سایر منابع:
سایر خبرها
راز استجابت دعا
اینها دائماً به یاد خدا هستند. برخی دیگر از عوامل عدم استجابت دعا واضح است که علل و عوامل زیادی ممکن است در عدم استجابت دعای انسان نقش داشته باشد که به عنوان نمونه به چند مورد اشاره می شود: 1-وفا نکردن به عهد نسبت به خداوند. 2-شرک در دعا. 3-نیت آلوده. 4.دعا نکردن در زمان راحتی. 5.تضرع و زاری و اصرار نکردن. نتیجه اینکه: عدم استجابت دعای ...
آیا شعر مذهبی امروز، "معنوی" هم هست؟
. منظورم از نقد چنین چیزی است. هم چنان که اشاره شد برای انسان معنوی هیچ حجاب و دیواری بین دنیا و آخرت نیست و آخرت، ادامه دنیاست . به خاطر برخورداری از چنین معرفت زلالی، انسان معنوی انسانی خوش بین و مثبت اندیش است و هیچ گاه با چشم بد به روزگار نگاه نمی کند و چرخ فلک را متهم به جفا و بدکرداری نمی کند. چون اراده کسی جز خدا را در اداره عالم هستی دخیل نمی داند. در نظر او روزگار تجسم عینی اراده و ...
■ دعوت به نماز با تأکید بر ساحت یادگیری و بینش
... هنگامی که کودک به سن سه سالگی رسید، به او 7 مرتبه لا اله الا الله بیاموز در سه سال و هفت ماه و بیست روزگی محمد رسول الله و 4 سالگی صلی الله علیه محمد و آل محمد، 5 سالگی اگر راست و چپ را شناخت سجده و رو به قبله بودن را به او آموزش ده و 6 سالگی رکوع و سجود 7 سالگی دست و صورت را بشوید (و رکوع و سجود کند) تا 9 سالگی که وضو را کامل می آموزد و به نماز امر می شود (با رعایت این مقدمات و آموزش گام ...
تاریخ عزا و عزای تاریخی
این رو در روایات شیعی، سابقه عزاداری بر امام حسین(ع) به حضرت آدم(ع) می رسد. در روایتی وارد شده است که وقتی خداوند در خواست توبه آدم(ع) را پذیرفت، جبرئیل اسامی پنج تن آل عبا را به او تلقین کرد. هنگامی که به نام سیدالشهدا رسید، گریه راه گلویش را بست. آدم علت آن را جویا شد و جبرئیل واقعه عاشورا را برای او شرح داد. در این هنگام، آدم و جبرئیل هردو گریه می کردند.3 در روایت دیگری آمده است که حضرت ...
اخلاق و رفتار امام موسی بن جعفر (ع)
پرسید آیا این واقعه شما را خوشحال نمود؟ امام فرمود: بخدا قسم که او مرا شادمان ساخت، امیر المؤمنین را شاد ساخت، 1 حیاة الامام موسی بن جعفر ص 150 1 اعلم ان لله تحت عرشه ظلا لا یسکنه الا من اسدی الی اخیه معروفا او نفس عنه کربة، او ادخل علی قلبه سرورا و هذا اخوک و السلام.جدم، رسول خدا را شادمان ساخت و خدا را نیز خشنود کرد (17) این داستان با همه آموزندگی و ایثار و گذشتی که ...
طلاب با تلاش مضاعف سد راه هجمه های فرهنگی دشمن شوند
زهرا(س) برگزیده شدن ایشان از طرف خداوند متعال می باشد چرا که خداوند در آیه (33)سوره مبارکه آل عمران می فرماید: إِنَّ اللَّهَ اصْطَفی آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إِبْراهِیمَ وَ آلَ عِمْرانَ عَلَی الْعالَمِین . وی تصریح کرد: همانطوری که تمام پیامبران از حضرت آدم تا حضرت خاتم از طرف خداوند برگزیده شدند حضرت زهرا(س) نیز برگزیده خداوند می باشد و ایشان اطاعت محض در برابر خداوند داشتند لذا در روایات ...
اعجاز عرش
انسانی که از درون و بیرون خود و واقعیت عینی عالم و آدم بی خبر است بتواند منشأ تحولات روبنایی اقتصادی یا اجتماعی و سیاسی گردد یا آن را بپذیرد . قرآن کریم آنگاه که از هدف مشترک بین همه انبیاء و رسالت همگانی آنان سخن به میان آورده است می فرماید: در میان هر امتی فرستاده ای برانگیختم (تا بگوید) خدا را بپرستید و از طاغوت (فریب گر) بپرهیزید (نحل/36) کامل ترین و آشکارترین واقعیت در منطق فطرت که همه ...
تفسیر آیات4-11 سوره انعام
هم ایمان نیاورند راه امید دیگری برایشان باقی نمی ماند لذا دنبال پیشنهاد مزبور فرمود: اگر ایمان نیاورند (و البته نخواهند آورد به خاطر آن استکباری که در دلهایشان ریشه دوانیده ) در این صورت خداوند دیگر به فضل خود رفتار ننموده بلکه به عدل خود حکم می کند، و آن حکم ناچار هلاکت ایشان است، همچنانکه فرموده :( و لو انزلنا ملکا لقضی بینهم ثم لا ینظرون ). علاوه بر اینکه نفوس مردمی که فرو رفته در عالم ...
دو دستگی در شیعیان امام کاظم(ع)و پیدایش فرقه واقفه
توافق کردند به صحرایی بروند و دعا کنند تا خدا به آنان نشان دهد که کدام طرف، حقّ است. سپس به جایی که قرار گذاشته بودند، رفتند و بعد از دعا، ابر بارانی ای ظاهر شد و تنها بر سرِ گروهی که طرفدار کاظم(ع) بودند، بارید. این روایات برای صادق(ع) نقل شد. لذا او طرفداران کاظم(ع) را ممطوره نامید(ر. ک: اثبات الوصیة للإمام علی بن أبی طالب (منسوب)، علی بن حسین المسعودی، بیروت، 1409ق / 1988م، ص 204 ؛ همچنین، ر. ک ...
آوینی چگونه می اندیشید؟ | نگاهی به آثار شهید
در آن، عصر تمدن غربی پایان یافته تلقی شده است. اگر این هیولای قدرت از بین برود خلأ وجود آن را چگونه باید پر کرد؟ به نظر می رسد که بیش از اضمحلال و فروپاشی کامل با رویکرد دیگرباره انسان به عالم معنا خلأ درونی بشر که ناشی از بی ایمانی است پر خواهد شد. نظم نوین جهانی و راه فطرت، بررسی مقاله ای است حکیمانه از آلن دو بنوآ درباره بحران خلیج فارس. این نویسنده فرانسوی بی پرده برخی پیچیدگی ها و ...
فلسفه اسلامی و تمدن نوین اسلامی/ فلسفه آغاز اندیشه ورزی نیست
...> همان طور که می دانید، موضوع بحث این جلسه، فلسفه اسلامی و تمدن نوین اسلامی است. البته با وجود آنکه موضوع بحث شامل کل فلسفه می شود، تمرکز بیشتر بنده عمدتاً بر روی فلسفه صدرایی و سپس تاحدی نوصدرایی است. در آغاز به ارائه چند مطلب می پردازم. فلسفه آغاز اندیشه ورزی نیست انسان ذاتاً یک موجود متفکر و اندیشه ورز است؛ یعنی نه فقط می تواند در مسیر فکر، از جزئی به کلی برسد، می تواند از ...
باید ارتباط داشته باشیم!
الله الذی تسائلون به و الارحام (نساء/1) پروا کنید و برای خداوند حریم قائل شوید. بعد فرموده: فامیل هم همینطور. در قرآن و بالوالدین احسانا کنار توحید است. می گوید: أالا تعبدوا الا ایاه بعد می گوید: و بالوالدین احسانا (اسراء/23) احسان به پدر و مادر کنار خدا و کنار توحید قرار گرفته است. ارحام کنار خدا قرار گرفته است. و اتقوا الله الذی تسائلون به و الارحام قرآن یک آیه دارد می گوید: لا یکلف الله نفسا الا ...
هنر متعهد در قرآن
پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ حجت الاسلام والمسلمین روح الله حسینیان طی یادداشتی که به مناسبت سالگرد شهادت شهید آوینی و روز هنر انقلاب اسلامی، به صورت اختصاصی در اختیار پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی قرار داده است، به بررسی هنر متعهد در قرآن مجید پرداخته و داستان های قرآنی را از این زاویه نگریسته است. مشروح یادداشت حجت الاسلام حسینیان را در ادامه می خوانید. ممکن است گفته شود که انسان های هنرمند در ادبیات آثاری را در قالب شعر یا نثر خلق کرده اند که برای تاریخ ماندگار شده و پس از گذشت سالیان دراز طراوت و جاذبه خود را از دست نداده است. اشعاری مانند شاهنامه فردوسی، لیلی و مجنون نظامی، رومئو و ژولیت شکسپیر و بینوایان ویکتورهوگو؛ اینها نمونه های شاهکار ادبی است که در سبک و محتوا آثاری ارزشمند به حساب می آیند. این گونه آثار با اعجاز قرآن چه تفاوتی دارد؟ قرآن از لحاظ سبک و محتوا شعر نیست، گرچه وزن و قافیه ای خاص دارد، ولی سبک نوینی درانداخته است که باید آن را پایه گذار ادبیات جدیدی به ح ...
علیه تحجر و تجدد
ما غالبا مصادیق قالت الاعراب آمنا هستیم، مرتضی از تمام علایق دنیوی منقطع بود و ما از کبیر تا صغیر مستغراق در این علایقیم؛ مرتضی اهل عاقبت بود و ما اهل عافیتیم. مرتضی بر نفس خود سیطره داشت و ما همه مغلوب نفس خودیم، لاجرم با هزینه های میلیاردی نیز از عهده عهد مرتضی برنمی آییم. گویی مرتضی نیز در عالم خود واپسین ولی بود و برای این برانگیخته شده بود تا اهل فکر و ذکر، یقین کنند که ظهور اولیا ...