سایر منابع:
سایر خبرها
زندگانی امام صادق جعفر بن محمد: نوشته سید جعفر شهیدی
پیامبران نصیب کسی خواهد شد که امام را در محذور و اضطرار قرار داده است. (41) آگاه باشید که سنت محمد صلی الله علیه و آله و سلم و آیین و روش دینی او، قبل از شما نزد شایستگان ساری و جاری بوده است، هر کس ملاقات خدا را دوست می دارد و به ایمان کامل دست یافته است باید خدا و رسول او محمد صلی الله علیه و آله و سلم را دوست بدارد و از دشمنان آنان بیزاری جوید و پذیرای فضایل و کرامات آنان شود. آیا فرموده ی ...
راز ماندگاری هاشمی!
رضا بهرامی / میرملاس : بعد از ظهر 18 امرداد ماه و پس از کش و قوس های فراوان، مهدی هاشمی بهرمانی فرزند چهارم آیت الله هاشمی بالاخره برای گذراندن حبسی ده ساله راهی زندان اوین شد. اجرای این حکم پی آمد رای نهایی دادگاه تجدید نظر در 21 خرداد ماه است که در [...] رضا بهرامی / میرملاس : بعد از ظهر 18 امرداد ماه و پس از کش و قوس های فراوان، مهدی هاشمی بهرمانی فرزند چهارم آیت الله هاشمی بالاخره برای گذراندن حبسی ده ساله راهی زندان اوین شد. اجرای این حکم پی آمد رای نهایی دادگاه تجدید نظر در 21 خرداد ماه است که در آن هاشمی به جرم اختلاس، ارتشاء و مباحث امنیتی به 10 سال زندان محکوم شد. برخلاف بسیاری از شخصیت ها و رسانه های اصول گرا که این حکم را عادلانه قلمداد کرده و آن را در راستای تحقق شعار عدالت اسلامی تفسیر می کنند اما در مقابل بسیاری از اصلاح طلبان، هواداران دولت و البته خانواده ی هاشمی، “اغراض سیاسی” را در صدور این حکم بی تاثیر نمی دانند. آنان بر این باورند که با توجه به نزدیک شدن به دو انتخابات سرنوشت ساز “مجلس شورای اسلامی” و “خبرگان رهبری” در ماه پایانی سال جاری و نقش بی بدیلی که هاشمی می تواند در آن روز تاریخی ایفا کند، این گونه فشارها نه تنها امری غریب نیست که با نزدیک شدن هر چه بیش تر به روز انتخابات باید منتظر تنگناهای بیش تری برای رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و کنش گرانِ سیاسی نزدیک به وی بود. آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی را بی تردید باید به عنوان یک “پدیده” در سپهر سیاست ایران معرفی کرد. پدیده ای که برخلاف بسیاری از چهره های سرشناس دیروز و امروز دنیای سیاست، در ادوار مختلف تاریخی شرایط گوناگون و گاه متضاد سیاسی را تجربه نموده است. هاشمی در سال های منتهی به انقلاب و به فراخور نقش موثری که در سازمان دهی جریان های اسلامی ضد رژیم داشت، همواره طعم حبس، تبعید و زندگی مخفیانه را چشیده است. از آغازین روزهای پیروزی انقلاب در بهمن ماه 57 تا برآمدن اصلاح طلبان در میانه های دهه ی 70، آیت الله نزدیک به دو دهه حضور اثرگذار و پویا در معادلات قدرت را تجربه کرده و از نزدیک ترین افراد به امام خمینی (ره) و رهبرانقلاب بوده است. ریاست مجلس شورای اسلامی، فرماندهی جنگ، ریاست جمهوری و بسیاری سمت های ریز و درشت دیگر که توان تاثیرگذاری فعال هاشمی بر فضای سیاسی کشور را دو چندان نموده بود، همه و همه سبب شد تا از وی به عنوان یکی از معدود سیاست مداران قدرت مند در سپهر سیاسی ایران یاد شود. با روی کار آمدن اصلاح طلبان در میانه های سال 76، تندروهای این جریان که حضور هاشمی در عرصه ی سیاست را مغایر ارزش های اصلاح طلبی می دانستند از تمامی امکانات ممکن از قبیل: روزنامه، کتاب، سخنرانی و ... برای تضعیف جایگاه وی در هرم قدرت سود بردند. اوج صف آرایی اصلاح طلبان در برابر هاشمی و در واقع تلاش برای عبور از هاشمی را باید به انتخابات مجلس ششم نسبت داد. همان جایی که در اثر تبلیغات گسترده ی طیف تندرو جریان اصلاح طلب، آیت الله به سختی و به عنوان آخرین نفر از تهران در لیست راه یافتگان به پارلمان قرار گرفت. در آن برهه که اینک بسیاری از اصلاح طلبان به تلخی از آن یاد کرده و وعده ی عدم تکرار آن را می دهند، هاشمی به سیبلی سهل الوصول برای تخریب بدل شده بود. اصلاح طلبان با اشتباهی استراتژیک و به جای استفاده از ظرفیت های بالقوه ی آیت الله به منظور پیش برد گفتمان اصلاح طلبی، با ایستادن در مقابل وی عملاً اردوگاه اصلاحات را از همراهی چهره ای تاثیرگذار محروم ساختند. ناگفته پیداست که در صورت تفاهم اصلاح طلبان با هاشمی به جای تقابل با وی، احتمال وقوع رویدادهایی از قبیل: رد صلاحیت گسترده ی کاندیداهای اصلاح طلب مجلس هفتم و راه یابی محمود احمدی نژاد به پاستور به پایین ترین حد ممکن می رسید. در هشت سال زمام داری اصول گرایان نیز این هاشمی بود که باید انواع و اقسام تهمت ها و تخریب ها را به جان می خرید. آن روزها سناریوی حذف هاشمی از دایره ی قدرت به ویژه از سوی جریان انحرافی با جدیت تمام دنبال می شد. در دو برهه ی حساس این سناریو به اوج رسید. ابتدا در خرداد ماه 88 و در پی اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری دهم، این راست های تندرو بودند که با هدف القای زاویه گیری هاشمی با نظام سعی در حذف وی از چرخه ی قدرت نمودند. تلاشی که با زیرکی خاص برخاسته از شمّ سیاسی آیت الله راه به جایی نبرد. در مورد دوم نیز رادیکال ها با رد صلاحیت دور از انتظار و شگفت انگیز هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری 92 سعی در اجبار وی به کناره گیری خود خواسته از سیاست را داشتند که این بار نیز آیت الله با حمایت تمام قد از حسن روحانی، گزینه ی مورد نظرش را روانه ی کاخ ریاست جمهوری نموده و نقشه ی تندروها را نقش بر آب کرد. با این حال باید چراییِ این تضاد و تقابل آشکار تندروهای هر دو جناح با هاشمی را کاوید. این که هم در دوره ی هشت ساله ی اصلاحات و هم در هشت سال حکم رانی اصول گرایان، تندروهای هر دو جناح آنی از تخریب وی غفلت ننموده و سیل اتهامات سیاسی و اقتصادی متعدد را متوجه هاشمی و خانواده اش می کنند را باید به بحث نشست. و البته باید به این پرسش پاسخ داد که چگونه آیت الله از مصاف با تندروهای هر دو طیف سربلند بیرون می آید؟ باید پرسید به راستی کدام ویژگی هاشمی جایگاه وی در پازل سیاست ایران را تا به این حد غنا بخشیده است؟ کدام خصوصیت بارز این روحانی 81 ساله وی را از بسیاری از سیاست مردانِ نام بردار عرصه ی سیاست کشور متمایز گردانده است؟ با افزایش تخریب ها و توهین ها چه عاملی سبب محبوبیت روزافزون آیت الله در میان افکار عمومی شده است؟ کدام عامل سبب می شود تا در آستانه ی انتخابات ریاست جمهوری 92 تقریباً از هر طیف و گروهی از هاشمی درخواست کاندیداتوری شود؟ کدام ویژگی رییس مجمع تشخیص مصلحت باعث می شود تا کاندیدای مورد نظر وی راهی پاستور شود؟ پاسخ این پرسش ها و دیگر سوالات از این دست و به طور کلی پاسخ به راز ماندگاری آیت الله را می توان در یک کلمه خلاصه کرد: “اعتدال”! از همان سال های قبل از انقلاب تا به امروز این کلید واژه سرمشق فعالیت های سیاسی آیت الله هاشمی بوده است. عدم همراهی با رادیکال ها چه قبل و چه بعد از انقلاب را نیز باید در پای بندی به همین اصل اساسی جستجو کرد. حرکت در مدار اعتدال سبب شده تا در سالیان گذشته همواره از هاشمی به عنوان ملجا کنش گران هوادار اعتدال یاد شود. اعتراف اصلاح طلبان به اشتباه در برخورد با هاشمی و بازگشت آنان به آیت الله از انتخابات ریاست جمهوری 92 به این سو را نیز می توان با همین برهان تحلیل نمود. غیرقابل تعریف بودن هاشمی در قالب یک حزب یا گروه سیاسی را نیز باید در قالب مفهوم اعتدال تفسیر نمود. به ویژه در سال های پس از خرداد 76 هاشمی بارها و بارها از جانب دو جناح عمده ی سیاسی کشور به چپ روی یا راست گرایی متهم شده است. این درحالیست که هاشمی همواره در مدار اعتدال حرکت کرده و اساسی ترین هدفی که به ویژه در دو دهه ی گذشته دنبال نموده تلاش در جهت “بالانس فضای سیاسی کشور” بوده است. به دیگر سخن هرگاه گفتمان راست یا چپ افراطی بر فضای سیاسی کشور غالب گشته، هاشمی تمام سعی خویش را در جهت خنثی نمودن افراط و حرکت به مرکز به کار گرفته است. خطای بزرگ رادیکال های چپ و راست گرا نیز همین جاست که هر کدام در مقاطعی از “مبارزه ی هاشمی با افراط” به اشتباه “عدم ثبات در جهت گیری سیاسی” را نتیجه گیری نموده اند. اینک و در سال های آغازین دهه ی نهم حیات، آیت الله هاشمی در حالی به سیاست ورزی در سپهر سیاست ایران مشغول است که از وی به عنوان تنها عضوِ در قید حیات از حلقه ی اصلی بنیان گذاران انقلاب که تجربه ی بیش ترین فراز و فرودها در بیش از پنج دهه ی اخیر را داشته یاد می شود. آیت الله هم چنین در اثر برنامه های رادیکال های راست و چپ برای بیروندن راندن کامل وی از دایره ی قدرت، شانس نزدیکی به متن جامعه در دهه ی اخیر را به عنوان تجربه ای ذی قیمت همراه دارد. بسیاری اثرگذاری بر انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در اسفند ماه امسال را از آخرین و البته تاثیرگذارترین نقش آفرینی های وی قلمداد می کنند. او که چندی پیش از آمادگی اش برای حضور در مجلس خبرگان خبر داده، چهره های جوان و دانش مندی هم چون سید حسن خمینی را دعوت به شرکت در انتخابات این مجلس نموده و البته از حساسیت زاید الوصف انتخابات مجلس شورا سخن به میان آورده است، نیک می داند که بدون ایفای نقش فعال در دو انتخابات امسال، حماسه ی 24 خرداد ماه 92 ابتر خواهد ماند و درست به همین خاطر است که این روزها به موازات فعالیت بیش تر وی، فشار تندروها بر وی و اطرافیانش نیز بیش تر می شود. وقایع تاریخ معاصر ایران اما بارها بر این نکته صحه گذاشته که این فشارها آن هم بر رجل کهنه کار و زیرکی هم چون هاشمی تاثیر چندانی نخواهد داشت. آیت الله در مسیر “اعتدال” ثابت قدم است! درج شده توسط : امین آزادبخت (مدیر سایت ) ...
بیستمین بخش دفترچه خاطرات افغانستان منتشر شد
بر این ادعا که دولت، هر چند شکننده و در مناطق دور دست، (در پاسخ به ادّعای شورشیان که به سختی کابل را کنترل می کند)، کنترل را در دست دارد. پیش تر اینکه، این کار رفتاری روحیّه بخش برای اعضای حزب و نظامیانی بود که در طول مرزهای پاکستان و ایران مشغول عملیّات هستند و این نکته را به نمایش می گذارد که بالا ترین سطح رهبری مشتاق است خود را در معرض خطر دیدار از چنین مناطقی قرار دهد. ...
ویژه نامه شهادت امام جعفر صادق علیه السلام
بشر جایی باز کنند. نگاهی به دستاورد مکتب اسلام در مقایسه با آنچه جامعه جاهلی عرب بدان دلبسته بود و مبنای رفتار فردی و اجتماعی خود قرار داده بودمی تواند راز موفقیت اسلام را در برابر اندیشه های جاهلانه نشان دهد. پیامبر(صلی الله علیه واله) در دعوت خود ضمن پذیرش سنت های پسندیده انسانی در میان اعراب آنگاه که به نفی ضد ارزشها می پرداخت طرح های جایگزین نیز ارائه می کرد تا مخاطبان او احساس خلاء نکنند. ...
در پاسخ به کمپین سازی مخالفان عصبانی آیت الله هاشمی
جوانی ام را در این منطقه گذرانده ام. (خبرگزاری فارس، پنج شنبه 28 آذر 92) این جملات نشان دهنده عشق و علاقه هاشمی به روستای محل تولدش است و نشان می دهد که او روستایی بودن خود را هیچ گاه فراموش نمی کند.تازه ترین مصداق برای اوج علاقه ایشان به روستا و ارادت به روستاییان پیامی است که در خرداد 1394 به پانزدهمین یادواره شهدای نوق و بهرمان فرستاد و ضمن آن نوشت که : با همه تکدّر خاطری که به خاطر ...
رند ؛اندیشکده ای که آمریکا را کنترل می کند
فضایی آزمایشی جهان گرد ، توجه دانشگاهیان، سیاستمداران، و استراتژیست های نظامی را به خود جلب کرد. در آن هنگام علم موشک سازی هنوز در مراحل ابتدایی به سر می برد، بنابراین ادعای اندیشکده رند برای ایجاد یک ایستگاه فضایی در مدار، یک ایده انقلابی بود. این اندیشکده نه تنها نوع سوخت مورد نیاز سفینه فضایی و سرعت احتمالی ساخت آن را مشخص کرده بود، بلکه چگونگی پیش بینی وضعیت هوا در ایستگاه، تبادل اطلاعات از راه ...
از روستای آیت الله هاشمی تا روستای تندروها!
به گزارش ستاره ها، نمایان ترین مقابله و موضع گیری ها با آیت الله هاشمی رفسنجانی از دو سال قبل و بعد از رد صلاحیت او در جریان انتخابات سال 92 شروع شد و هنوز هم ادامه دارد. طی دو سال گذشته شاهد بودیم که بهانه ای مختلف انتقاد فراوان بر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است. یک روز پرونده مهدی هاشمی در قوه قضاییه و اظهارنظر عفت مرعشی موجب صف آرایی مقابل هاشمی رفسنجانی شده است و یک روز بیان خاطراتی که ...
گفته ها و ناگفته های شنیدنی فیلم محمد(ص)-ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) و خبرهای مرتبط با فیلم ...
ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) آی.آر. رحمان ،آهنگساز هندی فیلم سینمایی محمد رسول الله به کارگردانی مجیدی مجیدی ، همکاری با مجیدی را پرچالش ترین پروژه کاری خود دانسته و در این باره گفت: فقط 6 ماه طول کشید تا متوجه شوم که مجیدی از من چه می خواهد. به گزارش مشرق، آی. آر. رحمان ، آهنگساز برنده اسکار و گرمی سینمای هند که فیلم های موفقی چون میلیونر زاغه نشین ، 127 ساعت و الیزابت: دوران طلایی را در کارنامه کاری خود دارد، همکاری با مجید مجیدی در پروژه محمد رسول الله را یکی از خاطره انگیزترین، پرچالش ترین و سخت ترین پروژه کاری خود می داند. رحمان در این باره گفت: تمام کارگردانانی که من تاکنون با آنها کار کرده ام با سبک کاری من آشنا هستند و حدود 25-20 سال از آشنایی ماها می گذرد...ولی مجیدی آنچه را که انجام می دادم را متوجه نمی شد و در واقع هیچ چیز راجب به من نمی دانست. وی افزود: به همین خاطر اگر چیزی می نواختم، این سؤال برایش پیش می آمد که این دیگر چیست؟ این مسئله حدود دو فصل طول کشید تا اینکه من بالاخره متوجه شوم که او چه انتظاری از من دارد. سپس از او پرسیدم که دیگر چه دوست دارد، به همین خاطر از او خواستم که به آثار دیگران گوش دهد و بر همین اساس یک فهرست از اولویت های مورد نظر او برای خود ساخت و اینگونه شد که سرانجام پس از 6 ماه توانستم به ذائقه او و آنچه که خواسته اوست پی ببرم. وی متذکر شد: عاشق کار با مجیدی هستم و کار با او رویای من برای کار در سینمای ایران را محقق کرد. همیشه شیفته سینمای ایران بودم، در حقیقت این علاقه را نسبت به هر سینما دیگری خارج از مرزهای هند هم دارم چون آنها علی رغم محدودیت های موجود، چنین آثار زیبایی را خلق می کنند. همیشه می خواستم که در ایران کار کنم ولی خوب متاسفانه مشغله کاری اجازه چنین کاری را به من نمی داد. رحمان در ادامه این مصاحبه درباره موسیقی مجبوبش در میان نامزدهای اسکار امسال گفت: موسیقی متن فیلم ضربه شلاق را خیلی دوست داشتم، چون موسیقی آن یک موسیقی جاز بود، نوعی از موسیقی که تعداد اندکی از مردم با آن در ارتباطند. به گزارش فارس، این آهنگساز 48 ساله در مصاحبه چند هفته پیش خود با روزنامه تایمز آف ایندیا، نیز عنوان کرده بود که استاندارهای فیلم محمد (ص) بسیار بالاست و همکاری با مجیدی برای او تجربه فوق العاده ای بوده است. وی در این مصاحبه گفت: علی رغم استرس های زیادی که داشتم، در نهایت مجیدی از موسیقی فیلم راضی و خوشحال بود، رضایت او به حدی بود که مرا در آغوش کشید و به من تبریک گفت. حقیقتا تجربه بسیار تکان دهنده ای بود. بنا بر این گزارش، آی.آر. رحمن با نام دیلیپ کومار در خانواده ای هندو متولد شد ولی در سنین جوانی به دین مبین اسلام گروید و نام خود را به الله راخا رحمان تغییر داد. رحمن از 16 سالگی وارد عرصه موسیقی شد و پس از چند سال در سال 1990 ساخت آهنگ برای فیلم را آغاز کرد. نتیجهٔ بیش از ده سال فعالیت مداوم در صنعت فیلم سازی هند و جهان برای ای. آر. رحمان فروش بیش از صد میلیون نسخه موسیقی فیلم و بیش از دویست میلیون آلبوم از آثار او است که او را در زمره پرفروش ترین هنرمندان موسیقی جهان قرار می دهد. مجلهٔ تایم در سال 2009 رحمان را در لیست تایم 100 به عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار در جهان معرفی کرده است. او تاکنون برنده جوایز بسیاری چون چهار جایزه ملی فیلم هند، یک جایزه بفتا، یک جایزه گلدن گلوب و دو جایزه اسکار شده است. جلیل رسولی توضیح داد: جلیل رسولی توضیح داد: مجید مجیدی فیلم محمد(ص) را به امام رضا(ع) تقدیم کرد غبطه سید محمود رضوی به عوامل فیلم محمد رسول الله(ص) هفت دلیل برای رکورد شکنی فروش فیلم محمد کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. به گزارش مشرق، با اکران پنج فیلم نوروزی از چهارشنبه هفته گذشته، اکران سینمایی سال 94 رسماً آغاز شد. اکرانی که به نظر اکثر صاحب نظران، با توجه به تعدد آثار ضدمخاطب و بی قصه در جشنواره ی سی و سوم، چندان افق روشنی ندارد؛ اما در این میان، یک فیلم هست که می تواند معادلات سینمای ایران در سال 94 را تغییر دهد. چند روزی است که زمزمه ها حکایت از تکاپوی مدیران سینمایی و عوامل فیلم محمد مجید مجیدی (ص) برای اکران این فیلم دارد. چه آنکه عده ای از قطعی شدن اکران عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در عید فطر خبر داده اند و برخی نیز، از تلاش بنیاد مستضعفان برای تجهیز سینماها جهت اکران فیلم محمد با سیستم پخش D خبر داده اند. زمزمه هایی که گمانه زنی پیرامون میزان فروش این فیلم را داغ تر از همیشه کرده است و باعث طرح یک سوال مهم شده است: آیا فیلم محمد می تواند رکوردهای فروش سینمای ایران را جابجا کند؟ از همین رو، گرچه هنوز کمی زود به نظر می رسد، اما بر آن شدیم تا در واپسین روزهای سال 93، این گمانه را که آیا اکران فیلم مجیدی می تواند مهم ترین اتفاق سال 94 را رقم بزند، بررسی کنیم. چه آنکه به نظر می رسد آخرین دستاورد سینمای مجیدی به دلایل زیر قابلیت فروش بسیار بالا و جذب مخاطب در حد رکوردشکنی را داراست: محمد بر خلاف غالب فیلم ها و سریال های تاریخی، روایتگر یک داستان بکر و کمتر شنیده شده است. چرا که مقطع کودکی رسول الله (ص) از آن برهه های تاریخی مهمی است که معمولاً در روایت های تاریخی جا می افتند. حکایت گروهی از اهل کتاب که زودتر از تولد پیامبر آخر مطلع می شوند و در صدد تدبیر و چاره جویی برمی آیند در کنار همه ی فراز و نشیب های زندگی پیامبر خاتم (ص) در کودکی. به خصوص که این بخش دوم با سکانس های درخشانی چون سکانس رم کردن شتر در بازار و نحوه ی آشنایی حلیمه (دایه ی پیامبر) با آمنه (مادر پیامبر) همراه شده است که چه از حیث حسی و چه از حیث تکنیکی، یکی از نقاط عطف فیلم به شمار می رود. فارغ از این، کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. 2-آخرین فیلم مجیدی ، از حیث بصری و تکنیکی، جذابیت های فوق العاده ای دارد و استانداردهای سینمای ایران را از هر حیث ارتقا داده است؛ چه آنکه به جز سکانس های بخش ابرهه و ماجرای اصحاب فیل ، جلوه های ویژه ی فیلم، دیدنی و جذاب از آب درآمده است و به طور مثال، در سکانس هایی مثل شهر ساحلی ، فیلم از حیث تکنیکی چیزی از فیلم های روز هالیوود کمتر ندارد. علاوه بر این، قاب بندی های مجیدی در فیلم، در قامت سینمای ایران بی نظیر است. تک تک سکانس های این فیلم به یک قاب نقاشی می مانند که انگار کارگردان همچون نقاشی چیره دست، آن ها را طراحی کرده است. از همین رو، فیلم با هیچ فیلم دیگری در سینمای ایران قابل مقایسه نیست و به فیلم های درجه یک هالیوودی پهلو می زند. شاعرانگی فیلم نیز که تناسب درستی با نقطه نظر کودکانه ی پیامبر در داستان برقرار کرده است، تا حدی محصول همین قاب بندی های زیبا و واجد حس است. 3-فیلم قابلیت آن را دارد که بسیاری از اقشار قهر کرده با سینما و مخاطبین خاموش سینمای ایران را چه به واسطه ی عظمت ساختاری و تکنیکی و چه از حیث ارزش های مضمونی، به سینما بیاورد که البته این دومی، قطعاً مهم تر از اولی است. فیلم مجیدی در صورت اکران درست و تبلیغات صحیح، به راحتی قادر است مردمی را که سال هاست به دلیل بیراهه رفتن آثار داخلی از ارزش های دینی و مضمونی، به سینما نرفته اند، دوباره با سالن های سینمای وطنی آشتی دهد. به خصوص خانواده های ایرانی که حالا کمتر از هر وقت دیگری، سینما رفتن را به عنوان یک تفریح پیش روی خود می بینند. تاثیر این خیزش مخاطبین خاموش را در همین اکران سال 93، در مورد فیلمی مثل شیار 143 به وضح می توان دید؛ فیلمی که با وجود اکران در آبان ماه، توانست 4 میلیارد تومان فروش کند و با وجود مولفه های روستایی و غیرکمیک و عدم بهره گیری از ستاره های بفروش، از بسیاری از آثار پرمدعای سینمای ایران در گیشه موفق تر ظاهر شود. 4-فیلم مجیدی به معنای حقیقی کلمه سینماست. از آن دست فیلم هایی که دیدن آنها روی پرده به شدت با دیدن شان در پلیرهای خانگی توفیر می کنند. آن هم در میانه ی اکران فیلم های سال 94 که غالباً آنها رامی توان با سه ویژگی مینی مال، آپارتمانی و شخصی توصیف کرد و احتمالاً دیدن آنها روی پرده تفاوت چندانی با تماشای آنها در خانه ندارد. اما قاب بندی های فکر شده و چشم نواز فیلم مجیدی ، عظمت سپاه وحوش انسان نمای ابرهه، حس هیجان سکانس شهر ساحلی و زیبایی حیرت انگیز فصل سفر به یثرب این فیلم را جز در سینما نمی توان درک کرد. به همین دلیل، احتمالاً این عامل باعث حضور جمع بیشتری از مخاطبین در سینماها خواهد شد. 5- محمد بر خلاف ظاهر عظیم و صرفاً تکنیکی اش، فیلمی مملو از حس است؛ تا جایی که بسیاری از سکانس های فیلم قابلیت آنکه احساس مخاطب را تحریک کند و او را به گریستن وادارد، داراست. عاملی که در جوامع احساسی چون ایران، همیشه موجب فروش بالای فیلم ها شده است. 6- زمانه ی وقوع رویدادهای فیلم محمد گرچه مربوط به زمانه ی جاهلیت عربی در صدر اسلام است، اما با این حال، کارگردان نسبت درستی با زمانه ی حال و وضعیت حاضر جهان اسلام و به خصوص ایران برقرار می کند و با پیوند زدن تاریخ اسلام به عصرحاضر، فیلم را از تاریخ محض شدن نجات می دهد؛ به خصوص که آغاز و پایان فیلم با فرازهای مربوط به شعب ابی طالب و تحریم کفار و نیز نقش تقابلی صهیونیست های موعودگرا در وقایع دوران کودکی پیامبر (ص) (که به درستی در فیلم از یهودیان راستین تفکیک شده اند)، در زمانه ی تحریم ایران و اوج تقابل ایران و رژیم صهیونیستی در صحنه ی بین الملل، باعث شده تا فیلم امکان تأویل و تفسیرهای فرامتنی برای مخاطب خاص را نیز فراهم کند. 7-دلیل هفتم یک دلیل فرامتنی است؛ زیرا هیچ فیلم ایرانی تا همین امروز از نخستین مراحل تولید تا مراحل پخش و ساخت، به اندازه ی فیلم محمد در جوامع بین المللی حساسیت برانگیز نبوده اند و مورد بحث و بررسی رسانه ای به خصوص از جانب کشورهای عربی قرار نگرفته اند. به ویژه که از همین حالا، علمای الازهر تحت تأثیر فضاسازی رسانه ای و خبرهایی مبنی بر نمایش تصویر پیامبر در این فیلم، فتاوایی در حرمت تماشای این فیلم صادر کرده اند. علاوه بر این، پیش بینی می شود که با آغاز اکران احتمالی این فیلم در جشنواره های بین المللی و دیده شدن اثر، حواشی پیرامونی عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران دوچندان گردد. حواشی و حرف و حدیث هایی که معمولاً در ایران به فروش فیلم ها کمک می کنند. از طرفی در ایران نیز، بعد از چند نمایش محدود فیلم، محمد حامیان و مخالفان جدی و دوآتشه ای پیدا کرده است که بدیهی است با نزدیک تر شدن به تایم نمایش فیلم، این جبهه بندی گسترده تر شود و فضای رسانه ای پیرامون این فیلم را داغ تر خواهد کرد. به خصوص که احتمالاً جدال رسانه ای پیرامون هزینه های فیلم و کیفیت فیلمنامه، همین حالا هم به بستر بحث های جدی درباره ی این فیلم تبدیل شده است و این امکانی است که هر فیلمی از آن بهره مند نخواهد شد. اما با همه ی این ها باید صبر کرد و منتظر شد؛ به ویژه که نوع مواجهه ی مسئولان با این دستاورد ملی سینمای ایران در مهیا کردن امکان اکران آن، در تحقق فروش بالای این فیلم ارزشمند تاثیرگذار خواهد بود. کمیته اکران فیلم محمد رسول الله تشکیل میشود کمیته اکران فیلم محمد رسول الله در شرکت سینمایی نور تابان تشکیل می شود تا بهترین شرایط را برای نمایش این اثر فراهم کند. آنها اظهار امیدواری کردند با توجه به عزم وی در تکمیل حرکت قبلی بنیاد مستضعفان مبنی بر استمرار توجه فرهنگی به حوزه سینما که با دستور سعیدی کیا برای اکران مناسب فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) صورت گرفته از کمک های بنیاد مستضعفان به حوزه زیرساخت فرهنگ و مخصوصاً سالن های سینما که قرار است به زودی انجام شود، قدردانی کردند. آنان همچنین از تلاش برای اکران مناسب داخل و خارج فیلم که همچنان با پشتیبانی صادقیان معاون هماهنگی بنیاد سیاستگذاری و برنامه ریزی بنیاد صورت خواهد گرفت، خبر دادند و اضافه کردند بناست کمیته اکران این فیلم در شرکت سینمایی نور تابان که علاوه بر مالکیت و تهیه کنندگی، پخش فیلم را هم به عهده دارد تشکیل و پیش بینی های لازم را انجام دهند. کارگردان و مدیر پروژه فیلم محمد رسول الله (ص) در پایان سال فرصت را مغتنم دانستند تا از مجموعه بنیاد مستضعفان و فروزنده و سعیدی کیا و صادقیان به جهت تلاش ها و کمک هایشان تشکر کنند. این خبر در حالی به دست رسانه ها رسید که ایمیلی از شرکت نور تابان نیز به رسید که در آن تاکید شده بود منبع رسمی همه اخبار مربوط به پروژه سینمایی محمد رسول الله این شرکت است. در ایمیل رسیده آمده است: نظر به مصاحبه جناب آقای حیدریان مدیر محترم پروژه فیلم سینمایی محمد(ص) در خصوص اکران این فیلم در عید سعید فطر و ضرورت اطلاع یافتن اصحاب محترم رسانه و افکار عمومی از زمان دقیق اکران این فیلم سینمایی فاخر، به اطلاع می رساند همان گونه که سابقا بعرض رسید مرجع انتشار کلیه اخبار رسمی و موثق این فیلم شرکت سینمایی نور تابان بعنوان تهیه کننده رسمی این فیلم سینمایی است و هرگونه انتشار و نشر اخبار توسط سایر دست اندرکاران عزیز این فیلم فاقد اعتبار است. سنگ تمام سیدمهدی شجاعی برای فیلم محمد(ص) سید مهدی شجاعی یادداشتی بر فیلم محمد(ص) ساخته مجید مجیدی نگاشته است، او در یادداشت خود مجیدی را آغازگر یک حرکت یا تحول در سینمای دینی می داند و می نویسد: فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. مجیدی و تیم همراهش برای این کار، تمام دقت، خلاقیت، تجربه و توان خود را در طبق اخلاص نهاده اند و این ظرف اخلاص است که به همه عناصر فیلم، هویت و برکت بخشیده است. مهمترین هنر این فیلم پاسخ گفتن به یک نیاز یا خلاء تاریخی است. و آن خلاء در یکی – دو جمله این است: یک روایت صحیح و صادقانه از پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم، روایتی که از اغراض و امراض و تحریف ها به دور باشد و با حقیقت نسبتی درست برقرار کرده باشد. روایتی که در عین پای بندی اش به مستندات، از زبان و بیانی بلیغ و هنرمندانه بهره برده باشد. جای چنین نگاه و روایتی در مورد پیامبر خاتم، در تاریخ سینمای ایران و جهان خالی بوده است. در ساختمان هنر در همه رشته ها و شاخه های آن هر آجر تازه ای، بر آجرهای قبلی قرار می گیرد و استوار می شود و هیچ اثر هنری را نمی توان معلق میان زمین و آسمان تصور کرد. یا ارتباط و اتصالش با تجربه های پیشین را منکر شد. ولی برخی از آثار هنری در مسیر تکوین خود به نحو متداول و مرسوم قدم برنمی دارند، انگار که چند پله را با یک جهش پشت سر می گذارند. و فیلم محمد (ص) به گمان من اثری از این دست است. فیلم هایی که سینمای جهان با محتوای تاریخ و سیره پیامبران، در آرشیو خود دارد، عموماً آمیخته به تحریف یا لااقل برداشت های نادرست، از اندیشه و سیره و سلوک انبیاست. مقصود من بخش های تخیلی نیست، دخالت های هنری سناریست و کارگردان نیست، دراماتیزه کردن روایت های تاریخی هم نیست. مقصودم اساس اندیشه و بنیان جهان بینی در این آثار است. مقصودم فقدان درک صحیح از جهان بینی توحیدی و رسالت انبیاست. بروز اشکال محتوایی در فیلم ها و سریال های ایرانی به گونه دیگری است. شاید تعبیر سطحی نگری و سهل انگاری بر آنچه تا امروز اتفاق افتاده انطباق داشته باشد. متاسفانه این دو خصیصه یا نقطه ضعف در همه شئون آثار خودش را نشان می دهد. در تحقیق و پژوهش، در تألیف و نگارش، در کارگردانی، در طراحی صحنه، در گریم، در فیلمبرداری، در موسیقی و حتی در تدوین و صداگذاری، آنچه فیلم محمد (ص) را نسبت به آثار پیشین متمایز می کند، تأمل و دقت بر تمامی این وجوه و عناصر است. در تمام این موارد، ممکن است کسانی اختلاف نظر یا اختلاف سلیقه داشته باشند ولی کسی نمی تواند منکر تأملات و دقت های وسواس آمیز در مورد تک تک این وجوه و عناصر بشود. به عبارتی در این فیلم، هیچ حرکتی را نمی شود گفت که بی فکر و فلسفه صورت گرفته. جدی ترین اشکالی که تا به حال در مورد این فیلم مطرح شده، گران تمام شدن آن است، یعنی هزینه زیادی که صرف تولید آن شده. این اشکال تا چه حد وارد است؟ اولاً باید دید که این کم و زیاد یا گران و ارزان بودن، بر چه اساسی و با چه قیاسی مطرح می شود؟ اگر گفته شود که در قیاس با دیگر تولیدات داخلی سینما در ژانر تاریخی مذهبی، عرض می کنم که کدام وجه از این فیلم، قابل قیاس با تولیدات داخلی است که این وجه آن قابل قیاس باشد!؟ نمی شود که شما عزمتان را برای یک سفر خارجی جزم کنید ولی برآورد هزینه ها و تدارکاتتان را برمبنای سفر داخلی داشته باشید. اگر گفته شود که در قیاس با دیگر فیلم های تاریخی در عرصه های جهان و بین الملل عرض می کنم که فقط یک فیلم را در این سطح، نام ببرند که با کمتر از چند برابر هزینه این فیلم، ساخته شده باشد. و اگر گفته شود که در قیاس با مجموعه بودجه فرهنگی و هنری کشور، عرض می کنم که با آنچه فقط در سال های اخیر از بودجه فرهنگی و هنری نفله و حیف و میل شده، ده فیلم دیگر با همین اشل و هزینه می توانسته ساخته شود و نشده، پولهایی که ردّشان را در هر کجای عالم می توان گرفت جز عالم فرهنگ و هنر و سینما. و اگر گفته شود که در قیاس با بودجه هایی که صرف دیگر افتخارات ملی می شود، مثل فوتبال و... عرض می کنم که ... از شدت شرمساری چیزی نمی توانم عرض کنم. بگذریم. ثانیاً: سخیف ترین نوع برخورد با یک اثر هنری فاخر، بخصوص در ساحت دینی، ارزیابی سمسارگری یا بساز و بفروشی نسبت به آن است. درست مثل این است که شما بخواهید مسجد شیخ لطف الله یا مسجد گوهرشاد را با محاسبه قیمت مصالح و گچ و سیمان، ارزیابی کنید یا هزینه و منفعت آن را با مدل آپارتمان سازی بسنجید. در مواجه با آثار فاخر دینی، تنها مسأله ای که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد، این است که آیا اثر در انجام رسالت خود موفق بوده یا نه. اگر اثر چنان که باید و شاید از کار در آمده باشد و مأموریتش را درست به سرانجام رسانده باشد و به ارتباط مطلوبش با مخاطب رسیده باشد، مسأله کم و زیادی هزینه یا ارزانی و گرانی، جایی برای طرح ندارد. ولی اگر کار به اهلش سپرده نشده باشد، اگر خالق اثر، اهلیت لازم برای خلق اثر را نداشته باشد و اگر به هردلیل اثر در انجام مأموریتش موفق نشده باشدء هر مقدار بودجه ای که صرف شده- ولو کمترین مقدار ممکن- هدر رفته و تباه شده. اشتباه نشود. اسراف و تبذیر یعنی صرف هزینه در غیر جای خود، همیشه و در هرکاری مذموم است. ولی هزینه ای که به اعتلای اثر کمک می کند، بر شکوه و فخامت اثر می افزاید، هزینه ای که تأثیرش در کار به چشم می آید، هرچقدر که باشد قابل نکوهش نیست. ثالثاً و فارغ از بحث هنر و سینما و متعلقات آن، صرفاً در فضای معرفتی و عقیدتی بعضی از حرکات و اتفاقات هست که با هیچ معیار مادی قابل سنجش نیست. به عنوان مثال زدودن گرد و غبار تحریف از چهره ملکوتی حضرت ابوطالب علیه السلام- مطلبی نیست که بشود ...
بیماری به نام روشنفکری
معرفت عظیم چون تکیه بر قرآن و روایات دارد، بزرگ ترین گنجینه معرفتی دنیاست و هیچ کدام از معارف بشری نمی توانند در مقابل این قرار بگیرند. بنابراین جریان روشنفکری اصیل و متعهد باید به این میراث تکیه کند از دل این میراث بینش خودش را بسازد. من بسیار تلاش کردم تا به جای واژه روشنفکر اصیل دینی، بومی و متعهد یک معادل انتخاب کنم و به نظرم رسید بهترین واژه مجاهد بصیر است. یعنی علاوه بر این که در عرصه های ...
حمله به هاشمی با اسم رمز روستا
کوچه های روستاهایشان می گشتند. ولی الان آمده اند و انقلابی شده اند. منظور از روستاییان چه بود؟ اما منظور هاشمی از گشتن در روستاهایشان چیست که امروز به بهانه ای برای هجمه تندروها و سوءاستفاده از کلام وی تبدیل شده است؟ بی گمان منظور آیت ا... روستاییان باصفا و غیور کشور نیستند که در زمان مبارزه در دولت هرگاه احساس حضور در صحنه داشتند پیش از همه وارد عرصه شدند و تاریخ انقلاب شاهد ...
غربت 29 ساله کبوتران رفسنجان به پایان رسید
توفیق عبادت و ترک معصیت به ما عنایت فرماید. بخشی از وصیت نامه خداوندا عاجزانه از درگاهت مسئلت دارم که بر من منت نهی و در زمره آنانی قرارم دهی که برای رضای تو و تنها بخاطر تو با آگاهی تمام و ایمانی کامل راه جبهه و مبارزه با دشمنان اسلام را انتخاب کرده اند. ای خدای بزرگ از درگاهت مسئلت دارم که این بنده ضعیف را در صف شهیدان در راهت قرار دهی..... خدایا عاجزانه از تو می خواهیم جمهوری ...
آرزوی همسر وفرزندخبرنگارشهید
کنکور سراسری آماده می کرد، در آن روزها همه بچه ها به بهانه جنگ، درس و تحصیل را رها کرده بودند اما محمود به صورت مرتب و با برنامه ریزی درس می خواند او حاضر نبود حتی در آن شرایط سخت هم وقت خود را بیهوده تلف کند. محمود در کار و حرفه خود بسیار ثابت قدم بود و از هیچ تلاش و کوششی در این راه فروگذار نبود، اوایل آغاز به کارش در خبرگزاری، در سرویس شب کار می کرد و ساعت دونیمه شب از سرکار به خانه می ...
فرمول تحریم زدایی برجام
با وجود مطالعات گسترده ای که بخش حقوقی وزارت خارجه انجام داده بود به عنوان یک دغدغه از سوی تیم ایرانی مطرح شد، به همین دلیل از دولت آمریکا و اتحادیه اروپا خواسته شد که representation بدهند یااطمینان دهند که رفع تحریم ها کامل و جامع خواهد بود. حقوقدانان اهمیت representation را به خوبی درک می کنند. (به فارسی این واژه اقرار یا اذعان ترجمه می شود). براین اساس طرف های مقابل ایران اقرار کرده اند که کلیه ...