سایر منابع:
سایر خبرها
آری من یک روستایی انقلابی ام
مردم استان: آری من یک روستایی انقلابی ام راستی زمانی که همین روستایی ها داشتند از خاک و ناموس این کشور دفاع می کردند، شما کجا بودید؟ مگر همین شما و امثال شماها نبودند که به فکر منافع خود بودند و در آخر جام زهرا را به امام امت دادند؟ مگر همین سردارها و شهدا و دلاورهای جنگ و انقلاب از دل روستاها نیامدند و در مقابل دشمن ایستادند و از انقلاب و آرمان های امام(ره) دفاع کردند تا ...
نامه 44 گروه جهادی در واکنش به توهین رفسنجانی به روستاییان
در روزهای اخیر مصاحبه ای از آقای هاشمی رفسنجانی با هفته نامه طلوع منتشر شده است که واکنش هایی را به همراه داشته است. در قسمتی از این مصاحبه به نقل از وی آمده است که: بعضی ها هم اصلاً آن موقع ها نبودند و در کوچه های روستاهایشان می گشتند، ولی الآن آمده اند و انقلابی شده اند. در همین راستا گروه های جهادی با انتشار نامه ای به این صحبت آقای رفسنجانی واکنش نشان داده و از آن انتقاد کردند، متن ...
همت خانوادگی برای حفظ قرآن!
فرزندان موفقی دارند و آرامش و برکت را مهمان خانه شان کرده اند؟ برای پی بردن به راز این موفقیت به گفت وگو با خانواده یاراحمدی پرداختیم. چطور با قرآن آشنا شدید؟ از همان دوران کودکی و نوجوانی در کلاس های قرآن شرکت می کردم و با آنکه سواد درست و حسابی نداشتم، سعی می کردم کلمات قرآنی را درست بخوانم و ادا کنم. البته اوایل برایم سخت بود، بچه بودم و سن و سالی نداشتم اما علاقه زیادی به قرآن ...
سفر زیارتی باید با معرفت باشد
بار سرویسی برای جمکران داشتیم. ما برای هزینه ها بانی داریم که اگر نباشد کاروان با مشکل مواجه می شود. آن هفته تعدادی ثبت نامی داشتیم ولی هنوز بانی نبود کسی هم نبود. یادم است در خیابان همین طور که راه می رفتم و نگران بودم با خودم زمزمه می کردم گفتم یا امام زمان (عج) اینها زوار و دعوت شدگان شما هستند اگر شما مصلحت ندانید ما کار کنیم اصلاً کاری صورت نمی گیرد اما اگر می دانید عنایتی کنید تا این هفته ...
شورش های اجتماعی در مشهد، اسلامشهر، زنجان و اراک محصول سیاست های رفسنجانی بود / سکوت نمایندگان در قبال ...
الله مروج امام جمعه فقید اردبیل، عزاداری فارغ از قمه زنی را رقم زد. به یاد دارم روسای هیئت های قمه زنان اردبیل قبل از محرم خدمت مقام معظم رهبری رسیده بودند و معظم له در آن دیدار تاریخی ضمن طلب اجر و ثواب برای عزاداران حسینی، اردبیل را بلد طیبه خطاب کرده بودند که بسیار مایه شور و شعف مردم شده بود. اگر موافق باشید برگردیم به سال 68؛ در انتخابات ریاستجمهوری آن سال به چه کسی رأی ...
بازخوانی سوابق انقلابی روستائیان
. 2.نقش مردم روستایی و عشایر در عملیات مرصاد مردم قهرمان پرور کرمانشاه نیز به مانند سایر مناطق کشور از ابتدای نهضت امام خمینی با هدایت های شهید محراب آیت الله اشرفی اصفهانی در نهضت فعال بودند. با آزادی امام خمینی پس از وقایع پانزده خرداد، آیت الله اشرفی اصفهانی از سوی امام خمینی (ره) به عنوان نماینده تام الاختیار ایشان در کرمانشاه تعیین شدند و از آن پس کرمانشاه به یکی از کانونهای انقلاب ...
گوش جانم ناشنواست به گلبانگ حق!/ نرم افزار پرنده های خشمگین و یک توطئه
فداکاری های که از خود نشان داده اند، صحبت های دلنشین و شیرینی می شنویم که در آن روزها جوانان روستایی با عشق و علاقه و داوطلبانه در جبهه حضور فعال داشتند و فداکاری هایی را رقم زدند که تاریخ به چشم خود ندیده است و بعد از انقلاب هم این فداکاری ها در عرصه های علمی و چه در عرصه های فرهنگی و غیره وجود داشته است بسیاری از کسانی که امروز به مدارج علمی بالایی رسیده اند روستایی اند و بسیاری از مسئولین کشوری و ...
جای خالی همت مسئولان را با عبارت مناسب پر کنید
را به مدت چند روز رها کرده و در این منطقه برای ارایه خدمت حضور یافته است گفت: ارایه خدمت به نقاط محروم یک عشق و علاقه ذاتی به مردم میهن است . وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد تشویق و راهنمایی دانشجویان برای ارایه خدمت در نقاط مختلف کشور به جای اعزام به خارج از کشور گفت: ضمن اینکه به همراه همکاران متخصص پزشکی در این اردو حضور یافته ایم گروه کثیری از دانشجویان را نیز برای ...
آیا زلزله به سکوی پرشی برای ورزقان تبدیل شده است؟!
شبکه های آب رسانی و برق رسانی مشکلاتی وجود دارد که با دستور وزیر نیرو در سال 94 رفع خواهند شد. دبیر کمسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: در بعضی از نقاط شهرستان ورزقان شرکت هایی که کار بازسازی اماکن مسکونی رابرعهده داشتند به بهانه افزایش قیمت مصالح ساختمانی با مجاب کردن مردم به نام آن ها از صندوق مهر امام رضا (ع) وام دریافت و قیمت تمام شده واحدهای مسکونی را در برخی نقاط بیش از 200 میلیون ...
فکر می کردیم تکنولوژی موتور بوئینگ می آورند نه مک دونالد!
کسانی که مردم به آنها اعتماد دارند مانند امام جمعه، خیرین، خانواده شهدا، بازاری ها استفاده کنید چرا که بایک حرکت کوچک می توان 5 برابر ارزش افزوده ایجاد کرد در حالی که ثروت های زیادی در جامعه ما به راحتی از دست می رود. وی افزود: باید کار انگیزشی کرد و در هر جغرافیایی ظرفیت های خاص منطقه را شناسایی کرد. 15 درصد از خرمای ایران معادل 200 هزار تن با مشقت تولید می شود ولی در خاک از بین می رود ...
می دانید چرا امامی که تا 15 روز قبل می گفت بجنگید، قطعنامه را پذیرفت؟!
که یک ماه قبل از آن که هواپیمای ما را آمریکایی ها بزنند و 300 نفر کشته شوند و بگویند این پیامی بود برای شما که ما در خلیج فارس آمدیم و همان وقت هم پیش امام رفتند و گفتند که آقا آمدند شما چه می فرمایید، امام چه جواب داد؟ اینها تاریخ است که رادیو و تلویزیون و رسانه ها برای تو نمی گویند. کتاب ها، نه در دوران دبستان، نه در در دوران دبیرستان و نه دانشگاه و نه حوزه ننوشتند. قرار نیست اینها نوشته شود ...
خاطره هاشمی رفسنجانی از زن روستایی که امنیه ها چادر از سر او کشیدند/ پدرم به خاطر وضعیت بد فرهنگی شهر به ...
.... زندگی ما تأمین می شد. رفسنجان در مصاحبه دیگری در همان سال می گوید: بسم الله الرحمن الرحیم، آن زمان که از روستا به قم آمده بودم، روحیه فرهنگی و عشق به روحانیت و دین را از خانواده ام آورده بودم. وقتی به قم آمدم، به همه علما احترام می کردم. آیت الله بروجردی را خیلی دوست داشتم. ایشان هم مرجع و هم رئیس حوزه بود. جلال و جبروت خاصی داشت. امّا سرنوشت زندگی من از طریق آشنایی با امام رقم و قلم ...
تلاش همگانی برای شرایط بهتر/ توسعه شهر و حفظ محیط زیست قابل جمع است/ چه اتفاقی در مرکز شهر می افتد؟
نگاه نمی کنیم. وی ادامه داد: با وجود انکه گونه چنار در خیابان های تختی، گلسار و امام خمینی غالب است اما گونه مناسبی به شمار نمی رود و بعد از مدتی پوک می شوند. در لحظات پایانی این نشست نیز با ابراز علاقه و جدیت برخی از حاضرین به مشارکت مستقیم در بحث که حضورشان را ناشی از دغدغه مندی نسبت به آینده رشت عنوان کردند، نقدهایی فنی در حوزه ترافیک و حمل و نقل نسبت به پروژه های اعلام شده مطرح شد که ...
کیهان و خوانندگان
آنان انتظار دارد؟ آیا چنین برخوردی باعث اقناع منتقدان می شود؟ واقعاً عجیب است! 6057---0916 * من یک روستایی هستم و آقای هاشمی نباید فراموش کرده باشد که کفن پوشان و روستائیان اطراف ورامین بودند که به طرف تهران حرکت کردند و آن حماسه به یاد ماندنی را در 15 خرداد 1342 آفریدند. اگر آن حماسه آفرینان روستایی نبودند شما کجا بودید؟ 0089---0919 * آقای هاشمی بهرمانی دهه اول انقلاب سیمای ...
کهنگ در میزبانی از غواصان گمنام عطر آگین شد/ تصاویر
...: مراسم استقبال و وداع با شهدای گمنام غواص باعث گرفتن ارتباطی معنوی با شهدای گمنام غواص خط شکن است که با استقبال زیبای مادران و پدران شهدای روستا برگزار شد. وی در پایان مراسم در پاسخ به خبرنگارما مبنی بر اینکه نظر شما از حضور شهدا به این روستا چیست؟ گفت : از یکسال قبل پیگیر بودیم که شهدا را جهت ایجاد فرهنگ ایثار و شهادت به این روستا بیاوریم که به لطف خدا این توفیق در روز شهادت امام جعفر ...
چه زیبا آرام گرفتند این شهیدان
به گزارش ایرنا امروز سه شنبه مردم رفسنجان فوج فوج چه عاشقانه دو شهید دیارشان را تا منزلگه ابدی بدرقه کردند. مردم شهید پرور از این شهدا می خواهند که ما را از منجلاب گناه نجات دهید که شما یدالله هستید. کبوتران آسمانی که غیر از آنها کسی توان پرواز در آسمان ها را ندارد، مرغان خوش الحانی بودند که نغمه کبریایی یا حسین (ع) و یا زهرا (س) را سرودند و به دیدار معشوق شتافتند. مرغ سعادت بر ...
بدرقه 2 کبوتر خونین بال به آرامگاه ابدیشان
این سال ها با قبری در گلزار شهدای کمال آباد دلخوش بود، اما بچه های هیئت کربلا به سرپرستی مجتبی رمضانی برای این شهید در مسجد الزهرا (س) سنگ تمام گذاشتند. قبل از ورود به مسجد الزهرا (س) نمازگزاران مسجد امام (ره) با شهید وداع کردند و وداع با شکوهی در مسجد الزهرا (س) با حضور مسئولان و آیت الله توکل استاد اخلاق و جمع کثیری از مردم شهید پرور رفسنجان، نوق، کشکوییه، هیئتی های میبد و روستاهای ...
قزوه: افراد بی خیال را مدیر ادبیات می کنند/ حدادیان: ما باید 30 سال پیش شهید می شدیم
اشاره به مسئله رجعت گفت: آیا شما قائل به رجعت هستید این شهدا آینه رجعت هستند و نشان داده اند که با دست بسته نیز می توانند انقلاب و امام را یاری کنند . این مداح اهل بیت (ع) افزود: یک دوره شهدای تفحص شده را به نماز جمعه می آوردند و تشییع می کردند اما یک دوربین نمی آمد تا اینکه رهبر انقلاب در تشییع شهدا شرکت کردند و آنجا بود که دوربین ها فهمیدند چه اشتباهی کرده اند . * برزگترین ...
10 روستایی تاثیرگذار تاریخ ایران که آیت الله آن ها را نشناخت
که در تماس مرحوم حاج سید احمد خمینی با وی و ابلاغ گزارش پیشرفت عملیات توسط آن مرحوم به امام خمینی (ره)، حضرت امام خطاب به سردار شوشتری می فرمایند: "در این دنیا که نمی توانم کاری بکنم. اگر آبرویی داشته باشم در آن دنیا قطعاً شما را شفاعت خواهم کرد. " فرماندهی لشگر5 قرارگاه نجف، قرارگاه حمزه و جانشینی فرمانده نیروی زمینی سپاه بخشی از مسئولیت های این فرمانده بزرگ و شهید والا مقام است. وی از اول ...
بیستمین بخش دفترچه خاطرات افغانستان منتشر شد
امکانات درگیری هوایی بیشتری در رویارویی بامرز های پاکستان و ایران داشته باشند. گمان می کنم هدف دقیقاً این نباشد که امکاناتی برای مبارزه با فعّالیّت های شورشیان باشد بلکه می -خواهند تأسیساتی برای امکانات دائمی تاکتیکی و استراتژیکی مناسب برای اتّحاد شوروی ایجاد کنند. یوریش معاون وزارت خارجه افغانستان مصاحبهٔ دیگری با روزنامهٔ حزبی حقیقت انقلاب ثور انجام داد که در آن تاکید کرد سیاست های ...
پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن روستایی ارائه می شود
هادی در آنها اجرا شده است. رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص صدور سند مالکیت به روستاییان گفت: تاکنون 3 میلیون و 900 هزار سند مالکیت برای روستاها صادر شده است که 300 هزار سند مربوط به دولت یازدهم بوده است. به گفته وی در سراسر کشور 90 درصد روستاها طرح هادی مصوب دارند که تلاش می کنیم 10 درصد باقیمانده را در اواسط سال 95 به اتمام برسانیم. تابش در باره ساخت مسکن مهر ...
آب رسانی حداقلی در تب کم آبی خلخال/ حقآبه ای که حق محسوب نمی شود
ها سوال شده، همه سوالات بی جواب مانده و کارکنان و کارشناسان این اداره کل همیشه در حال مطالعه خلخال بوده اند و حرف اول و آخر آنان در حال مطالعه هستیم بوده است. این نماینده با طرح این سوال که این مطالعات دروغین کی به پایان خواهد رسید گله مندی اهالی خلخال از مدیریت منابع آبی در این شهرستان را بارها در جلسات مختلف به گوش مسئولان استانی رسیده و به نظر می رسد چندان مورد توجه هیچ نهاد متولی ...
الناز شاکردوست در یک نگاه
افتاد که دخترها می رفتند لنزهای رنگی می خریدند و موهای خود را مشکی می کردند و. . . خوشحالم که این شکل بدی از باب شدن یک ویژگی بد نبود. یک تعدادی هم با شبیه سازی های مختلف به من وارد سینما شدند و به قول شما فیک های الناز شاکردوست هستند. خب، به هر حال عشق به شهرت دغدغه بسیاری از جوان هاست که امیدوارم با تلاش بتوانند به جایگاه خوبی در هنر برسند؛ نه اینکه به یک ویترین اولیه کفایت کنند، چون یک چیز ...
بیانیه گروه های جهادی مصباح و وصال درباره اظهارات اخیر هاشمی
مشروطه و پس از آن از کودتای 28 مرداد تا پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی نقش بزرگمردان روستا بی بدیل و انکار ناپذیر است و چه خوب می دانید که بسیاری از بزرگان و شخصیت های معاصر از جمله حضرت امام خمینی(ره) و شهیدان راه انقلاب در همین روستاها متولد شده اند. در دوران جنگ تحمیلی و دفاع مقدس خط مقدم جبهه ها به موازات روستا های شمال غربی کشور تا جنوب آن امتداد داشت و در این بین همین روستائیانی که شما این چنین ...
مجوز دولت برای واگذاری زمین 140 هزار متری در تهران/ ردپای سلطان شکر در پرونده بنیاد شهید
از استیضاح و برکناری فرجی دانا، محمدعلی نجفی به مدت 95 روز سرپرست وزارت علوم بود و ظلم فاحش به 3 هزار بورسیه- که مورد اعتراض شدید رهبر معظم انقلاب قرار گرفت- در همین دوره سرپرستی وی انجام شد. ادعای نجفی مبنی بر اینکه نباید برای انتقادهای دلواپسان وقت صرف کرد، در حالی است که غلامحسین کرباسچی دبیرکل کارگزاران یکی از همین دلواپسان است چنان که اواخر فروردین امسال در مصاحبه با روزنامه شرق ضمن ...
از روستای آیت الله هاشمی تا روستای تندروها!
که دفتر او به این هیاهو رسانه ای واکنش نشان نداده و تنها به انتشار عکسی قدیمی از او با عنوان گپ خودمانی هاشمی در روستا بسنده کرده است. عکس اینستاگرام منسوب به هاشمی رفسنجانی از او و یک پیرزن روستایی این در حالی است که رجایی در گفت وگویی در خصوص این گفت وگو حاشیه ساز توضیح داده و گفته است در آن مصاحبه از آقای هاشمی سؤال شد که برخی به کنایه می گویند هاشمی حرف های امام را آن طور که ...
روستا بهانه است و سیاستمدار نشانه
این ادبیات شهر کانون مبارزه است و روستا دور از آن. بد نیست به خاطره ایشان درباره کتاب امیر کبیر یا قهرمان مبارزه با استعمار که بیش از 50 سال پیش در روستا ی زادگاه خود نوشته اشاره شود: از آرزوهایم ترجمه کتاب القضیة الفلسطینیه به فارسی بود. نویسنده آن اکرم زعیتر است. آن کتاب را که مرحوم آیت الله حاج میرزا خلیل کمره ای در اختیارم قرار داده بود به اضافه کتاب لغت المنجد به نوق بردم و بنا شد تابستان ...
مروری بر مواضع شهید دکتر عبدالحمید دیالمه در مجلس، نسبت به بنی صدر
ربا و وام ها خرد شده است یک زمینه تبلیغاتی است. ولی بعدش می گویند که انشاء الله زمان امام زمان. یکی از بزرگترین زمینه های بی تقوایی این است که من خودم معتقد به مدرک گرایی نیستم با اینکه در این زمینه بوده ام. اما شما از روز اول ایشان را به عنوان دکترای اقتصاد و جامعه شناسی می شناسید و ایشان همیشه در زیر امضاهایشان نوشته اند: دکتر سید ابوالحسن بنی صدر. در صورتی که مدرک ایشان، لیسانس الهیأت است. این در ...
فیلمنامه رستاخیز توسط مورخین و منتقدین نیز نگارش مجدد شده است
به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از تسنیم، نشست خبری فیلم سینمایی رستاخیر به کارگردانی احمدرضا درویش برگزار شد. درویش با بیان اینکه نمی توانم اشتیاق خود را در جمع شما بازگو کنم، صحبت های خود را آغاز کرد و گفت: تقریبا مدت 10 سالی است که چنان میزانسنی را ندیده ام و این یکی از بهترین نمایش هایی بود که با اهالی رسانه دیدم. کارگردان رستاخیز اضافه کرد: بیش از این شنیده بودم که ...
گفته ها و ناگفته های شنیدنی فیلم محمد(ص)-ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) و خبرهای مرتبط با فیلم ...
ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) آی.آر. رحمان ،آهنگساز هندی فیلم سینمایی محمد رسول الله به کارگردانی مجیدی مجیدی ، همکاری با مجیدی را پرچالش ترین پروژه کاری خود دانسته و در این باره گفت: فقط 6 ماه طول کشید تا متوجه شوم که مجیدی از من چه می خواهد. به گزارش مشرق، آی. آر. رحمان ، آهنگساز برنده اسکار و گرمی سینمای هند که فیلم های موفقی چون میلیونر زاغه نشین ، 127 ساعت و الیزابت: دوران طلایی را در کارنامه کاری خود دارد، همکاری با مجید مجیدی در پروژه محمد رسول الله را یکی از خاطره انگیزترین، پرچالش ترین و سخت ترین پروژه کاری خود می داند. رحمان در این باره گفت: تمام کارگردانانی که من تاکنون با آنها کار کرده ام با سبک کاری من آشنا هستند و حدود 25-20 سال از آشنایی ماها می گذرد...ولی مجیدی آنچه را که انجام می دادم را متوجه نمی شد و در واقع هیچ چیز راجب به من نمی دانست. وی افزود: به همین خاطر اگر چیزی می نواختم، این سؤال برایش پیش می آمد که این دیگر چیست؟ این مسئله حدود دو فصل طول کشید تا اینکه من بالاخره متوجه شوم که او چه انتظاری از من دارد. سپس از او پرسیدم که دیگر چه دوست دارد، به همین خاطر از او خواستم که به آثار دیگران گوش دهد و بر همین اساس یک فهرست از اولویت های مورد نظر او برای خود ساخت و اینگونه شد که سرانجام پس از 6 ماه توانستم به ذائقه او و آنچه که خواسته اوست پی ببرم. وی متذکر شد: عاشق کار با مجیدی هستم و کار با او رویای من برای کار در سینمای ایران را محقق کرد. همیشه شیفته سینمای ایران بودم، در حقیقت این علاقه را نسبت به هر سینما دیگری خارج از مرزهای هند هم دارم چون آنها علی رغم محدودیت های موجود، چنین آثار زیبایی را خلق می کنند. همیشه می خواستم که در ایران کار کنم ولی خوب متاسفانه مشغله کاری اجازه چنین کاری را به من نمی داد. رحمان در ادامه این مصاحبه درباره موسیقی مجبوبش در میان نامزدهای اسکار امسال گفت: موسیقی متن فیلم ضربه شلاق را خیلی دوست داشتم، چون موسیقی آن یک موسیقی جاز بود، نوعی از موسیقی که تعداد اندکی از مردم با آن در ارتباطند. به گزارش فارس، این آهنگساز 48 ساله در مصاحبه چند هفته پیش خود با روزنامه تایمز آف ایندیا، نیز عنوان کرده بود که استاندارهای فیلم محمد (ص) بسیار بالاست و همکاری با مجیدی برای او تجربه فوق العاده ای بوده است. وی در این مصاحبه گفت: علی رغم استرس های زیادی که داشتم، در نهایت مجیدی از موسیقی فیلم راضی و خوشحال بود، رضایت او به حدی بود که مرا در آغوش کشید و به من تبریک گفت. حقیقتا تجربه بسیار تکان دهنده ای بود. بنا بر این گزارش، آی.آر. رحمن با نام دیلیپ کومار در خانواده ای هندو متولد شد ولی در سنین جوانی به دین مبین اسلام گروید و نام خود را به الله راخا رحمان تغییر داد. رحمن از 16 سالگی وارد عرصه موسیقی شد و پس از چند سال در سال 1990 ساخت آهنگ برای فیلم را آغاز کرد. نتیجهٔ بیش از ده سال فعالیت مداوم در صنعت فیلم سازی هند و جهان برای ای. آر. رحمان فروش بیش از صد میلیون نسخه موسیقی فیلم و بیش از دویست میلیون آلبوم از آثار او است که او را در زمره پرفروش ترین هنرمندان موسیقی جهان قرار می دهد. مجلهٔ تایم در سال 2009 رحمان را در لیست تایم 100 به عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار در جهان معرفی کرده است. او تاکنون برنده جوایز بسیاری چون چهار جایزه ملی فیلم هند، یک جایزه بفتا، یک جایزه گلدن گلوب و دو جایزه اسکار شده است. جلیل رسولی توضیح داد: جلیل رسولی توضیح داد: مجید مجیدی فیلم محمد(ص) را به امام رضا(ع) تقدیم کرد غبطه سید محمود رضوی به عوامل فیلم محمد رسول الله(ص) هفت دلیل برای رکورد شکنی فروش فیلم محمد کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. به گزارش مشرق، با اکران پنج فیلم نوروزی از چهارشنبه هفته گذشته، اکران سینمایی سال 94 رسماً آغاز شد. اکرانی که به نظر اکثر صاحب نظران، با توجه به تعدد آثار ضدمخاطب و بی قصه در جشنواره ی سی و سوم، چندان افق روشنی ندارد؛ اما در این میان، یک فیلم هست که می تواند معادلات سینمای ایران در سال 94 را تغییر دهد. چند روزی است که زمزمه ها حکایت از تکاپوی مدیران سینمایی و عوامل فیلم محمد مجید مجیدی (ص) برای اکران این فیلم دارد. چه آنکه عده ای از قطعی شدن اکران عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در عید فطر خبر داده اند و برخی نیز، از تلاش بنیاد مستضعفان برای تجهیز سینماها جهت اکران فیلم محمد با سیستم پخش D خبر داده اند. زمزمه هایی که گمانه زنی پیرامون میزان فروش این فیلم را داغ تر از همیشه کرده است و باعث طرح یک سوال مهم شده است: آیا فیلم محمد می تواند رکوردهای فروش سینمای ایران را جابجا کند؟ از همین رو، گرچه هنوز کمی زود به نظر می رسد، اما بر آن شدیم تا در واپسین روزهای سال 93، این گمانه را که آیا اکران فیلم مجیدی می تواند مهم ترین اتفاق سال 94 را رقم بزند، بررسی کنیم. چه آنکه به نظر می رسد آخرین دستاورد سینمای مجیدی به دلایل زیر قابلیت فروش بسیار بالا و جذب مخاطب در حد رکوردشکنی را داراست: محمد بر خلاف غالب فیلم ها و سریال های تاریخی، روایتگر یک داستان بکر و کمتر شنیده شده است. چرا که مقطع کودکی رسول الله (ص) از آن برهه های تاریخی مهمی است که معمولاً در روایت های تاریخی جا می افتند. حکایت گروهی از اهل کتاب که زودتر از تولد پیامبر آخر مطلع می شوند و در صدد تدبیر و چاره جویی برمی آیند در کنار همه ی فراز و نشیب های زندگی پیامبر خاتم (ص) در کودکی. به خصوص که این بخش دوم با سکانس های درخشانی چون سکانس رم کردن شتر در بازار و نحوه ی آشنایی حلیمه (دایه ی پیامبر) با آمنه (مادر پیامبر) همراه شده است که چه از حیث حسی و چه از حیث تکنیکی، یکی از نقاط عطف فیلم به شمار می رود. فارغ از این، کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. 2-آخرین فیلم مجیدی ، از حیث بصری و تکنیکی، جذابیت های فوق العاده ای دارد و استانداردهای سینمای ایران را از هر حیث ارتقا داده است؛ چه آنکه به جز سکانس های بخش ابرهه و ماجرای اصحاب فیل ، جلوه های ویژه ی فیلم، دیدنی و جذاب از آب درآمده است و به طور مثال، در سکانس هایی مثل شهر ساحلی ، فیلم از حیث تکنیکی چیزی از فیلم های روز هالیوود کمتر ندارد. علاوه بر این، قاب بندی های مجیدی در فیلم، در قامت سینمای ایران بی نظیر است. تک تک سکانس های این فیلم به یک قاب نقاشی می مانند که انگار کارگردان همچون نقاشی چیره دست، آن ها را طراحی کرده است. از همین رو، فیلم با هیچ فیلم دیگری در سینمای ایران قابل مقایسه نیست و به فیلم های درجه یک هالیوودی پهلو می زند. شاعرانگی فیلم نیز که تناسب درستی با نقطه نظر کودکانه ی پیامبر در داستان برقرار کرده است، تا حدی محصول همین قاب بندی های زیبا و واجد حس است. 3-فیلم قابلیت آن را دارد که بسیاری از اقشار قهر کرده با سینما و مخاطبین خاموش سینمای ایران را چه به واسطه ی عظمت ساختاری و تکنیکی و چه از حیث ارزش های مضمونی، به سینما بیاورد که البته این دومی، قطعاً مهم تر از اولی است. فیلم مجیدی در صورت اکران درست و تبلیغات صحیح، به راحتی قادر است مردمی را که سال هاست به دلیل بیراهه رفتن آثار داخلی از ارزش های دینی و مضمونی، به سینما نرفته اند، دوباره با سالن های سینمای وطنی آشتی دهد. به خصوص خانواده های ایرانی که حالا کمتر از هر وقت دیگری، سینما رفتن را به عنوان یک تفریح پیش روی خود می بینند. تاثیر این خیزش مخاطبین خاموش را در همین اکران سال 93، در مورد فیلمی مثل شیار 143 به وضح می توان دید؛ فیلمی که با وجود اکران در آبان ماه، توانست 4 میلیارد تومان فروش کند و با وجود مولفه های روستایی و غیرکمیک و عدم بهره گیری از ستاره های بفروش، از بسیاری از آثار پرمدعای سینمای ایران در گیشه موفق تر ظاهر شود. 4-فیلم مجیدی به معنای حقیقی کلمه سینماست. از آن دست فیلم هایی که دیدن آنها روی پرده به شدت با دیدن شان در پلیرهای خانگی توفیر می کنند. آن هم در میانه ی اکران فیلم های سال 94 که غالباً آنها رامی توان با سه ویژگی مینی مال، آپارتمانی و شخصی توصیف کرد و احتمالاً دیدن آنها روی پرده تفاوت چندانی با تماشای آنها در خانه ندارد. اما قاب بندی های فکر شده و چشم نواز فیلم مجیدی ، عظمت سپاه وحوش انسان نمای ابرهه، حس هیجان سکانس شهر ساحلی و زیبایی حیرت انگیز فصل سفر به یثرب این فیلم را جز در سینما نمی توان درک کرد. به همین دلیل، احتمالاً این عامل باعث حضور جمع بیشتری از مخاطبین در سینماها خواهد شد. 5- محمد بر خلاف ظاهر عظیم و صرفاً تکنیکی اش، فیلمی مملو از حس است؛ تا جایی که بسیاری از سکانس های فیلم قابلیت آنکه احساس مخاطب را تحریک کند و او را به گریستن وادارد، داراست. عاملی که در جوامع احساسی چون ایران، همیشه موجب فروش بالای فیلم ها شده است. 6- زمانه ی وقوع رویدادهای فیلم محمد گرچه مربوط به زمانه ی جاهلیت عربی در صدر اسلام است، اما با این حال، کارگردان نسبت درستی با زمانه ی حال و وضعیت حاضر جهان اسلام و به خصوص ایران برقرار می کند و با پیوند زدن تاریخ اسلام به عصرحاضر، فیلم را از تاریخ محض شدن نجات می دهد؛ به خصوص که آغاز و پایان فیلم با فرازهای مربوط به شعب ابی طالب و تحریم کفار و نیز نقش تقابلی صهیونیست های موعودگرا در وقایع دوران کودکی پیامبر (ص) (که به درستی در فیلم از یهودیان راستین تفکیک شده اند)، در زمانه ی تحریم ایران و اوج تقابل ایران و رژیم صهیونیستی در صحنه ی بین الملل، باعث شده تا فیلم امکان تأویل و تفسیرهای فرامتنی برای مخاطب خاص را نیز فراهم کند. 7-دلیل هفتم یک دلیل فرامتنی است؛ زیرا هیچ فیلم ایرانی تا همین امروز از نخستین مراحل تولید تا مراحل پخش و ساخت، به اندازه ی فیلم محمد در جوامع بین المللی حساسیت برانگیز نبوده اند و مورد بحث و بررسی رسانه ای به خصوص از جانب کشورهای عربی قرار نگرفته اند. به ویژه که از همین حالا، علمای الازهر تحت تأثیر فضاسازی رسانه ای و خبرهایی مبنی بر نمایش تصویر پیامبر در این فیلم، فتاوایی در حرمت تماشای این فیلم صادر کرده اند. علاوه بر این، پیش بینی می شود که با آغاز اکران احتمالی این فیلم در جشنواره های بین المللی و دیده شدن اثر، حواشی پیرامونی عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران دوچندان گردد. حواشی و حرف و حدیث هایی که معمولاً در ایران به فروش فیلم ها کمک می کنند. از طرفی در ایران نیز، بعد از چند نمایش محدود فیلم، محمد حامیان و مخالفان جدی و دوآتشه ای پیدا کرده است که بدیهی است با نزدیک تر شدن به تایم نمایش فیلم، این جبهه بندی گسترده تر شود و فضای رسانه ای پیرامون این فیلم را داغ تر خواهد کرد. به خصوص که احتمالاً جدال رسانه ای پیرامون هزینه های فیلم و کیفیت فیلمنامه، همین حالا هم به بستر بحث های جدی درباره ی این فیلم تبدیل شده است و این امکانی است که هر فیلمی از آن بهره مند نخواهد شد. اما با همه ی این ها باید صبر کرد و منتظر شد؛ به ویژه که نوع مواجهه ی مسئولان با این دستاورد ملی سینمای ایران در مهیا کردن امکان اکران آن، در تحقق فروش بالای این فیلم ارزشمند تاثیرگذار خواهد بود. کمیته اکران فیلم محمد رسول الله تشکیل میشود کمیته اکران فیلم محمد رسول الله در شرکت سینمایی نور تابان تشکیل می شود تا بهترین شرایط را برای نمایش این اثر فراهم کند. آنها اظهار امیدواری کردند با توجه به عزم وی در تکمیل حرکت قبلی بنیاد مستضعفان مبنی بر استمرار توجه فرهنگی به حوزه سینما که با دستور سعیدی کیا برای اکران مناسب فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) صورت گرفته از کمک های بنیاد مستضعفان به حوزه زیرساخت فرهنگ و مخصوصاً سالن های سینما که قرار است به زودی انجام شود، قدردانی کردند. آنان همچنین از تلاش برای اکران مناسب داخل و خارج فیلم که همچنان با پشتیبانی صادقیان معاون هماهنگی بنیاد سیاستگذاری و برنامه ریزی بنیاد صورت خواهد گرفت، خبر دادند و اضافه کردند بناست کمیته اکران این فیلم در شرکت سینمایی نور تابان که علاوه بر مالکیت و تهیه کنندگی، پخش فیلم را هم به عهده دارد تشکیل و پیش بینی های لازم را انجام دهند. کارگردان و مدیر پروژه فیلم محمد رسول الله (ص) در پایان سال فرصت را مغتنم دانستند تا از مجموعه بنیاد مستضعفان و فروزنده و سعیدی کیا و صادقیان به جهت تلاش ها و کمک هایشان تشکر کنند. این خبر در حالی به دست رسانه ها رسید که ایمیلی از شرکت نور تابان نیز به رسید که در آن تاکید شده بود منبع رسمی همه اخبار مربوط به پروژه سینمایی محمد رسول الله این شرکت است. در ایمیل رسیده آمده است: نظر به مصاحبه جناب آقای حیدریان مدیر محترم پروژه فیلم سینمایی محمد(ص) در خصوص اکران این فیلم در عید سعید فطر و ضرورت اطلاع یافتن اصحاب محترم رسانه و افکار عمومی از زمان دقیق اکران این فیلم سینمایی فاخر، به اطلاع می رساند همان گونه که سابقا بعرض رسید مرجع انتشار کلیه اخبار رسمی و موثق این فیلم شرکت سینمایی نور تابان بعنوان تهیه کننده رسمی این فیلم سینمایی است و هرگونه انتشار و نشر اخبار توسط سایر دست اندرکاران عزیز این فیلم فاقد اعتبار است. سنگ تمام سیدمهدی شجاعی برای فیلم محمد(ص) سید مهدی شجاعی یادداشتی بر فیلم محمد(ص) ساخته مجید مجیدی نگاشته است، او در یادداشت خود مجیدی را آغازگر یک حرکت یا تحول در سینمای دینی می داند و می نویسد: فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. مجیدی و تیم همراهش برای این کار، تمام دقت، خلاقیت، تجربه و توان خود را در طبق اخلاص نهاده اند و این ظرف اخلاص است که به همه عناصر فیلم، هویت و برکت بخشیده است. مهمترین هنر این فیلم پاسخ گفتن به یک نیاز یا خلاء تاریخی است. و آن خلاء در یکی – دو جمله این است: یک روایت صحیح و صادقانه از پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم، روایتی که از اغراض و امراض و تحریف ها به دور باشد و با حقیقت نسبتی درست برقرار کرده باشد. روایتی که در عین پای بندی اش به مستندات، از زبان و بیانی بلیغ و هنرمندانه بهره برده باشد. جای چنین نگاه و روایتی در مورد پیامبر خاتم، در تاریخ سینمای ایران و جهان خالی بوده است. در ساختمان هنر در همه رشته ها و شاخه های آن هر آجر تازه ای، بر آجرهای قبلی قرار می گیرد و استوار می شود و هیچ اثر هنری را نمی توان معلق میان زمین و آسمان تصور کرد. یا ارتباط و اتصالش با تجربه های پیشین را منکر شد. ولی برخی از آثار هنری در مسیر تکوین خود به نحو متداول و مرسوم قدم برنمی دارند، انگار که چند پله را با یک جهش پشت سر می گذارند. و فیلم محمد (ص) به گمان من اثری از این دست است. فیلم هایی که سینمای جهان با محتوای تاریخ و سیره پیامبران، در آرشیو خود دارد، عموماً آمیخته به تحریف یا لااقل برداشت های نادرست، از اندیشه و سیره و سلوک انبیاست. مقصود من بخش های تخیلی نیست، دخالت های هنری سناریست و کارگردان نیست، دراماتیزه کردن روایت های تاریخی هم نیست. مقصودم اساس اندیشه و بنیان جهان بینی در این آثار است. مقصودم فقدان درک صحیح از جهان بینی توحیدی و رسالت انبیاست. بروز اشکال محتوایی در فیلم ها و سریال های ایرانی به گونه دیگری است. شاید تعبیر سطحی نگری و سهل انگاری بر آنچه تا امروز اتفاق افتاده انطباق داشته باشد. متاسفانه این دو خصیصه یا نقطه ضعف در همه شئون آثار خودش را نشان می دهد. در تحقیق و پژوهش، در تألیف و نگارش، در کارگردانی، در طراحی صحنه، در گریم، در فیلمبرداری، در موسیقی و حتی در تدوین و صداگذاری، آنچه فیلم محمد (ص) را نسبت به آثار پیشین متمایز می کند، تأمل و دقت بر تمامی این وجوه و عناصر است. در تمام این موارد، ممکن است کسانی اختلاف نظر یا اختلاف سلیقه داشته باشند ولی کسی نمی تواند منکر تأملات و دقت های وسواس آمیز در مورد تک تک این وجوه و عناصر بشود. به عبارتی در این فیلم، هیچ حرکتی را نمی شود گفت که بی فکر و فلسفه صورت گرفته. جدی ترین اشکالی که تا به حال در مورد این فیلم مطرح شده، گران تمام شدن آن است، یعنی هزینه زیادی که صرف تولید آن شده. این اشکال تا چه حد وارد است؟ اولاً باید دید که این کم و زیاد یا گران و ارزان بودن، بر چه اساسی و با چه قیاسی مطرح می شود؟ اگر گفته شود که در قیاس با دیگر تولیدات داخلی سینما در ژانر تاریخی مذهبی، عرض می کنم که کدام وجه از این فیلم، قابل قیاس با تولیدات داخلی است که این وجه آن قابل قیاس باشد!؟ نمی شود که شما عزمتان را برای یک سفر خارجی جزم کنید ولی برآورد هزینه ها و تدارکاتتان را برمبنای سفر داخلی داشته باشید. اگر گفته شود که در قیاس با دیگر فیلم های تاریخی در عرصه های جهان و بین الملل عرض می کنم که فقط یک فیلم را در این سطح، نام ببرند که با کمتر از چند برابر هزینه این فیلم، ساخته شده باشد. و اگر گفته شود که در قیاس با مجموعه بودجه فرهنگی و هنری کشور، عرض می کنم که با آنچه فقط در سال های اخیر از بودجه فرهنگی و هنری نفله و حیف و میل شده، ده فیلم دیگر با همین اشل و هزینه می توانسته ساخته شود و نشده، پولهایی که ردّشان را در هر کجای عالم می توان گرفت جز عالم فرهنگ و هنر و سینما. و اگر گفته شود که در قیاس با بودجه هایی که صرف دیگر افتخارات ملی می شود، مثل فوتبال و... عرض می کنم که ... از شدت شرمساری چیزی نمی توانم عرض کنم. بگذریم. ثانیاً: سخیف ترین نوع برخورد با یک اثر هنری فاخر، بخصوص در ساحت دینی، ارزیابی سمسارگری یا بساز و بفروشی نسبت به آن است. درست مثل این است که شما بخواهید مسجد شیخ لطف الله یا مسجد گوهرشاد را با محاسبه قیمت مصالح و گچ و سیمان، ارزیابی کنید یا هزینه و منفعت آن را با مدل آپارتمان سازی بسنجید. در مواجه با آثار فاخر دینی، تنها مسأله ای که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد، این است که آیا اثر در انجام رسالت خود موفق بوده یا نه. اگر اثر چنان که باید و شاید از کار در آمده باشد و مأموریتش را درست به سرانجام رسانده باشد و به ارتباط مطلوبش با مخاطب رسیده باشد، مسأله کم و زیادی هزینه یا ارزانی و گرانی، جایی برای طرح ندارد. ولی اگر کار به اهلش سپرده نشده باشد، اگر خالق اثر، اهلیت لازم برای خلق اثر را نداشته باشد و اگر به هردلیل اثر در انجام مأموریتش موفق نشده باشدء هر مقدار بودجه ای که صرف شده- ولو کمترین مقدار ممکن- هدر رفته و تباه شده. اشتباه نشود. اسراف و تبذیر یعنی صرف هزینه در غیر جای خود، همیشه و در هرکاری مذموم است. ولی هزینه ای که به اعتلای اثر کمک می کند، بر شکوه و فخامت اثر می افزاید، هزینه ای که تأثیرش در کار به چشم می آید، هرچقدر که باشد قابل نکوهش نیست. ثالثاً و فارغ از بحث هنر و سینما و متعلقات آن، صرفاً در فضای معرفتی و عقیدتی بعضی از حرکات و اتفاقات هست که با هیچ معیار مادی قابل سنجش نیست. به عنوان مثال زدودن گرد و غبار تحریف از چهره ملکوتی حضرت ابوطالب علیه السلام- مطلبی نیست که بشود ...