سایر منابع:
سایر خبرها
همسویی بیت مرجعیت شیعه با اسرائیل / انحرافات فکری نوه ناخلف مرجعیت شیعه + تصاویر
خیلی زود از منزل خارج شد . پس از این دیدار بود که سید جلال فقیه ایمانی (داماد و نماینده آیت الله خویی) عنوان کرد که آیت الله خویی در این دیدار که بدون مقدمه و در کوفه صورت گرفته، به مسایلی از قبیل نفوذ بهاییان در ایران، ازدیاد کشته شدگان در حوادث اخیر ایران، تبعید علما و روحانیون و اهانت نسبت به آقایان علما در موقع بازداشت اشاره کرده است . تماس ها با سید جمال (پسر آیت الله خویی) نیز خبر را این گونه ...
دیدگاه علّامه درباره روایات عالم ذر
وجود نیست، وجودی جمعی و وجود تدریجی؛ بلکه برای پدیده ها یک تحقق و یا یک وجود بیش نیست که گاه به صورت مجتمع و گاه احیاناً به صورت متفرق دیده می شوند. اگر اختلاف وجود دارد، مربوط به پرتو آن و کم توانی بیننده است نه خود حوادث و پدیده ها (سبحانی، 1373، ج 2، ص77)؛ 8. هدف آیه این است که خداوند از انسان به ربوبیت خود اقرار او اعتراف گیرد و بندگان به آن گواهی دهند؛ ولی نتیجه حضور پدیده های جهان ...
آیا صفات سمع و بصر دو صفت مستقل اند؟
پیوسته که هرچه وجود به وحدت نزدیک تر باشد، و از افق کثرت بعیدتر و مبراتر باشد، جامع تر است نسبت به اسما و صفات؛ تا آنکه به صرف وجود و حقیقت بسیطه واجبه جلّت عظمته و عظمت قدرته رسد که غایت وحدت و بساطت است، و مستجمع جمیع کمالات و جامع تمام اسما و صفات است، و تمام مفاهیم کمال و معانی جمال و جلال به حقیقت بر او صدق می کند، و صدق آنها بر ذات مقدس، احق و اولی است به جمیع مراتب احقیت و اولویت. (همان: 613 ...
نظریه اتصال روح به بدن مثالی منفصل
چکیده علّامه طباطبائی با اینکه در بسیاری از علوم دینی صاحب نظر بوده ، در بحث معاد جسمانی کمتر قلم زده است و این مسئله موجب شده تا دیدگاه ایشان درباره معاد جسمانی، کانون اختلاف مفسران و مروجان اندیشه های علّامه قرار گیرد. در این نوشتار برای تبیین دیدگاه ایشان به بررسی دیدگاه های انسان شناختی ایشان همچون دوساحتی بودن انسان، اصالت نفس، مجرد و جاودانه بودن آن، رابطه نفس و بدن و نقش بدن در ...
ثوابی بالاتر از ثواب زیارت امام حسین(ع)
عبدالعظیم حسنی می گوید: به امام جواد عرض کردم درباره قبر امام حسین و قبر پدر بزرگوار شما در طوس تردید دارم؛ نمی دانم به طوس برای زیارت پدرتان مشرف گردم یا به کربلا روم برای زیارت امام حسین علیه السلام، آن حضرت فرمود: همین جابمان، آن گاه از اتاق بیرون رفت و برگشت در حالی که اشکهایش بر دو گونه اش جاری بود. پس فرمود: زائران قبر امام حسین علیه السلام فراوانند و زوار قبر پدرم کم اند. جناب ...
مزرعه ای برای آخرت
...> مطابق آموزه های قرآنی مزرعه حقیقی که باید در آن کشت و زرع انجام شود، قلب و نفس آدمی است. انسان باید در دنیا نفس خویش را بگونه ای بسازد که همه صفات و اسمای حسنای الهی در آن تجلی یافته و انسان مظهر خداوند و تجلی گاه صفات الهی گردد. نفس و روانی که بتواند در مدت کوتاه عمر همه صفات الهی را در خود ظهور و بروز دهد و به فعلیت برساند (بقره، آیه 138) به عنوان متاله و ربانی شده (آل عمران، آیه 79) می تواند ...
انتشار 131 عنوان کتاب دینی در پنج روز نخست شهریور/ رشد 40 درصدی نسبت به روزهای آخر مرداد
احمدپور خوشرودی، دفتر نشر معارف، 154 صفحه، جیبی (گالینگور)، چاپ 1 سال 1394، 1000 نسخه، 70000 ریال. قرآن، علم، اعجاز: با استناد به دیدگاه ها و آثار پژوهشگران و دانشمندان بزرگ جهان رضا افضلی، ویراستار: علی اصغر زکوی، شوق، 160 صفحه، رقعی (شومیز)، چاپ 1 سال 1394، 2500 نسخه، 80000 ریال. درس گفتارهای تفسیر قرآن جلسات صبح جمعه تفسیر سوره حجرات سیدفتاح هاشمی تبریزی، زینب ...
عوامل انحطاط اخلاقی جامعه درکلام امام سجاد
العابدین علیه السلام در برابر این جریان های فاسد و ویرانگر اخلاق از صلابت و قوتی ویژه برخوردار بوده و شعاع هایی از روح مقدس آن بزرگوار بر این اوضاع سایه افکند بود. اشعه ای که صحیفۀ سجادی با نفوذ در اعماق جان ها حکایت از آن دارد؛ چرا که صحیفه مشتمل بر موعظه، ارشاد و درس های اخلاقی فراوانی است که بیانگر ارزش های اسلامی و هدایت اهل بیت علیهم السلام می باشد. به راستی انجیل آل محمد صلی الله ...
پاسخ علّامه به منکران عالم ذر
: ریاحی مهر، 1392). با توجه به این پیشینه، مقاله یا کتابی که به صورت جداگانه آرای علّامه طباطبائی را در مسئله عالم ذر با رویکرد تفسیری تبیین و بررسی کرده باشد، نگاشته نشده و از این جهت، مقاله پیش رو، دارای مسئله ای جدید است. بیان مسئله، ضرورت و هدف بسیاری از دانشمندان مسلمان معتقدند خداوند معرفت خود را در وجود انسان قرار داده است و همه انسان ها با چنین معرفتی پا به عرصه ...
آیا صفات سمع و بصر، صفاتی مستقل اند؟
الله علیه) در این خصوص کدام است؟ تبیین مفهومی سمع و بصر واژه سمع در اصل به معنی قوای شنوایی است که انسان به وسیله آن، صداها را درک می کند و گاهی این واژه به عضو شنوایی یعنی گوش اطلاق می گردد و در معنای گسترده تر به ادراکات باطنی، به وسیله قوای روحانی و فراتر از آن، به احاطه وجودی خداوند نسبت به همه صداها و اصوات گفته شده است. سمع گاهی به معنی فهم و درک به کار رفته است. (کرم ...
آقاتهرانی: داشتن میلیاردها دلار ذخایر ارزی کسی را انسان نمی کند
آن چه به او ارزانی شده است. اسلام، انسان را موجودی مجبور و دنبال کننده محیط و یا وراثت نمی بیند. همیشه در متون اسلامی حق و باطل را مورد عنایت قرار داده و استدلالی را برای همه ابعاد انسانی در هر مکان و زمان بیان داشته است. انسان را به انجام بعضی کارها امر و از انجام برخی نهی کرده است. همین، بر انتخاب و اختیار انسان دلا لت میکند. این که در روز جزا او را مورد پرس و جو قرار می دهند که چرا ...
کرامت انسان و الزامات آن از منظر قرآن کریم
، ملی، تاریخی پذیرفته شده است و تنها دو استثنا بر آن مشاهده می شود که هر دو، از توجه به واقعیت و اصل عدالت ناشی می گردد. اولین استثنا که از واقع نگری اسلام ناشی می شود مربوط به حقوق ذاتی، اولیه و تغییرناپذیر انسان ها؛ یعنی برخی تفاوت های حقوقی بین زن و مرد است و دومین استثنا که از اصل عدالت خواهی اسلام سرچشمه می گیرد مربوط به حقوق اکتسابی، ثانویه و تحول پذیر انسان هاست. (دانش پژوه، 1385: 198) همان ...
موانع تربیت/ انسان پندارگرا هرگز خود را در محضر خدا نمی بیند
، نشربصیرتی، قم، 1405 ق. و انتشارات قائم آل محمد، قم،1384. کاتب واقدی، محمّد بن سعد، طبقات، ترجمه دکتر محمود مهدوی دامغانی، ج 1، معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، تهران، 74. کارل، آلکسیس، انسان موجود ناشناخته، ترجمه ی عنایت، دنیای کتاب، تهران، 91. کلینی، ابی جعفر، محمّدبن یعقوب– اصول کافی –ترجمه سیّد مهدی آیت اللّهی- نشر جهان آرا- تهران 85. مجلسی – محمّد باقر ...