سایر منابع:
سایر خبرها
...> واقعا عرصه تفکر و جامعه را می توان گلخانه ای اداره کرد؟ مانند مثالی که از دکتر داریوش شایگان می زنید که ما بیاییم همان مراتبی که در تاریخ غرب تکرار شده است، (دوران قرون وسطی، رنسانس، عصر روشنگری و...) و به هر حال آن چیزی که ما را به خرد مدرن می رساند [که در آن] اسطوره ها و امر مقدس و آن نگاه الهیاتی، کمرنگ می شود یا جایی کنار گذاشته می شود و به جای آن عقلانیت و عقلانیت انتقادی می آید، را در ایران ...
نشست خانه گفتمان شهر، یکشنبه، 14 مرداد، در آستانه یکصد و دوازدهمین سال امضای فرمان مشروطیت با موضوع "شهر و مشروطه" برگزار شد . در این نشست سیدعبدالله انوار، نسخه شناس صاحب نام در خصوص ایران و مشروطه، کامران صفامنش، پیرامون خریطه شهر تبریز در حال انقلاب، نصرالله حدادی، درباره خانه مشروطه تهران کجاست و مقصود فراستخواه، درباره قبض و بسط شهری ایران در دوره منتهی به مشروطه و پس از آن ...
قحطی دهه 1250 خورشیدی، 1.5 میلیون نفر جان خود را از دست دادند یا قیمت 16 برابر شد و در قحطی جنگ جهانی اول اتفاقی مشابه رخ داد و یک سوم جمعیت ایران مُردند. اینگونه شهرها دچار قبض می شدند. وی مشروطه را جنبشِ شهری دانست و ادامه داد: مشروطه نتوانست شهرهای ما را میرِ احوال کند. در مشروطه جوش و خروشی در شهرها ایجاد شد و همه ازجمله زنان، اقلیت ها، اصناف، روحانیان، روشنفکران، مطبوعات و وکلای ...
نظریه پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا حدی مجال ظهور و بروز پیدا کرده است. وی افزود: امر سیاسی در جامعه ما، بسیاری از ابعاد حیات مدنی را در بر می گیرد که البته دولت یکی از مهم ترین ابعاد به شمار می رود، خود دولت هم دایره بسیار وسیعی دارد و از صدها حلقه به هم متصل شده تشکیل می شود که چتر مردم سالاری دینی باید بالای سر همه این حلقات باشد. رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی ...
استوار است که هیچ یک از این دو مقید به موازین شریعت نیست؛ یعنی مردم در اعمال و رفتار خود کاملاً آزادند و بدون هیچ مانعی می توانند اعمال خلاف شریعت را مرتکب شوند و البته این آزادی تا وقتی تزاحمی با آزادی سایر افراد اجتماع نداشته باشد، قانونی است. به علاوه همه احکام مالی و قضایی برای همه شهروندان، اعم از مسیحی و یهودی و مسلمان و حتی کافر و ملحد به طور یکسان جریان می یابد. اگرچه مشروطه خواهان ایران ...
البته دولت یکی از مهم ترین ابعاد به شمار می رود، خود دولت هم دایره بسیار وسیعی دارد و از صدها حلقه به هم متصل شده تشکیل می شود که چتر مردم سالاری دینی باید بالای سر همه این حلقات باشد. رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا با بیان اینکه نظریه مردم سالاری دینی یک نظریه بسط نیافته است، خاطرنشان کرد: بخشی از دوگانگی امروز جامعه ما یا عامل خیلی از خنثی سازی ها به همین امر بر می گردد ...
الدوله نیز بر سر کار آمد و کارخانه ایجاد کرد اما باز ناکام ماند به همین دلیل مشروطه پدید آمد. وی افزود: متأسفانه وقفه ها در جامعه ایران بسیار زیاد است به همین دلیل انباشت تجربه و توسعه پیدا نمی شود و یک قبض دیگر پدید آمد که در سیاست مورد توجه قرار گرفت اما آیا مشروطه می توانست شهرهای ما را میراحوال کند. فراست خواه گفت: مشروطه در همه احوال ما قصد داشت تغییر ایجاد کند وضعیت زنان، مطبوعات، مجلس، قانون اما چند سال بعد از مشروطه ،ایران دچار قحط سالی شد تا می خواستیم دموکراسی ایجاد کنیم موقعیت ژئوپلتیکی ما کار دستمان آمد و جنگ جهانی اول آغاز شد. انتهای پیام/ ...