هنوز آمار دقیقی بیرون نیامده است و در چند شهر بزرگ هم هنوز نمایش نداریم ولی شنیدم که در مشهد خیلی خوب بوده است. بخشی از این روند خودخواسته بوده است چرا بعد از چهل سالگی با فاصله ای طولانی فیلم ساختید و چطور به دوران عاشقی رسیدید؟ در 27 سالی که از عمر فیلمسازی ام می گذرد ، شش فیلم ساخته ام. یعنی تقریباً هر پنج سال یک فیلم. بخشی از آن خود ...
فرمول تحریم زدایی برجام
دولت آمریکا تعهد کرده که هر نوع خدمات جانبی که برای اجرای برجام لازم است، ارائه کند. بنابراین اگر بانک های ایران برای اتصال به سوئیفت نیاز دارند که نرم افزارهای خاصی را روی سیستم های کامپیوتری خود نصب کنند، باید مجوز خرید آن نرم افزارها به آنها داده شود. پس از برنامه اقدام مشترک که سال 2013 مورد توافق ایران و گروه 5+1 قرار گرفت، آمریکا تفسیری از آن منتشر کرد که از برخی جهات منجر به محدود ...
سینمای واقعیت مجازی
این مطلب یکی از مقالات پرونده ویژه واقعیت مجازی است. برای دانلود کل این پرونده ویژه اینجا کلیک کنید. وقتی صحبت از کاربردهای واقعیت مجازی به میان می آید، به حوزه هایی نظیر بازی های کامپیوتری، فنی و مهندسی و حتی پزشکی و گردشگری فکر می کنیم. در حال حاضر، واقعیت مجازی یک جریان بسیار مهم به راه انداخته است: استفاده از این فناوری در حوزه سینما . تا پیش از این وقتی صحبت از دیدن فیلم در قالب واقعیت مجازی می شد، بیش تر بر این موضوع تأکید بود که بیننده با استفاده از ابزاری نظیر Gear VR، عملاً یک پرده بسیار بزرگ را جلو چشمان خود خواهد دید و فیلم دیدن با چنین وسیله ای در خانه عملاً مانند این است که فیلم را بر یک پرده بسیار بزرگ ببینید. این قابلیتی است که سیستم های پخش خانگی فعلی از انجام آن ناتوان هستند و حتی با استفاده از پروژکتور برای نمایش یک فیلم در خانه باز هم ابعاد پرده محدود است. اما آن چه اکنون به عنوان سینمای واقعیت مجازی معرفی می شود، چیزی فراتر از فراهم آوردن امکان تماشای ویدیوهای آنلاین در قالب یک پرده مجازی بسیار بزرگ اس ...
جایگاه رفیع زنان دانشمند در اندلس اسلامی/ چه شد که اندلس اسلامی از میان رفت؟
مسیحیان شمال، قراردادهایی را با حاکمان مسلمان بستند و طبق آن آزادانه به ایجاد تفریح گاه و مدرسه و انجام تجارت بین مسلمانان پرداختند؛ در مدارس خود به فرزندان مسلمان، افکار دینی مسیحیت را القا کرده و با به گردش درآوردن دختران زیباروی مسیحی در تفریح گاه ها، جوانان مسلمان را به آن جا می کشاندند و با ترویج خرید و فروش مشروبات الکلی، مردم مسلمان را از اعتقادات دینی خود دور می ساختند و به این طریق فساد را در تمام پیکره جامعه اسلامی رسوخ دادند و آن را از درون تهی کردند و این گونه بود که توان مقاومت را از آنان گرفتند. ...
آشنایی با مهران مدیری
مطرح ضیافت و سلطان مسعود کیمیایی را از دست داده بود، در نوروز 77 همزمان با اکران فیلم سینمایی دیدار -که در آن در سمت بازیگر حضور یافته بود- و نیز پخش برنامه طنز نوروز 77 بار دیگر به صحنه نمایش بازگشت. او چند ماه بعد با ساختن مجموعه طنز جنگ 77 که آغاز دوباره دوران شهرت و محبوبیت او را نوید می داد، بار دیگر با ساختار شکنی در این ژانر از برنامه های تلویزیونی به نوع جدیدی از سبک نمایش کمدی رسید که مبتنی ...
چرا فرزند را باید از خود دانست
، راحتباش تو و مونس، همدم و پناه تو ساخته است. تو باید باور داشته باشی که او نعمت خداوندی است برای تو و شکر این نعمت را باید به جای آوری و با وی مصاحبت و همراهی خوب داشته باشی و او را تکریم نمایی و با او با مدارا رفتار کنی... (حرانی، 1404ق، ص 268). امام سجاد در این بیان زن و شوهر را مصاحب و همراه همدیگر دانسته است. ایشان در بیان دیگری برای مصاحب و همراه، حقوقی برمیشمارد ازجمله اکرام و تکریم یکدیگر (همان ...
تاریخ و نظریات روزنامه نگاری/ با نگاه به کنکور کارشناسی ارشد رشته ارتباطات
روزنامه ای که در دست است آکتادیونا است که بر روی دیوارهای شهر قدیم رم چسبانده می شد. * آزادی مطبوعات برای اولین بار از سوی جان میلتون مطرح گردید. * نخستین روزنامه زنانه ایران به دست خانم دکتر کحال به نام دانش منتشر شد. این روزنامه درمورد شیوه های نوین خانه داری و پرورش کودکان و بهداشت بود و در آن روزنامه نگاران زن فعالیت می کردند. * عبدالحمید متین السلطنه اولین ...
خلق نیکو: بسترها، کارکردها و مهارت ها
: کسانی از شما که بهترین اخلاق را دارند، متواضعند، با دیگران الفت می گیرند و مردم نیز با آنها الفت می گیرند، محبوب ترین شما نزد خدایند (طبرسی، 1412ق، ج 10، ص 333). نیز امام رضا علیه السلام در پاسخ مردی که از ایشان درباره محدوده حسن خلق پرسیده بود، فرمودند: حسن خلق این است که آنچه دوست داری دیگران به تو دهند، تو نیز مثل آن رابه دیگران بدهی (دیلمی، 1412ق، ج 1، ص 135). از امام ...
حرکات موزون قاسم آبادی در نمایش شکسپیر
برای علاقه مندان تئاتر دکتر محمدرضا خاکی، نامی آشناست. او امسال به همراه منصور براهیمی دیگر مترجم نام آشنای حوزه تئاتر، کتاب دراماتورژی چیست؟ دراماتورژ کیست؟ را منتشر کرد که 10 سال پیش در قالب فصل نامه تئاتر برای نخستین بار منتشر شده بود، همچنین مترجم متن نمایش نامه فهرست نوشته تادئوش روژه ویچ لهستانی است که به کارگردانی رضا ثروتی و البته به شکل برداشتی آزاد در تالار حافظ اجرا شد. در بروشور آمده ...